BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Gerke op 19 October 2012, 09:31:19
-
Hallo allemaal,
De afgelopen tijd een liliput 3505 omgebouwd naar 3502. Zie onderstaande links:
https://www.youtube.com/watch?v=-rjsjfhAA1Q&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=-rjsjfhAA1Q&feature=youtube_gdata_player)
en
https://www.youtube.com/watch?v=oQgE_cFwhYk&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=oQgE_cFwhYk&feature=youtube_gdata_player)
Meer info bij de filmpjes.
Grt,
Ger
-
Ziet er goed uit, en klinkt fraai! (y)
Nog een reden dat je nummer 3502 gekozen hebt? Er waren immers drie groene 3500'den.
Eelco
-
Welke decoder heb je gebruikt met welke instellingen, Gerke? Waar heb je de luidspreker ingebouwd? Leuk projectje voor de toekomst voor mij.
Andre
-
Hadden de andere groene geen andere tender? Er waren twee tendertypes namelijk, te herkennen aan de asafstanden van de tenderassen.
-
Hallo allemaal,
Alle info over de inbouw is te vinden bij de filmpjes op Youtube. Kan zijn dat de tender niet klopt, wel weet ik zeker dat de 3502 één van de groene geweest is. Er is ook verschil in de vorm van de cilinders; sommige zijn rechter van vorm en missen de ronde schijven aan de voorkant.
Wat de tenders betreft: Ik neem aan dat Liliput zijn werk goed gedaan heeft en de juiste tender achter de loc gezet heeft. De lage nummers lijken de tenders met de uitgebogen bovenrand te hebben, zoals mijn exemplaar, de hoge nummers hebben een tender met rechte tenderwanden, zoals de 3519, die ook andere cilinders lijkt te hebben, maar ook groen/zwart geweest is. Ik heb ergens een foto van de 3502 waarop duidelijk de zwarte sierstrepen te zien zijn, maar ik vind 'm zo gauw niet. Heb overigens ook niet de intentie gehad om het model helemaal 100% lijkend te krijgen, maar ze kan zich nu goed meten met de Artitec 3700 en de Phlio's en Modelloco's. Bovendien rijdt ze fantastisch!
Dank voor de complimenten!
Grt,
Ger
-
Echter klopt het aantal exhaustslagen per omwenteling niet!
Groeten,
Rutger
-
Meer info? Teveel, te weinig?
-
Kijk en luister.... dan zie je het zo.
-
Het spijt me verschrikkelijk, maar ik heb geen flauw benul van wat ik moet horen per omwenteling. Dus.... hoor het graag, dan kan ik het aanpassen.
Grt,
Ger
-
Oké, dat is duidelijk. Voorop staat dat je moet weten of het een twee-, drie-, of zelfs een viercilinderloc is.
Bij een tweecilinderlok zou je twee cilinderslagen (exhaustslagen) per wielomwenteling moeten horen, bij een driecilinder 6 en bij een viercilinderlok zelfs acht, al zal een viercilinder machine veelal een compoundmachine zijn, wat ook weer zijn invloed op het geluid heeft.
Maar ook twee- en driecilinderloks kunnen compoundmachines zijn ;)
Groet,
Jan
-
Ben al aan het zoeken geweest. 4 slagen moeten het zijn. Ga eens aan de slag. Dank.
-
Ach ja, vier. Heen en terug.
-
Hallo allemaal,
Ben met jullie kritiek aan de gang gegaan. Welnu: in de eerste rijstand heb ik keurig 4 slagen per omwenteling. Ging snel. Alleen op de hoogste snelheid blijft het nog achter. Ik denk dat dat ligt aan het feit dat ik de maximum snelheid flink geknepen heb en dat het feitelijk het middengebied van het geluid beslaat. Zet ik de snelheid naar maximaal dan lijkt het meer in balans te komen voor zover ik het dan nog kan zien en horen. Het maximum aantal slagen is ingesteld, dus daar kan ik niets meer aan doen. Ik laat het zo maar even. Al met al ziet en klinkt het goed, en als ik op youtube de echte 3/5 voorbij zie komen lijkt het ook niet altijd precies 4 slagen te zijn... Maar dat kan ook bedrog zijn ivm cameraopstelling, echo, etc etc. Met andere woorden: het is goed zo, het steunt en kreunt en fluit, en daarmee komt het ding goed tot leven.
Ik stel me tevreden met het feit dat het bij de lage snelheid klopt en bij hogere snelheid in de buurt komt. Dank voor jullie opmerkingen!
Grt,
Ger.
-
gelijk heb je (y)
der zal ook vast ergens een klinknagel te weinig zitten
-
;D