BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: mau555 op 04 October 2012, 23:56:18
-
Het zullen wel amaturistische vragen zijn. maar ik wil even een paar dingen weten voor de zekerheid :-\!
Ik heb een Lokpilot van ESU ingeboud. alleen staat er in het handboek verwijder de condensator. Als ik dit doe kan ik dan nog analoog rijden ? En op deze afbelding is de condensator toch met rood omcirkeld ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/condensator_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/condensator_1.jpg)
Dan heb ik ook nog het lampje dat ik aangesloten heb met een kant het witte draad van de decoder en de ''uitgang'' of de min heb ik op de zwarte draad aangesloten. klopt dit wel ? in het boekje staat aan het frame van de trein. maar die is van plastic :P!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lamp_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lamp_3.jpg)
Alvast bedankt (y)!!
-
Wat betreft de condensator, normaal verwijder je die altijd. Zo te zien is dit een Lima loc? daar heb ik geen ervaring mee.
De verlichting moet je aansluiten op de blauwe draad, dus wit-lampje-blauw. Absoluut niet op de zwarte draad!.
Dat staat ook duidelijk in het schema.
Succes verder, Roelof
-
Bedankt ! voor de snelle reactie. Ja is een Lima loc ::)
Ik moet dus het blauwe draad een beetje als - draad aanhouden ?
-
Zo zou je het kunnen noemen, maar let op! dit geldt alleen voor de verlichting en/of speciale functies.
Ben trouwens geen expert op dit gebied, maar ben intussen vrij handig met het inbouwen van decoders in Fleischmann locs. Met Loc-sound heb ik verder geen ervaring...
Groet, Roelof
-
Blauw is de gemeenschappelijke + ...maakt voor lampje niet zoveel uit, maar mocht je naderhand leds willen inbouwen is het uiteraard wel van belang.
Marc
-
Overigens wordt met dat schema wel degelijk bedoeld dat je de verlichting aan het chassis en daarmee aan de stroomafname kan aansluiten. Dat werkt ook en is handig als de verlichting standaard met het metalen chassis is verbonden, zoals bij veel wat oudere locs. Maar als het niet nodig is, toch maar liever de blauwe draad.
-
Maurice,
Als je die condensator verwijdert, is er niets aan de hand.
Bij digitaal mag er zelfs geen condensator aanwezig zijn, dit werkt als een soort kortsluiting voor de hoogfrequente signalen waardoor de trein digitaal niet in beweging zal komen.
Bij analoog rijden zonder condensator bestaat een kleine kans dat de motor stoort op sommige radiofrequenties, maar rijden doet hij verder wel.
Gerard
-
De verlichting moet je ZEKER NIET op de blauwe draad aansluiten. Het kan wel, maar veiliger is de massa aan één van de stroomaansluitingen te zoeken die in contact staat met de wielen. Liever is het dat je de blauwe (plus) draad niet gebruikt.
Andre
-
Dat is geheel nieuw voor mij. Geen idee waarom het veiliger zou zijn de verlichting op de stroomafname aan te sluiten. Dan zouden de modelspoorfabrikanten het ook helemaal fout doen in veel loks.
Door gebruik te maken van de stroomafname staat er wel minder vermogen op de verlichting. Dat was vroeger handig, omdat het betekende dat je een gloeilampje niet hoefde te vervangen, maar sinds de functieuitgangen dimbaar zijn (al heel lang dus) gaat dat ook niet meer op. In zo'n Lima gewoon de blauwe draad gebruiken.
En die condensator kan je ook laten zitten. ;D
Welke lok is het trouwens?
-
Bedankt allen het is gelukt . Dit is het lokje :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121005_144512_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20121005_144512_2.jpg)
Niet moeders mooiste.. maar voor mij heeft het een speciale waarde (y)
-
Een ikoon. (y)
-
De verlichting moet je ZEKER NIET op de blauwe draad aansluiten. Het kan wel, maar veiliger is de massa aan één van de stroomaansluitingen te zoeken die in contact staat met de wielen.
Andre,
Wil je niet zulke grote onzin de wereld inslingeren. :(
Het is juist beter wel de blauwe draad (+) te gebruiken. Dan krijg je een constante verlichting.
Het lokchassis gebruik je alleen als je lampjes niet geisoleerd zitten van het frame, zoals bij oudere modellen locs.
Het nadeel daarvan is dat de lampjes niet constant branden omdat ze dan steeds maar een gedeelte van de digitale spanning toegevoerd krijgen en een flikkerend effect te zien geven.
Dus het beste advies: Bij vookeur WEL de bluawe draad gebruiken en bij grote uitzondering het lokchassis als het lampje echt niet van het lokframe is te isoleren.
Misschien moet je zelf eens even goed een decoder handleiding lezen hierover. 8)
Gr.
Eric