BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Tjalling op 07 October 2012, 20:44:10
-
Hallo allemaal,
Het is natuurlijk erg makkelijk om op iedereen commentaar te leveren, en alleen maar te kijken, zonder zelf iets te laten zien.
Daarom heb ik bedacht ook een bouwdraadje te beginnen ;D.
In dit draadje laat ik zien waar ik zoal mee bezig ben. Updates zullen onregelmatig komen, hobby-tijd is schaars door allerlei andere activiteiten en verplichtingen. Bovendien is het hobby: er gebeurd alleen wat als ik er zin in heb.
De kern is een vaste baan (vast als in letterlijk aan de muur vastgeschroefd), met 3 verschillende thema’s:
- Een brug over een waterweg in Nederland. De bouw van de brug wordt hier beschreven.
- Een station zoals dat er ongeveer uitziet in Duitsland, ter hoogte van de Ardennen. Dit kan misschien ook wel eens een beetje Belgisch worden ofzo.
- Een fabriek geïnspireerd op de fabriekjes zoals je die in het Zwarte Woud en in de Vogezen vindt langs kleine riviertjes.
Omdat er zoveel thema’s voorkomen, neem ik ook de vrijheid te rijden met treinen die ik mooi vind: Roco 2400 met een typisch Nederlandse trein, een V60 van de DB, een Glaskasten met bijbehorende trein, een zelf om te bouwen diesel-treinstel van Piko….
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2852.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2852.jpg)
De ruimte is op zolder, en is ontstaan door slim indelen van de ruimte na het plaatsen van een dakopbouw. Het deel onder de dakopbouw is onze slaapkamer, onder de oude nok zit een schuifwand. De achterste helft is kledingkast, de voorste helft is open. Door de deuren helemaal open te doen heb ik vanaf de slaapkamer vrij toegang naar de zolder. De baan loopt door achter de kledingkast. Daar zit ook de hoek voor de fabriek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2858.jpg)
De baan loopt onder het spant door naar de overloop waar de trap op zolder komt. Om zoveel mogelijk rijlengte te maken loop het spoor in een boog over het trapgat heen. Een droom is om deze boog ooit in Plexiglas uit te voeren ipv hout, zodat je een mooi uitzicht van onderaf op de trein hebt.
Het uitgangspunt bij de bouw van de onderbouw is dat deze flexibel moet zijn, en niet teveel moet kosten. Ik vind het zonde nieuw hout te kopen als ik nog een plaat spaanplaat in de schuur heb staan…
Een deel van de sporen loopt over stroken triplex, ondersteunt door draadeinden.
Op de overloop, onder de dakopbouw, bevind zich mijn werkbank.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_2222.jpg)
Het sporenplan bestaat uit een ovaal, met daarin een station en een keerlus, met in de keerlus een schaduwstation van 3 sporen. Aansturing door een enkele Roco Multimaus, keerlus mbv handmatig ompolen van de baanspanning in het deel van de keerlus. Wissels worden “analoog” bedient vanaf een schakelbord.
De twee projecten waar ik op het moment mee bezig ben zijn het stationsgebouw en het dieseltreinstel.
Het stationsgebouw is een kit van MKB die ik ooit eens op Ontraxs gekocht heb. Het lukte in eerste instantie naar mijn zin, en het ding heeft heel lang half afgebouwd in een hoek gestaan. Je kunt het zien aan het kleurverschil in het dak: gelukkig is dit de achterkant, en valt dat niet zo op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2856.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2856.jpg)
Het treinstel had ik gister ook mee naar Zwolle:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinstel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinstel.jpg)
Als er vragen zijn: stel ze! En verder, ook domme opmerkingen en geklets kunnen helpen om toch dat ene noodzakelijke nieuwe idee te krijgen (y)
Groet,
Tjalling
-
Hey Tjalling,
Leuk om na de bnls dag je draadje terug te zien met je mooi wagon!
Ik ben benieuwd naar de bouw van je station, en erg benieuwd hoe die vorm gaat krijgen met de zijdelen..
Leuk om je voortgang te gaan volgen!
Gr. Harold
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinstel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinstel.jpg)
Dag Tjalling, wat een bekend rijtuig en zo goed gespoten (y). Je hebt een mooi plekje op je zolder gevonden en ik ga dit volgen. Enne Antwerpen? we zien wel hoe dat loopt (Ferry, jij, Tom en ik??)
Groet, Hans
-
gadverdamme, een vaste baan >:(
-
Maar een vaste baan is wel een baan ;)
-
.... Enne Antwerpen? we zien wel hoe dat loopt (Ferry, jij, Tom en ik??)
Groet, Hans
Dat lijkt me een goed idee, ik houd me aanbevolen.
@Marty: eerst thuis maar eens oefenen..... ;D
Groet,
Tjalling
-
Hoi Tjalling,
Leuk om wat te zien van jouw baan !
Enne Antwerpen? we zien wel hoe dat loopt (Ferry, jij, Tom en ik??)
Dat lijkt me een goed idee, ik houd me aanbevolen.
Ook weer geregeld, auto vol ;D
Grt.
Ferry
-
Nee Joh, gewoon gelijk in het diepe springen, je hebt er al van geproefd en je hebt het virus al te pakken :)
en met Hans meerijden ?? je wilt toch wel dezelfde dag aankomen ?? 8) ;D
-
;D ;D
-
We laten Ferry toch rijden ??? ???
-
wel ja, ik rij toch gratis ;)
-
Ha Tjalling, De ruimte die je hebt gecreeerd voor de model tafel ziet er knus uit. Laat het straks maar regenen en stormen. Dan heb jij in ieder geval een fijne plek voor het uitoefenen van deze hobby. Dat je o.a. een Roco 2400 met een typisch Nederlandse trein inzet, vind ik geweldig. Dat komt omdat ik zelf "verslaaft"ben aan dit soort treinen.
-
Ow ik had in het Antwerpse topic net al wat neergeschreven , maar het is al geregeld zie ik.
Gr Jan
-
De auto naar Antwerpen is al vol zie ik ;)
@Tjalling, ziet er goed uit, mooie opbouw, leuk gebouwtje. Wat gaat dat witte gebouwtje (mock-up?) worden?
Groet,
Michel
-
Zullen we de discussie rond de derde BNLS dag verder voeren in dit draadje? (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46946.msg755392.html#new)
Groet, Hans
-
En verder, ook domme opmerkingen en geklets (...)
Hoi Tjalling,
Dit is er om vragen..... ;D
Groet,
Michel
-
Gelukkig hebben ze het nog niet ontdekt ;D ;D
Ha Tjalling, De ruimte die je hebt gecreeerd voor de model tafel ziet er knus uit. Laat het straks maar regenen en stormen. Dan heb jij in ieder geval een fijne plek voor het uitoefenen van deze hobby. Dat je o.a. een Roco 2400 met een typisch Nederlandse trein inzet, vind ik geweldig. Dat komt omdat ik zelf "verslaaft"ben aan dit soort treinen.
Hoi Kees,
Stel je eens voor dat onderstaand tafereel helemaal afgewerkt is......
Voorlopig ben ik wel zoet als het buiten stormt en regent ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2862.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2863.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2863.jpg)
@Tjalling, ziet er goed uit, mooie opbouw, leuk gebouwtje. Wat gaat dat witte gebouwtje (mock-up?) worden?
Groet,
Michel
Hoi Michel,
Het is idd een mock-up. De kit van het stationsgebouw is een onderdeel van een veel groter gebouw, maar dat past hier niet.
