BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Biem op 23 May 2007, 15:42:10

Titel: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 23 May 2007, 15:42:10
Hallo
Ik wil 2 motorposten koppelen, ik heb deze twee
http://geert-biemolt.fotopic.net/p41573759.html
http://geert-biemolt.fotopic.net/p37439536.html

Is dit mogelijk ? ik heb ergens gelezen over speciale koppelingen voor zoiets , maar ben daar de naam van kwijt

Alvast bedankt
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Andries op 23 May 2007, 17:34:38
Er zijn vaste verbindingen die aan beide kanten in de nem-schacht passen. De verbinding bestaat dan uit een 'balkje'. Je kunt ze in verschillende lengtes krijgen; volgens mij zijn ze verkrijgbaar zowel bij Fleischmann als bij Märklin. Ze voeren de spanning niet door.

Andries
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 23 May 2007, 17:42:19
Andries, dat is wel een aardig idee, eens kijken of zoiets te bemachtigen is, ikzelf zat te denken aan een scharfenberg-koppeling, maar schijnbaar moet je daarvoor vijlen ed. en daar ben ik nog niet aan toe.
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: DelticPower op 23 May 2007, 18:22:17
Hoi Biem, motorposten werden gekoppeld met een normale schroefkoppeling. (Geen Scharfenberg). Er zijn imitaties van in de handel, dacht Marklin.
 Groeten Jan
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 23 May 2007, 18:32:31
Dat zou dan dit kunnen zijn:
http://www.keuterman.nl/content/view/72/ en dan K104
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: DelticPower op 23 May 2007, 20:33:34
Inderdaad Biem, dat is de gene die ik bedoelde. Dacht dat Marklin ook zoiets had.
Groeten Jan
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 23 May 2007, 20:37:11
Okay Jan, bedankt, ga zo'n eentje bestellen , maak er tzt wel een foto van
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 23 May 2007, 21:59:46
Hallo Biem,
ze zien er mooi uit, deze Symoba schroefkoppelingen, maar....
Zodra er een motorpost ontspoort, en de andere loopt door, dan breekt'ie  :(
Helaas ervaring met een vaste stam FALSS'en (12 Zelflossers voor kolen, die ik vast gekoppeld had)

Ze zijn sterk als je er lengte-kracht op uitoefend. Niet als deze kracht een andere kant opgaat.

Nico
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 23 May 2007, 22:27:47
Okay Nico bedankt, ik hou het in de gaten, maar heb er net eentje besteld  :D
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 May 2007, 23:23:06
Misschien een domme vraag, maar waarom moet je er Symoba's onder zetten? Hebben die motorposten van huis uit dan geen kortkoppelmechaniek?
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Esperopt op 23 May 2007, 23:32:26
Hallo Biem,
ze zien er mooi uit, deze Symoba schroefkoppelingen, maar....
Zodra er een motorpost ontspoort, en de andere loopt door, dan breekt'ie  :(
Helaas ervaring met een vaste stam FALSS'en (12 Zelflossers voor kolen, die ik vast gekoppeld had)

Ze zijn sterk als je er lengte-racht op uitoefend. Niet als deze kracht een andere kant opgaat.

Nico

Jammer want het staat wel mooi. Is het dan wel functioneel in scherpe bochten/wissels en bij achteruitrijden? Je zou denken dat er dan ook andere krachten op komen te staan.
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Floris Dilz op 24 May 2007, 01:12:10
en wat is eigenlijk het bezwaar om ze gewoon aan elkaar te haken met hun normale koppeling....? Dit alles komt nogal over als het dichtsolderen van de gleufjes in een vork als je soep wilt eten terwijl dr een lepel naast je bord ligt.  ;D
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Remco vM op 24 May 2007, 01:16:26
Denk dat de term langdraaien heel erg letterlijk word genomen.

