BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: gerard-ns op 14 October 2012, 13:28:58
-
hoi dit is mijn baanplan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0002_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0002_14.jpg)
het schaduwstation blijft zo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001_23.jpg)
de bovenbaan kan nog worden veranderd
mvg gerardv
-
Dat ziet er groots uit.
Ben benieuwd of ik hier ook wat van kan opsteken.
Succes met uw bouw Gerardv.
Gr. Henk-Jan
-
Met zo'n plan heb je geen schaduwstation nodig. ;)
Theo
-
Gerard,
Misschien een idee om toe te lichten wat je van plan bent? Wordt het h0 , N-spoor of iets anders? En heb je al iets van tijdperk of land in gedachten? En verwacht je van de lezers op- en aanmerkingen op je baanplan?
Met vriendelijke groet,
Bert
-
De vragen van Bert helpen zeker om tot een goed antwoord te komen. Een andere vraag is: wil je alleen rijden of hecht je ook waarde aan scenery.
In het algemeen is dit baanplan - in mijn ogen - ontworpen met te korte bochten. De boogstraal mag rustig groter. Denk daarbij niet te veel in standaard stukjes rails, maar in flexibele rails. R2 en R3? Denk liever in R4 en R5 als je de ruimte hebt. Flexibele rails geven je veel meer vrijheid bij het ontwerp en bouw van de baan.
'Het schaduwstation blijft zo,' schrijf je. Dat kan, maar ik zie een praktisch bezwaar van de korte opstelspoortjes in de rode cirkel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0002_14_opmerkingen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0002_14_opmerkingen.jpg)
Deze sporen liggen onder de hoofdbaan. Als je deze sporen alleen voor treinstellen, motorwagen en locomotieven gebruikt, zou het nog wel te doen zijn, maar als je daar losse wagens gaat plaatsen, duikt er een probleem op: hoe ga je die wagens op die plek afkoppelen? Overal ontkoppelrails monteren? Als alle sporen vol staan met treinen, kan er zeker niet meer met de hand ontkoppeld worden. Ik zou die set sporen niet aanleggen.
Zoals ik al eerder schreef: de boogstralen kunnen groter en met flexrail kun je ook overgangsbogen aanleggen. Dat laatste geeft een veel rustiger beeld, als een trein een bocht inrijdt. Ik heb de ruimere bogen in jouw tekening geschetst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001_23_opmerkingen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0001_23_opmerkingen_1.jpg)
Verder heb ik het idee, dat de railspiraal door de kleine boogstralen vrij stijl - misschien te stijl - gaat worden. Kijk daarvoor maar eens in de encyclopedie van BNLS.
Succes, Gerard! (y)
Groet,
Bas
-
hoi
het is ho
marklin k-rails
mvg gerardv
-
Volgens mij kom je nooit meer in het schaduwstation terug als je er eenmaal uitgereden bent, of heb ik het mis? Je mòet achteruit terug lijkt me...
-
Op deze wijze kom je inderdaad als ik het goed zie niet meer in je schaduwstation terug, zonder achteruit te rijden.
Verder zou ik het gebruik van boogwissels zoveel mogelijk vermijden.
Succes !
Peter
-
Volgens mij kom je nooit meer in het schaduwstation terug als je er eenmaal uitgereden bent, of heb ik het mis? Je mòet achteruit terug lijkt me...
;D Had ik ook nog niet gezien. Wel leuk, maar niet handig.
Verder zou ik het gebruik van boogwissels zoveel mogelijk vermijden.
Of beperken tot 'uitrijders' in het schaduwstation, dat heb ik op mijn baan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16400.msg247655.html#msg247655) (met K-rail) ook gedaan. (laatste plaatje uit het eerste bericht)
Misschien ook wat minder strakke lijnen langs de zijkanten plannen Gerard, dat geeft meestal een wat minder geforceerd beeld.
Groet,
Jakop
-
hoi 1200blauw, peter en jakop
dat weet ik al dat ik niet terug kan
daar wordt nog aan gewerkt
mvg gerard