Om het hele geheel toch geloofwaardig te maken is het de bedoeling dat er een goederenloods en een toilet-gebouw komt. Dat witte ding is een bouwplaat, hiervandaan: http://gtp.de/kartonmodellbau/bhf-endingen-neben.htm (http://gtp.de/kartonmodellbau/bhf-endingen-neben.htm).
Zoals het nu staat is het niet goed, maar later meer daarover.
Groet,
Tjalling
-
(y)
-
Hallo allemaal,
Zoals beloofd meer over het stationsgebouw:
Het begon met een kit die ik op Ontraxs gekocht heb van MKB-modelbau. De kit is een onderdeel van een groter geheel, maar op zich wel geschikt zelfstandig als station dienst te doen.
Het punt is alleen dat er vrij veel ramen en deuren in zitten, en als je niet alle ramen dicht plakt met gordijnen kijk je er zo doorheen. De oplossing is een (rudimentair) interieur. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben op zoek gegaan naar plattegronden van (Duitse) stations. Deze hebben vaak een vergelijkbare indeling van de gevels: 2 of 3 deuren aan de perron-zijde, 1 deur aan de straat-zijde, en een eerste verdieping die volledig in gebruik is.
De plattegronden heb ik gevonden: www.leo-bw.de, zoeken naar een plaats met station in Baden-Württemberg, kijken naar de plaatjes, en de tekening aanklikken.
Je komt dan op en site van het Landesarchiv, en daar kun je eindeloos rond-dwalen tussen de bouwtekeningen van stations, goederenloodsen bijgebouwtjes etc.
Een paar avonden hier rondsnuffelen leidt tot een paar conclusies:
- Er moeten WC's komen buiten het stationsgebouw
- Dat werd vaak in hetzelfde gebouwtje gedaan als de olie voor de lantaarns, het haardhout voor de chef en het haardhout voor het station
- Er hoort een goederenloods bij.
Om een lang verhaal niet nog veel langer te maken: De in mijn vorige bericht genoemde bouwplaat is een aardige basis voor het WC-en-brandhout gebouw en er moet nog een goederenloods bij.
De originele tekening waar de bouwplaat op gebaseerd is staat hier: http://www.landesarchiv-bw.de/plink/?f=2-1937537 Zonder goederenloodsgedeelte een aardig gebouwtje.
Voor de goederenloods kom ik bij Bahnhof Altbach, in de uitvoering voor de verbouwing: http://www.landesarchiv-bw.de/plink/?f=2-1934557
Op basis van de tekeningen heb ik een paar dummys gemaakt, waarmee ik de beste plek voor de gebouwen kan bepalen.
Groet,
Tjalling
-
Een paar avonden hier rondsnuffelen leidt tot een paar conclusies:
- Er moeten WC's komen buiten het stationsgebouw
Heerlijk Tjalling, zo'n conclusie...
-
Weet je in ieder geval waar die conclusie op gebaseerd is ;D
-
Hallo allemaal,
Vandaag is mijn vrije dag, en had ik wat meer tijd om een beetje te prutsen. Dat biedt de mogelijkheid om eens te kijken of modelbouwen echt zo simpel is als Martin (Milocomarty) beweerde op de Bnls-dag ;D ;D ;D
Eerst maar eens kijken hoe de gebouwen komen te staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2864.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2864.jpg)
De goederenloods is helemaal goed. Omdat deze aan het station komt, en mede bepalend is voor de verdere voortgang van het station, daar maar mee begonnen. De goederenloods is mede bepalend voor het interieur van het station, en ik wil de regenpijpen op elkaar aansluiten.
Hoe het bijgebouw moet worden weet ik nog niet precies. De plek lijkt aardig, maar het ding dat er nu staat lijkt me wat groot. Daar nog maar eens naar kijken.
Daarna de ramen & deuren uitgesneden en het hele geheel gespoten met de knikkerbus: Zwart waar de planken overheen komen en grijs voor het (beton/ cement van het) fundament.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2867.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2867.jpg)
Ook meteen de planken geschilderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2868.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2868.jpg)
Dit kan later in dunne strookjes gesneden worden, en deze worden op het zwarte deel geplakt.
Straks, na het eten, verder!
Groet,
Tjalling
-
goh dat onderste fotootje zie er bekend uit ;D
-
;D
-
Wij zijn nieuwsgierig Tjalling..
Het is al lang en breedt etens tijd geweest ;D ;D ;D
-
;D ;D
Na het eten verder, dat is dus na de koffie, nadat de kinderen naar bed zijn, en dan nog resultaat laten zien. :-\
Jullie zijn wat ongeduldig ;D ;D
Goed,
Is modelbouwen echt zo simpel?
Mja, als je niet halverwege bedenkt dat er ook wel een interieur in kan, en als je planken 20 cm lang en 5 mm breed zijn, dan wel.
Dan is het simpel ;D ;D (denk ik)
Goed,
Het volk zal wel weer foto's willen:
Van één raam de kozijnen gemaakt en de eerste 4 planken geplaatst (rechts) aan de spoorzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2869.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2869.jpg)
Toch maar eens een lijntje zetten waar de planken eindigen onderaan :'(
En vogelvluchtview zonder dak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2871.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2871.jpg)
tsja, wat je er nog van ziet als er en dak op zit? Hopelijk net genoeg om wel een deur open te kunnen zetten.
Het is wel heel leuk om te maken (y)
En daar gaat het om.
Groet,
Tjalling
PS: @Harold: wat heb jij gemaakt vanavond? ;D ;D ;D
-
Haha... Ziet er in ieder geval erg goed uit... (y) (y)
@Tjalling
Een avond prutsen zoals al te lezen in mijn draadje, heeft aardig wat opgeleverd!
Zit nu bij deel 5 van 7 ;D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12213.new;topicseen#new
-
een deur open te kunnen zetten.
Zet je wel luchtverfrissers neer dan,anders vallen de reizigers om als iemand te stevig heeft gegeten en de wc daar gebruikt om van zijn ongemak af te komen ;D
-
Uhm Floris,
Dit is de goederenloods.
De WC komt aan de andere kant van het station.
Groet,
Tjalling
-
VAndaag zelfs nog een gevalletje beleeft waarbij de wc niet echt in de buurt was en je toch bijna van je stokje ging ;D
Zomaar een tip,luchtverfrisser helpt erg vaak ;)
Je bent trouwens erg lekker bezig met je plan,zal m zeker blijven volgen (y)
-
Hallo allemaal,
Zoals in de openingspost al aangekondigd kan het wel eens wat duren voordat er een update is. Hopelijk is de lucht van Floris nu een beetje opgetrokken >:(
Al met al een heel stuk verder met de goederenloods.
De deur aan de spoorzijde kan dicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2872.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2872.jpg)
En ook weer open als het moet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2873.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2873.jpg)
En nog een keer om te laten zien dat ook de kopse wand al z'n plankjes heeft gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2875.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2875.jpg)
Nu nog de tweede deur maken, alle ramen voorzien van kozijnen, glas en tralies, een dak maken en aan beide zijden een perron.
Bijna klaar (y)
Groet,
Tjalling
-
(y)
-
Tsja, even raampjes maken........
De maten van de raamopeningen in m'n goederenloodsje zijn overgenomen van de originele tekening. Dat betekend dat een een raampje van een bouwpakket ofzo niet zal passen.
