BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: 2200 op 30 September 2012, 23:16:25

Titel: Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 30 September 2012, 23:16:25
Dag allemaal,

Na ongeveer 30 jaar dromen en tekenen van een modelspoorbaan ::), sta ik nu dan eindelijk op het punt te beginnen. Maar voor ik definitief spoor ga leggen, wil ik toch graag jullie mening vragen over mijn plan.

De ruimte die ik heb is 3,80m x 0,80m, met een "zij-poot" van ongeveer 0,50m x 1,75m.

Op die, enigszins beperkte, ruimte wil ik een redelijk realistisch geheel opbouwen. Echter met de concessies die vrijwel elke modelspoorder voor lief zal moeten nemen (kortere perrons, krappere bogen, grotere wisselhoeken dan in 1:1).

Aangezien de 2200 al sinds mijn jeugd mijn favoriete loc, zal die een belangrijke rol gaan spelen.

Als tijdperk heb ik gekozen voor tijdperk 3, meer specifiek 1955-1956 (komt door de blauwe 2400 i.c.m. de 2200'en).

Het plan:
(https://lh4.googleusercontent.com/-zS4_dqEXVyk/UGiuw3IYRNI/AAAAAAAAuAM/pl_1NW7zYFE/s800/Schermafbeelding%25202012-09-25%2520om%252009.53.23.png)
(ik gebruik de proefversie van RailModdeler voor Mac, dus ik kan niets opslaan, hier en daar zijn de plannen al iets gewijzigd qua scenery).

Plannetje doorlopen:
-Rechtsonder bevind zich een fiddle yard, 4 tot 6 sporen. Opstelsporen zijn wat kort, maar ik kan het eerste spoor met wat creativiteit nog wel wat verlengen. Meeste treinen zullen echter wel passen.

-Via een boog (Tillig Elite R11 = 355mm radius) komen we op een recht stuk dat over een lengte van ongeveer 3 meter tussen 7 en 10 cm stijgt (moet ik nog even uitmeten).

-Dan weer een boog op het bovenste niveau. Die wordt gecamoufleerd, maar niet zoals in de tekening. Ik heb namelijk wat foto's gevonden van snelwegen in NL in die jaren en dat lijkt me een prima camouflage.

-Het eerste wissel (alle wissels: Tillig Elite 11gr.) loopt terug naar een opstelspoortje. Dit is enkel bedoeld voor treinstellen die niet of moeilijk door de krappe bogen naar het fiddle yard kunnen. Ik twijfel of ik dit ga aanleggen, want echt mooi vind ik het niet.

-Vervolgens lopen we het station binnen, waar het eerste wissel de keuze geeft tussen goederenemplacement(je) of perronsporen. gaan we rechtdoor, dan komen we op de twee kopsporen voor de reizigerstreinen, links ligt een simpel emplacement rond een goederenloods.

Alles een beetje afgeleid van Enkhuizen.

Wat jullie verder nog moeten weten:
Ik heb het niet heel erg op treinstellen en werk het liefst met locomotieven: Blauwe 2408 voor de buurtgoederentrein, bruine 2201 en 2215 (oude Roco, die nog helemaal verbouwd moet worden) voor getrokken reizigerstrein en goederentrein. Wordt later nog wel aangevuld met een Sik, misschien een 500.

Hoe zit dat dan met die 2200 in de reizigersdienst? Volgens Wikipedia is de 2200 tot 1958 ingezet voor reizigerstreinen op het traject Alkmaar - Den Helder. Dat leek mij wel bruikbaar, gezien mijn voorkeuren. Maar eigenlijk moet je dan kunnen omlopen bij het perron. Dat kost echter weer meer ruimte en dat is er nauwelijks. Daarom zit er dit verhaal achter: De lijn wordt geëlektrificeerd. Men is daar al mee bezig (de werkzaamheden zullen waarschijnlijk in de scenery opgenomen worden), maar blijkbaar is er vertraging opgetreden. NS had echter al wel gerekend op de inzet van mat'46 en de perronsporen vereenvoudigd door de omloop mogelijkheid te laten vervallen. Misschien wat ver gezocht, maar dit zou het geheel wat kunnen verklaren. Nu wordt in de vroege ochtend een 2200 naar dit station gereden (met een buurtgoederentrein?) en die zal afwisselen met de loc die de eerste trein op het perronspoor brengt.

Enfin, dit is wat er de afgelopen weken zo een beetje door mijn hoofd spookt en dit alles is gebaseerd op wat ik op internet heb kunnen vinden.

