BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: HenkK op 28 May 2007, 10:37:10
-
Hoi medespoorders,
Ik heb een vraag over voltages.
Op de maquette van mijn, overigens digitale, N-baan wil ik een trammetje op een geheel apart (van de rest van de baan) trambaantje laten rijden. De tram is analoog.
Van de trein uit mijn jeugd heb ik een goedwerkende Fleischmann-transformator (ook analoog) over, die geheel aan de specificaties voor de tram voldoet, maar er is 1 probleem: er staat op dat hij geschikt is voor 220V (hij is uit 1970 !), dus nog niet 220V - 240V. Echter de netspanning is tegenwoordig 240V.
Wat denken jullie: kan ik deze transformator nog veilig gebruiken ? Er zit altijd wel wat reserve in (10 % ?) om pieken van het net op te vangen, maar kom ik daar wel mee uit of wordt het dan (onbedoeld) een rookgenerator :D ?
Als het niet kan, moet ik op een beurs een andere kopen die het wel kan, of ergens anders zelfs een nieuwe, voor ca. EUR 65,-.
Wat zouden jullie doen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Henk(k)
-
Er zullen 2 nadelen zijn.
1. de spanning die eruit komt zal (als er geen interne stabilisator inzit) iets hoger zijn.
2. (geldt altijd) er wordt meer vermogen verbruikt in de transformator, dus hij wordt sneller warmen.
-
Ik zou 'm wel gebruiken, al weet je van te voor dat hij door de hogere netspanning wel eerder de geest zal geven dan een nieuwe.
Ik denk niet dat het gevaarlijk is o.i.d.
m.v.g.
Mark
-
Er zullen 2 nadelen zijn.
1. de spanning die eruit komt zal (als er geen interne stabilisator inzit) iets hoger zijn.
@Sander,
Ik begrijp dat uit 1. volgt, dat de tram door de tijd heen schade oploopt ?
Dat zou zonde zijn, hij is nieuw.
Henk(k)
-
Als je trafo niet vol opendraait - en ik neem aan dat je je tram niet wil laten racen - dan kan er niet veel gebeuren.
Overigens kunnen de meeste motoren wel iets meer spanning hebben dan wat door de fabrikant is aangegeven.
Trafo gewoon gebruiken.
Wiebe
-
Hoe zeker ben je dat er 240V uit het stopcontact komt? Ik heb net mijn multimeter in een stopcontact gehad en hij gaf 226V aan.
Groet Martijn v/d horst
-
Als het goed is, zit in elk elektrisch apparaat een zekere marge ingebouwd zodat het niet bij de eerste paar volt teveel doorbrandt. Moet ook wel, want de netspannning is een gemiddelde waarde. Vroeger was het 220 V maar mocht het 10 procent meer zijn (dus 242 V), tegenwoordig is het 230 V (niet 240) plus 6 procent, dat is dus maximaal 243,8 V. Daar is indertijd bij het veranderen van de netspanning terdege over nagedacht. De kans dat je die trafo opblaast is dus echt minimaal (maar inderdaad, je zult hem gemiddeld iets minder ver open moeten draaien, en als je voortdurend op maximumsnelheid rijdt gaan de motor en vooral de lampjes iets minder lang mee)
Arjen.
-
Ik zou de oude transformator gebruiken. Ik heb ook zelf verschillende oude transformatoren in gebruik. Het enige probleem is dat deze nu warmer worden op 230volt. De veranndering van spanning op de uitgangen is wel iets hoger, maar te verwaarlozen. Bovendien kunnen de meeste modeltreinen een kleine overspanning wel aan. De treinen van Fleischmann zeker. Al zou ik even kijken na een ritje, hoe warm het motortje is geworden. Mocht je echt bang zijn voor een overspanning aan de uitgang, dan zou ik twee dioden IN 4004 antiparallel in serie tussen de transformatoruitgang en dedrails zetten. Deze laat de spanning 0,8 volt zakken.
Succes
André van Zuijlen ;)
-
Het is zoals Arjen zegt. In de jaren '90 is de spanning geleidelijk omgezet van 220 naar 230 volt.
Maar dit is de nominale waarde. De elektriciteitsbedrijven kunnen niet precies 230,000 volt bij je binnenbrengen. Daar zit een zekere marge op.
In het 220 volt tijdperk was die marge +/- 10%.
In de overgangsfase was de marge +6/-10%
En nu de eindfase is bereikt is de marge +/-6%.
Als je met die marges de bovenwaarde uitrekent dan kom je voor 220 volt +10%uit op 242, voor 230 volt +6% is het 243,8.
