BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: AppieHeijn op 15 October 2012, 10:57:22
-
Ik heb de startset 41255 van Roco gekocht.Deze bevat een BR 03.10(zonder stroomlijnbeplating) en de zwart/rode variant. Volgens mij een erg mooi lokje met geluid en verlichting bij het aandrijfwerk.
Standaard worden er D-Zug treinstellen bijgeleverd welke er bij mij niet bij zaten. Weet iemand of de 03.10 in Scandinavië rond heeft gereden en zoja met welke treinstellen(passagiers) of eventueel welke goederenwagons?
Gr Albert
-
Hallo Albert,
Ik durf niet te zeggen wat voor bewegingen er in de oorlog WWII allemaal hebben plaatsgevonden (die heb ik gelukkig niet meegemaakt ;)) maar ga er maar vanuit dat de Br 03.10 niet in Scandinavië heeft gereden. Je tweede vraag is hiermee ook meteen beantwoord.
Vr groet,
Allie
-
Dat gaat wel heel snel :) Ik weet dat die 03.10 wel in Nederland is geweest en later ook de Mitropa heeft gereden. Is er een reden dat er geen voormalig Duitse treininen in Denemarken hebben gereden vlak voor of vlak na de 2e wereld oorlog?
-
Als (met nadruk op als) er een br 03.10 in Scandinavie heeft gereden, dan hooguit in Denemarken. Wellicht iets grensoverschrijdends, maar ik vrees dat ze ook daar niet ingezet zijn. Er zwerven hier wat Scandinavie adepten rond, wie weet weten zij iets.
Eelco
-
Ik heb de hoop op Denemarken maar een ander Scandinavisch land is ook goed. Trein blijft zowieso wel rijden. Ga binnenkort beginnen met een baantje waar hoofdzakelijk Scandinavische treinen op komen te rijden. ALS ie wel in Scandinavië heeft gereden dan heb ik natuurlijk wel het liefst kloppende treinstellen/wagons er achter.
-
Zweden heeft deze loc 100% niet gereden, omdat dat land neutraal was. Noorwegen lijkt me geen land waar deze loc uit de voeten zou kunnen, los van het feit dat er dan eentje via Denemarken, via veerboot, naar dat land zou moeten komen.
Zoals gezegd is je enige optie dat de loc misschien in Denemarken heeft gereden. Gert (noordwaarts) weet misschien wat meer.
Eelco
-
Er waren een kleien aantal BR03-10 in Hamburg gestationeerd. dus vandaaruit zou het kunnen dat ze Denemarken in kwamen. Echter gezien het type lok en en reizigersverkeer tussen denemarken en Duitsland lijkt het me zeer onwaarschijnlijk.
http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_03.10
Deine wunderschöne BR 03 1022 war die letzte von Borsig hergestellte Lok dieser Baureihe, sie wurde am 2.5.1941 mit der Fabriknummer 15002 geliefert, und am 12.5.1941 von der Deutschen Reichbahn-Gesellschaft abgenommen. Preis der 03 1022 : 242 000 Reichsmark.
Stationierungen der Lok:
vom 13.05.1941 - 25.11.1942 Osnabrück Hbf.
vom 26.11.1942 - 27.04.1944 Köln Bhf.
vom 29.04.1944 - 26.05.1944 RAW Schwerte
vom 30.05.1944 - 01.1945 Breslau Hbf.
4.1945 - 22.06.1949 Braunschweig Hbf.
vom 23.06.1949 - 17.01.1950 Braunschweig Vbf.
vom 18.01.1950 - 07.06.1950 Aufarbeitung Henschel
vom 08.06.1950 - 26.09.1958 Dortmund
vom 27.09.1958 - 03.1966 Hagen-Eckesey
03.1966 -z-gestellt
20.06.1966 Ausmusterung
Over kriegsloks vindt je hier veel foto's http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Reichsbahn%20im%20Krieg
-
@Han Zijlstra. Thanks voor de link. Zowieso interesseert de 2WO mij al, echter wil ik er niet het thema van maken wat mijn baan betreft.