En verder had ik bedacht dat de kozijnen aan de binnen- en buitenkant bruin moeten worden. Dus ik kan ook niet een paar stripjes styreen op glas plakken, of iets doen met tape ofzo (geen zin om op jacht te gaan naar tape van de juiste kleur :) )
Daarom maar de volgende list bedacht:
De indeling van het raam op maat uittekenen in Inktscape, dat uitdraaien en de ramen uitsnijden. Dat lukt mij niet.
Alternatief bedacht: De kozijnen maken van stripjes styreen: De bovenkant en de onderkant veel langer laten, en vastplakken met schilderstape.
Vervolgens de vertikale stukjes op maat snijden en ertussen leggen. De verbindingen tussen alle stukjes insmeren met thinner, de dwarslatjes over de volle breedte leggen, en deze ook met thinner insmeren.
Even laten drogen, het papier waar het spul op ligt lossnijden en in een bak water om het papier er af te halen. De laatste stukjes met een wat harder penseel wegvegen.
De eerste poging was geen succes. De maat was verkeerd (niet goed gemeten) en het papier ging heel lastig los omdat ik hem al gespoten had.
Hier een foto van de eerste poging:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2876.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2876.jpg)
Je ziet dat ik bruin papier gebruikt heb. Het was de bedoeling de kozijnen uit te snijden en op glas te plakken.
Hier de tweede poging, nu op wit papier, maar wel met de juiste maten (y) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2877.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2877.jpg)
En het eerste (mislukte) exemplaar en het eerste bruikbare exemplaar naast elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2878.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2878.jpg)
Ik denk dat dit vanaf 60 cm afstand er overtuigend genoeg uit gaat zien ;D .
Nu nog 3 kozijnen maken, en deze aan beide zijden lichtbruin spuiten. Vervolgens kunnen deze geplaatst worden, vrij ver verzonken in de wand, en volgt de volgende uitdaging: Tralies maken (y)
Groet,
Tjalling
-
Wel blij en hélemaal niet blij.
Niet blij over de kozijnen:
De kozijnen willen toch niet lukken zoals ik in gedachte heb. De raamopeningen zijn net niet helemaal strak vierkant, en de kozijnen hebben de neiging krom te trekken, zal wat te maken hebben met de manier van maken.
Verven ging ook al niet heel makkelijk, misschien beter de volgende keer wat langer wachten voordat de thinner weggetrokken is. Op basis van de 60cm test (ziet het er een beetje redelijk uit vanaf 60cm afstand?) laat ik het voor wat het is, tralies laat ik voorlopig achterwege.
Wel blij met de dakgoot: Een stukje dik alu-folie van een hapjesschaal van 3 mm breed omgevormd tot dakgoot. Moet nog wat meer in vorm gebracht worden, maar lijkt al heel wat. De voorrand krijgt nog een klein randje van styreen, de beugels namaken en de eindstukken strak maken.
De vorm is gemaakt door het strookje alu op een u-profiel te plakken met 2 stukjes afplaktape, en de vorm er in te duwen met de achterkant van een penseel.
Hier foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2887.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2887.jpg)
en van de andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2885.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2885.jpg)
Nu maar niet teveel meer doen aan de raampjes, en gauw het dak afmaken, het wordt tijd voor andere projectjes (y)
Groet,
Tjalling
-
Helemaal mis staan vind ik ze toch ook niet op de foto..
Misschien juist iets verouderen zou ze minder opvallend maken en daardoor gaan ze meer op in het model.
Je station krijg wel een mooie vorm! (y)
-
Dank.
Ik laat het voorlopig zo. Nu eerst afmaken.
Groet,
Tjalling
-
Pannenbier! ;D
Het dak zit er op, de windveren er tegen, perrons staan te drogen, zijn net geverfd.
Dakgoten afmaken en klaar (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2890.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2890.jpg)
Groet,
Tjalling
-
Lang niets gebeurd in dit draadje, wel op zolder (y)
Het schaduwstation was nog steeds niet helemaal electrisch aangesloten, de wisslaandrijving werkte nog niet en de puntstukken waren niet helemaal gepolariseerd.
In mijn schaduwstation liggen een aantal Peco-wissels, met oude Peco-aandrijvingen met Peco-schakelaars voor het polariseren van de puntstukken. Helaas is één van deze schakelaars stuk, en moet vervangen worden. Uiteraard in het weekend, dan maar zelf wat prutsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakel.jpg)
Stukje messing, stukje printplaat, stukje fosforbrons, ijzerdraadje, paar koperen spijkertjes....
Deze oude aandrijvingen werken prima, en zijn betrouwbaar, op voorwaarde dat je ze met voldoende spanning omzet. Ik bedien ze met een oude adapter van een Canon-printer, op 39 volt gelijkstroom. Niet met je vingers aanzitten, maar de wissels gaan heel gecontroleerd en zonder overdreven herrie om.
Omdat ik nog een aantal van deze aandrijvingen zonder schakelaar heb liggen, was ik ook op zoek naar een eenvoudige manier met deze aandrijvingen wel de puntstukken te polariseren. Dat is gelukt.
Verder heb ik meteen mijn eerste sein aangesloten (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2895.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2895.jpg)
En het werkt ;D Toch wel heel erg leuk....
Wordt vervolgt!
Groet,
Tjalling
-
Hey, mooi Tjalling!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Kijk dat klusje geeft volgens mij een heel goed gevoel.
Ziet er goed uit Tjalling (y)
Groet,
Harold
-
mwjoa,
Ik ben blij dat het zover klaar is, en dat er weer treinen rijden. Ik had een fout gemaakt met het wissel dat helemaal rechts, achter in de hoek ligt. Dat moest er uit en er weer in, en daar werd ik niet heel erg blij van. :-[ :-[
Nu weer lekker prutsen met de bebouwing en het deel dat je ziet (y)
Groet,
Tjalling
-
Hallo,
Eerst langs die waarschuwing over het verstrijken van 30 dagen...
Einde van het jaar, sinterklaas en kerst en eindejaars drukte op het werk. Toch weer wat verder gekomen in de afgelopen periode.
Allereerst de dakgoten:
Nu voorzien van nagemaakte uithouders en randje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/000_0135.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/000_0135.jpg)
Nu verder met de andere drie dakgoten, regenpijpen bevestigen, op kleur brengen en monteren. Dan is het station ook bijna klaar.
Dan een ander experiment:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2901.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2901.jpg)
Met een oud setje van Repa proberen alle kabelgoten en bakken met rollen nabouwen. Dit is een poging een mal te maken met boekbinderslijm. vervolgens een stukje styreen insmeren met thinner, en de mal er in drukken. Het levert een soort ruw oppervlak op dat misschien een beetje lijkt op ruitjesplaat. Succes! (y) (het hoeft niet heel precies te lijken, moet toch verouderd worden.) De kabbelgoten maak ik na van een stuk balsa-hout.
En als laatste de bebouwing op het station:
Het idee is als volgt: Een station heeft een aantal functies uit te voeren, en daarvoor is normaal gesproken ruimte voorzien. Deze ruimtes staan vaak aangegeven op de oude bouwtekeningen in het archief.
Alles bij elkaar kwam ik bij m'n station in ieder geval de WC's en de opslag van brandhout tekort. Dit gebouwtje heeft een WC voor de dames, een WC voor de heren, een groot "Pissoir" voor de heren, brandhout-opslag voor het station en een aparte opslag voor de chef, een ruimte voor olie en lampen van de seinen en een gereedschaps-hok. De goederenloods die er op de tekening aan zit heb ik niet nodig en vervalt dus.
