BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Munckerik op 23 October 2012, 21:05:14
-
Hallo,
de kap van de Roco 2201 klemt met twee lipjes. Het voorste lipje is afgebroken, is dit nog te lijmen zodat de kap weer goed kan sluiten? En zo ja welke lijm kan ik het beste gebruiken?
Groeten,
Erik
-
Volgens mij zijn die kappen gewoon van polystyreen.
Dus een kunststoflijm werkt dan.
Of secondenlijm (cyano-acrylaat).
Probleem met dat soort lipjes is dat er een behoorlijke kracht op komt bij openen/sluiten van een model.
Hoe goed je ze ook vastlijmt, meestal breken ze dan toch weer af. >:(
OF HEEFT ER IEMAND EEN ECHT AFDOENDE RECEPT ??? (y)
-
Lijmen met Plastic Weld (MEK of Bison Ontvetter schijnt net zo te werken)
Het is slim om vervolgens een stripje styreen op de achterkant van de breuk te lijmen. Plastruct levert ongelooflijk sterke lijmverbindingen op, maar is niet tegen alles bestand.
-
Een stripje erachter plakken icm lijm iod lijkt me een erg goed idee (als het past).
Bedankt alvast.
Groeten,
Erik
-
Let er met secondenlijm wel op dat je kans hebt dat vingerafdrukken op de kap wit kunnen uitslaan door de dampen uit de lijm.
Trucje gebruiken ze ook bij CSI op tv. Werkt echt!
Groet,
Pascal
-
Ook bij mijn 2200 is het lipje aan de voorzijde afgebroken. Diverse lijmpogingen, met allerlei soorten lijmen die daarvoor in aanmerking zouden komen is, op niets uitgelopen. Vervolgens aan de binnenzijde van de kap in het midden een moertje gelijmd met een tweecomponentenlijm van Bison (de tubes). In het onderstel overdwars een dun metalen plaatje (op maat) gelijmd met een gaatje in het midden waar een boutje door kan. Op deze wijze kun je de kap klemmend vastschroeven. Ik heb voor de moer en de bout 3 mm gebruikt.
Wellicht is dit ook voor jou de oplossing.
vr. groet,
Wiebe
-
Hallo Wiebe, heb je daar (toevallig) foto('s) van? Lijkt me een goede oplossing.
Met secondelijm heb ik qua wit uitslaan ook niet zulke beste ervaringen.
Groeten,
Erik
-
Heb zelf het betreffende afgebroken beugeltje met secondenlijm van Olba gerestaureerd. Daarna een LoPi Basic letterlijk 'onderdak' gebracht (jawel, die past zonder enig sloopwerk onder het cabinedak van de 2201) en de kap heel voorzichtig weer op het chassis gedrukt.
Tot nu toe zit hij vast, en van een wit waas is ook geen sprake.
Eric
-
Bij oude modellen 2200 (met de oude lichtprintjes en draadbruggen tussen voor en achter) kun je als je toch LED verlichting inbouwt die printjes laten vervallen en dan past een decoder (LoPi3DCC in elk geval) makkelijk voor in de huif. Kun je de cabine zelfs deels inrichten
-
Ik ga wel LED inbouwen (Digirails setje) en een LoPi 4, maar dan is de vraag; wat is een oud model? De 2201, is dat een oud model?
Groeten,
Erik
-
Nee met oud bedoel ik loks van voor de NEM652 decoder plug. Dat is de 2201 zeker niet.
-
Dag Eric,
Ik heb er geen foto's van gemaakt en kan die op dit moment ook niet maken. Loks en wagons opgeborgen omdat ik mijn baan aan het verbouwen ben. Zodra er weer wat uit de dozen kan, zal ik er aan denken.
groet,
Wiebe
-
Dag Wiebe,
is prima, ik moet ook nog beginnen aan de opbouw van de baan dus heb ook helemaal geen haast.
Groeten,
Erik
-
Hi All,
Bij dit soort ongemakken van afbrekende lipjes gebruik ik altijd een lijmsnotje (die dingen waar je ANWB- of PINpas mee op de brief zijn gelijmd). Ik laat het afgebroken lipje meestal voor wat het is, want, zoals gezegd, breekt het toch vrij snel weer af door de relatief grote krachten die erop komen te staan.
Ik breng een lijmsnotje aan op de onderkant van de body waar het afgebroken lipje zit. Dan goed aandrukken en het zit stevig vast, maar kan wel weer worden losgetrokken. Dan moet natuurlijk wel het lijmsnotje worden vervangen. Lijmsnotjes werken ook prima om LED-strips vast te zetten of zijkanten van draaistellen, of eigenlijk alles wat je tijdelijk stevig wilt vastzetten.
Ze zijn te koop bij handenarbeidwinkels, zoals Pipoos.