Dat verschil is zo klein dat het nauwelijks een rol speelt.
Dus een trafo waar 220V op staat kun je rustig gebruiken.
In het 220 tijdperk heb ik bij mij thuis vaak de netspaning gemeten. Die zat vaker op 240 dan op 220. Als techneut bij een elektriciteitsbedrijf controleer je dat soort dingen regelmatig ;D
-
Ho ho ho !
Ik sluit me helemaal aan bij Klaas Zondervan.
Zelf nog met een kleine toevoeging....
Het voltage is nl ook nog afhankelijk van het aantal aansluitingen en subsequent het aantal stroomverbruikers op een schakelpunt van de centrale...
Voor een Nuon project heb ik een maand land het varkenssnuitje aan de muur in de gaten gehouden.
Tijdens de WK-voetbal die er toen speelde heb ik het voltage zien zakken naar 209(Twee honderd negen) V
Het max dat ik ooit gemeten heb was 247V meen ik.
Gemiddeld zat de prik rond de 226V
Alle electrice apparaten die ik heb, TV computer lampen magnetron aquariumpomp, leven nog steeds dus ik denk dat je geen probleem hebt met je trafo...
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrroetsjes
Jessy
-
Zoals Klaas al zei: er zit een marge op van 6 procent naar boven of naar beneden. Vroeger zelfs 10 procent. 230 min 10 procent is 207, dan blijft jouw 209 V nog net binnen de marge mits het geen al te recent WK was... 247 is echt teveel maar Nuon zal wel zeggen dat je multimeter niet nauwkeurig genoeg was ;)
En inderdaad, als het goed is houden producenten van lampen en andere elektrische apparatuur zelf ook een zekere extra veiligheidsmarge aan want je kunt nooit weten...
Arjen.
-
247 is echt teveel maar Nuon zal wel zeggen dat je multimeter niet nauwkeurig genoeg was
En dat zal Nuon 99 op 100 keer terecht zeggen. Ik heb bij Essent kwaliteitscontroles uitgevoerd, en ben nooit een te hoge spanning tegengekomen. Een te lage spanning komt wel eens voor. Laten we zeggen dat 50% van de klachten binnen de marges vielen. Ruwweg 5% had inderdaad last van een te lage spanning. En bij 45% van de klachten blijkt een paar huizen verderop een hennepkweker te zitten.
Sommige klanten vonden het onzinnig dat we een kwaliteitsmeting kwamen plaatsen. Hun eigen multimeter van een paar tientjes gaf duidelijk aan dat de spanning te laag was. Soms werden klanten kwaad, want het was een nieuwe multimeter dus die kon onmogelijk 20 volt te weinig aangeven.
Groeten,
Johnnie
-
Kan géén last hoor, 230 Volt op een toestel dat is ontworpen voor 220 Volt. Ik gebruik zelf twee Fl* trafo's uit pakweg 1975, die het prima doen!
Ons grote voorbeeld gaat zelfs nog véél verder... Het electrische mat van NS is ontworpen voor 1500 Volt, maar in de pratijk kan er tot 1750 Volt op de draadjes staan. En in België, waar een bovenleidingsspanning van 3000 Volt wordt gebruikt, treden pieken tot wel 3600 Volt op.
Voor het overige is de wijze raad al door anderen gegeven, maak van je dieselloc met buurtgoederentrein geen racemonster en houd tijdens het rijden in de gaten dat je trafo en hetgeen erop is aangesloten het niet te warm krijgen.
-
Het kan wel, mijn Roco transorfmator is ook voor 220 V inplaats van 230 V Doet het ook prima op een los baantje
-
Dat is grappig, op mijn B&O versterker uit die tijd zit een voltage selector, met de standen 110, 130, 220 en 240V.
Op welke moet ik hem nou instellen, 220 of 240?
-
Instellen op 240 is het veiligst, als hij dan nog goed werkt.
Maar als hij goed is ontworpen moet 220V ook goed gaan, zie de bovenstaande overwegingen.
-
Dat is grappig, op mijn B&O versterker uit die tijd zit een voltage selector, met de standen 110, 130, 220 en 240V.
Op welke moet ik hem nou instellen, 220 of 240?
240V was vroeger standaard in Groot-Brittannië. Grappig dat ze die keuzemogelijkheid boden, zo gek veel moet 220 of 240 sowieso niet uitmaken, kennelijk was de elektronica in die tijd gevoeliger voor spanningsverschillen dan nu... en B&O is natuurlijk niet de eerste de beste...