Dit gebouwtje heb ik eerder genoemd in dit draadje, ben er nu eindelijk aan begonnen!
In ruwbouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2899.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2899.jpg)
Er omheen liggend de tekeningen die ik als basis gebruikt heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2898.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2898.jpg)
hier is de link naar het origineel: https://www2.landesarchiv-bw.de/ofs21/olf/struktur.php?bestand=21279&sprungId=2195003&letztesLimit=suchen
Wat de exacte plaats wordt op de baan weet ik nog niet, voorlopig is het een aangenaam tijdverdrijf (y)
Groet,
Tjalling
-
Leuke update en een interessant gebouwtje Tjalling! (y)
Groet Harold
-
Ziet er weer goed uit (y)
-
Hallo,
Bedankt voor de complimenten, het blijft zoeken en proberen. ;D
Een beetje tijd gehad om rustig verder te klussen:
Het bijgebouw staat nu klaar om bekleedt te worden met planken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2902.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2902.jpg)
Het zal hier ongeveer komen te staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2909.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2909.jpg)
En nog snel even een nieuwe brug gemaakt ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2905.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2905.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2906.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2906.jpg) (y)
Dit is een krom plankje multiplex met 2 strookjes karton, handrailingen van Faller die ik zeker 15 jaar bewaard heb (nu zijn ze rijp ;D ), en wat acryl-verf.
Dat was het weer voor vandaag!
Groet & prettige jaarwisseling,
Tjalling
-
Lekker bezig, wens je niet minder (y)
-
Leuke update (y)
En de beste wensen nog voor het nieuwe jaar ;)
-
Hallo allemaal,
Weer verder, dit keer niet met de gebouwen, maar met het landschap.
Dat witte gips zat me al een tijdje aan te kijken, dus ben ik eens aan het verven en grassen geslagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2911.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2911.jpg)
En van dichterbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gras_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gras_8.jpg)
Wat zitten experimenteren met verschillende soorten en kleuren gras. Nu ik zo bezig ben ontstaat er een duidelijk onderscheid tussen een stukje bos (het donkere deel) en een weiland (het lichtere deel).
Alles moet nog een keer voorzien worden van gras, maar ik ga eerst de rails verouderen, voordat al het gras roestbruin gespoten wordt ;D .
Ook nog met de goederenloods bezig geweest:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2915.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/119_2915.jpg)
Nu ben ik aan het twijfelen of het grote raam vervangen moet worden, of geschilderd. Het glas is achter het grote raam weg, dus schilderen is geen punt.
Ik heb voor het grote raam geen kozijn dat net zo mooi past als bij de kleine ramen, een fout gemaakt met meten :-[
Dat was em weer voor vandaag ;D
Groet,
Tjalling
-
Dat ziet er goed uit hoor (y)
Even een vraagje,op 1 van de fotos zie ik een sein staan,is dat een zelfbouwpakket van viessmann per ongeluk ?
Zo ja was dat nou moeilijk in elkaar te zetten ?
-
Hoi Floris,
Bedankt voor het compliment.
Dat is idd. een sein van Viessmann, als bouwpakket. Het is wat gepriegel, maar lukt uiteindelijk wel. Bij veel zaken die je ook als bouwpakket kunt kopen geeft het prijsverschil tussen het bouwpakket en het klare model een aardige indicatie van de moeilijkheid/ tijd die je nodig het het model te bouwen.
Groet,
Tjalling
-
Hallo allemaal,
Weer wat verder. De eerste bomen staan, en een paar koeien in wei gezet voor het idee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ffbnls.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ffbnls.jpg)
Hekwerk maken zodat de dames niet weglopen, ballast nakijken en alles verouderen.
Groet,
Tjalling
-
Dat ziet er toch wel zeer sjiek uit Tjalling!
Leuke inspiratie voor mijn grasswerk ;D
-
Begint al te leven, zeker met die mooie achtergrond (y)
-
Die achtergrond is prima geslaagd,je hebt er goed de diepte in , mijn complimenten.
Groet Alexander
-
Ik sluit me gemakshalve maar aan bij voorgaande comments ;D
-
Heren,
Bedankt voor de complimenten (y)!
Het weiland is nog verder uitgewerkt: nog een laag vezels van 4,5 en 6 mm eroverheen. Nu komt het weiland echt tot zijn recht! Foto's volgen morgen.
Nog wat uitleg over de gebruikte methodes en materialen:
Grasvezels:
2 kleuren 2mm van Polak, 1 kleur 4,5 mm van Polak en 1 kleur van 6 mm van Woodland Scenics.
Voor het deel onder de bomen heb ik gebruik gemaakt van hele oude vezels van Noch ofzo, die veel donkerder zijn dan de andere vezels.
De vezels zijn opgebracht door verdunde boekbinderslijm op de ondergrond te spuiten met een oude verfspuit. De vezels zijn in verschillende arbeidsgangen opgebracht, waarbij ik geprobeerd heb verschillende kleuren te gebruiken zonder echt vaste vormen aan te geven.
Bomen:
Zeegras bespoten met acrylverf/boekbinderslijm/ glycerine-mengsel en bestrooid met blaadjes van Polak.\
Ondergrond:
Isolatie-platen bestreken met gips en roodband (wat er toevallig voorhanden was) Roodband geeft een mooiere structuur. De gips/roodbandlaag is bestreken met verdunde acrylverf in verschillende tinten.
Achtergrond:
Satndaard-achtergrond van Auhagen, met bos en weiland.
Groet,
Tjalling
-
Tjalling,
goed gelukt, met mijn schuine dak ben ik erg jaloers op mooie achtergronden.
vind wel dat je sein foutom/aan de foute kant staat. Zou kunnen als het sein echt niet aan de rechterkant kan
staan.
fred
-
Hoi Fred,
Dit is het enige, hele kleine stukje met een rechte achterwand, rest is allemaal schuin.....
Omdat dit hoekje helemaal achterin de zolder is, was het nog een heel gemartel om de achtergrond op z'n plek te krijgen.
Wat betreft het sein, daar heb je gelijk aan :-[
Ik zat te denken dat het logisch is het sein links te plaatsen als er normaal gesproken rechts gereden wordt, maar een kort bezoek aan tante Googel leert dat dat niet zo is. Maar eens overwegen wat de oplossing gaat worden: sein verhuizen of omdraaien.
Groet,
Tjalling
-
Hallo allemaal,
De update is wat later dan de bedoeling was, mijn camera is stuk gegaan, dus foto's maken lukte even niet. :(
Vedrer kwam er ineens een tussendoortje tussendoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300029.jpg)
Een kit van een Italiaanse goederenwagen van Italeri. Het is een hele nette kit, geen bramen en mooi gedetailleerde stukken. De assen en het koppelmechanisme zijn ook helemaal uit kunststof, daar heb ik een beetje mijn twijfels bij, maar er zit wel een kort-koppel mechaniek met Nem-schacht bij (y)
Hier nog een foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300034_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300034_1.jpg)
Het ding moet nog verder afgemaakt worden, en moet nog gespoten worden. Leuk ding voor nog geen € 15,= (y)
Verder ben ik bezig geweest met paaltjes voor de afrastering van de koeienwei:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ffbnls_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ffbnls_1.jpg)
Dit zijn doormidden gezaagde coctail-prikkers, gekleurd met een mengsel van alcohol en ecoline. Ik zit er over te denken een wash te maken met wit en blauwig grijs, om zo de paaltjes wat te verouderen.
