BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: rard op 13 October 2012, 20:07:18
-
Goedenavond,
Zijn hier Oldtimer kenners?
Ik ben in het trotse bezit van een Busch/ Ricko Mercedes Benz 770 W07. Deze wil ik graag van verlichting voorzien, maar ik vraag me af wat wat is. Op internet wordt ik ook niet veel wijzer.
Even een foto met nummers:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_68.jpg)
1= ?
2= ? (deze lamp zit aan de zijkant van de auto bij de deur, beetje onduidelijk op de foto)
3= ?
En dan nog de verlichting aan de achterzijde, deze zit zo te zien op/in de chrome bumper, maar is die verlichting net als huidige autos? (Buitenste richting, binnen rem/achter)
Dank! ;D
Grt,
Gerard
-
roadster36 misschien?
-
Dat wordt een uitdaging. Van de "Grosser" zoals de 770 heette, zijn er slechts 117 gemaakt, allen tussen 1930 en 1937. Ze werden op klantspecificatie met de hand gebouwd, en dat betekent dat er de nodige verschillen tussen de exemplaren kon bestaan. De meesten zijn verkocht binnen Duitsland (vanzelfsprekend had Adolf H. er ook een), en daarvan heeft er weinig de oorlog overleefd. In dit geval zou je het Mercedes museum kunnen vragen, daar staat namelijk het voorbeeld dat voor dit model gebruikt is.
Wat ik er zo over roepen kan (op basis van een reeks Mercedes klassieker boeken uit mijn boekenkast) is het volgende:
Richtingaanwijzers waren in die tijd gewoonlijk armpjes die meestal in of op de B stijl, soms de A stijl waren geplaatst.
Dingetjes nr 1 ontbreken op foto's van alle andere 770's die ik heb kunnen vinden.
Lamp nr 2 zie ik op alle foto's, altijd bedienbaar door de chauffeur. Bij rechtsgestuurde 770's dus aan de rechterzijde.
Lampjes nr 3 lijken het stadslicht te zijn.
Wat betreft de achterzijde: de Grosser was voorzien van achteruitrijverlichting!
-
Beste Gerard,
Lamp nr. 2 is in ieder geval een zoeklicht / schijnwerper, dat via een handvat vauit de bestuurderspositie te richten was. Een instrument dat ook in Nederland tot in de jaren 60 nog gebruikelijk was op auto's van o.a. plattelandsartsen etc. Dit omdat er gewoonweg geen straatverlichting was en een huisnummer toch wel waargenomen moest worden. Dit soort lampen zie je trouwens ook veel in oude filmkrakers uit Hollywood. Daar ging het evenwel niet om huisnummer, maar om het opsporen van duistere figuren. Kijk maar eens nauwkeurig naar wat films uit de oude doos (Bonny & Clyde of, als je even tijd hebt, wat afleveringen van The Untouchables op YouTube, o.i.d.). Misschien kan dat een oplossing bieden.
Hoe het verder zit met de overige verlichting heb ik geen idee van. Lijkt me te stammen uit de overgangstijd tussen koetsen en auto's. Ik zal het eens vragen aan een oude bekende van me die bij Daimler-Benz heeft gewerkt en fervent verzamelaar is van oldtimers. Wellicht weet hij het.
Hartelijke groet,
Peter Bladergroen
-
Ehhh ,Ja daar moet je mij voor hebben ;D ;D ;D ;D ;D
Het Verhaal van Dirk klopt ,dit is een mercedes 770K pullman-limosine uit 1932
Oorspronkelijk gebouwd voor Keizer Hirohito van Japan
vandaar ook die gouden stip op de achterdeur dat is zijn fam wapen
Goed de verlichting.
in het midden 2 grote hoofdschijnwerpers.
op de voorspatborden zogenaamde positionsleuchten vrij vertaald positie lichten (nr3)
Dit zijn flauwe lampjes om aan te geven dat het voertuig breder is dan de koplampen doen vermoeden.
aan de zijkant op de vooruitstijl zit een zoeklicht (nr 2), begin jaren 30 met meer zandpaden dan klinkerwegen geen overbodige luxe in die tijd.
ook straatlantaarns waren flauwe olielampjes.
De lampjes op het dak ;D zie je inderdaad alleen maar bij deze auto omdat het geen lampjes maar keizerlijke kroontjes
zijn
Hier ben ik niet zeker van maar volgens mij zijn ze niet verlicht.
verlichting achterzijde das lache , was in die tijd nog niet verplicht dus de meeste auto`s hadden niks.
Zelfs de exorbitant dure 770 k had ze niet standaard, zelfde geld voor zij en achteruitkijk spiegels.
Wat je wel ziet op de 770 is een rond remlicht met daar in de tekst `bremst auf 4 rader` remt op alle 4 de wielen
In die tijd hadden de meeste auto`s maar remmen op alleen de achter wielen.
Helaas stelt de wet nu andere eisen en zijn alle auto`s uit die tijd dus later voorzien van gewone achterlichten.
overigens werden achterlichten bij de duurdere mercedesen vanaf 1936 wel staandaard uitgerust met 1 achterlicht met hier in een rem en achterlicht
remlicht was in eerste instantie oranje , werd later weer rood toen de richting aanwijzers oranje werden.
richting aanwijzers zijn idd klap armen aan de zijkant
Hoe ik dit weet ?
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-WE3YHBHB-D.jpg)
Gr Jan
-
Hoi,
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Als ik het goed begrijp brand nr.3 dus standaard, maar zwak, mee met de koplampen?
Grt,
Gerard
-
yep
overigens ik heb de ricko ook
Google is op afbeeldingen 770k keizer hirohito dan zie je dat ze orgineel zwart zijn ipv chrome
Later hebben ze bij een restauratie daarmee gekloot en nu ze hebben van de kroontjes wel lampjes gemaakt ;D