BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Richard Snijder op 21 May 2007, 21:03:50
-
Weet iemand iets over Plan N Rijtuigen in model?
-
Hmmm, een paar jaar geleden is er een serie in messing gemaakt. Was te bestellen in Houten voor 200 euro het stuk. Wordt voorlopig niet meer gemaakt.
Recenter een serie in giethars. Een stuk of 30. Geen idee of er nog een nieuwe serie komt.
-
Hoi Richard
kijk eens op deze site van Martijn
http://www.martijnhaman.nl
Daar sta wel info op van deze rijtuigen die je zoekt.
groetjes edwin1974
-
Mooie foto´s,maar ik heb ze toch liever in 1/87 op mijn baan rijden sniff
-
Zoek eens contact met Boerammetje (gebruiker op deze site) de de laatste N wagens heeft gemaakt in resin (zeer fraai)
-
och das toevallig ik ben in '91 gestopt met mijn modelspoor en heb nog gehoopt dat plan N in model zou komen !
Leuk te zien dat ik niet de enigste ben !
-
die van Frits Thies in messing waren toch wel een tikkie fraaier hoor Chris! (nou ja, je betaalt er ook wel voor natruurlijk... maar wat een strakke bakken zijn dat)
-
Modellencie?? Destijds zijn ze dacht ik ook nog bij Philotrain verschenen in een zeer kleine oplage. Ik heb zelf wel 'behoefte' aan deze zeer excentrieke rijtuigen. Volgens mijn reiservaringsherinnering waren het behoorlijke hobbelbakken; 8 persoons coupe's en een hoog spaanplaatgehalte.
-
Iemand daar beeld materiaal van hoe een PLAN N er van binnen uitzag?
of iemand een foto van een PLAN N in model?
pff sinds dat ik deze site heb ontdekt begint me modelhartje weer te kloppen :D
-
rood en zwarte bekleding (zitting en rug waren dacht ik verschillend qua kleur) beige binnen deuren en wandbekleding. Rijtuigen waren van binnen vrij hoog (uiteraard omdat het een ligrijtuig betrof).
Alles even uit mijn geheugen opgeduikeld; heb geen foto's er van.....
-
Oke bedankt voor de info !
-
Plan N (messing uitvoering) in het stadium van afbouw.
(http://farm1.static.flickr.com/204/535955490_1fe97f850a.jpg)
banken waren: groen en na onmbouw rood.
Van de gebouwde modellen is er slechts een exemplaar als omgebouwd model met rode bekleding gemaakt (rechts op de foto)
Of er zwart naast het rood aanwezig is geweest is mij niet bekend geworden uit de beschrijvingen. Ik zeg overigens niet dat ik alle kennis in pacht heb.
Wie heeft er meer informatie?
(http://farm1.static.flickr.com/246/536091309_4d16a5c3b6.jpg)
--------
Philotrain heeft het model alleen maar aangekondigd, maar nooit daadwerkelijk in produktie gehad.
Wel is er prototype gebouwd.
-
Jammer want ik vond het toch een zeer markant rijtuig helaas nooit echt in dienst gezien. Ik ging pas in 1986 voor het eerst op tienertoer met me spotvriendjes.
Op roosendaal heb ik er ooit 2 zien staan helaas helemaal dicht getimmerd en op rdam CS een keer 1 in opzending te samen met een mat46 ( denk ik die van stibans ) maar deze had toen nog wel ramen.
-
Plan N in giethars.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plann.jpg)
Betere foto lukt even niet. Maar het is een heel aardig model. Niet te vergelijken met het messing model natuurlijk. De dakjes lopen wel enigszins taps toe en dat ontbrak nou net bij het messing model dacht ik. Het prototype van Philotrain had/heeft dat weer wel.
-
woow zeer gaaf !
-
Ziet er zeker wel mooi uit.
-
(http://i205.photobucket.com/albums/bb49/tonrijnen/IMG_0120.jpg)
Hier nog een plaatje van zo'n plan N.
(Ook deze N is gemaakt door Bram)
-
Als ik zie hoe enthousiast men is over plan N dan word het toch tijd dat ze weer op de markt komen (door een producent die een acceptabel product maakt voor een acceptabele prijs)
-
(http://img528.imageshack.us/img528/2320/doos3005021lo8.jpg)
Net buitendienst met alle ramen nog op zijn plaats.
(http://img244.imageshack.us/img244/4017/plannsr1.jpg)
Plan N na een brandweeroefening in 1990
(http://img166.imageshack.us/img166/5575/doos3005020zx4.jpg)
Als Remwagens. Let op de doorgaande remleiding door de kopdeuren
-
lachen ,die laatste foto heb ik ook :) zelf gemaakt op roosendaal tijdens 1 van mijn tienertoers :) in 87? 88?
Ik zit zo eens naar die foto's te kijken maar klopt het nou dat ze dezelfde draaistellen hebben als een PLAN E?