En nog een plaatje van de koeienwei:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300036.jpg)
Het sein gaat verplaatst worden naar de andere kant, dat is logischer. Het gras ben ik tevreden over zo, is mooi afwisselend zonder een lappendeken te worden.
Groet,
Tjalling
-
Die goederenwagon heb ik ook eens gezien bij de firma W te A. Ben benieuwd naar je uiteindelijke ervaringen, met d eerdere bouw en rij eigenschappen. Mooi weidje trouwens ook (of is het weitje?).
Groet,
Michel
-
Ben ook benieuwd naar de wagenbouwvorderingen (y)
-
Hallo allemaal,
De wagen zit in elkaar en kan rijden (y)
Foto's maken lukt weer even niet :(
Eerste indruk: wagen rijdt goed maar, de plastic wielstellen slingeren en moeten vervangen worden. Hoe het kortkoppelmechaniek in de praktijk gaat bevallen weet ik nog niet.
Ik heb de wagen verzwaard met een bout M10 (weegt ongeveer 45 gram). Verder kun je de opbouw zo op het onderstel zetten dat deze er later weer onderuit kan.
Nu nog op zoek naar de juiste kleur bruin. Weet iemand een goede webshop?
Groet,
Tjalling
-
En we hebben beeld!
De wagen op proefrit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300039.jpg)
En hier nog een plaatje van het gewicht binnenin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300043.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300043.jpg)
De bout zit met twee stukjes dubbelzijdig tape vast.
Het onderstel schuift richting het remmershuisje tussen twee nokjes in de kap. Aan de andere zijde wordt de kap met een druppel lijm aan het onderstel gezet. Vervolgens zijn de tredes gemonteerd, die zitten aan een kort stukje vast dat precies klem komt tussen het frame en de bufferbalk, aan de zijde van het remmershuis. Dus ook later kan de kap relatief eenvoudig gedemonteerd worden.
De kit zit nu helemaal in elkaar, en hoeft alleen nog maar gespoten te worden. Daarvoor moet ik de juiste kleur verf nog zien te bemachtigen.
Mijn algemene indruk van deze kit is heel positief: Het ding zit slim in elkaar, het is leuk om te bouwen. Wat moeilijkheidsgraad is dit vergelijkbaar met een huisje in elkaar zetten. Dezelfde technieken worden gebruikt.
Deze kit biedt de mogelijkheid voor weinig geld een leuke wagen mee te laten rijden in je bonte goederen-trein.
Als er belangstelling voor is wil ik deze wagen wel meenemen naar de BNLS-dag.
Groet,
Tjalling
-
Leuke update Tjalling... (y)
Erg mooi gebouwd en dan kun je nu je BNLS spuit tips in praktijk brengen!
Misschien eens kijken bij airbrush Almere voor Vallejo verf!
Mocht je dan een ral kleur hebben van de benodigde kleur dan kunnen ze je daar zo aan helpen met 1 belletje..
Groet Harold
-
Dat is die FS wagon die in de modelspoormagazine stond?
Das een leuke wagen en niet al te moeilijk om te bouwen.
Je bouwt er toevallig ook één met en één zonder remmershuisje?
-
@Stedahult: Ik was deze wagen toevallig tegengekomen bij een winkel, en heb hem gekocht als tussendoortje. Wist niet dat dit model in een tijdschrift besproken is. Het is idd een leuk model (y)
@Harolda: Uiteraard is de kleur geen RAL-kleur, maar iets typisch dat net iets anders lijkt te zijn dan Duits goederen-bruin. De tip van Airbrush-service is een goede! Het lijkt er op dat ze de juiste verf hebben. (y)
Groet,
Tjalling
-
Leuk wagonnetje, snap niet goed waarom ik 'm steeds heb laten liggen tot nu toe. Hoe zijn de opschriften? Ik vermoed dat dat decals zijn?
Over die seinpaal: een sein werd wel eens links geplaatst, maar niet zonder dwingende reden. Die kun je als modelbouwer wel verzinnen, want je bent baas over eigen bui... baan, maar àls je een sein links plaatst, moet er op de plaats waar het sein eigenlijk had moeten staan een zgn. "schaakbord" (Ne4) komen te staan.
Groet,
Jan
-
Het was btw de Rail Magazine 296.. *kuch*
Het dak is in het stukje alu-kleur gespoten en de bak
Tamiya XF-64, vervuild is ie met XF 52 flat earth en mat zwart.
En eigenlijk wilde de auteur deze kleuren hebben.
Dit alles om de kleur Ral 8004 (Toscaans rood).
Van Badger zou je modelflex verf moeten hebben in 16-14 Light Tuscan oxide rood.
-
Goedemorgen,
De opschriften zijn decals, zoals gebruikelijk bij plastic kits. De hele kit is het best vergelijkbaar met een kit voor een vliegtuigje of autootje.
Over de seinpaal: dat was typisch een geval van iets even te snel doen, zonder onderzoek vooraf. Zeker in dit stadium verplaats ik het ding liever, dan een of andere smoes te verzinnen. Op het moment dat ik weet dat de seinpaal verkeerd staat, blijft dat knagen. Een andere oplossing was geweest om de paal om te draaien, zodat deze voor de treinen in de andere richting geldt, maar dat klopte naar mijn gevoel niet met de opzet van het hele baanplan (heeft dus niets te maken met de werkelijkheid).
Over de kleuren: Steef, bedankt voor de aanvullende informatie. Binnenkort kan ik op een paar kleurstalen zien welke kleuren me het meest aanstaan. Daar wacht ik nu nog even op.
Zo, en nu weer verder prutsen (y)
Groet,
Tjalling
-
Goedemorgen,
Weer een update.
Eerst zijn er wat dingen die ik een beetje uit moet gaan leggen. Bijvoorbeeld de naam van mijn station: Grondhof.
Dit is een verbastering van Grundhof, een heel klein plaatsje in Luxemburg. Het ligt aan de oost-kant, iets ten noorden van Echternach aan de Sauer. Vroeger heeft er een spoorlijn langs de Sauer gelopen, van Diekirch naar Echternach.
Eén van de stations langs deze lijn was Grundhof. Dit was een relatief belangrijk station, hier begon nl. de smalspoorlijn naar Beaufort.
Er is niet veel bewaard gebleven, maar er zijn wat foto's. Onder andere hier:
http://www.rail.lu/lignegrundhofbefort.html
Als thema sprak me dat erg aan: een mooi compact station, met normaal en smalspoor!
Toch was al vrij snel duidelijk dat het station zelf niet haalbaar is op de ruimte die ik heb, en alles omgooien om dit station te bouwen is te ambitieus. De huidige module met station heb ik ooit eens kant- en klaar over genomen van een goede vriend van me, met als idee er een stuk smalspoor bij op te leggen.
Want dat is nog iets: Smalspoor vind ik erg boeiend, of het nou om metersporige lijnen gaat die van het ene dorp naar het andere gaan, of om industrieel smalspoor (zie mijn avatar). Ik heb in de loop van de jaren het een en ander verzameld op het gebied van h0e (750 cm) materieel, en dat wil ik eigenlijk ook wel laten rijden.
Afgelopen weekend was het dus zo ver: het segment met het station uitgebouwd, op m'n hobby-hoek neergelegd en begonnen met de grote verbouwing.
