BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Foto Joop op 09 October 2012, 19:53:36
-
Misschien heb ik de afgelopen tijd een stukje van de film gemist, maar ik blijf me verbazen over de hoeveelheid 6400-en rondom Amersfoort.
Wie kan mij nu eens bijpraten over de overdosis aan 6400-loks, die ik dagelijks werkloos in en om Amersfoort zie staan. Volgens mij is Amersfoort zo'n beetje het episch-centrum van deze serie. Waarom houdt DBS deze hoeveelheden aan?
En wat mij dan verder verbaast, is dat diverse (kleinere) spoorvervoerders juist niet kiezen voor deze relatief jonge 6400, maar oude Oost-Duitse V100 loks.
Groeten,
Joop
-
Hé, ie ok hier.
Et bunt netuulik best kniepers, zal wel 'n sentenkwestie weezn.
Veural, nou det de betuwelijn eindeluk een bittien drei'jt.
DB éf nog genogge uut zien eign bestant, dus det óllandse spul stiet roest te spaarn.
Denk ik
'Enderik Jan
-
De reden dat ze er vooral staan, is vooral omdat er simpelweg geen werk meer voor ze is. Verkopen wil DBSRN ze niet; ze willen ze liever houden dan verkopen aan de concurrentie. Verder worden er wel af en toe 6400'en uitgewisseld met andere in dienst zijnde 6400'en, dit simpelweg om vooral het 6400-park nog een beetje in conditie te houden. ;)
Mvg, Maarten
-
Ja Endrik-Jan,
Ie wist'n toch wel da'k 'ier ook bin.
't Zal denk ik ook wel umme de centen dräien.
Moar a'k wat te veule 'ebbe, plaats ik een a'vetensie op Marktplaas. Dan beur ik er nog wat veur.
Zo kreg 't alleen moar skrootwaarde. 't Is toch sunde.
Dörumme ben 'k zo beneid wat 'r mee loos is.
Nou, 'allo heur,
Joop
-
Maarten,
tja, dat vermoeden had ik al.
Maar dan zijn er toch nog wel andere oplossingen om een overschot aan produktiemiddelen te saneren. Zo kan je nog een beetje gezonde bedrijfsvoering houden.
Groeten,
Joop
-
Deze plusminus 60 locs staan terzijde omdat er geen vervoer meer voor ze is. De BR 189 heeft veel vervoer (via de Betuweroute) overgenomen, elektrisch rijden is goedkoper en makkelijker.
En ja, ze staan te koop, naar verluid voor een ton per stuk (kan ook een paar ton zijn). Maar in deze wispelturige markt is leasen vaak aantrekkelijker, hoewel er twee stuks verkocht zijn aan Eurotunnel.
Uitgewisseld wordt volgens mij niet, er is een vast park terzijdelocs en een vast park actieve locs. Wel wordt er af en toe een loc weer in bedrijf genomen als er extra behoefte is, volgens mij vielen de Prorail winterafsleeplocs hier ook onder.
-
En ja, ze staan te koop, naar verluid voor een ton per stuk
In your dreams...
(kan ook een paar ton zijn)
komt al meer in de richting ;)
Wel wordt er af en toe een loc weer in bedrijf genomen als er extra behoefte is, volgens mij vielen de Prorail winterafsleeplocs hier ook onder.
Klopt, die loc's staan vooraan (vanaf het perron gezien) in de rijen te Amersfoort; deze of andere zullen de komende winter wel opnieuw voor Prorail worden ingezet.
Groeten, Edwin
-
Link (http://www.onzetaal.nl/weblog/het-episch-centrum-van-de-aardbeving) ???
-
bedoel je nou een centrum van epische proporties of een epicentrum? ;)
-
Tijdens mijn stage bij VolkerRail kwam mij ten gehore dat VR heeft geprobeerd er een onbekend aantal te kopen/huren. Omdat DBSRN bij verkoop het onderhoud wil doen bij bij verhuur ook Mcnnen mee wil verhuren heeft VR hiervan afgezien.
Of het verhaal 100% klopt, geen idee.
-
DB Schenker wil ze wel verkopen, maar net als 5166 al aangaf, goedkoop zijn ze niet........En we moeten niet vergeten dat ze locs ook al weer dik 25 jaar oud zijn!