-
Kan niet. deze is van mij ;D
-
hehe oke das waar ;D. Hmzz jammer dat ik geen scanner heb anders had ik het laten kunnen zien :)
-
Toch leuk als je hoort dat iemand in jou voetstappen is gaan staan!! 8)
-
Als er geinteresseerden zijn wil ik de komende maanden nog wel een aantal modellen maken. Verneem het graag per gewone mail, daar ik dit forum niet met grote regelmaat volg, en ook geen notificaties van priveberichten ontvang.
-
hoi allemaal
Weet iemand mischien de nummers van de vijf Plan N rijtuigen welke met de NS eloc 1001 ter gelegenheid van het afscheid van de E-loc serie 1000 op 12-12-1981.
ik ben op zoek naar deze nummers van deze rijtuigen misschien kan iemand mij hier aan helpen.
groetjes edwin
-
Inmiddels heb ik voldoende geinteresseerden om al mijn resterende gietsels aan te slijten. Het heeft geen zin meer er nog naar te vragen.
-
/bump
is er nog nieuws onder de zon? ben erg benieuw hoe de stand van zaken staan.
-
MK Modelbouwstudio's heeft een plan N-rijtuig in H0 aangekondigd. Zie: http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-rijt.htm (http://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-rijt.htm)
Martijn
-
Heb laatst ook een plan N aangeschaft die gebouwd is door bram.
En uitgerekend nu komt MK er ook mee!
Alle respect voor Bram z`n bouwkunsten maar toch denk ik dat die van MK nog mooier worden.
Volgens mij staat mijn plan N op pagina 1 in dit draadje, of niet Henk?
Groeten,
Dennis
-
Voor de liefhebbers op:marktplaats (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//hobby.marktplaats.nl/modeltreinen/119621594-2-plan-n-rijtuigen.html)
-
Hoop dat het waar is. Was helaas te laat voor Bram. Maar als MK er mee komt dan ben ik blij. Trouwens, die prijzen op marktplaats slaan nergen op. Ben best bereid om in het geval van een bijzonder model de nieuwprijs te betalen, Maar een veelvoud daarvan vertik ik gewoon, tenzij ik het model natuurlijk graag wil hebben ;D
-
Weet iemand overigens ook of Plan N, nadat ze verbouwd waren tot zitrijtuigen, ook met Plan D samen hebben gereden? Of reed Plan N alleen met Plan K?
Groetjes,
Jeroen
-
Op de site van Nico Spilt kom ik de volgende foto met onderschrift tegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/k05565.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/k05573.jpg)
"Wat later op dezelfde ochtend is loc 1219 met een spitstrein binnengelopen uit Eindhoven. Het materieel, een stoet rijtuigen plan E, plan D en plan N, wordt achteruit naar de opstelsporen geduwd. De dienstdoende rangeerder achter de schuifdeur van het laatste rijtuig leest rustig zijn krantje..."
Ik denk trouwens dat plan N ook wel samen reed met plan W, al heb ik hier geen foto van gevonden.
-
Plan reed N met plan K en never met plan W.
-
Ik kan het op een aantal foto's op internet helaas niet zo goed zien, maar had Plan N in de jaren 70 nog vouwbalgen of buisbalgen?
Jeroen
-
vouwbalgen
-
Van de laatste serie van 6 rijtuigen die ik gemaakt heb meldt 1 van de belangstellenden zich niet meer. Mocht er eventueel iemand geinteresseerd zijn dan kan hij mij een (gewone en geen PM) mail sturen.
-
Het fotobijschrift van Nico noemt Plan D, maar dit zal Plan K moeten zijn. Plan D was ten tijde van de opname al uit dienst.
Wim
-
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110180840616
-
Plan reed N met plan K en never met plan W.
Edoch..... ook dat is gebeurd. Op blz. 88 van het 1300-boek van Henk Bouman staat een trein afgebeeld die samengesteld is uit stalen D, plan K, N en W. Hierbij is de plan W direct gekoppeld aan plan N. Trein rijdt van (Köln via) Venlo naar Den Haag in 1979. Voor wie het boek niet heeft: de exacte samenstelling: 1309+1128+plan W+plan N+stalen D+plan K+plan K+plan N+plan N. Gezien het feit dat de plan W reclamebanen heeft moet dat een binnenlandse zijn. De samenstelling doet vermoeden dat de W + N als versterking in Venlo zijn aangekoppeld.
-
oh sorry ;D
-
Ik denk ook niet dat het vaak gebeurd is. Plan W2 heeft in de blauwe tijd hoofdzakelijk gediend als versterking in de plan E-treinen en die reden op Zandvoort-Maastricht en Amsterdam-Enschede. Plan N kwam tijdens de "zit-periode" (met plan K) nauwelijks buiten Den Haag-Venlo-Köln. Na aflossing door ICR werden ze vooral gezien in spitstreinen met plan E en plan K.
-
Het fotobijschrift van Nico noemt Plan D, maar dit zal Plan K moeten zijn. Plan D was ten tijde van de opname al uit dienst.
Wim
Vreemd, normaal zijn de bijschriften waarheidsgetrouw. Maar inderdaad kan het haast niet vanwege de automatische deurvergrendeling die in plan D ontbrak.