BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ikzelf op 21 October 2012, 17:04:11

Titel: moeilijk ontwerp
Bericht door: ikzelf op 21 October 2012, 17:04:11
mijn idee voor mijn treinbaan is: meedere banen zoals een betuwelijn, een stoomtreinlijn(vsm) een regiolijn, en een korte baan van fleischmann die ik gekregen heb. de rest is van marklin. zou dat te combineren zijn op een ruimte van breedte van 190 cm en lengte 290 cm evt met een gat in het midden . ik denk mezelf suf kijk naar afbeeldingen op verschillende site's maar kom er niet uit iemand tips
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: Marc tramt op 21 October 2012, 17:14:17
Welkom op het forum om te beginnen!

En de eerste tip: probeer niet te veel op een te kleine oppervlakte te proppen. Gezien de oppervlakte die je ter beschikkking hebt zul je keuzes moeten maken in wat je uiteindelijk wil gaan bouwen.

Tweede tip: maak een schets of tekening van wat je al bedacht hebt. De ervaring leert dan mensen op het forum daar op reageren terwijl een oproep "ik weet het niet meer" meestal weinig oplevert.

Succes,

Marc
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: 1200blauw op 21 October 2012, 17:30:43
Mijn eerste indruk is dat je teveel wilt op te weinig ruimte. Dan kun je natuurlijk proberen desondanks zoveel mogelijk te realiseren, maar misschien is een goedkoper alternatief eerst eens goed te bedenken wat je nu ècht wilt en daarmee door te gaan. Over het algemeen is mijn ervaring dat de KISS*-methode het beste werkt en het minste kost. Kies gewoon één van die thema's en maak daar een plannetje van. Een baan met 2-rail en 3-rail door elkaar wordt al snel complex, dus ook daar zou ik één van beiden kiezen. Nu kan ik als Märklinist natuurlijk dit forum weer op z'n kop zetten door te roepen dat je daarvoor moet gaan, maar dat doe ik veiligheidshalve maar even niet ;-) Dat is afhankelijk van wat je wilt, digitaal of analoog, natuurgetrouw of vrij simpel en vooral rijden en zo meer. Analoog en vooral rijden zou ik Märklin houden en Fleischmann wegdoen; digitaal en natuurgetrouw aankleden, dan gaan voor 2-rail. Maar goed, een mening. Bovendien: als je veel van één van beiden hebt kan dat een reden zijn om een andere afweging te maken.

*Keep It Stupid Simple of Keep It Simple Stupid
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: willem22 op 21 October 2012, 19:19:07
Mag ik weten wie is "ikzelf", zie je voor het eerst.

wil.
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: Edde op 21 October 2012, 19:49:03
Leuke poll ;D
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: Deetrein op 21 October 2012, 20:48:09
Ikzelf denk dat dit moet lukken op die oppervlakte,

maar dan wel overschakelen op spoor Z (1 : 220)

Dan heb je èn Märklin èn 2-rail gelijkspanning  ;)
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: Wouter97 op 24 October 2012, 17:50:42
Z?? Pfff, die gigantische dingen zijn toch veel te groot! ;D
Neem gewoon schaal T, dan kan je pas veel kwijt!
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: robin1200 op 01 November 2012, 07:40:24
zelf zo ik eerder H0 kopen en gebruiken daar is veel meer van te vinden dan van schaal T
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: rjr op 01 November 2012, 10:13:19
Tuurlijk kan het, er kan heel veel, al zul je vaak wel met wat beperkingen moeten leven.

Voor jouw idee. Rond de kamer een 2 sporig baan als je betuwe lijn.
Op 1 korte kant kun je eventueel een klein station maken ook voor de aansluiting van je regio lijn.
op 1 lange kant maak je een schaduw station voor de verschillende treinen op je betuwe lijn. Zodat je niet altijd dezelfde treinen rond ziet rijden.
Boven dit schaduw station maak je een tweede station volgens idee beekbergen, dan als kop station. Vanaf dit station loopt de stoom lijn naar de andere korte kant waar een tweede station komt. Van dit station loopt je regio lijn langs de andere korte kant, dus deels langs je betuwe lijn, richting het station aan de andere kant. De rij lengte kun je dan gebruiken om de hoogte te overwinnen.

Met de fleischmann kun je dan een extra lijn maken van het gecombineerde stoom/regio station naar een kopplaats in de hoek, eventueel weggewerkt in de bossen als soort van schaduw station waar je dus een pendel krijgt.
Of juist vanaf je station langs de betuwe lijn onder het stoom station naar een stopplaats voor de pendel.

                                        lange zijde B
                       laag 0 schaduw station betuwe route
     laag 1, stoom station in de hoek                           FL spoor in bossen laag 1

korte zijde L                                                                  korte zijde R
betuwe lijn
station regio lijn                                                       station regio/stoom laag 1
                                                                            FL spoor op station laag 1

                                       Lange zijde O
                            betuwe route op laag 0
                            regio lijn van laag 0 naar laag 1

Hoop dat het een beetje duidelijk is, plaatje is meestal duidelijker, maar dat lukt nu even niet.

Groet,
Roelco
 
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: Remunj op 01 November 2012, 12:28:54
Tis alleen jammer de de TS na het aanmelden en posten niet meer de moeite neemt om naar de antwoorden te kijken  :-\ ::)

Gr.
Eric
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: Deka op 01 November 2012, 15:48:18
Ja, hij heeft zich aangemeld, een topic gestart, en ná 4 antwoorden kwam de vraag van Wil, en is hij uitgelogd en niet weergekeerd.
Verdere antwoorden zullen helaas, vermoedelijk, wel vergeefs blijven.
Is ook een vreemde vraag, maar wij kennen natuurlijk niet de achtergrond. Als geen vraag- en antwoordspel ontstaat, komt niemand hiermee verder, toch?
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: tijgernootje op 02 November 2012, 09:09:10
Miss beter om hier dan een slot op te mikken ? ,dat scheelt speculeren en tips geven in een "dood" draadje.
Mocht TS terugkeren dan kan die kenbaar maken dat het draadje evt weer open kan  ;)
Titel: Re:moeilijk ontwerp
Bericht door: Bert van Gelder op 02 November 2012, 09:32:10
Mmm, slotjes proberen we te vermijden. Laat maar lekker gaan, misschien wil iemand anders er op inhaken.

Groeten,

Bert