BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Overlast op 22 May 2007, 17:51:15
-
Naar aanleiding van (vele bruikbare) info en foto's in dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.phpamp;topic=1202.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.phpamp;topic=1202.0)
Ben ik begonnen met het bouwen van dit rijtuig. Als basis dient een Jouefrijtuig.
De hele rijtuigbak:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Rijtuig.jpg)
Het middengedeelte waar een gedeelte tussenuit is gehaald
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Midden.jpg)
Inmiddels staat het rijtuig -net als de 1400- in de primer.
Maarten
-
hoi Maarten
dat ziet er netjes uit net als de 1400 ,maar welke type rijtuig is dit eigenlijk?
ik ken deze nummers niet .
groetjes edwin
-
Zat een typefout in de link. Juiste link is: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1202.0
Geeft waarschijnlijk meer duidelijkheid over het type rijtuig :)
Martijn
-
Zeer interessant bouw project.
Wat heb je allemaal al aan het rijtuig gedaan?
Groeten,
Dennis
-
Zat een typefout in de link.
Foutje, bedankt Martijn ;).
Wat heb je allemaal al aan het rijtuig gedaan?
Ik heb het Jouefrijtuig doorgezaagd en het ingekort. Aan de binnenkant heb ik een strip styreen geplakt voor de stevigheid. Verder met stukjes styreen de raamindeling aangepast. Ook de kopwanden gemaakt van styreen. Eigenlijk heel simpel: alles op de foto wat blauw is, is origineel, alles wat wit is, is met styreen verbouwd.
Dennis ga jij er ook aan beginnen? Qua tijdperk zou het voor jouw goed kunnnen (jaren '70) :D.
Maarten
-
Het is inderdaad wel een leuk project voor mijn tijdperk.
Alleen liggen er nog zoveel andere dingen in de kast ;D
Ik zal het project zeker blijven volgen, en wie weet kan jij me motiveren ;D
Groeten,
Dennis
-
@Maarten,
Ben benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat er uit gaat zien. Ik zou zeggen: post zo af en toe je vorderingen en foto's!
Martijn
-
Om te zien of je het model goed hebt nagebouwd... tekeningen op:
http://www.obd.nl/~otto/4255-4264-a.jpg
http://www.obd.nl/~otto/4255-4264-b.jpg
http://www.obd.nl/~otto/4255-4264-c.jpg
http://www.obd.nl/~otto/4255-4264-d.jpg
Nogal groot... maar da´s voor de details.
Succes,
Modelspotter
-
Modelspotter,
Bedankt voor de tekening. Van Arjen Dijkgraaf had ik hem al gehad, maar dan kleiner. Vooral mooi dat de kopwand is afgebeeld :D. Inderdaad is de tekening goed gedetailleerd. Nu verwachten jullie zeker ook dan mijn model zo gedetailleerd wordt? ;D We zullen zien!
Maarten
-
Een keer een rijtuig mooi detailleren is wel gaaf om te doen hoor! Een hele trein echter... ;D
-
Een keer een rijtuig mooi detailleren is wel gaaf om te doen hoor! Een hele trein echter...
Ach, er bestaan ook rijtuigen die je gewoon in de winkel/op de beurs kan kopen. Dus dat scheelt weer ;).
Weet iemand trouwens in welke landen het rijtuig volgens het RIC-teken mocht komen?
Van Nico Spilt heb ik de foto van zijn site in een hoge resolutie gekregen, zodat ik ook grotendeels de opschriften weet. Maar nog niet alle. Zijn er mensen die weten welke opschriften bij de vraagtekens horen? Zie onderstaande link naar een uitsnede van de foto.
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/closeup.jpg (http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/closeup.jpg)
Maarten
-
Van Nico Spilt heb ik de foto van zijn site in een hoge resolutie gekregen, zodat ik ook grotendeels de opschriften weet. Maar nog niet alle. Zijn er mensen die weten welke opschriften bij de vraagtekens horen?
Weet niemand antwoord op bovenstaande vraag? Ik vermoed dat in het vierkante opschrift (bij het 4de vraagteken) het gewicht van het rijtuig hoort te staan. Als dat zo is; wat was dan het gewicht? Ook vraag ik mij af waar de schilder-/revisiedata gestaan hebben.
Maarten
-
Maarten,
Hier vier foto's van opschriften op internationaal materieel (op een na ex-CIWL). Wellicht kom je hier wat verder mee.
WR 88-70 015-3: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/kl2005_1225.jpg (http://www.home.zonnet.nl/m.haman/kl2005_1225.jpg)
WLAB30 70-70 417: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/kl2005_1352.jpg (http://www.home.zonnet.nl/m.haman/kl2005_1352.jpg)
MU 06-70 622: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/kl2006_0017.jpg (http://www.home.zonnet.nl/m.haman/kl2006_0017.jpg)
WLAB30 06-70 418: http://www.home.zonnet.nl/m.haman/kl2006_0028.jpg (http://www.home.zonnet.nl/m.haman/kl2006_0028.jpg)
Let even op dat de lengte over de buffers niet wordt aangegeven met een rechte streep, maar met een soort van haakje.
Martijn
-
Martijn bedankt voor de foto's. Eens kijken of ik aan de hand daarvan wijzer word.
Ik weet dat het geen rechte streep is, maar was te lui om die correct weer te geven ;).
Maarten
-
Foto-update:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6230887.jpg)
Inmiddels heb ik het rijtuig voor de 2e keer van een witte primerlaag voorzien. Het is nu strak genoeg en klaar voor de zandgele verflaag :D.
