BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: AppieHeijn op 22 October 2012, 21:57:39
-
Ik heb op Eurospoor een mooie lok gekocht en heb meteen een Lokpilot 4.0 erbij gekocht. Plug en Play zou je denken. Op zich wel. Hij rijdt als de brandweer. Daarom wil ik graag de max snelheid instellen. CV5 heb ik in meerdere handleidingen gelezen.
Wat opvalt is dat de Lok zich moeizaam laat programmeren. Meerdere keren een signaal verzenden en uiteindelijk pakt hij hem wel een keer. Dit viel mij op bij het programmeren van de CV1. Standaard is die 3 en ik wil hem op 2.
Als de Lok een programmeer signaal goed ontvangt zie ik dit aan een heen-weer beweging. Meerdere malen heb ik al gehad dat alleen de verlichting wat aan-uit ging.
Ok uiteindelijk CV1=2 is gelukt. Nu CV5(standaard 63). Als ik deze op bijvoorbeeld 50 zet gaat de trein een flink stuk langzamer en reageert ook een stuk tragen op de draaiknop(snelheid). Ok 50 is te langzaam. Nu maar weer terug naar 63. Hij gaat iets sneller en vertoond nog steeds enorme vertraging. Toch is hij niet meer op de oude max snelheid te krijgen.
CV=8(reset) maar weer. Na een aantal pogingen CV1=2 er weer in.
Iemand enige verklaring voor dit vage gedrag? Ik gebruik een originele Multimaus(rode) op geoline tracks met originele trafo.
-
Geen last van vervuiling op de rail of wielen?
Tinus.
-
Geen last van vervuiling op de rail of wielen?
Tinus.
Rails zijn super schoon, lok is nieuw en ook geen vervuiling te zien
-
Ik gok dat de decoder niet goed is, andere treinen met decoder programmeren meteen goed bij de eerste poging. Maar eens meenemen naar houten denk ik.
-
Ja, daar ziet het wel naar uit.
-
Er zijn een aantal Lokpilot versies waar je bij het uitlezen maximaal 63 krijgt, maar je wel hoger kunt programmeren. Het is me gelukt om deze te programmeren met een waarde hoger dan 63. Eigenlijk toont het uilezen 1/4 van de echte waarde. Dus probeer eens 200 te programmeren (dat is dus de 50 die je probeerde) en lees dan eens uit. In sommige versie zou je dan 50 moeten kunnen uitlezen. Een vaag verhaal, maar bij mij werkte het.
dirkjan
-
Hoi
Het klinkt alsof de motorregeling niet bij jouw lok past. Hierdoor krijg je ook die rare CV5 toestanden.
Laat de lopi de motor eens inregelen met VC54=0 en dan F1 (uitloop!). Misschien dat je hierna minder problemen hebt om de snelheid aan te passen.
bart
-
Dirkjan, ik denk dat dit voor de vragensteller een probleem is. Hij werkt met de rode multimaus en die kan niet uitlezen.
Groet,
Ruud
-
dan gewoon proberen om de waarde 200 er in te zetten en dan te kijken of de topsnelheid wel correct wordt verlaagd. Uitlezen is alleen maar een snellere vorm van uitproberen 8)
dirkjan
-
Het verhaal met de max v kan ik volgen en klinkt ook logisch.
Toch denk ik nog steeds dat de decoder niet fris is of niet goed samenwerkt. Mijn andere loc's kan ik bij een eerste opdracht meteen van een nieuwe CV1 voorzien.
Bij deze decoder moet ik toch 3-4x proberen en dan pakt hij hem een keer. Dit is ook het geval na een CV8 reset.
-
Dan de vraag: zit er een condensator op de motor of motorspoelen? Deze kunnen het uitlezen beïnvloeden. Als je het niet weet: laat een foto zien van de motor/printplaat.
dirkjan
-
Wil je in de toekomst meer met Lopi's werken dan zou ik een Loprogrammer aanschaffen.
Zeker voor 4.x versies is dat haast een must. je kan met een MM wel alles programmeren (met de indez registers) maar echt makkelijk is dat niet.
Met de LPG software is het wat dat betreft een stuk makkelijker.
En om op je probleem verder te gaan.
Vanaf een bepaalde firmware versie in de Lopi is ESU een andere techniek gaan toepassen vwb de motorregeling.
CV2,5 en 6 zijn dan gekoppeld aan CV53 (ff uit mijn hoofd gezegd) en de snelheidstabel. CV5 en 6 werken dan als percentages van de snelheidstabel en niet meer als absolute waarde. Je stelt dan eerst jij rijgedrag/snelheidstabel in ongeacht de echte snelheid. Daarna kan je met CV5 je snelheid in gaan stellen.
Zoek maar eens op het ESU forum hierover.
Gr.