Eerst het bestaande deel afbreken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300046.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300046.jpg)
En nieuwe onderplaten en spoor leggen. Meteen ook de gebouwen op hun plek gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300047.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300047.jpg)
Verder was ik niet helemaal tevreden met de sporen ter hoogte van het stationsgebouw, daar ligt nu een extra wissel.
Achterin waar de twee sporen van het smalspoor samen komen, is een segment-draaischijf voorzien. het smalspoor verdwijnt achter het stationsgebouw in de coulissen.
Het spoor langs het perron is 3-rail (met 3 echte railstaven ;D ) van Tillig. Voor het smalspoor-deel is dit alleen bedoeld als omloopspoor.
Tsja, nu weer gauw verder.
Groet,
Tjalling
-
Sloperd.....voordeel Tjalling aan modules is dat je altijd nog kunt uitbreiden...wie weet wat de toekomst brengt..
-
Hallo Martin,
Nu toch echt weer aan het bouwen (y)
Dit segment is dermate slap gebouwd dat het zeker niet geschikt is het huis te verlaten om elders ingezet te worden.
Het smalspoor ligt er in, en ik ben begonnen met het maken van de nieuwe steunmuur. deze wordt nu niet in gips gegoten, maar gemaakt van foam-board waar 1 laag papier afgepulkt is. Dan met een kraspen steentje voor steentje inkrassen. Het eerste stukje is klaar, het bruine papier op onderstaande foto geeft het verloop van de rest van de muur aan.
Achter het seinhuis komt een segment-draaischijf voor het smalspoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/grondhof.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/grondhof.jpg)
De kwaliteit van de foto is ***, maar geeft een idee hoe het moet gaan worden. Klik is iets groter (maar nog steeds slecht).
Het wordt toch wel tijd voor een achtergrond achter het station langs.
Groet,
Tjalling
-
Lastig met zo'n schuine kap...ken dat..
-
Het plan is om van de achtergrond de onderste 30 cm verticaal te zetten, en daar zaken als bomen enzo op te schilderen. Gelukkig ligt de achterrand nog wel een stuk van de kap af.
Eventueel kunnen dan op het schuine deel dreigende wolken komen ;D.
Groet,
Tjalling
-
Hallo,
Heel lang niets meer gepost, maar er is wel een beetje gebeurd hier:
tijdens afgelopen BNLS-dag had ik het stationsgebouw met de loods bij me, met dakgoot en regenpijp. Toch was ik niet tevreden, en heb ik het dak vervangen door een dakplaat van Goover. Met de eerste verflaag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station1_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station1_5.jpg)
De Italiaanse goederenwagen en de Roco-clean op basis van de plot van Wesley zijn ook iets verder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagens_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagens_1.jpg)
Het dak van de Roco-clean zat toch niet helemaal goed, binnenkort maar weer eens een poging wagen. In tegenstelling tot de uitvoering van Wesley gebruik ik niet een extra laag op de deur om het profiel weer te geven, dat is te grof naar mijn idee. Verder heb ik een aantal profielen vervangen door fijnere stukjes styreen.
De decals op de goederenwagen zitten er al op, nu nog een laag matte lak en dan is deze wagen klaar.
Een ander project dat al een tijd op de plank lag, maar nooit echt van de grond wou komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/segment1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/segment1.jpg)
Dit is het zij-aanzicht van een segmentdraaischijf. Het lukte niet om een goede lagering te vinden, en dankzij wat onderdelen van een oude machine uit de afvalbak is dat probleem opgelost. Het lijkt te lukken om de speling zover uit deze aandrijving te halen dat de draaischijf inzetbaar is. Deze komt aan het einde van mijn smalspoordeel. De onderzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/segment2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/segment2.jpg)
Het tempo is er wat uit in deze tijd van het jaar: De tuin vraagt ook een hoop tijd. Voordeel is wel dat daar boompjes gaan groeien in de vorm van zeegras.
Groet,
Tjalling
-
Hallo,
Het regent, in de tuin kan ik nu niets doen, dan maar verder met de treinen.
De Segment-draaischijf is grotendeels in de prullebak verdwenen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300032.jpg)
Er zat een hoop speling in de hele constructie, en toen die er eenmaal uit was werkte het helemaal niet meer.
Daarom overnieuw begonnen:
- Handbediening in plaats van electrisch
- Brug opbouwen uit messing profiel, kan de brug meteen wat slanker worden
- Meteen compensatie inbouwen voor oneffenheden
- Alles zo maken dat de as altijd bijgesteld kan worden
Dat ziet er ongeveer zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300039_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300039_1.jpg)
en aan de onderkant zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300037.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300037.jpg)
De metalen stang aan de linkerkant is de stang naar de hendel waarmee de brug bedient gaat worden. De vergrendeling zal aan de voorzijde plaatsvinden, door de hendel te verdraaien tov de stang. De slag van de hendel kan bijgesteld worden door de stang op het draadeind heen en weer te schuiven.
Aan de voorzijde van de brug komen uithouders waar wielen in komen, die in het grootbedrijf de brug ondersteunen.
Nu maar eens een list bedenken om de wielen te monteren. ;D
Groet,
Tjalling
-
Gossie, heb je je opblaaspop ook weggegooid? :o
Lek?
Ciao,
Goivanni
-
Och,
Als m'n opblaaspop zo roze zou zijn, zou ik me echt zorgen moeten maken....
Of is die van jou zo roze? ;D
je zult maar opgewonden raken van miss Piggy ::)
't Lijkt iets te zijn van een inpakpapier van een moederdagkado ofzo ........
Groet,
Tjalling
-
Zo.
Wiel nummer 1 is gemonteerd (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300045.jpg)
Twee stukjes H-profiel, stukje koperdraad, klein stukje U-profiel aan het einde en een paar wielen van een gesloopt N-lokje.
Beetje prutsen, beetje proberen, en dit is het resultaat ;D
De volgende keer overtollig soldeer weghalen, en allles fatsoeneren, nummer 2 maken en inbouwen.
Groet,
Tjalling
-
Hallo,
Een lang weekend is ook een aanleiding rustig verder te prutsen.
De brug dat lukt wel, er zitten nu twee wielen op, en iets naar voren zodat de voorrand van de brug ondersteund wordt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300051.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300051.jpg)
Een groot gat om de as doorheen te laten lopen is wel makkelijk bij het bouwen, maar het ziet er natuurlijk niet uit. Dat moet dicht.
Met een stuk plaat van Kibri, en wat tactische gaten lukt dat aardig.
De omgeving ook op maat gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300050.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300050.jpg)
In deze foto is de hoek nog te klein, het gat moet iets groter.
Het is ook duidelijk te zien dat deze segment-draaischijf bedoeld is voor 9 mm smalspoor. Op het net zijn aantal inspirerende foto's te vinden van Oost-Duitse smaslpoorbanen.
De rand met de bodem van de bak worden 1 geheel, dat met een paar schroeven van onderaf vastgezet wordt. De volgorde van monteren wordt dan:
- Eerst de brug
- Dan de bak
- De brug kan aan de as gemonteerd worden, waarbij de as en de twee schroeven door de grondplaat van de bak gaan.
- De as in het lager
- De bak op de basisplaat vastzetten
- De hendel voor de bediening op de as zetten
De onderkant van de spoorstaaf moet precies gelijk komen met de bovenkant van de brug. Met het nu gekozen materiaal kan dat net lukken.