Waarop doel je trouwens met het overzicht "Stationierungen der Lok:"?
-
@Han Zijlstra. Thanks voor de link. Zowieso interesseert de 2WO mij al, echter wil ik er niet het thema van maken wat mijn baan betreft.
Waarop doel je trouwens met het overzicht "Stationierungen der Lok:"?
Dat zijn de plaatsen waar lok 03-1022 zijn standplaats had en vanwaar hij zijn diensten reed.
-
Ah ok, ik krijg als het goed is de 1011.
-
Oh da's apart, op de roco site wordt de startset aangegeven met de 03-1022
Klinkt als een geplukte startset.
-
Oh da's apart, op de roco site wordt de startset aangegeven met de 03-1022
Klinkt als een geplukte startset.
Klopt, set is compleet op wagons na. De 1022 is volgens mij de blauwe en de 1011 de zwarte. Ik kom via google er ook niet echt uit. Nog maar even een weekje wachten denk ik dan zal hij wel binnen zijn.
-
Ik zal de vraag even uitzetten op een Deens forum. Wie weet kunnen ze daar meer vertellen.
mvg,
Gert
-
@ Albert,
Tja, het ligt er een beetje aan wat je uit wilt gaan beelden…
Vóór 1945 was de route van Berlijn naar Kopenhagen het kortste via de veerpont tussen Warnemünde (DE) en Gedser (DK), klik (http://de.wikipedia.org/wiki/Trajekt_Warnem%C3%BCnde%E2%80%93Gedser). Natuurlijk werden alleen rijtuigen overgezet.
Vanwege het IJzeren Gordijn maakte alleen de DR gebruik van deze route. Bijvoorbeeld D 320 / 321 "Neptun", klik (http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/IMG-IZ-DR.html). De DB was aangewezen op de verbinding over land van Lübeck via Flensburg en (jawel ;)) Fredericia naar Kopenhagen. Totdat er in 1951 een veerpont kwam tussen Großenbrode (DE) en Gedser (DK), klik (http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnf%C3%A4hre_Gro%C3%9Fenbrode%E2%80%93Gedser).
Aangezien jou BR 03 van de DB is, zal er nog onderzoek gedaan moeten worden naar bijvoorbeeld de locs van depot Flensburg. Waarschijnlijk reden Duitse machines tot Padborg, zoals Eelco ook al aangeeft.
Succes en groet,
Maarten
-
Maarten
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Ik ben via google op onderstaande website terecht gekomen:
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=25
Hier wordt de BR 03 wel genoemd maar ik kan er niet helemaal achter komen of hij er nou wel ooit is geweest.
Wellicht is de BR 03(.10) eens in Scandinavië geweest zoals wij hier tegenwoordig mee kunnen rijden met een BR 01 1075 van de SSN? Wat ik bedoel is een ritje in tegenwoordige tijd ;)
Ik wacht nog even tot eurospoor. Anders ga ik daar gewoon kijken voor wat mooie treinstellen van vlak na WO2. Als iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag uiteraard.
Mvgr Albert
-
Wat ik opmaak uit dit artikel over de (overigens schitterende) locomotieven van de Deense litra E, is dat locs van de serie Br 03.10 in Padborg kwamen. Grensverkeer, zoals eerder inderdaad werd gesuggereerd.
Eelco
-
Weer een knap staaltje google translate:
Laatste goed worden opgemerkt dat de DSB op een gegeven moment werd overweegt de aanschaf van nieuwe Duitse eenheid locomotief BR 03 (met punt H II tender) voor gebruik in de komende rechte lijn en de nieuw ontwikkelde universele locomotief BR 23 (met punt P de inschrijvingen). Met betrekking tot de voormalige, zou het ministerie onderzoeken of Frichs kan een vergunning voor de bouw te krijgen. Maar elke levering zou plaatsvinden rond 1945/46 en het kon DSB niet wachten. Dat dus ook de oorlog een einde maken aan deze projecten is een andere zaak.
