BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: roy1986 op 13 October 2012, 23:47:07
-
Beste Forum gebruikers.
Ik heb de 3737 NS van artitec open liggen om z'n 3e pit te geven,
de lamp boven in onder de schoorsteen.
Nu zie ik dat ze de aan sluiting heel apart hebben gedaan,
+ --->|-----[2.2k]------>|---- _
Led Weerstand Led
Dit is de led die ze gebruiken. Sunny white (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/185810/LED-SMD-wit-0603-200mcd)
Nu is mijn vraag als ik er een led over heen zet
+ ---->|----[weerstand]---- _
Welke waarde kan ik het beste gebruiken,
ik denk zelf aan een 3K ohm is dat wel goed?
Wie weet er een antwoord op ?
M.v.g Roy
* typfouten voorbehouden
-
Hoi,
Beide LEDs staan in serie dacht ik me te herinneren... In iedergeval heb ik alle drie de LEDs in serie gezet ;) Dat weet ik zeker ;)
Grtzz,
Karst
-
Moet ik dan de weerstand 2.2K ohm vervangen voor 1.1k
Maar wat gebeurd er als ik
------>|-----
}--[2.2k]---->|-----
------>|-----
zo doe wat ik hier boven heb gedaan ?
->|- Led -[2.2k]- weerstand 2.2k ohm
Gr roy
-
Dan gaat de rechtse LED feller branden dan de linkse twee, waarbij je de kans hebt dat 1 van de twee linkse niet of minder brandt...
Weerstand van 2k2 voor 3 LEDs in serie is Ok als je tenminste digitaal rijdt ( dan is er nl. minimaal 3 x 3,45 V = 10.35 V nodig om het zaakje aan te steken.
Grtzz,
Karst
-
Ik ga het proberen een kijken als ik de weestand buiten spel kan zetten en 3 in serie zetten :D
-
De weerstand moet mee in serie ;) Anders doen ze het heel kort en erg fel .... ::)
-
Daar heeft u gelijk in ;)
Dan is het denk ik slimmer om hem ->|--[2.2k]-->|-->|- te doen
-
Yep :)
-
Moet met de loc wel enkel koninklijke treinen rijden en dus ook een tweede 3700 voor de trein zetten :-/
In NORMAAL gebruik brandde de boven lamp NOOIT!
Maar verder: plezier met de ombouw en de loc :-)
-
Beste
Ik gebruik deze lok als pers trein met 5 plan D en 1 stalen D
En heb op foto's gezien dat ze de 3e pit wel aan hebben.
Van daar dat ik hem ook actief wil maken.
M.v.g Roy
-
Oh ja,.......... Maar dan dus wel als NSM 3737 ;-)
-
Paul, de drie lantaarns aan was volgens het seienregelement '34 het sein voor een "aankondiging van een buitengewonen trein in tegengestelde richting". Dat inerpreteer ik als een aankondiging van een trein die niet in de normale dienstregeling voorkomt. Het lijkt me een beetje lullig om de grote meerderheid van locs van een derde lantaarn te voorzien voor het buitenkansje dat de loc voor een koninklijke trein staat ;)al zijn er nog meer seinen die gebruik maken van een derde (rode) lantaarn, maar dat terzijde.
mvg,
Rick
-
De derde lantaarn was in de dagelijkse praktijk met name "reserve". Ik heb er geloof ik elders op dit forum al een keertje overgeschreven, maar........... Als je een aantal van de "standaardwerken" van Uqiuliar doorbladert valt het volgende op:
- periode met 3 SS lampen voorop (<1930)
- periode met 2 SS lampen voorop (<1940)
- periode met 3 NS lampen voorop (<1950)
- periode met 2 NS lampen voorop (<1958)
De jaartallen even uit m'n hoofd.
Mijn persoonlijke inschatting hierbij is dat in de "twee lampen periode" de totale voorraad lampen al dusdanig slecht / versleten was dat de rotste er uit verwijderd waren en dat men genoegen nam met twee lampen voor de dagelijkse dienst en indien de derde nodig was dan werd die gewoon "geregeld". In de periode na WO II waren er kennelijk weer voldoende lampen om alle loc's standaard van drie lampen te voorzien, maar in de laatste jaren er domweg weer te veel lampen versleten om alle loc's van drie lampen te voorzien.
NS lampen zijn onhandig zwaar en staan (zelfs voor hedendaagse lange Nederlandse mannen) op een ergonomisch hopeloze hoogte. Kortom de lampen krijgen bij het tillen het nodige te verduren. Zelfs de veel lichtere lampen die op veel SHM loc's staan slijten behoorlijk op hun draagpunten. De lampen van de 5 (een van de meest gebruikte SHM loc's) worden iedere 3 - 4 jaar gereviseerd en die lampen zijn aanzienlijk lichter als de NS lampen.
Overdag waren de lampen nooit aan (aan van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopkomst (uit mijn hoofd, ben geen mcn :-[ )) Lampen overdag aan dateert pas van toen alle tractievoertuigen voorzien waren van elektrische verlichting (weet jaartal niet uit mijn hoofd).
Voorzover mij bekend zwerft er ergens diep in de NS documentatie een voorschrift dat NS stoomlocomotieven uitgezonderd zijn van het voeren van een brandend A sein overdag. (Net zo goed als dat d'r een uitzondering is/was voor NS stoomlocomotieven voor ATB). Maar goed of "ze" dat document nog ergens bij de hand hebben ........
En oh ja........... Die totaal messing lampen >:( >:(