Eric
Gr.
Eric
-
Dan de vraag: zit er een condensator op de motor of motorspoelen? Deze kunnen het uitlezen beïnvloeden. Als je het niet weet: laat een foto zien van de motor/printplaat.
dirkjan
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.37.10.jpg)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.37.10.jpg (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.37.10.jpg)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.37.41.jpg)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.37.41.jpg (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.37.41.jpg)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.38.03.jpg)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.38.03.jpg (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix22679Albatros/2012-10-25%2021.38.03.jpg)
De binnenkant.... Op laatste foto is een dipswitch te zien, geen idee waar deze voor dient. Effe de handleiding erbij pakken.
Wil je in de toekomst meer met Lopi's werken dan zou ik een Loprogrammer aanschaffen.
Zeker voor 4.x versies is dat haast een must. je kan met een MM wel alles programmeren (met de indez registers) maar echt makkelijk is dat niet.
Met de LPG software is het wat dat betreft een stuk makkelijker.
En om op je probleem verder te gaan.
Vanaf een bepaalde firmware versie in de Lopi is ESU een andere techniek gaan toepassen vwb de motorregeling.
CV2,5 en 6 zijn dan gekoppeld aan CV53 (ff uit mijn hoofd gezegd) en de snelheidstabel. CV5 en 6 werken dan als percentages van de snelheidstabel en niet meer als absolute waarde. Je stelt dan eerst jij rijgedrag/snelheidstabel in ongeacht de echte snelheid. Daarna kan je met CV5 je snelheid in gaan stellen.
Zoek maar eens op het ESU forum hierover.
Gr.
Eric
Gr.
Eric
Net getest. CV5 op 110 ingesteld(2 pogingen) en de max snelheid is nu acceptabel. Alleen reageert de lok zoals eerder gemeld veel trager met afremmen e.d. Dit valt nog wel bij te regelen verwacht ik. Toch raar. Ben benieuwd of iemand een condensator op bovenstaande foto's kan vinden.
Ik ga eens sneupen voor een lokprogrammer. Iemand een richtprijs?
-
Ah, een Trix met spoeltjes er in. hier staat een voorbeeld (http://archiv.stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=41598) welke onderdelen rond de motor moeten worden verwijderd, zodat de lok beter reageert.
dirkjan
-
Ziet er complex uit :o
Ga eerst nog even met de CV's aan de slag kijken hoe dat gaat.
Ben wel benieuwd naar die dip switch, staat niets over in de handleiding.
-
Hoi
Schakelaar is alleen maar om de lok op bovenleiding te kunnen zetten.
Pas nou toch gewoon de parameters voor de lastregeling eens aan!
bart
-
Thanks
Ja baas ;)
-
Het heeft geen zin de decoder in te stellen als het elektrisch niet in orde is. De spoeltjes verstoren de motorstroom en dat zorgt ervoor dat de dedoder ongewenst verdrag vertoont. Spoeltjes weg, daarna kun je de decoder beter instellen.
dirkjan
-
Of ie elektrisch niet in orde is wil ik meteen nog niet zeggen. Met standaard instellingen reageert ie goed en rijdt ook super. Ik wil de max snelheid wat naar beneden hebben. Heb nu CV5=110 ingesteld. Waarschijnlijk moet ik zoals eerder aangegeven de andere cv waarden ook even veranderen.
Wel blijft natuurlijk vreemd dat je meerdere malen moet proberen om een CV te wijzigen. Valt mee te leven maar hoort natuurlijk niet zo.
-
joh, jij je zin.. ::)
-
Niks vreemds aan, ik denk dat ie je dat net geprobeerd heeft om uit te leggen. Als je dan tips vraagt, maar er uiteindelijk niks mee doet, tsja, dan blijft het natuurlijk moeilijk.
Even kort door de bocht, de analoge techniek zit hierbij de digitale techniek in de weg. Dus, of aanpassen, of niet zeuren om het zo maar te zeggen :D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Niks vreemds aan, ik denk dat ie je dat net geprobeerd heeft om uit te leggen. Als je dan tips vraagt, maar er uiteindelijk niks mee doet, tsja, dan blijft het natuurlijk moeilijk.
Even kort door de bocht, de analoge techniek zit hierbij de digitale techniek in de weg. Dus, of aanpassen, of niet zeuren om het zo maar te zeggen :D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Natuurlijk doe ik er wat mee. Als ex-IT'er probeer ik te snappen waarom iets vaag reageert. Digitaal is als het goed is niet vaag. Het werkt wel/niet of storend ;)
Dus waarom werkt ie super als ie in default staat en gaat ie vreemd doen als ik max v naar beneden gooi. Heb hem nu zoals ik hem wil met CV54, bedankt hiervoor. Het rubber vloog zowat door de kamer :D