BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wadkikker op 25 May 2007, 17:16:53

Titel: Poolse locs
Bericht door: Wadkikker op 25 May 2007, 17:16:53
Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd opzoek naar poolse E-Locs en Diesellocs in H0, het enige wat ik tot nu toe gevonden heb is de EP09 (http://www.parowozik.e-pasaz.pl/img/181/18112499.jpg). Zie ik nu vanalles over het hoofd of zijn ze gewoonweg niet gemaakt?
Titel: Re: Poolse locs
Bericht door: Dion op 25 May 2007, 17:53:34
Roco heeft een Poolse diesel loc.  Staat bij de nieuwheden van 2007.

Roco nummer 62782  st44(type m62) periode 4

Dion
Titel: Re: Poolse locs
Bericht door: Floris Dilz op 25 May 2007, 18:49:51
Er is inderdaad niet veel... die st44 is van een oude serie met kleine lampen en oogt dus niet echt pools... Er zijn wel ombouwsetjes verkrijgbaar daarmee kun je ook van de roemeense diesel van Tillig een st43 met grote lampen maken. (of ze zijn alleen kant en klaar zo verkrijgbaar, ik weet het zo niet, ik was pas geleden op vakantie met een pools sporende vriend die een st43 en een st44 kant en klaar met grote lampen aanschafte in Poznan)
Verder brengen diverse fabrikanten wat duitse stoomlocs uit met poolse opschriften, maar wederom ontbreken de grote lantaarns en de dingen die typisch pools zijn (veel rood/witte details en hier en daar een groen machinistenhuis en zo) maar dat is eventueel zelf wel te doen. Ik heb zelf ook al een paar poolse stoomlocs gemaakt (2 Tkt 48's op een Piko br 86-onderstel en een Ol 49 op een piko br 23-onderstel) maar dat is natuurlijk wel een stuk lastiger...
Titel: Re: Poolse locs
Bericht door: Ernst-Jan op 25 May 2007, 19:54:51
Ja,

EFC-Loko heeft de SM42, SU46, SM31 en EP09 gemaakt. Tololoko heeft de EU07 en ET41 gemaakt alsmede de Ol49. De EFC-Loko en de Tololoko modellen zijn dure messingmodellen.

Redstarrailways heeft de SM48 gemaakt maar die is uitverkocht. Dom models heeft de SM41 gemaakt.

Verder zijn er omgebouwde ST43 en ST44 modellen verkrijgbaar. Met deze modellen wordt ook geadverteerd in modelbladen dus er is een kleinseriefabrikant die ze levert. Van de ST44 zijn er zelfs meerdere leveranciers. De ST43 is als ex-Duitse / Roemeense variant ook in kleuren van meerdere Poolse privaatmaatschappijen verkrijgbaar.

Verder zijn er meerdere Poolse stoomlocs verkrijgbaar. De Ol49 is al eerder genoemd, van APM (ook vrij prijzig) is de Ty2 verkrijgbaar, echt een fraai model. Verder zijn er in uiteenlopende prijsklassen verkrijgbaar; Tp1, Ok1, Ok2, Oko1, Tp4, Tr11, Ol12, Okl2, Pt47, Tkh1 (Flm neuheit), Ty5 en de Tkp1. De Tkh1 moet nog uitkomen en ook de Pt47 moet nog komen. Maar zoals al eerder door Floris gemeld zijn niet alle modellen even kloppend met als grootste gemis de grote Poolse koplampen.

Al met al is er al redelijk wat te krijgen, zeker als je ook in Polen de weg naar de kleinseriefabrikanten weet te vinden. Bijvoorbeeld Dracula is een bedrijfje (of persoon) die geregeld omgebouwde / omgespoten locs en rijtuigen aanbiedt.

Ik hoop dat je zo even voldoende info hebt  ;).

Groetjes,

Ernst-Jan
Titel: Re: Poolse locs
Bericht door: maartenvanderburgt op 25 May 2007, 20:59:28
Tillig heeft de 6-assige dieselloc in diverse Poolse varianten.
Dit is de in Roemenie gebouwde loc (ontwerp Zwitsers)

Zie  www.tillig.com (http://www.tillig.com)

Maarten.
Titel: Re: Poolse locs
Bericht door: dgfly op 25 May 2007, 21:57:26
Hoi
Op de Poolse "" ebay-achtige"site www.allegro.pl staat deze

http://www.allegro.pl/item197424993_st_43_293_rumun_pkp.html (http://www.allegro.pl/item197424993_st_43_293_rumun_pkp.html)

en deze

http://www.allegro.pl/item197318359_tamara_pkp_sm_48_078.html (http://www.allegro.pl/item197318359_tamara_pkp_sm_48_078.html)

Misschien helpt deze link je iets verder:

http://www.gbbkolejka.pl/wiki/tiki-index.php?page=Iets%20in%20%20het%20Pools (http://www.gbbkolejka.pl/wiki/tiki-index.php?page=Tabor%20eksploatowany%20w%20Polsce%20w%20modelach%20H0)
verder sluit ik me aan bij het hierboven genoemde: erg weinig keuze.....

Titel: Re: Poolse locs
Bericht door: Ernst-Jan op 25 May 2007, 22:05:02
De Tillig loc is de ST43 idd. Tillig heeft de PKP variant niet en ik betwijfel of ie ook komt, maar gelukkig is er in Polen een kleinseriefabrikant die ze omgebouwd levert, wel zo makkelijk  ;D. Ik wil namelijk de echt Poolse versie, en niet zo'n "import" Roemeen, gewoon de PKP variant dus. Die heb ik dus gelukkig kunnen kopen. Zelfs met een nummer dat ook in Wolsztyn gereden heeft  :D. Voor wie zich afvraagt wat het verschil is, de Poolse locs hebben grote koplampen, die de originele locs niet hebben. Bij de ST44 is dat net zo. De Roco ST44 versie is dan ook van een van de protolocs die wel kleine lampen schijnen te hebben gehad. De echt Poolse versie met grote koplampen wordt dus door meerdere kleinseriefabrikanten aangeboden in Polen, zowel op Roco als op (de oude) Gützoldbasis.

De ST44 is de oost-Duitse br.120 en Russische M62, de ST43 is de 060DA.
Titel: Re: Poolse locs
Bericht door: nickinson op 26 May 2007, 01:32:40
Ik wil namelijk de echt Poolse versie, en niet zo'n "import" Roemeen, gewoon de PKP variant dus.

Voor de duidelijkheid, alle versies zijn "import" Romeenen want tussen 1965-1979 zijn de versies met die mega koplampen voor PKP ook in Roemenie gebouwd.
De Tillig varianten zijn ex-KEG loc's welke gekocht zijn door poolse particuliere vervoerders op het moment dat KEG falliet ging in 2003.
KEG had er minimaal 14 loc's van de CFR gekocht voor eigen gebruik.
Voor CFR zijn er in totaal 1567 stuks gebouwd, voor PKP 420 stuks, BDZ 130 stuks en China 379 stuks. Alle +/- 3200 stuks zijn gebouwd in Craiova (RO) met uitzondering van de eerste 6 prototypes welke bij SLM Winterhur werden gebouwd.
Nick
Titel: Re: Poolse locs
Bericht door: Wadkikker op 26 May 2007, 23:46:59
 :D Bedankt voor jullie antwoorden.. hier kan ik zeker wel wat mee!