BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Tjalling op 23 October 2012, 19:14:27

Titel: Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
Bericht door: Tjalling op 23 October 2012, 19:14:27
Hallo allemaal,

Onderweg naar de BNLS-dag in Zwolle hadden Michel (ToTheBeach) en ik het in de auto over wisselaandrijvingen met behulp van fietsonderdelen.
Het is mogelijk wissels om te zetten mbv remkabels, zoals hier beschreven: http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=57674&hilit=rotonde&start=585

In dit topic op een Frans forum zitten de schakelaartjes aan de voorkant, en lopen de Bowden-kabels naar de wissels.

Een alternatief is om de wissels om te zetten mbv spaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselaandrijving_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselaandrijving_2.jpg)

Dit is de onderzijde van een station dat ik lang geleden eens bouwde (en daarna af moest breken wegens ruimte-gebrek).

Uitleg van de nummers:
1: kop van de spaak, als knopje uitstekend aan de voorzijde van de baan.
2: Carrosserie-ring met 3 gaatjes in de ring geboord om de richting te veranderen. In het "middelste" gat zit de schroef waarmee de ring vast zit aan de plaat, en dient als draaipunt. In de twee andere gaten zitten de spaken, gewoon omgezet met een tang.
3: Het stuk onder het wissel: De spaak eindigt in een haakje die in een gaatje valt dat in het knopje van het schakelaartje geboord is. Deze schakelaartjes zijn essentieel: Ze beperken de slag van het stangenstelsel, en kunnen meteen gebruikt worden voor het polarieren van de puntstukken.
De spaken worden gekoppeld met kroonsteentjes, zonder isolatie. Vlakbij de schakelaar zit ook een kroonsteentje: daar gaat een pen naar boven naar het wissel. De richting van de stang moet haaks staan op de rijrichting van het spoor.

Hopelijk is dit zo een beetje een duidelijk verhaal.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 October 2012, 23:37:28
Deze methode van wisselbediening bestaat in vele varianten.
Ik snap alleen niet dat je met behulp van die carrosserieringen zo vaak het "hoekje om" gaat.
Als je de bediening recht voor het betreffende wissel zet, dan is dat toch niet nodig?
Titel: Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
Bericht door: Martin Welberg op 24 October 2012, 00:00:17
Ook een manier  ;)
Titel: Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
Bericht door: tothebeach op 24 October 2012, 08:23:53
Hoi Tjalling,

Dank je wel voor je uitleg en foto. Ik heb er nu een beeld bij om zelf eens te gaan knutselen.
Overigens die link mag er ook zijn, en niet alleen voor de wisselaandrijving. Mooie franse baan!

@ Martin
Heb jij een andere manier?

Groet,
Michel
Titel: Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
Bericht door: Tjalling op 24 October 2012, 09:17:34
Deze methode van wisselbediening bestaat in vele varianten.
Ik snap alleen niet dat je met behulp van die carrosserieringen zo vaak het "hoekje om" gaat.
Als je de bediening recht voor het betreffende wissel zet, dan is dat toch niet nodig?

Hoi Klaas,

De reden dat hier nogal wat bochten gemaakt zijn:
Je kijkt tegen de onderzijde van een gecombineerd smalspoor-normaalspoor station, waarbij ik de bediening van de wissels van smalspoor gescheiden wilde hebben van het normaalspoor. Bovendien moest het hele geheel verschoven worden, omdat een deel van de wisselstraat in de hoek lag.

Doordat de schakelaars, en daarmee de beperking van de weg van de wisselsteller, onder de wissels zitten, maakt het niet zo heel veel uit als er wat meer leven zit in het eerste deel vanaf de bediening. De speling in alle tussenstappen wordt opgevangen door een langere weg van de knop die je bedient.
Bij de oplossing in de genoemde link is het juist van belang dat er zo min mogelijk speling in het stangenstel zit, omdat de beperking van de beweging vooraan, bij de bediening, zit.

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Wisselaandrijvingen, fietsen en geknutsel
Bericht door: VFR op 24 November 2012, 20:07:08
Dag Tjalling,

Nou hèhè, nou snap ik het ook. Heb deze manier al wel eens in tekst uitgelegd gezien, maar kon het juiste technische plaatje er niet helemaal bij bedenken. Ik ben zelf erg visueel ingesteld (nou ja, dat zullen we allemaal wel zijn, 'der Mensch ist ein Augentier'; Rammstein) en met die foto van jouw is het me nu in één klap duidelijk.

Uiteraard mijn hartelijke dank  (y)