Ik neem aan dat de deal niet is doorgegaan door de oorlog.
Tevens interessant:
http://www.dbtrains.com/nl/tijdperkIII.7
-
Hoi
Goederentreinen reden met een duitse lok tot Padborg, personentreinen werden in Flensburg van een andere lok voorzien.
De reden hiervan is volgens mij omdat de DSB geen toestemming gaf om met duitse loks in het BW van Padborg te komen.
Een 03 of 03.10 kon dus niet gekeerd worden. Voor een goederenlok als de Br50 die hier reden maakte dit niks uit. Deze kon ook gewoon met de tender voorop rijden.
03.10 is dus zeer waarschijnlijk nooit in denemarken geweest. In de andere scandinavische landen zeker niet.
Bart
-
Niet over de 03 maar wel andere loks in Denemarken. Vertaling naar Nederlands mag je zelf doen ;D
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4692308
-
Bedankt voor je uitgebreide bijdrage. Ik ben via google op onderstaande website terecht gekomen:
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=25
Hier wordt de BR 03 wel genoemd maar ik kan er niet helemaal achter komen of hij er nou wel ooit is geweest.
Verderop in dit artikel staat over het grensverkeer:
”Hollandekspress” blev kørt med E-maskine, mens det modsatte løb var med en P-maskine. ”Italiaekspress” blev begge veje kørt med E-maskine. Den øvrige trafik skete med tyske maskiner af BR 50, BR 03 og muligvis en gang imellem BR 41.
Als ik dat vertaal, dan wordt het: De Holland Express werd gereden met locomotieven van de serie E, terwijl in de tegengestelde richting werd gereden met locomotieven van de serie P. De Italië Express werd in beide richtingen gereden met locomotieven van de serie E. Het overige verkeer werd afgehandeld met Duitse locomotieven BR 60, BR 03 en af en toe BR 41.
Waaruit ik dan voorlopig concludeer dat er wel eens een BR 03 in Denemarken kwam, maar niet verder dan Padborg.
Op het Deense Forum waar ik de vraag heb uitgezet wordt geschreven dat BR 03 niet verder dan Flensborg kwam omdat de locs te lang waren voor de draaischijf in Padborg. Ik ga nog even verder vragen.
mvg,
Gert
-
Er is een wezenlijk verschil tussen de BR 03 en de BR 0310, respectievelijk twee en drie cilinders.
De Roco-machine stelt bij mijn beste weten een 0310 voor.
Groet,
Jan
-
Yep, jan heeft volkomen gelijk. Roco heeft de 03.10 (y)
-
Oke. Dan heeft het dus ook geen zin om verder navraag te doen naar de BR 03.
Kan een van jullie zeggen of er nog sprake was van een significant lengteverschil tussen de BR 03 en de BR 0310?
mvg,
Gert
-
Länge über Puffer: 23.905 mm Br03
Länge über Puffer: 23.905 mm BR03-10
-
Dank u! (y)
Dat maakt dus geen moer (zelfs niet eentje van een millimeter groot) uit.
En dan blijft dus het probleem met die draaischijf in Padborg.
mvg,
Gert
-
Waaruit ik dan voorlopig concludeer dat er wel eens een BR 03 in Denemarken kwam, maar niet verder dan Padborg.
Ben benieuwd of er toch nog iemand is die dit kan bevestigen.
Dan maar over op de volgende vraag:
Welke treinstellen erachter? :) Iemand suggesties over welke duitse rijtuigen in Denemarken gebruikt zijn? Vindt die met een uitbouwtje(over de hele lengte) op het normale dak wel erg mooi.
