BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Laurens op 21 May 2007, 21:22:35
-
Hallo allemaal,
Ik heb een kleine vraag m.b.t. de inbouw van een 6-polige ESU decoder in een Fleischmann plan V (DC). Tot gisteravond 23.00 dacht ik dat deze lok compleet verbouwd moest worden voordat deze digitaal zijn rondjes kon gaan rijden. Aangezien ik tot voor kort niet genoeg zelfvertrouwen hadf om een treinstel van 300 euro open te maken had ik nooit eerder het motorstel uit elkaar gehad. Nu ik steeds meer bezig ben met het technische deel was ik toch wel benieuwd.
Om de één of andere reden toch de doos uit de kast gepakt en nogmaals uitvoerig de handleiding doorgelezen. Het blijkt dus, in tegenstelling tot wat ik zelf dacht, dat mijn plan V wel digitaal voorbereid is, er zit namelijk een 6-polige aansluiting met dummy stekker op de motor.
Nu wordt ik enigzins in de verwarring gebracht door een stuk tekst dat in de handleiding staat en wat, helaas voor mij, alleen in het Duits is.
Letterlijk staat er het volgende:
"Achtung
Vor Decodereinbau müssen die Lötstellen des Decodersteckers e under der Metallring des Motors (z.B. durch klebepad) elektrisch voneinander isoliert werden (Fig. 8).
Zoals gezegd is mijn Duits erg scheisse, ik ken überhaupt maar één woord Duits ;D. Ik ga sowieso een ESU 3.0 decoder inbouwen, deze is al geïsoleerd doordat deze "verpakt" is. Ik begrijp alleen de strekking van bovenstaande stukje niet. Kan iemand mij vertellen wat er mee bedoeld wordt?
-
Heej Laurens
Fleischmann digitaliseren is wel een beetje voor gevorderden heb ik zaterdag gemerkt. Kijk even mijn mijn draadje voor tips. Staat denk ik en bladzijde of 2 verder bij digitaal vraagbaak.
Succes
Als het goed is kom je er zo ->https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4647.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4647.0)
-
@Jeroen1975:
Helaas is jouw draadje niet duidelijk m.b.t. de staat van de lok, d.w.z. digitaal voorbereid.
Ik heb de handleiding gescant en zag toevallig dat links bovenaan op één van de pagina's alsnog het gewraakte stuk tekst vertaald is in het Nederlands. In combinatie met de handleiding is het mij nu duidelijk wat er moet gebeuren.
Hieronder alsnog de vertaling en de handleiding, daarna zoals ik de handleiding "lees".
"LET OP
Voor het inbouwen van een decoder dient u er op toe te zien dat de soldeerpunten van de stekker e en de metalen ring van de motor (bijv. door isolatietape) elektrisch van elkaar geïsoleerd worden (Fig 8).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fl4472.jpg)
Als ik e.e.a. naast elkaar leg kom ik uit op het volgende;
Op de plaats waar de 6-polige stekker in de decoderinterface geplaatst moet worden moet, voordat dit daadwerkelijk gebeurd, het stuk dat "achter" de stekker van de decoder zit een stuk isolatietape geplaatst worden. Met andere woorden, ik moet ervoor zorgen dat de kant van de stekker die tegen de motor gericht is voorzien is van tape o.i.d. zodat bij eventueel contact tussen motor en stekker er geen contact optreed en mijn plan V een dampf V wordt :P
Dit wordt ondermeer bevestigd doordat op figuur 8 duidelijk een decoder stekker te zien is met daarachter een wit stukje. Ik heb de motor en aansluitpunten grondig geïnspecteerd en kom tot de conclusie dat het witte vakje niet standaard aanwezig is en dus onderdeel van het voorbeeld.
Het lijkt mij gezien de plaatsing van de decoderinterface best mogelijk om dubbelzijdige tape te plaatsen op de decoderstekker.
-
Je moet ook niet naar mijn lokomotief kijken, maar naar de verhaaltjes die erna komen. En kijk ook even naar de links die daar staan. Zoveel Anders is een fleischman motor in een plan V ook weer niet.
Wat ik van je gebruiksaanwijzing begrijp is dat je voor die motorschild op fig 5 moet kijken voor de oplossing.
-
De inbouw van de decoder was op zich geen groot probleem, het vinden van een geschikte decoder des te meer.
Om de één of andere reden zijn decoders met 6-polige stekkers erg schaars. Na enig zoeken dacht ik met een decoder met polen (dus geen kabelboom of aparte stekker) wel uit te kunnen. Op zich prima, alleen zit de interface halverwege de printplaat. Daarbovenop een decoder zetten is wel mogelijk indien men de kap heeft verwijderd. Echter onmogelijk zodra de kap er op moet. Ik ben de volgende dag gelijk teruggegaan en heb een 6-polige ESU 2.0 gekocht met kabelboom.
De handleiding waarschuwd dat er mogelijk contact tussen stekker en motorbehuizing/printplaat voorkomen moet worden. Om dit probleem te voorkomen heb ik een krimpkous op maat gesneden en deze op de stekker geplaatst waarna deze p de interface geplaatst is.
Het volgende probleem is echter dat de motor op het draaistel zit en dus de decoder feitelijk maar op 1 plaats kan, namelijk de motor zelf. Ik heb op een aantal manieren geprobeerd om dit te doen. Uiteindelijk heb ik de voorkant van de motor voorzien van dubbelzijdige tape en daarop decoder met kabelboom vastgezet.
Na een grondige beurt rijdt het treinstel prima. Nu alleen nog led-verlichting en passagiers.
-
Wat een gedoe allemaal.
Een Zimo 62N (nu 620N), dat is de uitvoering met 6 pinnetjes vast aan de decoder, ingeplugd in plaats van het kleine printplaatje. Kap erop, klaar en rijden maar.
Maarten.
-
Dat is heen hele normale stekkerconfiguratie, al het Bemo materieel is ermee uitgerust... En een mx62 erin is een logische combinatie.