BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: 2200 op 15 October 2012, 09:12:30
-
Ik was van plan mijn nieuw te bouwen baan uit te voeren in Tillig Elite rails. Als proefje heb ik een zelfbouw wissel aangeschaft, maar na het bekijken van de set, heb ik daar al spijt van. Ik vrees dat ik dat allemaal niet strak in elkaar gezet krijg. Kant en klare wissels lijken mij dan een betere keuze.
Ik twijfel echter nu tussen twee rail-systemen: Roco Line en Tillig Elite.
Tillig ziet er, volgens mij, beter uit. Maar... ze hebben geen tegenbogen voor wissels? Dus ik moet dan vrij veel van mijn baanplan met flexrail opbouwen. Dat wordt voor mij, denk ik, een heidens karwei om dat mooi recht te krijgen. Is Roco Line dan een betere keuze, of zijn er nog andere alternatieven?
-
Met behulp van een blokje hout , waarin je de door jou gewenste railafstanden ingegroefd hebt hou je de zaken perfect recht. Zaagje van Roco erbij en je kunt alles mooi aangelegd krijgen.
Flex en rechte rails van Tillig kun je in DHZ pakketten aanschaffen; de wissels rechtvaardigen de keuze naar Tillig.
Rob
-
De stabiliteit van de rail en het feit dat je Roco wissels kunt openrijden (die van Tillig niet) zou ik kiezen voor Roco-line. Tillig wissels moeten altijd worden voorzien van (servo-)motor aandrijvingen vanwege de "verende" wisseltongen uit een stuk. Tillig ziet er wel mooier uit (is persoonlijk). Ze zijn overigens beide te combineren.
Daarnaast zijn er nog steeds situaties denkbaar waarbij het gebruik van Tillig voor digitaalrijders ondoenlijk is vanwege de vele optredende "micro"kortluitingen in de puntstukken (alhoewel dat laatste sinds de verbeterde versie van de Tillig-wissels wel is afgenomen).
Allie
-
Daarnaast zijn er nog steeds situaties denkbaar waarbij het gebruik van Tillig voor digitaalrijders ondoenlijk is vanwege de vele optredende "micro"kortluitingen in de puntstukken (alhoewel dat laatste sinds de verbeterde versie van de Tillig-wissels wel is afgenomen).
Allie
Het is ondoenlijk om ten eeuwigendagen ouwe koeien (met zure melk) uit de sloot te halen.
a/ stel je normwielen volgens de norm af
b/ je zegt het zelf al: afgenomen. Klopt, naar 0. (nul).
Maarten van der Burgt,
Eurotrein, importeur van Tillig in Nederland.
-
Daarnaast zijn er nog steeds situaties denkbaar waarbij het gebruik van Tillig voor digitaalrijders ondoenlijk is vanwege de vele optredende "micro"kortluitingen in de puntstukken (alhoewel dat laatste sinds de verbeterde versie van de Tillig-wissels wel is afgenomen).
Ik ben dit vorig jaar compleet overgestapt op Tillig voor m'n modules en ben dik tevreden over met materiaal (14 wissels op 4 meter..). Dat zijn dan wel wissels van de nieuwste generatie. Ik vind de bielzen bovendien veel fraaier.
-
Stel je normwielen volgens norm af? Wat moet ik daaronder verstaan?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Gaat vast over de laatste Att. leveringen, daar schijnt wel eens een wieltje los te zitten ;D.
Maar met alles van pakweg 25 jaar of jonger heb ik geen enkel probleem op m'n Tillig materiaal.
-
Ach, bij mij zit wel eens een schroefje los ;D
Maarre kijk, da's nieuws waar we wat mee kunnen. Hoe verhoud de prijs zich t.o.v. andere fabrikanten?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Vergeleken met Roco is het wel min of meer hetzelfde, ietsjes duurder misschien. Er is echter zelden aanbod van gebruikt Tillig materiaal, en opruiming voor scherpe prijzen ook niet. Ik heb destijds in 1 keer alles bij Conrad besteld dat scheelde in elk geval porto boven een bepaald bedrag. En het is niet voor beginners, de tamelijk filigrane raillassen krijg je er los bij en wissels moet je goed plaatsen want er zit best wat buigmogelijkheid in. Dat is wanneer je een beetje handig bent juist een voordeel, maar standaard-in-elkaar-schuiven-en-neerleggen is er niet echt bij. Niet voor tapijtrijders dus.
Maar met de standaard gebruneerde railstaven ziet het er wel top uit vind ik persoonlijk.
-
Het is ondoenlijk om ten eeuwigendagen ouwe koeien (met zure melk) uit de sloot te halen.
<knip>
Maarten van der Burgt,
Eurotrein, importeur van Tillig in Nederland.
Riekt naar de slager die z'n eigen vlees keurt ;D
-
De vergelijking zal altijd op een aantal punten mank gaan.
Tillig is in feite volledig ge-ent op het duitse spoorwegnet. Bielsafstanden, wisselhoeken etc zijn zeer fraai te noemen.