Zo één
http://www.ebay.de/itm/BRAWA-2443-DRG-Preusischer-D-Zugwagen-3-Kl-C4u-Pr-21-Epoche-II-Spur-H0-OVP-/130754724357?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item1e7196c205&_uhb=1#ht_3378wt_1163
Echter als ik op het type C4Ü ga zoeken dan zie ik 90% van de resultaten met een normaal dak
-
Euhm, volgens deze site (http://www.03-1010.de/html/infos_zu_03_1010.html) kwam de 03 1010 in Zweden, maar pas na 1982. Dus welke tijd wil je nabeelden?
-
Ik heb na wat overwegingen besloten om qua treinen niet een "tijd" uit te beelden. Dus echt van nieuw naar oud. Liefst heb ik wel dat het een beetje klopt qua samenstellingen.
Als offizielle Museumslok kam 03 1010 (auf Kohlefeuerung zurückgebaut) im Jahr 1982 wieder zurück nach Halle. In den folgenden Jahren wurde sie häufig vor Sonderzügen eingesetzt. Spektakulär waren ihre Auslandsfahrten nach Schweden, Österreich (beides 1987) und in die BRD/Niederlande (1989). In der "Nachwendezeit" folgten Fahrten im gesamten Bundesgebiet sowie auf Strecken in den Nachbarländern. Auch bei den zahlreichen Plandampfveranstaltungen seit Anfang der 1990er Jahre wurde 03 1010 eingesetzt und begeisterte ein ums andere Mal die Fans des Drillingstaktes. Auf Grund ihres Klanges im höheren Geschwindigkeitsbereich erhielt 03 1010 von britischen Eisenbahnfans den Spitznamen
Nu er nog achter zien te komen met wat voor rijtuigen hij destijds reed.
-
Euhm, volgens deze site (http://www.03-1010.de/html/infos_zu_03_1010.html) kwam de 03 1010 in Zweden, maar pas na 1982. Dus welke tijd wil je nabeelden?
Hoi
03 1010 is een rekolok uit de voormalige DDR. Deze heeft uiterlijk(en technisch) niet veel meer gemeen met het oude roco DB-paardje.
Bart
-
@ Albert,
Eigenlijk alle Eil- en Schnellzug-rijtuigen uit tijdperk III kunnen achter de 03.10, klik (http://de.wikipedia.org/wiki/Schnellzugwagen#Die_Nachkriegsentwicklung_in_Deutschland) en klik (http://www.dbtrains.com/nl/rijtuigen/tijdperkIII/m-coaches).
Als je van klassiek houdt is Verwendungsgruppe 35 een goede keus, of liever modern? Dan is Gruppe 61 geschikt. Het aanbod van de verschillende merken is behoorlijk ruim.
Gr,
Maarten
-
Eindelijk heb ik mijn BR03.10 binnen :) Hij rijdt geweldig! Mooie verlichting, mooi geluid.
Dit weekend ook wat wagonnetjes binnen gekregen die hij mag gaan trekken :)
Moet alleen nog even de koppeling van de loc veranderen. Vindt die Kinematik KK koppeling wel handig :)
PIC's
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00352.JPG)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00352.JPG (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00352.JPG)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00353.JPG)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00353.JPG (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00353.JPG)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00354.JPG)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00354.JPG (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Roco%20BR03.10/DSC00354.JPG)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00357.JPG)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00357.JPG (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00357.JPG)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00358.JPG)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00358.JPG (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00358.JPG)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00359.JPG)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00359.JPG (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00359.JPG)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00360.JPG)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00360.JPG (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00360.JPG)
(https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00361.JPG)
https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00361.JPG (https://dl.dropbox.com/u/19524644/Benelux/Trix23394Schnellzug/DSC00361.JPG)
-
Nog bedankt voor alle informatie trouwens :)
Ik heb hem verkocht. Heb nu mijn eerste DSB wagentjes binnen, het Scandinavische feest kan beginnen...