-
bedoel je nou een centrum van epische proporties of een epicentrum? ;)
Hoewel je taalkundig gezien gelijk hebt, denk ik dat als Amersfoort een epicentrum was geweest die locs niet meer zo netjes in het gelid zouden staan. :)
mvg,
Gert
-
Noordwaarst, 44 en NS8714, je hebt wel gelijk, maar anders klopt het als bijvoegelijk naamwoord in dit verband niet meer ;)
Goed opgemerkt trouwens, LOL (y)
maar ik verander de titel niet 8)
-
Joop,
Regelen wij voor je.... ;)
Gr, Bert
-
Nou Bart, dat was nou net NIET de bedoeling.......... ::)
juist de spellingsfout maakt het leuk ;)
-
DB Schenker wil ze wel verkopen, maar net als 5166 al aangaf, goedkoop zijn ze niet........En we moeten niet vergeten dat ze locs ook al weer dik 25 jaar oud zijn!
Met bouwjaar 1988-1994 valt dat wel mee. Heel veel zegt dat ook niet want het zijn nog steeds redelijk moderne en onderhoudsarme machines. Ter overname inderdaad wel een beetje duur, zeker in vergelijking met de €100.000 die een E-loc 1800 schijnt te kosten...
-
Uitgewisseld wordt volgens mij niet, er is een vast park terzijdelocs en een vast park actieve locs. Wel wordt er af en toe een loc weer in bedrijf genomen als er extra behoefte is, volgens mij vielen de Prorail winterafsleeplocs hier ook onder.
Er wordt wel degelijk regelmatig wat uitgewisseld, verder staan diverse loks in de standby stand (hulpdiesels van veel loks slaan regelmatig aan) Ook zie ik soms mensen van Shunter onderhoud plegen. Kortom het is een soort van wisselende warme reserve...
Afgelopen weekend nog zijn er als ik goed geteld heb 3 loks gewisseld en is bovendien een van de twee rijen verplaatst (mogelijk om de omloopwissels bij het NS Stimulatie Simulatiecentrum vrij te maken)
-
En wat mij dan verder verbaast, is dat diverse (kleinere) spoorvervoerders juist niet kiezen voor deze relatief jonge 6400, maar oude Oost-Duitse V100 loks.
Die hebben niets meer met een "oude" V100 te maken daar ze geheel gerenoveerd zijn ;) en daarmee veel moderner zijn dan de "ouwe velle".
mvg,
Kees-Jan
-
De 6400 is toch echt nog steeds moderner en prettiger mee te werken bovendien zijn ze ook sterker.
De V100 heeft een minder prettige opstap, zichtlijnen zijn beroerder en de aandrijving is hydro.
6400 heeft betere opstap, bied meer plek om te staan/zitten op de omloop, betere zichtlijnen en diesel elektrisch aangedreven.
De motoren van cat....zijn minder degelijk dan de MTU motoren!
Je moet de vergelijking wel in juist proporties zien.
En is een 6400 natuurlijk mooier :-):-):-)
-
Heeft er iemand foto's van deze 6400-samenscholing te Amersfoort?!
-
Google is je vriend. Zoals menig forumlid citeerd:
(http://farm8.staticflickr.com/7250/7080720353_0e8c1321a6_z.jpg)
http://farm8.staticflickr.com/7250/7080720353_0e8c1321a6_z.jpg (http://farm8.staticflickr.com/7250/7080720353_0e8c1321a6_z.jpg)
-
De locs veranderen wel van plaats zo te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_11_12___IMG_009003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_11_12___IMG_009003.jpg)
-
De 6400 is toch echt nog steeds moderner en prettiger mee te werken bovendien zijn ze ook sterker.
De V100 heeft een minder prettige opstap, zichtlijnen zijn beroerder en de aandrijving is hydro.
6400 heeft betere opstap, bied meer plek om te staan/zitten op de omloop, betere zichtlijnen en diesel elektrisch aangedreven.
Alles is al gauw beter dan een gerenoveerde V100. Een V100 is een leuke loc om naar te kijken, maar niet om mee te werken!
-
Nou... het rijgedrag van een G1206 is ook niet alles.
-
Worden de 6400-en die naar Duitsland verhuisd waren, daar nog wel ingezet ?
Groeten, Alexander
-
Zaterdag namiddag zijn er 4 verplaatst naar shunter whz via wp-wd-kfh met een... 6400 ;D
http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/8060260462/in/photostream
-
Ah dat zag ik dus :) Fraaie plaat overigens!
-
Worden de 6400-en die naar Duitsland verhuisd waren, daar nog wel ingezet ?
Nee al geruime tijd niet meer. Hoewel er wel weer plannen in die richting zijn begreep ik.
