BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Richard Snijder op 24 May 2007, 00:10:15
-
Ik heb even een vraag:
Ik heb een Fleischmann 1215 omlatenbouwen naar digital met een Lenz Golddecoder,ik heb deze lok gebruikt gekocht uit een verzameling en gelijk naar de firma Rainer (hier in Innsbruck)gebracht en omlaten bouwen .
Nu wist ik niets over de wielen van Fleischmann en was dan ook verrast over het rijgedrag op mijn Roco-line met bedding(bielzenvreter).
Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze wielen of het afdraaien van de flensen .
-
Hallo Richard,
Vervangen door nieuwe Fleischmann wielen heeft geen zin omdat deze hetzelfde zijn.
Dan moet je zoeken naar een ander merk wielen die wel voldoen aan de nieuwe norm.
Nu heeft de 1200 een soort van spaakwielen, dus dat wordt moeilijk.
Eventueel iets afdraaien is zeer goed mogelijk.
Kan ook in de boormachine met een klein vijltje.
Succes,
Rob
-
Ik dacht eigenlijk dat de geupdate 1212 wel wielen had die aan de nem-norm voldoen.
-
afdraaien van oude fleischmann-wielen heb ik wel vaker gedaan, gewoon stroom op de motor en met een vijl (of als je lef hebt een stanleymes, het materiaal daarvan is zoveel harder dan de fleischmann-wielen dat het ook werkt, maar wees er heel voorzichtig mee) de flenzen een stukje afraggen. Het is beter om het loopvlak van het wiel niet te raken van de fleischmann-wielen hebben een laagje (nikkel?) dat voor betere stroomafname zorgt, als dat doorgesleten is zijn de wielen eerder vuil... Let er ook op dat de rand van de flens rond wordt en niet plat, anders ontspoort ie snel bij knikjes in de rails (de flens klimt er dan op in plaats van erlangs af te ketsen). De niet-aangedreven wielen zul je er uit moeten halen en in een boormachine moeten afdraaien (steeds 1 wiel op de as, as inspannen en wederom raggen maar met de vijl)
Heb je niet zo'n vertrouwen in je kunnen op dit gebied oefen dan eerst eens met wat andere oude wieltjes in de boormachine en kijk hoe dat gaat, echt heel moeilijk is het op zich niet.
-
Ik dacht eigenlijk dat de geupdate 1212 wel wielen had die aan de nem-norm voldoen.
Henk,
Als jij het onderdeel nummer weet dan verneem ik dat graag.
Ik kan bestellen wat ik wil bij Fleischmann maar er is maar één uitvoering.
Rob
-
Beste,
Misschien kan je die van de Trix versie bestellen bij keuterman?
Het is maar een idee.
MvG
Dave
-
Heb je niet zo'n vertrouwen in je kunnen op dit gebied oefen dan eerst eens met wat andere oude wieltjes in de boormachine en kijk hoe dat gaat, echt heel moeilijk is het op zich niet.
Zorg er alleen wel voor dat de boormachine te hard draait, bij mij resulteerde dat in een ovale wielfles :-|. Haestig spoed isch zelden goed!
Maarten
-
De wielen van de NS 1200 zijn idd nooit aangepast. Dat heeft Hobbytime mij in ieder geval meegedeeld toen ik die vraag daar heb neergelegd.
Het ratelen op Roco-Line van de NS1215 die ik hier heb, valt reuze mee. De flenzen raken de bielsen alleen op de uiteinden van de (niet flexibele) 920 mm stukken.
Verder ratelden de flenzen over alle bielsen van de flexibele 920 mm stukken, maar door de even met de vijl de kopjes wat te verkleinen, was dat afgelopen.
Groeten,
Jean
-
Zijn er geen vergelijkbare vervangende wielen in de handel?
Ik ben bang dat het afdraaien niet leidt tot het gewenste goede rijgedrag voor de 1200.
Iemand ervaring?
-
Ik ben bang dat het afdraaien niet leidt tot het gewenste goede rijgedrag voor de 1200.
Wat zou er volgens jou dan misgaan?
-
Zorg er alleen wel voor dat de boormachine te hard draait, bij mij resulteerde dat in een ovale wielfles :-|.
Ik hoop dat je 'niet te hard' bedoeld?
Ik heb overigens van een fleischmann O&K de flenzen bijgedraait, en dat ging op zich prima, het enige is dat het betreffende locje waarschijnlijk al een jaar of 35-40 oud is, en daarom niet te vergelijken is met de huidige modellen.
-
Wat zou er volgens jou dan misgaan?
Te veel of onregelmatig, waardoor de loc niet meer goed over de wissels rijdt, bijvoorbeeld.
-
Daarom verdient het de voorkeur het afdraaien uit te voeren met een draaibank en niet uit de losse pols met een boormachien..
-
Te veel of onregelmatig, waardoor de loc niet meer goed over de wissels rijdt, bijvoorbeeld.
Aangezien niet iedereen een draaibank tot zijn beschikking heeft moet je het gewoon met een boormachine doen. Rustig laten draaien en een klein fijn vijltje gebruiken.
Datgene wat je ervan afvijlt (nog geen 0.5 mm) komt niet in contact met de wissels.
Gewoon doen en je zult zien dat het gaat.
Groet,
Rob
-
Te veel of onregelmatig, waardoor de loc niet meer goed over de wissels rijdt, bijvoorbeeld.
Dat krijg je als je te snel wilt. Voor zoiets moet je de tijd nemen.
En ja, een draaibank is altijd de betere oplossing.
-
(http://i40.tinypic.com/w6zgoi.jpg)
Ik heb deze ACTS 1200 van Fleischmann (tijdelijk) ontdaan van de motor.
Tijdens het bestuderen van de draaistellen en de wielflensen is mij opgevallen dat het aanloopprobleem zich met name bij de middelste as van het motordraaistel voordoet.
Het meeloopdraaistel en de wielen met antislipbandjes rijden goed.
Voorlopig laat ik deze ACTS 1200 als dummie voorop een trein met de (duwende) Roco 6700 rijden. Fraai gezicht! Ook fijn dat de kleuren en de gele band van de Roco en mijn zelf gespoten 1200 op elkaar aansluiten. Verder zoek ik nog een led-lichtset voor deze 1200. Zelf denk ik aan het ombouwen van een setje voor de 6700 van Tom van Weert.
Ook komen er nog andere panto's op.
Ik overweeg daarnaast een draaistel uit een andere 1200 (ik heb er 4) te "plukken" (dat alles totdat het afdraaien is gelukt).
Als alles klaar is komt de motor (of een andere motor) er weer in en wordt ze digitaal.