Maarten
-
Ik ben inmiddels met het interieur bezig. Heeft iemand een idee wat voor kleur de banken/tafels hadden? Zelf denk ik aan groene banken (net als Plan D).
Maarten
-
Een plaatje van het interieur van een rijtuig uit de serie WR 4255-4264. Vermoedelijk voor de verbouwing van het interieur voor NS. Te zien zijn een licht plafond, donkere wanden en stoelen met donkere bekleding en buizenframes. Geen idee wat er bij de 'verbouwing' is veranderd.
(http://www.home.zonnet.nl/m.haman/interieur_WR4255-4264.jpg)
Bron: F. Stöckl, Wagons-Lits: Das exquisite Reisen, Wien, 1984.
Martijn
-
Inmiddels weet ik weer iets ietje meer over de opschriften. Op het rijtuig staat o.a. het type rem aangegeven. Weet iemand wat voor type rem deze rijtuigen hadden? Of met welk ander type rijtuig deze overeenkomt.
Wat wel handig is, is dat ik van een collega een mapje met allerlei NS-afkortingen gehad heb :D. Hierin staan ook de afkortingen van de verschillende remsystemen.
Ook vraag ik mij af wat het gewicht van de rijtuigen was. Op de tekening die ik al eerder ontvangen heb staat het gewicht aangegeven, maar dat is van het rijtuig in originele uitvoering met Gorlitzdraaistellen.
Maarten
-
Afgelopen zaterdag het rijtuig blauw gespoten. Resultaat: vreselijk :'(. Kijk maar naar onderstaande foto
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P7090969.jpg)
Het airbrushen heb ik nog niet goed onder de knie, blijkt wel. De verf was te dik, waardoor er een soort spetterpatroon onstaan is. Bij mijn 1400 was het resultaat tegenovergesteld, namelijk te dunne verf >:(.
(inmiddels is het rijtuig licht geschuurd en opnieuw gespoten. Uiteraard trok de afplaktape wel stukken zandgele verf mee, waardoor dat nu bijgewerkt moet worden :-|.
Maarten
-
Ja, ja lieve kijkbuiskinderen, eindelijk een update na het verfhorrorverhaal:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4291846.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4291846.jpg
Dat ziet er een stuk beter uit, al zeg ik het zelf ;).
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4291847.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P4291847.jpg
Hier gelijk de reden te zien waarom het rijtuig nog niet af is:
De zelf gemaakte draaistellen met zelfgegoten zijkanten zijn mij niet strak genoeg. Ook geven de ruiten problemen. Ik heb ze namelijk uit transparante kunstof gemaakt en met Cristal Klear vastgezet, maar dat spul geeft toch wat doffe plekken. Kijken hoe ik dat ga oplossen...
Maarten
-
Hoera! Hij gaat dingen afbouwen! :-*
By the way & ondertussen: interessant rijtuig. Ik denk dat ik NJvWJ er maar eens ga bijpakken!
-
toffe bak!
Wat de doffe plekken betreft, wordt dat niet beter als je er een beetje glanslak op doet? je kunt heel wat ruitengeklier herstellen met een druppie tamiya X22.
-
Goed he? ;) Het is zeker een interessant rijtuig!
Bedankt voor de tip, Floris. Ga ik eens proberen.
Maarten
-
En? Er al verder mee?
-
Ja wel iets. Had eerst de draaistellen zelfgemaakt van styreen met afgietsels van Jouef draaistelzijkanten. Deze waren mij niet 'strak' genoeg. Heb nu nieuwe gemaakt met Revellzijkanten, RP25-wielen van Artitec. Plaats tzt wel een foto.
Maarten
-
Bij deze een foto van de huidige stand van zaken met de andere draaistellen (let niet op het stof ;)):
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6221960.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6221960.jpg
Doordat het rijtuig een soort schortbeplating heeft, is het vrij lastig om de draaistellen goed te kunnen laten draaien. Het rijtuig staat zelfs nog 1 mm te hoog 'op z'n poten'. Eens kijken hoe dat op te lossen is, want van de draaistellen heb ik al wat materiaal weggesneden/gevijld.
Maarten
-
Wat je met een goedkope Jouef rijtuig al niet kan doen!Ik ben er ook mee bezig.Drie stuks tegelijk.
Kijk maar eens op het draadje: restauratie/buffet wagons.
Ziet er super uit!Heb je de handgrepen zelf gemaakt???
Ik hou dit in de gaten.
complimenten hoor!!!!!!!!!!
groetjes Marcel
-
Ja, leuk he!? Heb jou draadje ook gezien en deed me denken aan een foto van mijn rijtuig in de witte primer.
De handgrepen zijn van messindraad gemaakt (0,3 mm)
Succes!
-
Gewoon dezelfde oplossing als bij de draaistellen van de oude piko/schicht-dubbeldekkers: draaistel op de goede hoogte onder de bak zetten, lijntje dr op zetten waar ie onder de schortplaten verdwijnt en daarboven duchtig spul wegvijlen zodat ie kan draaien, zo vaak kijk je niet schuin van onder naar een rijtuig. Roco deed t bij de TEE trouwens ook. Zo'n laag staande bak met schortplaten staat altijd wel stoer, beetje CRX met bodykitje-idee, al moet je dan wel zo'n hele dikke RVS-afvoerpijp op de keuken zetten.
Succes! ;D
-
En natuurlijk een sticker met 'Veghel tuning style'. toch? ;D