Morgen weer verder ;D
Groet,
Tjalling
-
Leuk zo'n zelfbouwschijf :) Het is een interessant project. mooi (y)
Groeten Ronald.
-
Hallo,
Ronald, bedankt. Het is een leuk project om aan te werken. Ik merk wel dat het veel meer tijd kost, en dat je veel meer dingetjes tegenkomt dan van te voren bedacht.
Vandaag was ook weer zo'n fraaie dag om een beetje verder te prutsen. De twee grote dingen van vandaag:
Rails op de brug:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300063.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300063.jpg)
Om de rails van de brug te isoleren wil ik beide railstaven op 0,5 mm styreen plakken. Dat gaat goed, en ziet er wel overtuigend uit. Zozeer dat het ontbreken van railschoenen opvalt.
Heeft iemand een idee hoe die na te maken zijn?
Voor de bediening had ik een idee, begonnen met de uitvoering. Er loopt een stang van de voorzijde van de baan naar de draaischijf. Die stang wordt vergrendeld door een hendel die gedraaid kan worden, en in een vergrendeling kan vallen. Het hendeltje heeft een stukje draadeind van M5. Dus een moer M5 op 2 moeren M6 gesoldeerd. Eerst heb ik de schroefdraad uit de moeren M6 geboord, zodat die soepel om de stang bewegen.
Dat ziet er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300065.jpg)
De hendel wordt op z'n plek hgehouden door 2 stelringen. Omdat ik bij Conrad de verkeerde besteld had (5 mm ipv 6 mm) moest ik wat anders maken: uitgeboorde zelfborgende moeren m6, met een stukje schroefdraad m3.
Bij gebrek aan wringijzer zelf iets gefabriekt voor mijn tapje m3:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300064.jpg)
Het zijn twee stoelhoekjes met wat extra gaatjes, zodat er twee schroefjes doorheen kunnen. Voldoet voor dit doel ;D
Dat was het weer voor vanavond.
Groet,
Tjalling
-
Interessant projectje (y)
-
Hallo,
Bedankt Martin. Het is heel interessant, ook voor mezelf, om te zien hoe uit een hoop zooi iets moois kan ontstaan ;D
De afgelopen dagen ben ik oa bezig geweest met de aankleding van de put, de hoek die het ding moet kunnen maken in de baan en de maximale afmetingen.
De put heeft niet helemaal een mooie vorm, en er moet een klein hoogteverschil overbrugd worden tussen de bielsmat en onderkant spoorstaaf. Dat kan met wat dikker karton. Het idee is om tegels te snijden uit dit karton, en die precies op de juiste plek vast te lijmen. De volgende stap is dan om de hele put in één keer in betonkleur af te werken.
Voor het ijzerwerk waarmee de spoorstaaf aan de brug zit ook even bezig geweest, en dat lukt wel met hele kleine stukjes styreen.
Foto zegt meer dan heel veel tekst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300067.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300067.jpg)
en nog een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300068.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S6300068.jpg)
Langzaamaan komt het wel goed ;D
Groet,
Tjalling
-
Zoals al gezegd in de vorige post: langzaamaan ;D
Verder gegaan met de put. Eerst een randje eromheen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000074.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000074.jpg)
Op deze foto is het hele spul al in de grijze (grond) verf gezet.
Vervolgens de bak met krijt tevoorschijn gehaald:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000078.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000078.jpg)
En een poging wagen het saaie grijs wat meer als beton weer te geven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000077.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000077.jpg)
Het begint ergens op te lijken, maar volgens mij moet er wat meer kleur in. De omgeving van de put wordt nog voorzien van gras en gruis, zoals een stationsomgeving er vaak uitziet...
Ben benieuwd naar jullie reacties (y)
Groet,
Tjalling
-
Ziet er goed uit. Gewoon laag voor laag bewerken tot het naar de zin is. Ken het er altijd nog afvegen als het donker wordt.
Gr Koen.
-
Het kan idd wel wat meer kleur/diepte hebben.
Maar idd gewoon rustig aan wat doen en bekijken of het voor jouw lijkt op de werkelijkheid ;)
Het ziet er in elk geval opzich al erg goed uit (y)
-
Heren,
Bedankt voor de reacties (y)
Vandaag weer wat verder gegaan. Eerst weer prutsen met krijt en pigmentpoeders. Toch alles iets donkerder maken. Daarbij wel opletten dat er voldoende kleurschakeringen komen/ blijven (beton is zeker niet homogeen van kleur). Dit is het resultaat nu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/put.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/put.jpg)
Ook al een stukje naast de rand bruin gemaakt, dit moet nog afgewerkt worden met zand, grind en gras. het hele geheel zal sowieso anders ogen als de omgeving op kleur is. Het lijkt mij beter, wat denken jullie?
Verder een beetje zitten prutsen aan de brug:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/brug_17.jpg)
Draadjes aangesloten, rails gelijmd. Op beide foto's zie je ook de bedieningskast, naar Oost-Duits voorbeeld. Dit ding is gemaakt uit een kast voor seinen, uit een Oost-Duits setje (met een golfplaten telefoonhokje, een spanner en 2 van dit soort dingen).
Groet,
Tjalling
-
Zow,
Weer wat verder aan het prutsen. Als je eenmaal begint met toevoegen van details, blijf je er mee bezig.....
De afgelopen dagen de vergrendeling in elkaar geprutst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Grendel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Grendel.jpg)
De grendel tussen de sporen is opgebouwd uit stukjes styreen, alu-folie van een hapjesschaal en alu-tape.
De hendel waar de grendel mee bedient wordt bestaat uit stukjes messing, en een dun schijfje van een pijp.
Met personeel en locomotief ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ovzbrug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ovzbrug.jpg)
Aan de rechterkant zie je een klein wit blokje. Daar moet iets van een sein komen. Dit deel wordt toch geïnspireerd door de Duitse spoorwegen. Hoe het sein er uit moet gaan zien, weet ik nog niet.
Op het moment is de segment draaischijf van Schmalspurbahn Wilkau-Haßlau – Kirchberg een inspiratiebron.
Er is nog genoeg te doen, maar het begint ergens op te lijken (y)
Groet,
Tjalling
-
Fraai werk!!
En dat doordetailleren herken ik wel. Erg verslavend en maakt de baan helemaal af.
Groet,
Chris
-
Ziet er wederom goed uit zo,vooral doorgaan (y)
-
Heerlijk om dit geknutsel te zien! (y)
Gr. Jaap
-
Mooi werkstukje Tjalling, idd detailleren is eindeloos, maar met dat stukje eigen werk heb je iets unieks voor jezelf.
Groeten Koen.
-
Mooi! (y)
Aan dat doordetailleren moeten wij nog beginnen ;).
Mvg,
Matthijs
-
Hallo heren,
Bedankt voor de reacties (y)
Het blijft me iedere keer verbazen hoeveel lol je kunt hebben met wat snippers materiaal, een pincet, een pot lijm en een idee.
Ik ga nu verder.
Groet,
Tjalling
-
Hallo,
Verdere werkzaamheden aan de segmentdraaischijf liggen stil, totdat de bestelde onderdelen binnen zijn. Uiteindelijk besloten toch geld uit te geven aan dit project: een sein besteld van Weinert ;D (artikel 7235)
De status op dit moment:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/segment3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/segment3.jpg)
Alle andere frutsels zitten er op. Het schilderen begint pas als alle onderdelen bevestigd zijn.