De afstand word een beetje groot ;D
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: henk op 24 May 2007, 11:14:20
De Märklin motorposten hebben bepaald geen kortkoppelmechaniek. Ik zou eerder zeggen een langkoppelvoorziening.  ;D
Die koppelstang van Symoba levert precies dezelfde koppelafstand op als de Märklin koppelingen die er bij die Cargo-exemplaren al op zitten. Het gaat zelfs vrij stom staan, zo'n laag hangende schroefkoppelimitatie zonder buffer aan buffer rijden.
Het monteren van kortkoppelmechaniekjes lijkt me voor het gezicht van veel groter belang dan die rare imitaties.
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 24 May 2007, 11:27:40
@Henk, het stangetje is al besteld, dus ik probeer het gewoon eens hoe het staat, staat het niet, dan probeer ik het misschien wel eens met kortkoppelmechaniekjes
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Jeroen Water op 24 May 2007, 12:38:11
Biem,

Het koppelen van de motorposten is nu op zich wel opgelost, maar heb je ook een oplossing voor de tractie-aansturing van beide voortuigen, of laat je een motorpost motorloos meelopen?

Succes,

Jeroen
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Peter Korsten op 24 May 2007, 12:39:41
Het zijn identieke locs, dus die zou je zonder veel problemen gekoppeld moeten kunnen laten rijden.

- Peter
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 24 May 2007, 13:23:02
Jeroen, het is net als Peter al schrijft, ik laat ze gekoppeld rijden, ze zijn allebei digitaal.
Dit moet gewoon lukken anders ga ik met andere lok's welke ik ook wil koppelen (wil oa een sleep maken met 3 1600's ervoor) ook de mist in, deze zijn nl ook allemaal voorzien van motor en decoder
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Floris Dilz op 24 May 2007, 13:24:12
als beide cruisecontrol hebben kan het toch gedoe geven hoor, dan gaan ze voortdurend aan elkaar trekken... t is beter om het dan bij eentje uit te zetten, zodat de ander het tempo bepaalt. Dummyficeren kan natuurlijk ook  ;)
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 24 May 2007, 13:34:01
Goeie tip van die cruisecontrol, had ik nog niet aan gedacht
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Jeroen Water op 24 May 2007, 14:46:51
Om een lange levensduur van beide motoren te bevorderen, is het ook mogelijk om beide locs met een decoder aan te sturen. Dan moet je beide locs wel elektrisch doorverbinden.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, wel gezien. Volgens mij moet je een loc uitrusten met een volwaardige decoder en de tweede met een functie-decoder.

Uiteraard is het dan ook verstandig om beide locs goed op elkaar in te regelen, zodat ze zo goed mogelijk dezelfde snelheid rijden. Het leuke hiervan is dat je dan beide locs op 1 decoderadres laat rijden.

Maar goed, hoe het exact zit weet ik niet, maar er zijn er vast genoeg mensen op de site die het wel weten.

Jeroen
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 24 May 2007, 16:15:00
Beste allen,
- op mijn baan rij ik met 2 kortgekoppelde V200-en van Roco, beide met een eigen motor en dus een eigen decoder. Een van beiden heeft sound.
Wel stuur ik ze allebei met Koploper aan en heb ik ook "ge-ijkte" snelheid voor beide loks. Dwz, dat ze volgens de ijking allebei 65km/h rijden, terwijl de decoderstap verschillend kan zijn. Dit gaat al een tijd goed. Geen geruk en getrek aan de koppelingen zichtbaar, maar soepel samen optrekken/afremmen.

- @ Biem: bij mijn weten laten de NS geen 3 1600en tegelijk rijden, omdat het bovenleidingsnet dat niet aankan, zoveel stroom gebruik. Als ze alledrie tegelijk optrekken gaat in heel nederland het licht uit.... Wat wel eens gebeurt dat ze met z'n 3en rijden, maar dan 2 in opzending, dus als een dummy.