Dus nu zou ik graag jullie meningen horen, over het ontwerp en over de inzet van treinen.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Chris80 op 30 September 2012, 23:21:05
Hey,

Wat grappig, ik dacht, wat een bekend baanplan, lijkt sprekend op het nieuwe baanplan van mij. Die is nl. ook afgeleid van Enkhuizen  (y).

Veel succes met bouwen!!

Groet,
Chris
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Zaandam-Zuid op 30 September 2012, 23:36:24
Hoi,

Waar ga je de losse loc neerzetten? Die zou eigenlijk klaar moeten staan op een opstelspoortje. Je kunt natuurlijk ook met een stammetje met een 2200 voorop en een achterop gaan rijden. Zie bijvoorbeeld hier (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx) en daar (http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamplanK.aspx) op seinarm.nl.

Groeten,
Peter
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Edde op 30 September 2012, 23:36:44
Hallo 2200(gave naam ;))

Kan je het geheel niet omdraaien?dan hoef je niet zo"n scherpe
bocht te maken en hoef je niet te zakken.
Ik zou de perronsporen zo lang mogelijk maken,verder ziet het er leuk uit.
En dat de locs van de reizigerstreinen niet kunnen omlopen is geen probleem,
maar je moet inderdaad een extra loc hebben,maar dat geeft juist leuke rangeermogelijkheden.
Erg jammer dat je niets om treinstellen geeft,de blauwe DEI nr 36 van Artitec is een juweeltje,
ik wilde bijna overgaan op tijdperk III (NS). ;D

succes.  gr Ed.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 30 September 2012, 23:55:38
@chris80: ik heb in het verleden al vaker met het plan van Enkhuizen gestoeid, maar dat was alweer in de vergetelheid geraakt. Hier kwam ik weer wat baanplannen op basis van Enkhuizen tegen en zo is het dan toch nog ontstaan.

@zaandam-zuid: helemaal mee eens. Echter, perronspoor 2 wordt niet vast gebruikt, dus daar kan de tweede 2200 klaargezet worden. Een ervoor en een erachter kan niet in tijdperk drie, tijdperk vier vloekt met mijn blauwe 2400.

@edde: ja, het verbaasde mij dat die naam nog beschikbaar was. Omdraaien heb ik geprobeerd, maar was geen succes. Ik weet nu alleen zo gauw niet meer waar ik tegenaan liep. Perronsporen zijn ongeveer 1,30m, voor een tijdperk drie, denk ik, voldoende, maar het blijft een compromis. De tweede 2200 is al aanwezig, dus dat zal het probleem niet zijn. De blauwe engel van artitec is inderdaad mooi, als er een treinstel komt, zal die het zijn. Allen moet ik dan daadwerkelijk dat extra spoortje aanleggen, omdat die volgens velen niet door zo'nn krappe boog kan. En er moet ook wel wat te reageren/rijden overblijven, anders gaat het gauw vervelen, ben ik bang.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 1200blauw op 01 October 2012, 11:17:21
Ik begrijp dat je wat met station Enkhuizen hebt. Zou je dat loslaten dan zou je je volledig kunnen richten op een goederenverkeer. Dat geeft met je 2200 misschien wat meer mogelijkheden en je bent het probleem kwijt van een personenstel te moeten kopen waar je niet om geeft, je tòch flink geld kost èn niet door je boog kan. Dan zou je misschien nog een extra 2200 kunnen aanschaffen bijvoorbeeld  ;)
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Marc tramt op 01 October 2012, 11:25:24
Leuk baanplan, niet te groot, niet te complex, kortom top!
Ik heb toch een suggestie voor een aanpassing. De slinger in het spoor zou ik rechttrekken, dat oogt nog wat rustiger. De personentreinen rijden dan wel over het afgebogen spoor maar bij een kopstationnetje vind ik dat niet zo een probleem. Het rangeergedeelte kun je eventueel voorzien van een kort doodlopend stukje met stootjuk zodat losstaande wagons niet direct op het hoofdspoor kunnen rollen. Bovendien kun je er een loc op kwijt. In het rood de aanpassingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplanopm.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplanopm.png)
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Eelco Storm op 01 October 2012, 11:30:03
Leuk, deze ga ik even volgen! Ik speel zelf ook al een tijdje met een dergelijk idee, alleen dan geen kopstation.
Benieuwd wat je er van maakt  (y)

