BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 21 October 2012, 00:00:01

Titel: Kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: nscargo op 21 October 2012, 00:00:01
Forumgenoten
Een collega die net is begonnen met het oriƫnteren naar modeltreinen vroeg mij het volgende;

Ergens in de jaren 60 ( ?) heeft de ns besloten om de loc's en treinstellen een bepaalde kleur te geven, turqoise was al verdwenen
Groen: Electrisch aangedreven treinstellen, bv mat 46  en plan V
Rood  : Diesel aangedreven treinstellen, bv De en plan U
Blauw: Electrisch aangedreven loc's zoals bv 1100, 1200 en 1300
Bruin : Diesel aangedreven loc's bv 2200 en 2400
Hoe kan het dan dat de 1200 die electrisch wordt aangedreven toch in het bruin getooid is geweest?
Bij de 1000, 1100 en de 1300 is dat nooit zo geweest.
In eerste instantie dacht ik dat bruin werd ingezet voor goederenvervoer, maar waarom zijn de 1000, 1100 en 1300, die ook in goederen zijn ingezet nooit bruin zijn geweest.
Ben overigens wel benieuwd hoe een buine 1100 er uit had gezien.
Harm
Titel: Re:kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: Eelco Storm op 21 October 2012, 00:10:25
Bruin was de kleur voor goederenlocs, dus bruine 1200'den waren (dacht ik) bedoeld voor de goederendienst. Waarom 1000'den, 1100'den en 1300'den nooit bruin zijn geweest, weet ik niet.

Eelco
Titel: Re:kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 October 2012, 07:08:24
Ik denk dat het antwoord op de vraag zit in de aflevervolgorde.

De 1000'den werden het eerst geleverd. Waren eerst groen en werden later blauw overgeschilderd.

De leveringen van de 1100, 1200 en 1300 liepen min of meer gelijktijdig. De eerste leveringen van deze locs waren allemaal in turquoise.
Bij de 1200 is tijdens de levering besloten om de laatste 10 in bruin af te leveren voor de goederendienst. Door een telfout werden het 11 stuks (1215 tot 1225)
De 1151 tot 1160 en de 1312 tot 1316 waren nabestellnigen, en werden in blauw geleverd omdat dit inmiddels tot standaardkleur was gekozen.
Titel: Re:kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: henk op 21 October 2012, 10:05:35
Ja, in de jaren vijftig bedacht men dat loks voor de reizigersdienst turkoois (later blauw) en loks die vooral voor de goederendienst waren bedoeld, bruin moesten zijn. Maar het idee dat een aantal elocs vooral voor de goederendienst zou worden gebruikt was niet erg realistisch, dus daar is men ook weer snel vanaf gestapt.
En verder moet je de jaren vijftig ook zien als een periode van experimenteren met kleuren waarin je niet altijd logica moet proberen te vinden. Het vaste schema dat je beschrijft dateert van eind jaren vijftig.
Titel: Re:kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: Chris2412 op 21 October 2012, 10:39:32
Houdt er rekening mee dat de 1215 de enige 1200 is geweest die alle kleuren heeft gehad.
Bij de proefritten was de lok turqoise geschilderd en bij aflevering was de lok bruin geschilderd.
Dit ivm de aflevering van de volgende 1200-en in de bruine kleur omdat turqoise zo besmettelijk was voor vuil.

groetjes Chris (y)
Titel: Re:kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: Eelco Storm op 21 October 2012, 10:51:51
Met andere woorden, het was gewoon nog een beetje zoeken, op dat moment.
Titel: Re:kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: TonM op 21 October 2012, 11:50:33

Blauw: Electrisch aangedreven loc's zoals bv 1100, 1200 en 1300
Bruin : Diesel aangedreven loc's bv 2200 en 2400


En dan zijn er ook nog de diesellocs van de serie 2600 (de Beelen). Die werden in het blauw afgeleverd omdat ze bestemd waren voor de reizigersdienst. Drie van de zes exemplaren zijn een paar jaar later overgeschilderd in de bruine kleur.

Grtz,
Ton
Titel: Re:kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: nscargo op 21 October 2012, 11:51:40
Zijn de 1200 loc's na het bruin nog blauw geweest, of zijn ze meteen van bruin naar geel/grijs gegaan?
Harm
Titel: Re:kleuren loc's en treinstellen
Bericht door: Eelco Storm op 21 October 2012, 11:57:35
Zijn eerst allemaal nog blauw geworden.

Eelco