BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: johan george op 08 October 2012, 14:29:56
-
Hallo allemaal
Vraag
Ik heb een klimspiraal met drie lagen met een binnen en een buiten spoor
Op de 2 ring heb ik een wissel liggen in het buiten spoor dat een zij lijn is van mijn haven gebied
Nu zou ik hier div, blokken in willen hebben
a; gaat dit
b; zoja waar moet ik ze doorzagen de rails
ik weet dat een wissel niet mee telt in een blok
en mijn trein lengte is 150 cm
Johan
-
Dan moeten je blokken in ieder geval ruim de lengte hebben van jouw langste treinstel (tel bij de lengte minimaal 20 cm op) en het doorzagen zou ik niet doen.
De meeste fabrikanten hebben isolatielassen in het assortiment en vooral het doorzagen bij flexrails kan wel eens voor problemen zorgen, hoeft niet maar komt wel vaak voor (uitbuigen van de rails door de spanning op de railstaaf.
Welke rails moet worden doorgezaagd maakt eigenlijk niet uit als het maar steeds aan dezelfde zijde gebeurd, dus begin je de rechter rail door te zagen of te isoleren, dan dit altijd in de rechter rail doen.
Rob
-
OKE ROB DANK JE VOOR DE INFO
NU HEB IK WEL ZITTEN LEZEN DAT JE UITLOOP STUK /REMGEDEELTE 75 CM MOET ZIJN IVM HET BEZET HOUDEN VAN HET VOLGEND BLOK WAAR DOOR DE TREIN NIET MEER WEG RIJD KLOPT DIT ?
JOHAN
PS SORRY VOOR DE HOOFDLETTERS
-
Ik weet niet of je een besturingsprogramma gebruikt maar bij mij zijn alle remgedeelten ongeveer 20 tot 40 cm en aangezien een blok altijd vooraf wordt gegaan door een bloksein kan een trein nooit in twee verschillende blokken staan, dat gebeurd in het echt ook niet. Bij mijn weten staat een bloksein op rood (Hp0) als het er op volgende blok bezet is en op geel (Hp2) als in het volgende blok langzaam gereden moet worden. En als het bloksein op groen staat is het volgende blok vrij en kan dit met baanvaksnelheid bereden worden. Het remgedeelte is dan bij het op groen (Hp1) springen van het bloksein gelijk ook weer het startpunt voor het volgende blok. En bij mijn weten rijden we op blokafstand.
Dus als een trein een bloksein passeert, dan klopt er iets niet in de bedrijfsvoering. Mijn treinen remmen altijd rustig af van baanvaksnelheid naar gestopt als een blok bezet is, dus niet met een schok of zo.
Hoofdletters kun je uitzetten overigens met de CapsLock toets! Het leest niet zo lekker.
Rob
-
....kan een trein nooit in twee verschillende blokken staan, dat gebeurd in het echt ook niet.
Er is toch wel een verschil tusen de modelspoorgewoonte en het echte spoor.
Bij modelspoor wordt vaak als regel gehouden dat de langste trein altijd in het kortste blok moet passen.
In het echt zal dat in de praktijk ook vaak zo zijn, maar dat hoeft niet. Een trein kan best langer zijn dan een blok, of zelfs langer dan twee blokken. Het beveiligingssysteem is daar tegen bestand.
-
Ik dacht dat we het toch meer over de modelbaan hadden maar je hebt gelijk als je bijvoorbeeld met de langste reizigerstrein ter werels gaat rijden met de loc NMBS 2711 (geloof ik) (1733 meter) op 17 april 1991 Guiness Book of Records dan bezet je een paar blokken, of gewoon de langste trein ter wereld een Union Pacific van 5 km.
heb spijt!
Rob
-
Geeft niet hoor Rob. Maar ik zie wel vaker dat mensen de modelspoorgewoonten terugvertalen naar het grootbedrijf. Dat is soms wel, maar vaak niet correct. En dan kan ik het niet laten om daar wat van te zeggen. ;)
-
Nee, als je alles in de juiste proporties wilt zien dan lijkt de modelspoorwereld niet op het grote voorbeeld, (boogstralen om een voorbeeld te noemen)
Rob
-
wel of niet twee blokken bezet...