Vandaag verder gegaan met het stationsgebouw, het dak nog een lik verf gegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dak_4.jpg)
Ik weet nog niet of ik al tevreden ben met resultaat zover ::)
Groet,
Tjalling
-
Leuk, die segment... euh, dinges. Die 7235 lijkt me een logische keuze.
Knap stukkie werk!
Groet,
Jan
-
Toch draaischijf, de brug waar de trein op staat draait om een draaipunt ;D
Alleen over een segment in plaats van de hele cirkel.
Bedankt voor het compliment (y)
Groet,
Tjalling
-
Lekker bezig Tjalling (y)
-
Very nice alleen die dak kleur komt op de foto een beetje vreemd over.
(lijkt wel neigend van fluoriserend oranje ri geel te gaan :o,of lijkt t idd alleen maar zo ? )
Verder gewoon (y)
-
Heren,
Bedankt voor de complimenten.
@Floris: Het is de bedoeling dat het dak gaat lijken op een ouderwets pannendak. Die kleur kan best fel zijn, en is zeker niet egaal. Ik bouw de kleur op in verschillende lagen, en meng de verf op een plaatje tijdens het verven. Vanavond nog een laag dus.
Het moet er een beetje zo uit gaan zien:
(https://stock-foto.nationalebeeldbank.nl/nationalebeeldbank_2012-7-733664-2_dakkapel-op-een-dak-met-rode-dakpannen.jpeg)
Groet,
Tjalling
-
Go on (y) (y) (y).
Mvg,
Matthijs
-
Hey Tjalling
Ziet er allemaal weer erg mooi uit.. (y)
Is dry brush met diverse kleuren niet een idee voor je dak?
gr Harold
-
Hallo Harold,
Inmiddels is het dak weer opnieuw in de verf gezet, nu iets donkerder en egaler. Nog geen foto. De volgende stap is met brushes de kleur weer wat ophalen. Dat wordt een combinatie van wet brushes voor sporen van regenwater etc. en dry-brushes met krijt zoals ook op de rand van de segmentdraaischijf.
Het was de bedoeling wat meer diepte in de kleuren te krijgen door verschillende lagen niet helemaal dekkend over elkaar heen te zetten. Dat is op zich wel gelukt.
@Matthijs: Bedankt voor de aanmoedigingen! (y)
Groet,
Tjalling
-
Dat klinkt al erg duidelijk, vond en vind zelf de Tamiya water verven erg fijn voor dry-brush, ook qua kleuren erg natuurlijk en makkelijk te verwerken..
Ben benieuwd naar de foto ;D
Groet
Harolda
-
Zo.
De zomer is voorbij, en nu is er dan toch eindelijk weer wat tijd voor modelbouw enzo. Ondertussen een beetje onderbroken door dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54378.0.html) project.
Daarvoor ben ik bezig met natuurstenen muren. Op zich wel en aardige techniek gevonden, maar om te kijken wat er wel en niet mogelijk is, leek het mij verstandig wat ervaring op te doen. De steunmuur achter langs het perron zat al een tijd in de planning, en is voor deze gelegenheid gemaakt. Deze muur mag opgebouwd zijn uit gelijkvormige stenen, in tegenstelling tot de muur in het andere project.
Uiteraard wil het volk foto's, dus alsjeblieft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/muur2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/muur2.jpg)
Groet,
Tjalling
-
Beste Tjalling,
Hoe heeft u de stenenmuur gemaakt?
Mvg Jan-Joost
-
Hallo Jan-Joost,
De manier waarop deze muur gemaakt is, is op basis van tips die Jaap (JaJo hier op het forum) en oa. Evan op het forum van Modelspoormagazine geven. Het begin is een dunne zachte laag, waar je de vormen van de stenen in drukt met een pons. Deze pons kun je maken van een penseel. Je haalt de haren er uit, en verbuigt het metaal met een tangetje totdat het vierkant is.
De laag waarin je de stenen drukt kan verschillend materiaal zijn: Das klei (oa uit de speelgoedwinkel) of Sculptamold.
De beschrijving van wat ik gedaan heb:
De muur is opgebouwd uit een stuk schuimkarton als drager (dat kan van alles zijn) met daaroverheen een laag van 2 a 3 mm Sculptamold gemengd met houtlijm. Ik heb eerst een dunne, gelijkmatige laag gemaakt, en die zo lang laten drogen dat de laag op klei lijkt (ongeveer 30 minuten). Vervolgens heb ik alle stenen stuk voor stuk in deze laag gedrukt met een pons gemaakt van een oude penseel.
Dat alles laten drogen, en vervolgens heb ik iedere steen een kleurtje gegeven. Ik heb ongeveer 6 verschillende grijsachtige, blauwige en bruine kleuren gebruikt. De kleuren heb ik gemengd op een schoteltje. De basiskleuren zijn zwart, wit, Van Dyck bruin en blauw (middel). Géén oker!
Toen alles droog was het hele geheel geverfd met lichtgrijze verf, zover verdund dat het net water is. Een wash dus. Daarmee werden de voegen meteen ook allemaal gekleurd (die waren nog wit). Dat bleef te blauw, dus daar een licht-bruine wash overheen. En als laatste een lichtgrijze wash.
De muur is nog niet klaar. De volgende stap is dry-brushen met wit. Dry-brushen: met een penseel waar bijna geen verf meer aanzit over de stenen heen en weer bewegen. Als je met het penseel over je hand gaat mag er geen verf meer afkomen, dan pas op het werkstuk.
Als laatste nog wat dingetjes:
- Zoiets als dit wordt met iedere keer dat je het doet beter en mooier. Dus als het de eerste keer tegenvalt, gewoon nog een keer proberen.
- Verf van fatsoenlijke kwaliteit kopen. Je kunt terecht bij de kunstenaarswinkel, maar ook bij bijvoorbeeld de Pipoos.
- Laat zien wat je gemaakt hebt! Dan krijg je ook tips over hoe je dingen beter/ mooier/ sneller kunt maken.
- Heel veel laagjes dunne verf over elkaar heen geven, zeker als je verschillende tinten gebruikt, veel meer diepte dan 1 dikke laag.
Hopelijk heb je er wat aan. Zo op papier klinkt het veel ingewikkelder dan dat het is. Ben benieuwd naar jou muur!
Groet,
Tjalling
-
Hallo,
Ondanks alle tijd die in de BNLS-module gaat zitten, wordt er zo nu en dan ook nog wat aan deze baan gedaan.
Het emplacement voor het smalspoor, en de inbouw van de segmentdraaischijf waren 2 dingen waar ik toch tegen op zag.
Uiteindelijk toch maar de koe bij de hoorns gevat, en de segmentdraaischijf ingebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GHstat2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GHstat2.jpg)
Door de muur wat meer naar achteren te zetten ontstaat er net dat beetje extra ruimte voor de draaischijf. Dat betekend ook dat er een perron onderlangs de muur kan komen, en dat er dus ruimte is voor een spoor in het midden. Dat heeft als voordeel dat het met een servo bedienen van de draaischijf van tafel is, dat lukt nl. niet met de extra aansluitingen van een Switch-Pilot. Goed nieuws, want een hendeltje is eenvoudiger en sneller gemaakt ;D
Hier nog een wazige overzichtsfoto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GHstat1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GHstat1.jpg)
Er zit weer wat beweging in! (y)
Groet,
Tjalling