Nico
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 24 May 2007, 16:17:54
Nico
De kreet opzending zegt me niets , betekent dat dat 1 lok het vermogen geeft, en de andere 2 gewoon meeneemt ?
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Rene_H op 24 May 2007, 16:21:29
@nico: Daar gaat bij mij even het lichtje uit: als 3 1600en tegelijk rijden/optrekken, dat dan in Nederland het licht uit gaat.
Dat kan ik bijna niet geloven, er zullen toch wel vaker 3 of meer tegelijk optrekken.
Of zit het zo mooi in elkaar, dat ze dat op een of ander manier bijhouden.
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Rick op 24 May 2007, 16:33:28
@Rene: 1600'en rijden niet in dubbeltractie omdat de beveiliging in Nederland dan gestoord kan worden. Het gaat dus om locs voor 1 trein, niet in heel Nederland. ;)

@Biem: Ja.
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: KNed op 24 May 2007, 22:44:11
- @ Biem: bij mijn weten laten de NS geen 3 1600en tegelijk rijden, omdat het bovenleidingsnet dat niet aankan, zoveel stroom gebruik. Als ze alledrie tegelijk optrekken gaat in heel nederland het licht uit....

Denk toch wel dat de NS dit iets beter geregeld heeft  ;D

Koen
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Robbert op 24 May 2007, 23:01:28
Ik dacht dat de 3030 meestal los reed...  ;D
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Peter Korsten op 24 May 2007, 23:19:14
Wat ik er van begrepen heb is dat je in Utrecht voorzichtig moet zijn wie er wanneer wegrijdt en met welk materieel, omdat er anders teveel stroom getrokken wordt. Maar dat zal een spoorwegmedewerker beter kunnen beantwoorden.

- Peter
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: KNed op 25 May 2007, 07:05:08
Ik heb ook weleens begrepen dat je voorzichtig moet zijn maar als het fout gaat gaat vast niet "in heel Nederland het licht uit"  :)

Hooguit zal er in een bepaalde regio het treinverkeer platliggen...

Koen
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Herman05 op 25 May 2007, 08:06:53
3x 1600 kan wel alleen zal er maar ééntje het daadwerkelijke vermogen geven volgens mij. Heb namelijk ergens gehoord dat als je 2x 1600 als loc hebt alleen 1 trein de tractie voor zijn rekening neemt omdat deze locs als ze aan elkaar gekoppeld zijn niet op halve tractie (vermogen) kunnen rijden. Dat kan de 1700 serie wel. Dus daar kan je 2 locs aan elkaar laten rijden en dat ze allebei op halve tractie (vermogen) rijden. Kan iemand dit bevestigen,.. of ben ik tussentijds wat vergeten van het verhaal  ;) ;D

EDIT:
En over Utrecht CS heb ik begrepen dat er maximaal 4 treinen tegelijk mogen vertrekken. 5 treinen zou er voor zorgen dat de stroom eruit valt. Eigenlijk best kansloos dus voor zo'n groot station  ::) :-X ....  ;D

Groeten,
Herman

Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Jeroen Water op 25 May 2007, 08:42:20
Gelukkig heeft men in de spoorsector niet stilgezeten en zijn deze verhalen een beetje achterhaald......

Het is waar dat men grote problemen had met teveel optrekkende locs op een emplacement (met name in Utrecht), maar deze problemen zijn grotendeels opgelost door extra voorzieningen te treffen.

Feit is wel dat op de 1700-en die met DD-AR Dubbeldekkers rijden na, in Nederland tot nu toe geen elocs in dubbeltractie rijden., maar inderdaad in opzending.

Voor op de modelbaan kun je dus best drie 1600-en gekoppeld laten rijden, maar dan moet je alleen van de voorste loc de stroomafnemer opzetten, en van de andere twee de stroomafnemers plat. Ik weet niet welk merk 1600-en je gaat gebruiken, maar controleer wel even hoe je deze locs gekoppeld laat rijden. Of twee dummy's of alle drie tractie, dan wel 2 tractie en 1 dummy. Een modelbouwmotortje is nu eenmaal iets anders dan de tractie-installatie in een echte eloc.

