BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bust3R ÖBB op 24 May 2007, 19:58:51
-
heb vandaag 2 van deze modules ontvangen van een mede forummer, echter een vraagje:
Het meegeleverde kabeltje is te kort, kan deze met een willekeurige draad verlengt worden, mits deze genoeg polen heeft?
Ik weet dat er draden van 2meter (?) verkrijgbaar zijn (ook viessmann), maar graag ook mogelijkheden tot het zelf doen.
Deze kabel:
(http://home.tiscali.de/bmbtechnik/images/s88-buskabel1.jpg)
-
wouter,
ik heb de draden van mijn S88 verlengd met utp kabel. De stekkers heb ik van de electronica zaak. de eerste kabel had ik gesoldeerd, maar dat bleek niet nodig. Gewoon in de kontaktjes drukken met een fijne schroevendraaier werkt prima.
succes
Dirk
-
Door knippen een stukje kabel er tussen, je kunt voor splderen kiezen of voor een kroonsteentje, wat jij makkelijk vindt.
Mvg
WIm.
-
hallo,
bij een elektronica-zaak kun je meestal
de connectoren en band-kabel wel kopen.
de kabel gaat meestal "van de rol" zodat je
zelf de lengte kunt bepalen.
tinus.
-
Zeker als het over grotere afstanden gaat kun je beter geen bandkabel nemen. Een ronde kabel met in elkaar gedraaide aders pikt minder storingen op.
-
wouter,
Waarom zou je die kabel eigelijk verlengen? Ik heb dat eerst ook gedaan, maar het is toch gemakkelijker om de draden die van jou rails komen naar de modules te brengen dan andersom. Ik heb nu op mijn baan de meeste s88 samen staan, dat is zeker zo overzichtelijk. En de draadjes die van de rails komen zijn volgens mij niet gevoelig voor storing omdat er toch alleen maar een 16v spanning doorloopt.
Ik heb ook een rol flatcable gekocht, ik dacht 34 aders of zoiets en 15m lang. Onder mijn baan licht nu een hele bundel (ik heb wel de graden allemaal los getrokken) en ik heb geen problemen. De langste is ongeveer 20m, daar heb ik de draadjes aan elkaar gesoldeerd en dan wat krimpkous erover.
Dirk
-
Dirk,
Er loopt geen 16V, de voedingsspanning van de S88 is slechts 5V.
Het is beter om de draden van de rails naar de S88 zo kort als mogelijk te houden. Het verlengen van de S88 kabel geeft geen nadelige invloeden. De lengte van de detectie rails en de lengte van de draad naar de S88, die veroorzaken de problemen, bij een normale S88. Maar we spreken hier over een S88 met stroomdetectie, en daar gaan al deze zaken niet voor gelden.
Dus om het geheel overzichtelijk te houden is het handiger om de 5233 zo dicht als mogelijk te monteren bij de detectie stukken, en de S88 te verlengen.
Mvg
Wim.
-
Bedankt voor de info + tips. Heb inmiddels een doos (!!) utp kabel in mn kamer staan waar ik mee aan de slag ga.
Ik heb de modules (2 stuks) onder de goederenoverslag geplaatst, puur om ze er dicht bij te hebben en te weten welke er dadelijk nog bij horen!
-
Dirk,
Er loopt geen 16V, de voedingsspanning van de S88 is slechts 5V.
tiens, ik dacht echt dat er op een baan 16v staat, en met mijn boerenverstand leek het me logisch dat als er 1 pool wordt gebruikt voor de terugmelding, dus de lok of wagen verbindt de deisoleerde rails door, dat er dus 16v stromt tss de sporen en de decoder stroomt, maar blijkbaar is het niet zo simpel.
Dirk
-
Dirk, op de baan staat weliswaar 16 tot 20V (blokvormige wisselspanning) maar de s88-modules worden via dat 6-aderige kabeltje vanuit de centrale gevoed met 5V gelijkspanning. Beide spanningen hebben wel een gemeenschappelijke massa. En een s88 wordt geactiveerd door een ingang aan die massa te verbinden.
-
Klaas,
maar op het draadje van de rail naar de module, hoeveel v staat daar dan op? Als er op de rails 16v staat en je takt dat af, dan gaat er over dat draadje toch ook 16v niet? Ik ben volledig leek in die dingen, maar dat lijkt me toch logisch? Ik ga dat eens nameten een dezer. Ik probeer het te snappen maar mss is het wel niet te begrijpen als er geen basic electronica in het hoofd zit.
Dirk
-
Dirk,
Ik ga er even vanuit dat je met het Märklinsysteem rijdt. Dan heb je 1 spoorstaaf in secties geisoleerd. Van elke sectie loopt een draad naar de s88 module.
De spanning op die draad komt uit de module, via een hoogohmige weerstand.
Zodra er een wielstel op de sectie komt maakt dat verbinding tussen de niet geisoleerde spoorstaaf en de geisoleerde sectie. De niet geisoleerde spoorstaaf is massa, dus de ingang van de s88 module wordt zo aan massa gelegd.
Dat heeft verder met de railspanning van 16V niet zoveel te maken, die staat op de puntcontacten.
-
ha bon, zoals ik al vertelde.... ik ben een leek in die dingen..
nuja, gelukkig kan ik ook zo met de treintjes spelen, en als er echt een probleem is, dan is er altijd het forum dat met tekeningetjes en foto´s soelaas bied. en dat is zeker niet negatief bedoeld, ik zie dit echt als een zegen voor treintjes liefhebber die niet al te technisch is opgeleid.
mvg
Dirk
-
Haha, ik leer ook weer dingen van Klaas en andere natuurlijk ;)
Inmiddels heb ik het kabeltje verlengd, van de oude de stekkertjes hergebruikt, dus hoefde geen nieuwe te halen :P
En UTP kabel heb ik ook zat, staat nu een doos van 305mtr op mn kamer, onder de baan ;D