Juist het zelf bouwen( lees in elkaar zetten) van wissels leert je zeer veel hoe een fraaie baan is te maken. En ja het liefst alleen met flexrails en bouwpakket wissels.
Ook de combinatie met H0m of H0e is goed mogelijk.
-
Is Roco Line dan een betere keuze, of zijn er nog andere alternatieven?
Roco Line is hartstikke mooi en goed. Zou je zonder problemen goed moeten kunnen verwerken. Tillig is schitterend mooi maar wel fragiel in de verwerking. Mits zorgvuldig je gang gaan is dat helemaal goed.
Zelf ben ik altijd fervent voorstander van Peco. Strak, stabiel en betrouwbaar. Maar goed, niet helemaal conform Duits (Europees) uitzien. Ieder zijn ding ;)
Riekt naar de slager die z'n eigen vlees keurt ;D
Zou jij ook doen toch? :)
..waarbij het gebruik van Tillig voor digitaalrijders ondoenlijk is vanwege de vele optredende "micro"kortluitingen in de puntstukken (alhoewel dat laatste sinds de verbeterde versie van de Tillig-wissels wel is afgenomen).
Eh... werd Tillig niet altijd al verkocht als meest digitaal-vriendelijk systeem? Zo werd het in de Amerikaanse bladen wel aangeprezen.
-
Juist het zelf bouwen( lees in elkaar zetten) van wissels leert je zeer veel hoe een fraaie baan is te maken. En ja het liefst alleen met flexrails en bouwpakket wissels.
Volgens mij zijn juist de bouwkits wissels niet meer allemaal in de vernieuwde lijn opgenomen, maar ik had toch geen zin in wissels maken dus heb ze kant en klaar besteld.
-
Zou jij ook doen toch? :)
en dat wilde ik dus net niet ;) Probeer hier een beetje objectief de vraag te beantwoorden. Anders had ik hier net als jij wel merknamen van andere railsoorten genoemd. Echter dat werd hier niet gevraagd.
Vr groet,
Allie
-
Anders had ik hier net als jij wel merknamen van andere railsoorten genoemd. Echter dat werd hier niet gevraagd.
Toch wel, Allie:
, of zijn er nog andere alternatieven?
Vandaar dat ik Peco noemde. Dat is voor startende banenbouwers uitstekend spul om mee te beginnen. Tillig blijft door zijn fragiele uitvoering meer voor de wat ervarene modelbouwer ;)
-
ah, okee. Niet goed gelezen dus :-X
Overigens heb ik niets tegen Tillig, deel daar meer jouw mening. Voor de gevorderde gebruiker. (y)
-
Vandaar dat ik Peco noemde. Dat is voor startende banenbouwers uitstekend spul om mee te beginnen. Tillig blijft door zijn fragiele uitvoering meer voor de wat ervarene modelbouwer ;)
Peco is inderdaad meer "bulletproof". Voordeel van de Peco flexrail is wanneer hij gebogen wordt, de flexrail bijna direct blijft liggen. Ik weet niet hoe dit bij Tillig is, de roco rail is wat stugger voor zover ik weet.
-
ben mijn baan helaas aan het afbreken, maar was geheel tillig, maar dan wel losse biels matjes en daar dan de staven doorheen trekken, een tegenboog voor een wissel hoeft dan niet met flex, gewoon een bocht matje op maat knippen een stuk recht erachter en hup klaar, klinkt moelijker als dat het is.
-
Hier gaat ook alles met Tillig.
alleen wissels en flexrails.
Mijn schaduwstation doe ik met Roco.
Mocht er ooit een wisselspoel kapot gaan dan is het afnemen en een nieuwe er in klikken.
Ziet er moeilijker uit dan het is.
Ik dacht trouwens dat Roco wissels (digitaal!) niet open gereden konden worden?
Dave
-
Pfoeh, wat een reacties.
Tillig lijkt mij het mooiste, maar de flexsteg wissel bezorgde mij een kleine paniekaanval. Rocoline lijkt me de degelijkste oplossing. Nu ik alle reacties heb gelezen, denk ik dat ik voor Tillig ga, maar dan wel kant en klare wissels, aangevuld met flexibele rails.
Dank voor alle reacties!
-
succes!
-
Kijk anders ook eens naar Mein Gleis van Weinert.
http://www.mein-gleis.de/ (http://www.mein-gleis.de/)
Zou ook goed te combineren moeten zijn met Peco.
-
Nu zit ik me nog even verder in Tillig te verdiepen en nu ontdek ik iets met de wisseltongen. Die moeten altijd aangedrukt zijn, voor de stroomgeleiding. Dus ben ik verplicht om een elektrische aandrijving te gebruiken? Ik was eigenlijk van plan om de wissels met de hand te bedienen, met een stangetje. Dat gaat dus niet luken met Tillig, of wel?
-
Ik dacht trouwens dat Roco wissels (digitaal!) niet open gereden konden worden?
Roco wissels kunnen wel opengereden worden, als je het puntstuk maar niet polariseert.
