BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Steen op 08 October 2012, 14:39:03
-
Hallo beste mensen,
Ik ben een tijdje afwezig geweest maar ben nu weer terug. Ik heb de volgende vraag: Voor een nieuw baanontwerp (schaal N) zou ik eigenlijk een 4 sporige helix moeten bouwen. De buitendiameter zal ongeveer 80 cm kunnen worden en de binnendiameter ongeveer 60 cm. Er zullen Peco flexrails op komen te liggen. De buitenste twee sporen zullen gebruikt worden voor stijgend en de binnenste voor dalend verkeer. Heeft iemand ervaring met een 4 sporige spiraal en is dit wel een goed plan? Of is het verstandiger om het plan te wijzigen en twee 2 sporige helixen te maken.
Mvg: Geert S.
-
Het zou volgens mij misschien kunnen. Het is afhankelijk wat je maximale steiging mag zijn in schaal-N. Ik denk begrepen te hebben dat in schaal-N mindersteil gewerkt kan worden in een spiraal dan in schaal H.O.
In H.O. is de maximale steiging 2,5%, zodat alle materiaal betrouwbaar omhoog kan rijden. Bij een diameter in schaal-N van 79,5cm kom je uit op 2% (bij een hoogteverschil van 5cm). Bij een diameter van 75cm komt je dan al uit op 2,3%.
Dat zouden dan de 2 stijgende banen zijn. Ik zou daar eerst een proefopstelling van maken om te kijken of al je materieel omhoog kan rijden.
Zelf zou ik toch kijken of je jou grootste diameter wat groter kunt maken. Hoe vlakker de stijging hoe beter.
Groet, J. Moors.
-
Informatie over klimspiralen is ook te vinden in:
de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.eu/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen)
-
t maakt natuurlijk niet uit of je een 2 , 4 of 6 sporige helix maakt. De stijging is het belangrijkste issue.
Gebruik je de Excel sheet dan zie je vanzelf wat je stijging kan zijn.
Let wel op dat bij 4 sporen er altijd boven of onderin ergens wissels komen of leg je die buiten je helix aan?
-
@J.Moors,
Dank voor je berekeningen en goed idee om een proefopstelling te maken.
@ Dick,
Leerzaam stukje in de encyclopedie.
@Han,
Het stijgingspercentage is inderdaad het belangrijkste issue. Mijn maximale diameter zal echter niet groter dan 80 cm. kunnen zijn. Ik heb van H0 op N moeten overstappen vanwege een met verhuizing gepaard gaand ruimtegebrek. De wissels komen buiten de helix te liggen.
@Allen,
Dank voor jullie adviezen, maar op dit ogenblik lijkt mij het maken van de proefopstelling het beste. Het zal wel schelen dat ik niet met erg lange treinen rij. Ik begin pas in N en moet hierin nog wat ervaring opdoen en heb ook nog niet zo'n grote verzameling aan materieel.
Mvg: Geert