BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: paranoid_raver op 28 October 2012, 20:15:22
-
Hallo Allemaal,
Ik heb een startset Roco op het oog, maar wil op mijn toekomstige baan gebruik maken van Peco Rails ::)
Bestaat er een overgang rail van Roco naar Peco?
-
Nee,
Volgens mij kan het geen problem zijn om zo over te gaan. Ligt wel even aan of je er een bedding onder hebt of niet bij de roco rails. Mogelijk dat roco een overgangsstuk heeft van rocoline met bedding naar rocoline zonder bedding.
Groeten Ronald.
-
Heb ook ergens wat fleischmanrails liggen uit een startsetje. Dat bewaar ik wel voor een schaduwstation als ik er aan toe kom. Dus gewoon lekker je baan gaan bouwen met Peco en die paar stukkies Roco kun je vast ooit nog wel eens kwijt.
-
welke peco rails ga je gebruiken de code 75 of 100? en waarom peco?
Volgens mij bestaat een overloopstuk niet.
Volgens mij heeft roco een 2,1mm profiel (corrigeer als ik hier fout mee zit) en de peco code 75 heeft 1,9 mm en de code 100 2,5mm.
De tillig elite rails hebben wel een 2,1mm profiel, en die vindt gebruik ikzelf ook icm met fleischmann profi.
Om de tillig en fleischmann profi bij elkaar te gebruiken heb ik ook railverbinders moeten kopen om van 2,1 naar 2,5 mm profiel.
Persoonlijk vindt ik de tillig nog iets mooier dan de peco al zijn de peco rails ook mooi.
Om van roco naar peco te gaan zul je zelf iets moeten maken, bijvoorbeeld een kort stukje rechte rail met de dremel afslijpenen zo een overloopstuk creëren.
groeten, wesley
-
Wesley,
is het makkelijk om zelf een overloopstuk te creëren?
Ik moet erbij zeggen dat ik nog een beginner ben ;D
-
Op een vaste baan heb je helemaal geen overgangsrail nodig. Gewoon de rails recht tegenover elkaar leggen. Onder een kant eventueel wat opvulling om de boel op gelijke hoogte te krijgen.
-
Dus als ze verbinding met elkaar maken dan gaat het goed.
Als ze maar op gelijke hoogte liggen.
begrijp ik dat goed?
-
Inderdaad, dat heb je heel goed begrepen.
-
Top ;D
-
Toch niet helemaal goed begrepen. Als je ze zonder railverbinders tegenover elkaar legt, dan is het twijfelachtig of ze elektrich contact maken. Maar die elektrische verbinding maak je onder de tafel door, via de voedingsleiding.
-
@klaas
dat kan ook nog, helemaal niet aan gedacht. ;)
Zelf had ik op de oude baan een fleischmann 6103 met de tillig elite gekoppeld en het hoogteverschil in de rail staven eruit
gehaald met de dremel, Dit heeft altijd perfect gewerkt bij mij.
Dat was toen 0.4 mm verschil.
groeten, wesley
-
Peco-Roco met elektrische verbinding onder de baan:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02591.jpg)
Roco-Peco met elektrische verbinding in het zicht:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02594.jpg)
Stephan.
-
Stephan,
Top! De bovenstaande plaatjes hou ik als voorbeeld.
Nogmaals bedankt ;D
-
Denk aan de wielflensen bij lagere hoogte van railstaven, geeft anders een ratelend geluid.
gr Frits
-
Geen zorgen voor niks. Peco code 75 biedt voldoende ruimte voor flenzen die voldoen aan de Morop norm.
-
En Peco 100?
Want begreep dat Peco 100 beter is qua hoogte.
Of is dit onzin ???
-
Peco 100 is nog hoger dan 75 zal dus ook wel voldoen ;)
-
Als je erg oud materieel hebt, kan code 75 problemen geven.
de wielflenzen ratelen dan over de bielzen.
Code 75 oogt wel mooier vind ik.
Gewoon een klein stukkie testen.
Hendrik Jan
-
Ik moet alles nog nieuwe kopen maar dan ga ik denk ik toch maar voor 75 want heb van meerdere mensen gehoord dat dit mooier is.
(y)
-
Vind ik ook.
ik ben wel overgestapt op code 100 om mijn alleroudste lokjes nog te laten rijden.
Maar code 75 is heeeeel mooi.
Zal je ff pb'en.
Hendrik Jan
-
Hoe oud zijn die lokjes dan wel?
Peco code 75 heeft 1,4 mm flensruimte. Ik heb de alleroudste meuk in mijn verzameling eens nagemeten, maar ik vind geen enkele flens die zo hoog is.
-
Groene Karel (ontwerpje van 1969), de oude spoorkraan en nog wat wagonnen en rijtuigen ratelen bij mij.
De een erger dan de ander.
Hendrik Jan
-
@Hendrik Jan,
ik heb je een PB gestuurd en heb je gemaild.
-
Peco code 75 heeft 1,4 mm flensruimte.
1,27 toch?
-
Ik had die 1,4 mm gemeten met de schuifmaat. Maar kennelijk heb ik hem een beetje scheef gehouden.
Bij een nieuwe meting kom ik aan 1,3 mm.
Volgens de Peco catalogus is het 1,346 mm.
Hoe dan ook, voor flenzen volgens de Morop norm geen probleem.
-
Precies, vroeger had ik nog wat HEMA (Lima) materieel en daarvan ratelden alleen de wagens en rijtuigen dus die heb toen ik even met de accuboor wat afgeveild, de NS 1220 van de HEMA (Lima) rateld gelukkig niet. Voor de rest nooit problemen gehad.
Stephan.
-
ben op zoek naar een overgang rail van Peco 100 naar 75
Zie dit Topic http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47528.0.html
(y)
-
Dit (http://www.locdepot.nl/peco/rails-+-toebehoren-h0/00/rails-code-75/sl112-railverbinders-code-100-code-75) werkt ook.
Ik was vergeten dat ik die dingen gebruikt heb om Peco code 75 op de aansluitrails van de Fleischmann draaischijf aan te sluiten.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC02616.jpg)
Stephan.