-
tillig wissels moeten aangedrukt worden omdat er geen scharnier in de tong zit, maar een gewone
staaf die door kracht buigt.
polariseren is wel een vereiste (stroom door aandrukken heeft weinig eeuwigheidswaarde is mijn
ervaring met peco electrofrogs).
dus een stangetje oid mechanisch moet gewoon kunnen als je er een polarisatie mee inbouwt
fred
-
Ik bouw mijn modules ook met Tillig Elite rails en het lijkt moeilijker dan het is, zeker wat betreft de tegenboog voor een wissel. Kijk maar eens onder het wereldbolletje onder mijn naam.
Ik wil voor het schaduw station andere rail gaan gebruiken, maar dit laat nog even op zich wachten.
Groeten,
Christoph
PS. een lange lengte recht neerleggen, doe dit gewoon langs een lange rechte lat. ;)
-
Voor mijn nog te bouwen modules was ik ook geïnteresseerd in Tillig rails, maar ik zie geen Engelse wissels van 10 graden die ik nodig heb om de beoogde wisselstraten te maken. Wat ik wil kan ik bouwen met Rocoline maar ik wil zo graag de wisseltongen zoals Tillig die maakt.
Groet,
Robert.
-
lijkt mij sterk dat Tillig geen DKW's levert. Het kan maar dat is dan nieuw voor mij. Zelf heb ik alles met Rocoline. Dat is voor goed genoeg.
Als de DKW niet geleverd wordt zal je een herziening op je baanplan moeten maken :)
Groeten Ronald.
-
De Engelse wissels die ik kan selecteren in het programma Anyrail passen niet op de slanke normale wissels om mooi de sporen parallel te maken in een wisselstraat. De Engelse wissels van Tillig hebben andere lengtes en graden dan de normale wissels. Ik doe iets verkeerd denk ik? Ook na wat Googelen zie ik geen Engelse wissel die parallel past op een 10 graden wissel.
Groet,
Robert.
-
Het wisselsortiment van Tillig voor H0 zit inderdaad vreemd in elkaar. De Engelse wissels (DKW) zijn 15 graden, de normale wissels 9 of 11 graden. Dat krijg je dus nooit passend.
In de TT schaal hebben ze overigens wel passende combinaties van 15 graden, maar daar heb je voor H0 niet zo veel aan.
-
voor 10graden DKWs ben je op andere leveranciers aangewezen, ik heb er een van
http://www.g-weller.de/
niet te duur, maar de laatste tijd wat incommunicado (heb bielzenmatten besteld, maar nog niks
gehoord, z'n site geeft wat aanwijzingen). Varieert tussen zelfbouw op bielzenmatten en klare wissels
een andere optie is weichen walter, veel positieve verhalen over gezien
fred
-
Misschien is een nog leukere optie: een van de wisselbouwshoips op de BNLS stand volgen!
-
Zeer tevreden over Tillig Elite gleis
Mijn baan ontwerp Doornvliet is in z,n geheel gelegd met Tillig waar eerst Roco line in lag.
Alleen tussen de wissels moet er extra stroom aan sluit punten worden aangebracht i.v.m de polarisatie van de wissels
Bij de wissel tongen zijn stripjes aan gebracht zodat de tongen altijd stroom hebben
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_202.jpg) onderzijde van een 15o wissel
Cor
-
...onderzijde van een 15o wissel.
Een gewoon wissel van 15 graden? Hoe kom je daar aan? Want dat kon ik op de Tillig site dus niet vinden.
-
Klaas,
http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html (http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html)
Kijken bij zowel standaard als Elite
Allie
-
En nou graag een directe link, want op deze manier kan ik ze nog steeds niet vinden.
-
@Klaas,
oops. (Ik kan niet doorlinken helaas)
Dan maar even in enkele stappen.
Klik in het linker venster op 'Nenngröße H0' - H0-ELITE Gleissystem - Weichen
Op die manier klik je jezelf naar de wissels toe van 15 graden.
(y)
Jeroen
-
Link wil niet,
Dus maar "geknipt"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tillig.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tillig.jpg)
Allie
-
ah, te laat!
Werk zelf ook met Tillig.
Waarom? De tongen he! scharniertjes in wisseltongen zijn zo jaren tachtig ;)
-
Sterker nog, er zijn twee wissel met een aansluithoek van 15' De hier getoonde ( korte en krappe EW2, wisselradius 484 ) en de EW1. De EW1 heeft een puntstukhoek van 11' en door het verlengen van de wisselboog ( wisselradius 800 ) door het puntstuk heen, krijg je daar ook een aansluithoek van 15'.
Beide zijn dus geschikt om met de 15' DKW's te gebruiken.
Wil je echt nog slanker dan 11' puntstukhoek, is er de EW3, die een 9' puntsuk heeft, een 12' aansluithoek en 1030mm wisselradius.
Grtzz,
Karst
-
Aha, op die fiets.
Ik was zelf op het Produktubersicht naar het zoekvenster gegaan en daar ingevuld Nenngrösse H0, Weichen.
En dan vind je van alles, o.a. goederenwagens, maar geen wissels 15o.
-
Hoe kom je daar aan?
Deze heb ik gewoon thuis liggen.
Cor