Als je stand 240 kiest, weet je in elk geval zeker dat je je versterker niet opblaast. Maar gezien het voorafgaande moet hij de stand 220 ook gewoon overleven, dat kun je altijd nog proberen wanneer hij op 240 te weinig geluid geeft ;)
Arjen.
-
Met het gevaar off topic te gaan, waar werd die 130 dan gebruikt? 110 is de VS, maar ik ken geen ander groot exportland met 130V of daaromtrend. Ik had hem al op 240 staan inderdaad. Dat leek mij het veiligst.
-
Stig: 127V tussen fase en nul kwam o.a. in Amsterdam voor, waarbij 3 fasen dan 220V was. Ik weet niet of het nog bestaat, maar ik herinner me van 20 jaar geleden woningen in Oud West die maar 1 groep hadden en daarvoor 2 zekeringen nodig hadden, want de 220V kwam tussen twee fasen vandaan.
-
Ow wat lollig, daar heb ik nog nooit van gehoord. Weet je misschien ook de reden voor deze eigenaardige verdeling?
-
240V was vroeger standaard in Groot-Brittannië.
Nog steeds. Het idee om naar 230V te gaan kwam van de Britten. Zij zouden 10 volt zakken, wij zouden 10 volt stijgen en zo zouden we elkaar bij 230V ontmoeten. Terwijl we op het continent druk bezig waren om de spanning geleidelijk te verhogen naar 230V besloten de Britten, nota bene de initiatiefnemers, om niet meer mee te doen. Te veel moeite. Leve de Europese gedachte!
-
Weet je zeker dat de Britten formeel niet meedoen? Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze zich gewoon hebben gerealiseerd dat ze binnen de Europese 230V plus 6%-norm vielen zonder dat ze iets hoefden te veranderen?
Arjen.
-
Die vlieger gaat natuurlijk alleen maar op als de Britten over een supernetwerk beschikken dat nooit erg ver naar boven afwijkt. Anders hadden we hier ook wel op 220 volt gemiddeld kunnen blijven zitten.
-
Arjen,
Een paar weken geleden, bij het opruimen van de archieven, kwam ik alle rapporten tegen over de z.g. spanningsharmonisatie. En daar stond het echt in, de Britten haakten af zodra ze zich realiseerden hoeveel geld en moeite de hele operatie ging kosten. Die stukken vond ik interessant genoeg om ze niet in het finaal archief te laten verdwijnen, dus die heb ik achtergehouden en straks als ik met VUT ga neem ik ze mee naar huis.
(ter verduidelijking, Arjen weet dat , maar de anderen misschien niet, ik werk bij een energiebedrijf)
-
Overigens gebruiken we hier in Malta Britse stekkers (die misschien wel groot zijn, maar beter beveiligd dan wat men in Nederland gebruikt, omdat iedere stekker een zekering heeft en het niet mogelijk is om een stuk metaal in het stopcontact te steken). Net even nagemeten en volgens mij multimeter staat er 235V over de twee pinnen. Nou zou ik dat officieel over een verbruiker moeten meten, maar ik weet niet of daar rekening mee wordt gehouden in een multimeter.
- Peter
-
(ter verduidelijking, Arjen weet dat , maar de anderen misschien niet, ik werk bij een energiebedrijf)
We vermoedden al zoiets... ;)
@Peter, hoe groot zijn jullie verloopstekkerbakken? ;D Ik heb eens zo'n engels ding gehad, toen ze me een engelse router opstuurden. Wat een joekels inderdaad. Maar wel minder flexibel in te zetten me dunkt door het ontbreken van rotatie symmetrie (180º).
-
Die zijn vrij fors, ja, hoewel een stuk platter en mede daarom vallen ze niet om, zoals Nederlandse. De stekkers zijn ook platter. Van Brits naar Europees (wat je nodig hebt om Europese apparaten hier aan te sluiten, die je veel nodig hebt omdat veel apparaten niet een Britse stekker hebben) zijn lomp groot; van Europees naar Brits (om bijvoorbeeld mijn laptop of mijn telefoon in Nederland op te laden) een stuk kleiner.
Toch ben ik blij dat mijn zoontje niet van alles in het stopcontact kan stoppen. Ik kan me herinneren dat ik met de breinaalden van mijn moeder in het stopcontact aan het steken was en het is waarschijnlijk vanwege het metalen klepje van het fornuis, dat op de breinaald rustte en nogal wat vonken veroorzaakte, dat ik dit nu kan typen. Met een Brits stopcontact kan dat niet, tenzij je precies weet wat je moet doen.
- Peter