-
Als ik het zo bekijk staat de halve vloot in Amersfoort in de mottenballen.
Hoeveel rijden er eigenlijk nog wèl?
En waar dan?
stuk of 4 in Zeeuws Vlaanderen ofzo?
Hendrik Jan
-
http://www.rolandrail.net/drgl/dbs.html (y)
-
Nou... het rijgedrag van een G1206 is ook niet alles.
Met de lange neus voor als losse loc slingeren ze wat meer, voor de rest prima locs (y)Alles is al gauw beter dan een gerenoveerde V100. Een V100 is een leuke loc om naar te kijken, maar niet om mee te werken!
(y)
Jammer van de huidige "problemen" ::) met de 1206, anders waren de V100's bij een bepaald bedrijf al afgeserveerd (y)
-
Met de lange neus voor als losse loc slingeren ze wat meer, voor de rest prima locs (y) (y)
'slingeren ze wat meer' da's een mooi eufemisme :) Ik lag bijna naast de stoel bij passeren van een van de overwegen tussen als ik het goed herinner Tilburg en Den Bosch (losse lok met circa 90km/u)
-
'slingeren ze wat meer' da's een mooi eufemisme :) Ik lag bijna naast de stoel bij passeren van een van de overwegen tussen als ik het goed herinner Tilburg en Den Bosch (losse lok met circa 90km/u)
Stoel niet vastgezet ;D
Ach hebben meer loccen last van ;)
-
Er zijn nog iets van 56 stuks 6400 actief (of in elk geval: in het rijdende park opgenomen), een stuk of tien Vlaamse Reuzen (waaronder de 4 in Zeeuws-Vlaanderen), ongeveer 20 ERTMS-locs op de Betuweroute en de Havenlijn (uit m'n hoofd 6421-6442), vier heuvellocs op en rond Kfh, 8 stuks met ATB-NG voor onder andere cluster Onnen, Aml-Mrb indien nodig en de Maaslijn indien nodig, en een stuk of 10-15 gewone locs voor allerlei inzetten en bedieningen door het hele land.
-
En binnenkort waarschijnlijk weer een pooltje wintersleeploks voor/in opdracht van ProRail ;)
-
Was dat laatste niet aanbesteed? dan zou het ook een andere vervoerder kunnen worden natuurlijk...
-
Als het aanbesteed is en dbs weet niet de klus binnen te halen met al die werkeloos staande locs :P
-
Ach en anders ga je toch met twee 6400´en rangeren :P Net zoals gisterochtend te Amersfoort.
Groet,
Bas
-
En binnenkort waarschijnlijk weer een pooltje wintersleeploks voor/in opdracht van ProRail ;)
Sinds vandaag staat er weer één op Rotterdam Centraal. Die kwam aan met een andere wintersleeplok, ik zag alleen deze staan nee, ik heb geen nummers, niet naar gekeken. Waar die andere naar toe gegaan is, geen flauw idee, Amersfoort misschien ;D.
Da's voor mij het teken dat koning winter weer op komst is.
Ik zag dat er een takel was aangebracht die de hulpkoppeling omhoog houdt. Geen overbodige luxe, gezien het gewicht van deze hulpkoppeling.
-
Per stom toeval heb ik vanmiddag ook zo'n kar zien rijden richting Amf komende uit Ut, met idd een soortement van sleepkoppeling op de achterkant.
Kennelijk dus gewoon DBS dus.
-
De locs op Amfge staan op "warme reserve" en zo af en toe rijdt men z.g. conditieritten naar Whz v.v. waarbij ook locs onderling worden uitgewisseld. De 20 locs op Amfv staat ter zijde en zijn niet direct inzetbaar. Een compleet overzicht in het komende boek SPOOR Editie 24.
-
Zijn in deze aantallen op de 6400'en meegenomen die op vlasakkers (defensie terrein) staan?
-
die zijn daar toch al jaren weg van de vlasakker daarmee is nu toch die lange rij hemaakt op amf goederen.
-
Hoe lang ben je daar niet geweest ??? Ik kom er twee keer per dag langs en ze staan er nog steeds. ;D
-
oke dan stonden/staan ze erg verstopt zeker ;D
-
Daarom staan ze ook defensie terrein. Maar vanuit de trein van/nr Utrecht zijn ze zichtbaar.
Bas
-
Zijn in deze aantallen op de 6400'en meegenomen die op vlasakkers (defensie terrein) staan?
Nee, momenteel in totaal 57 ter zijde, waarvan 20 koude reserve op Amfv.