BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: nscargo op 25 May 2007, 21:36:36
-
Gisteren kwam de buurman bij me. Of ik ook interesse had in twee lok's. Nou ja natuurlijk. Het bleek te gaan om een rood lokje van de DB. waarschijnlijk een Roco, maar het staat er niet op. Wel een soort van logo wat op dat van Roco lijkt.
De andere loc is een 1300 van Jouef. Ik wil die zowiezo niet op mn baan hebben, maar beide loc's deden het niet en ik wilde ze in ieder geval rijdend maken voordat ik ze weer wegdoe. Het rode lokje was snel klaar, maar die Jouef had een as die muurvast zat. Inmiddels heb ik het draaistel los gemaakt en kon ik ook die as eruithalen.
Ik zag dat de wielen eruit zien als een soort van circelzaag. Er missen op diverse plaatsen happen uit de flens. In eerste instantie dacht ik dat de vorige eigenaar er zeer ruw mee omgesprongen was, maar toen ik beter keek, bleek dat de "uitsparingen"in het linkerwiel precies hetzelfde zijn als in het rechterwiel. Het lijkt wel alsof het zo hoort.
Ook in het aangedreven draastel zit een as waar zich hetzelfde bevind. Ook daar op verschillende plaatsen happen uit de flens maar ook hier zitten de happen zowel links als rechts op dezelfde plaats.
Mijn vraag is of dit daadwerkelijk zo hoort en waarom dat dan is gedaan.
Harm
-
Die heb ik ook weleens gezien Harm. Mijn eerste reactie was inbranden. De tweede echter: fabricage sporen (door bv inspannen)
mvg
Henk
-
Als ik mij goed herinner hoort dat bij die 1300 inderdaad zo.
Kijk eens langs de wielen, dan zul je zien dat het middelste wiel hoger zit. Het raakt de rails dus niet. Omdat het hoger zit past de flens niet meer en is er een stuk af.
Waarschijnlijk is het gedaan om te garanderen dat de buitenste assen van ieder draaistel altijd de lok dragen. Heb je namelijk drie starre assen dan zullen nooit meer dan twee van de drie assen belast worden, maar je weet niet welke twee. Als dan net de aangedreven as niet belast is blijft de lok staan. Ze hadden ook alle drie de assen kunnen aandrijven, maar dat zal wel duurder zijn geweest dan deze oplossing.
Groeten,
Aernoud
-
De middelste as van het 3 assige draaistel van de Jouef NS1300 zit hoger en vast. Dit is om makkelijker door krappe bogen te kunnen komen, los op één van de vaste assen zit een tandwiel dat weer onderdeel uitmaakt van de aanrdijving.
Deze onderstellen kunnen zonder problemen 10cm verlengt( alleen ff iets met een gewichtje schuiven dacht ik) worden en dan nog door een boogstraal van 25cm gaan. Dat heb ik namelijk in mijn )e periode eens gedaan met zo'n onderstel. Voor zelf bouwers kan dat dus ook interesant zijn, en het onderstel is met extra gewicht nog wat beter rijdend en trekkend te krijgen.
Groetjes Michiel
-
O.K weer wat geleerd.Thanks
Ik zal de loc weer in elkaar zetten, maar houd het niet.
Als iemand belangstelling heeft....
Ik zal proberen om ook even een foto van het rode lokje hier te plaatsen. Ik ben benieuwd wat dat voor lok is.
Het is in ieder geval wel wat beter van kwaliteit dan die Jouef maar ook die zal ik niet houden denk ik.
Harm