BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jeroenk op 28 October 2012, 08:10:50
-
zou je deze baan die ik internet vond ook om kunnen zetten naar fleishmann rail de oude
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/anlage5_gp_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/anlage5_gp_1.gif)
we waren begonnen met een kleine baan maar ja nu er toch een houten plaat ligt..
ik ben al bezig geweest met any rail maar zoontje heeft nog niet zo veel geduld
utrecht vorige week was echt geweldig om eens naar al die mooie spoorbanen te kijken
veel ideen opgedaan
-
Tuurlijk kun je dat omzetten naar welke merk rails dan ook (LGB past natuurlijk niet maar het gaat hier om H0 neem ik aan) Let erop dat er keerlussen in zitten bij gelijkstroom levert dat kortsluiting op, maar dat is dmv diverse oplossingen op te lossen.
Hou er rekening mee dat zeker nieuw materieel slecht of niet door boogstralen R1 en R2 rijden.
Als ik zo naar de tekening kijk ligt er wel erg veel rails voor zo'n klein stukje, maar goed dat is wat je zelf wilt.
Kijk ook een in de Encyclopedie heel veel informatie te vinden.
-
Leuk baanplan om mee te beginnen. Veel mogelijkheden.
Het is wat Eric reeds aangeeft: Kortsluiting bij 2rail. Je hebt te maken met minimaal 1 locatie waar je kortsluiting hebt. De kruisig in het midden is "boosdoener" in dit geval. Die dien je zeker op te lossen.
Over het omzetten van de tekening: Waarom helemaal uittekenen als je al een plaat hebt liggen? Dan kan je toch beginnen met uitleggen, dan passen en meten om een mooi plan te krijgen? Ik neem aan dat je al wel wat rails hebt.
Groeten Ronald.
-
rails meer als genoeg das probleem niet
ik zou die kruising willen vervangen door een overgang naar boven
nu hadden we gisteren zo iets als op tekening op de grond liggen maar inderdaad aan de achterkant vaan baan dus het verst van de tranformatoor stopte de trein kan ik daar iets aan doen met een tweede trafo??
alle hulp is welkom als iemand nog ongevver zo'n baan weet graag !!!
zoon komt vanmidag thuis zou een leuke puzzel middag kunnen worden
-
Een baan van deze grootte draait zonder problemen op één trafo als het goed is. Ik zou controleren of alle rails goed contact maken.
-
rails meer als genoeg das probleem niet
ik zou die kruising willen vervangen door een overgang naar boven
Hum, naar boven zal een probleem geven. Bij een stijgings percentage van 4% (wat toch wel het maximale is) dan heb je zo'n 1.5 meter nodig om 6 cm te stijgen. Je kan eventueel de onderlangs gaande baan laten zakken dan hoef je niet verder omhoog.
nu hadden we gisteren zo iets als op tekening op de grond liggen maar inderdaad aan de achterkant vaan baan dus het verst van de tranformatoor stopte de trein kan ik daar iets aan doen met een tweede trafo??
Een tweede trafo is onnodig in dit geval. De rails goed schoonmaken met wasbenzine en als je hem vastlegt daar extra aansluiten op de bestaande trafo. Als ware het een centrale voedingsleiding is. Zie ook de Encyclopedie onder "digitale baanbesturing" en dan centrale voedingleiding. Kan je ook gebruiken bij de analoge baan :)
alle hulp is welkom als iemand nog ongevver zo'n baan weet graag !!!
zoon komt vanmidag thuis zou een leuke puzzel middag kunnen worden
Hum... inderdaad een leuke puzzel. In de railhobby stonden altijd wel leuke baanplannetjes. Vooral in de oudere railhobby's stonden wat. Als je een digitaal abbo hebt kan je in het digitale archief tot iets van 1995 terug zoeken.
En kijk even in de encyclopedie voor de extra voedingen en eventueel voor de hellingen. Daar staat het iets uitgebreider dan ik nu kan uitleggen.
Groeten Ronald.
-
rails meer als genoeg das probleem niet
ik zou die kruising willen vervangen door een overgang naar boven
Als je daarmee een ongelijkvloerse kruising bedoelt, dan lost dat het keerlusprobleem niet op. Als je met gewoon vooruit blijven rijden toch van met-de-klok-mee rijden naar tegen-de-klok-in rijden kan komen (of omgekeerd) dan heb je een keerlus. Hier zelfs twee.
Het stroomafnameprobleem zal wel komen doordat de railverbinders een beetje uitgelubberd zijn geraakt en de stroom niet goed meer doorgeven. Hoe verder van het aansluitpunt hoe merkbaarder dat wordt. Zoals Ronald schrijft, gewoon diezelfde trafo op meerdere plaatsen aansluiten.
-
Hoi
Dit is mijn baan zoals die er pakweg 4 jaar geleden nog uitzag.
Toendertijd heb ik sommige plekken al aangepast omdat deze met een industrieradius uitgerust waren, weer later heb ik de dubbele keerlus laten vervallen. Niet omdat dit problemen opleverde, maar omdat deze de 'stad' in de weg stond.
Voor 2rail lijkt het me ook zinvol om de keerlus gewoon te laten vervallen. Moeilijke schakelingen heb je dan ook niet nodig.
Zo ziet de baan er momenteel uit.
De hele baan op 1 foto (y) (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000286_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000286_1.jpg)
Bart
-
Wel een erg leuke baan.
-
ziet er super uit heb je ook de nr van fleismann
-
JeroenK,
Deze baan is wel te maken. Je zult als je geen kruis wilt hebben het ene spoor moeten laten dalen, terwijl de andere stijgt. Ter hoogte van de "kruising" ontstaat dan een hoogte verschil van zo'n 6 cm (net voldoende). De beide sporen die er een lus van maken, zul je bij analoog rijden van een schakelaar moeten voorzien, zodat je de lus kunt rondrijden. Mocht je digitaal gaan rijden, dan zal op deze plaatsen een keerlus schakeling komen.
Groet,
Gerard van der Sel