BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Harrie Denessen op 21 October 2012, 13:35:48

Titel: Kortsluiting wissel
Bericht door: Harrie Denessen op 21 October 2012, 13:35:48
Hallo,

Ik zit met een probleempje waar ik niet 1,2,3 uitkom. Mijn halve engelse wissel maakt af en toe kortsluiting (bij de rode circel) indien er een lok overheen rijd in de rechtdoorgaande (gele) richting. Als ik er snel overheen rijd, hoor je de kortsluiting heel kortstondig. Maar ik kan wel gewoon doorrijden. Dit doet zich alleen maar voor indien de rechter wisseltong in de rechtdoorstand staat. Zie foto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_124948_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_124948_small.jpg)

Indien de rechter wisseltong in de afgebogen richting staat heb ik dit probleem niet. zie foto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_125014_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_125014_small.jpg)

Ik rij met 2 x roco versterker 10764. De 2 "booster" secties zijn gescheiden op de blauwe cirkels. Beide railstaven zijn geïsoleerd. Deze 2 sporen zijn met elkaar verbonden via een keerlus. Hier heb ik een xTreme keerlus van RoSoft op aangesloten.

Komt iemand dit kortsluit probleem bekend voor? Weet iemand wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg. Harrie
Titel: Re:Kortsluiting wissel
Bericht door: treinenhobby op 21 October 2012, 14:11:22
Zijn de puntstukken van het wissel voorzien van spanning?
Dit kan de sluiting veroorzaken.

Bij mijn Roco engelsman zat 1 stekkertje af fabriek verkeerd om, waardoor de sluiting ontstond.
Even stekkertje omdraaien en het probleem was verholpen.
Titel: Re:Kortsluiting wissel
Bericht door: Harrie Denessen op 21 October 2012, 16:04:48
Hoi,

Welk stekkertje? Ik gebruik er geen. Puntstuk is voorzien van spanning. Als er geen spanning op het puntstuk staat, zou je toch juist geen kortsluiting moeten krijgen?

Mvg
Harrie
Titel: Re:Kortsluiting wissel
Bericht door: treinenhobby op 21 October 2012, 19:25:52
Kan je aangeven welk merk en type wissel het is?

Wat je anders zou moeten doen is de spanning tussen de spoorstaaf en het puntstuk meten.
Het puntstuk heeft namelijk, afhankelijk van de stand van het wissel, de spanning van de linker- of rechterrailstaaf.
Als dit niet meegeschakeld wordt bij het omleggen van het wissel, krijg je daar dus krotsluiting op.

Hieronder ter verduidelijking je eigen fototjes weer, maar dan het de spanningslijnen.
Je ziet dat het puntstuk bij afgebogen stand de spanning van de bovenste rail (groen) aanneemt.
Terwijl bij rechtdoor het puntstuk de spanning van de onderste (blauwe) rails moet hebben.

Als het puntstuk dus altijd de 'groene' spanning heeft en je rijdt rechtdoor, wordt tijdens het passeren de groene en blauwe rails met elkaar verbonden. Dit is dus de kortsluiting.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_125014_small_afbuigend.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_125014_small_afbuigend.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_124948_small_rechtdoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_124948_small_rechtdoor.jpg)

Rijd je nu hard genoeg over het wissel heen, dan heeft de centrale geen tijd om de kortsluiting te 'ontdekken'.
Dan zal hij je er ook niet uitgooien.

Tot slot nog even over je keerlus:
Aangezien je geen kortsluiting krijgt (ongeacht de stand van het wissel) als er geen trein op staat, lijkt het mij niet in de keerlus te zitten. Als ook het passeren van de geïsoleerde raillassen geen sluiting veroorzaakt, is dat uit te sluiten.

Titel: Re:Kortsluiting wissel
Bericht door: Tjalling op 21 October 2012, 19:38:40
Hoi Harrie,

Kan het zijn dat de binnenkant van de wielen van je locs tegen de wisseltong aankomen? Dat zou verklaren waarom het afhankelijk is van de stand van je wissel.
Heb je kortsluiting bij al je locs, of alleen bij bijvoorbeeld een oude Flm-loc?

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Kortsluiting wissel
Bericht door: Harrie Denessen op 21 October 2012, 22:13:21
Hoi,

De rail is van Roco Geoline 2.1 mm hoogte. De spanning tussen de spoorstaaf en puntstuk is goed. Nader onderzoek leert mij dat het gewoonweg niet anders kan. Zie foto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_215120_small.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121021_215120_small.jpg)

Wissel "blauw" stuurt puntstuk "blauw". Wissel "rood" stuurt puntstuk "rood". Als ik de gele lijn volg kan ik onmogelijk beiden wissels op "rechtdoor" zetten. Ik zal dan bij het "rode" puntstuk kortsluiting krijgen.

Dus eigenlijk heb ik geen probleem maar ik zal iedere keer beide wissels moeten aansturen als ik rechtdoor wil. De 1 rechtdoor en de ander afgebogen.

Mvg
Harrie
Titel: Re:Kortsluiting wissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2012, 22:43:13
Dus eigenlijk heb ik geen probleem maar ik zal iedere keer beide wissels moeten aansturen als ik rechtdoor wil. De 1 rechtdoor en de ander afgebogen.
Ik zat me ook af te vragen wat hier fout zou kunnen zijn. Maar je hebt zelf de oorzaak en de oplossing al gevonden.
Feitelijk komt je conclusie er op neer dat je een half Engels wissel moet aansturen alsof het een heel Engels wissel is. Waarbij één van de routes niet bestaat, in jouw geval de boog van linksboven naar rechtsboven.
Titel: Re:Kortsluiting wissel
Bericht door: Harrie Denessen op 21 October 2012, 22:50:32
Tja, zo leer je nog eens van jezelf. Bedankt allemaal.

Mvg
Harrie