Jeroen
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Overlast op 25 May 2007, 10:00:55
Over rijden van dubbeltractie, op de site van Nico Spilt staat een stukje over 'Rijden in multiple'.

www.nicospilt.com (http://www.nicospilt.com)

Maarten
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: guest7823 op 26 May 2007, 17:46:41
Het gaat een beetje buiten dit topic, en verder zou het dan eerder in grootbedrijf horen, maar voor zo ver mij bekend geldt het volgende:

Indien er twee of meerdere 16/1700 aan elkaar gekoppeld rijden geldt het volgende:
of in dubbel tractie, indien er twee 16/1700 samen in een trein rijden;
of in opzending.

Bij opzending is het simpel: De voorste loc levert  tractie, de rest van de loc's hangt er "dood" achter dwz zijn eigenlijk gewoon rijtuigen. Dit gebeurt indien er op de ene plaats te veel locomotieven zijn en op de bestemming van de trein te weinig loc's zijn. Dit kan een combinatie van elektrrische en diesel loc's zijn. Vaak worden loc's met een "gewone" trein meegestuurd, maar soms worden er ook losse treinen opgebouwd uit een loc in tractie en een of meerdere loc's in opzending.

Bij multi-tractie leveren alle aanwezige loc's tractie. Bekende voorbeelden hiervan zijn de meerdere 6400's bij ertstreinen. Ook ACTS gebruikt multi-tractie bij een combinatie van 1200 met dieselloc's. in het verleden waren de 22/2300 voor de olietrein een bekend voorbeeld. Bij identieke loc's gebeurt het door een machinist en een stuurstroomschakeling die de overige loc's bediend. In het geval van ACTS en een combinatie van 16/1700 en 6400 gebeurt het door twee machinisten, hoewel ACTS volgens mij een slimkastje heeft gemaakt dat in de 1200 zit en dat het stuurstroomcircuit bedient van de belgische loc, die een totaal anderstuurstroomcircuit heeft als de Nederlandse 16/1700.

Bij 16/1700 geldt bij dubbeltractie een bijzondere voorwaarde: beide loc's rijden op maximaal halve kracht. In principe kan de Nederlands bovenleiding twee 16/1700 in dubbeltractie aan alleen blijft er dan niets meer over voor andere treinen over. (Tenminste in dat bovenleiding segment) Om deze reden zit er een schakeling in 16/1700 waardoor bij dubbeltractie het maximale vermogen wordt gehalveerd.

Dubbeltractie van 16/1700 wordt, bijna, alleen gebruikt wanneer ze in een trein met dubbeldekkers rijden. Vanwege de beperking in vermogen heeft het nauwelijks zin om 16/1700 in dubbeltractie in te zetten voor zware treinen.

Om terug te komen op het topic: Motorposten (in principe gelijk aan plan V, maar dan een enkele bak en met normaal stoot- en trekwerk) konden tot maximaal 3 stuks in multitractie gecombineerd worden. In hoeverrre er dan nog andere motorposten achter konden of werden gehangen in opzending is mijn niet bekend, maar als er foto's zijn van meer dan drie motorposten moeten er een aantal in opzending meelopen
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Rick op 26 May 2007, 18:11:31
De 1600 rijdt niet in dubbeltractie, alleen de 1700 doet dat.

Verder staat in een RM een foto van vier mP's voor een werkplaatstrein, alle vier hadden naar ik meen hun stroomafnemer op.
Titel: Re: Motorposten koppelen
Bericht door: Biem op 27 June 2007, 17:02:09
Met koppelstang,  niet echt mooi zo

(http://img174.imageshack.us/img174/99/motorpostenjz5.jpg) (http://imageshack.us)