Als je computer/ beveiliging maar weet dat een blok bezet is.
Dus zorg dat er om de bv. 40 centimeter een stroom verbruiker in je trein zit.
-
Oke jonges bedankt voor het mee denken
Ik zelf had het volgende in gedachten
Een cirkel is bij mijn baan diameter 84cm ,met een omtrek van2,65 mtr [binnenbocht]
Als ik nu in het begin start met isoleren van begin blok en eindig met isoleren einde ring [dus 1x rond]
Vervolgens 1x isolatie in de midden en daar tussen 2 detectie punten 40 cm van zowel het begin punt isolatie als het eind punt[blok] isolatie en zo verder per ring dan zou dit toch goed moeten gaan lijkt mij
Mits het rem gedeelte in dit geval 40cm lang genoeg is
Mijn trein is 150 cm[ LOK PLUS 4 RIJTUIGEN ] trek dit van de 2,65 mtr af en dan zou ik 1,15 mtr over houden om mijn rem gedeelte in om op af te stellen
En tuurlijk rij ik met een besturing progamma ,zal denk wel koploper worden
of een ander windigipet /a train of zo
JOHAN
-
Johan,
De door jouw genoemde programma's gebruiken het gehele blok om af te remmen.
Dus je rijdt een groen duits sein voorbij het volgende blok in, als het duitse sein aan het einde van dat blok op rood staat, zal de trein meteen beginnen met remmen. Als een bepaald minimum snelheid bereikt wordt, stopt het remmen en zal de trein met deze snelheid doorrijden tot de stopmelder en daar stoppen. Hierdoor hoeven beide melders niet groeter te zijn dan zo'n 40 cm (H0). Het gedeelte ertussen kun je direct (of via diodes) op de ringleiding aansluiten.
Deze methode heeft als nadeel dat een wagen die in het gedeelte tussen de secties blijft staan niet gezien wordt en dus voorop de volgende trein weer tevoorschijn zal komen.
Het stuk tussen de secties ook van detectie voorzien en alle wagens voorzien van een weerstand (mag ook weerstandslak zijn) zal dit voorkomen.
Groet,
Gerrad van der Sel.
-
Oke ,mijn dank Dan heb ik een vervolg vraag en die luid
Als ik een blok verdeel in 3 sectie,s [dus 2x isloleren]
en deze voor zien van 3 detectie punten
Oftewel aan inrijsectie ...afremsectie... stop sectie
Heeft dit zin ,of kan ik het ook af met 2 detectie punten ,dus het blok verdelen in 2 secties[dus 1x isoleren]
ik kan tenslotte rem weg in stellen met het te gebruiken besturing progammaprogamma
Let wel we spreken nog steeds over blokken in een klimspiraal
JOHAN
-
Johan,
Of blokken in een spiraal, schaduwstation of in het zicht liggen maakt voor het programma en de beveiliging niets uit.
Voor een programma is het voldoende om aan het begin en aan het eind van een blok een sectie van circa 40 cm te hebben. Voorbeeld:
B1------------|------------------B2--------------------|------------------B3-----------------|---------------B4
----|--B1S2--|--B2S1--|-------------------|--B2S2--|--B3S1--|-----------------|--B3S2--|--B4S1--|------
Bij het rijden van links naar rechts fungeren de secties S1 als blokbezet melder en de secties S2 als stopsectie.
Bij het rijden in omgekeerde richting neemt S2 de rol van S1 opzich en omgekeerd.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard,
Nogmaals mijn dank voor de uitleg Zal het een en ander gaan uitproberen
Zou jammer zijn als ik steeds mijn spiraal uit elkaar moet halen om te isoleren en te solderen
Dus vandaar mijn vraag stelling
groet ,johan
-
maak gewoon het het rail ovaal uit de beginners handleiding van koploper.
Kost je een dag en levert jaren besparing op.