Eelco
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Arjan6511 op 01 October 2012, 11:38:03
- De overweg in het midden van de baan beperkt je sporenplan, en gezien de lengte van je baan zou ik het sowieso weglaten aangezien je aan de linkerkant een viaduct hebt;
- Combineer je tijdperk met 4, en je kunt ook grijs/geel en goederenwagens met computernummers inzetten. De blauwe 2400 is dan de uitzondering die de regel bevestigd.
- Orienteer je in plaats van Enkhuizen eens op Harlingen Haven. Minimale reizigerssporen (2, en later 1, allebei kopspoor) en meerdere goederensporen. Harlingen had ook een vuiloverslag, die zou je bij het viaduct kunnen bouwen. Bovendien is het verzinsel van electrificatie niet nodig, en je kunt kadesporen maken met havenkranen en misschien zelfs een deel van een schip verwerkt in de achtergrond....

Door je tijdperk te verruimen kun je ook de plan E trek/duw inzetten met 2200 en zelfs een DB 216 inzetten... Mocht je ooit overstag gaan is de DE II vrijelijk inzetbaar.

Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tothebeach op 01 October 2012, 12:10:31
Hoi 2200!

Marc is me net voor, ik had een vergelijkend voorstel alleen dan met een viaduct iets verder de hoek in. Een snelweg is wel erg breed en kan je landschappelijke element/sfeer verstoren. Door de brug onder een iets grotere hoek te plaatsen enaan de andere kant een klein stukje (los) spoor te leggen suggereer je dat het spoor recht door gaat terwijl het de bocht om gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_NS_TpIII.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_NS_TpIII.jpeg)

Voor wat betreft het tijdperk en sfeer, als je geen zin hebt om met treinstellen te rijden, een 2200 met een coupé rijtuig en een plan E is voorgekomen in de personendienst. Een kwestie van goed rondkijken op dit forum, in boeken en op internet. Waarschijnlijk heb je het boek dat vorig jaar verscheen:  D.E.-Lokomotieven, serie 2200/2300 en 2400/2500 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23804.0.html)? Daarin staan ook enkele voorbeelden. Mocht je het niet hebben, probeer het dan te erven, want 2e hands is het wat de gek ervoor vraagt
 (http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/D.E.-locomotieven/search/true/searchType/qck/N/8299/sI/true/sA/200/sc/books_all/index.html)(http://i169.photobucket.com/albums/u224/redmapletree_2007/Smiley/crazy.gif)
Groet,
Michel

Alhoewel er ook andere prijsjes (http://www.eurobuch.com/buch/isbn/9060133102.html) zijn
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Eelco Storm op 01 October 2012, 12:22:33
hou eens op zeg... je hebt gekken en gekken..  :-X
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Gert Arkema op 01 October 2012, 12:53:42
jamaar da's een eerste druk!
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Han Zijlstra op 01 October 2012, 15:14:55

Leuke periode ( statiosnweb geeft wel leuke foto's en vertrekstaat uit 1957 geeft zelfs de veerpont nog aan! Zeker inplannen die pont !

en voor t juiste sporen plan http://www.sporenplan.nl/ 
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: obb70 op 01 October 2012, 17:08:44
Ik zou de goederensporen misschien aan de voorkant leggen, want daar zit je vaker bij met ontkoppelen enzo.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 01 October 2012, 17:37:03
@1200blauw: ik heb niet specifiek wat met Enkhuizen, maar het sporenplan sluit aardig aan bij wat ik wil.

@arjan6511: let niet teveel op de getekende scenery, het is een idee, maar kan nog alle kanten op. Zo'n overweg is echt ondergeschikt aan het sporenplan. Ik zal mij eens verdiepen in Harlingen, klinkt interessant. Mijn tijdperk verruimen zou wijs zijn, maar ik weet van mijzelf, dat ik daar niet mee overweg kan. Op dat vlak maak ik het mijzelf erg moeilijk....

@tothebeach: ja, dat boek kwam ik vorige week ergens tegen. Meteen op zoek gegaan en toen kwam ik de prijzen tegen.... Steek ik liever in een mooie loc.

Dank voor alle suggesties en tekeningen, ik zal vanavond eens kijken of ik dat in het plan kan verwerken.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tothebeach op 01 October 2012, 17:44:26
Hoi 2200,
De schrijvers hebben beiden een account op dit forum. Je zou contact met ze op kunnen nemen voor meer informatie.

Groet,
Michel
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 01 October 2012, 17:45:26
Dat je er 30 jaar over gedaan hebt alvorens te beginnen aan je modelspoorbaan, maakt niet uit. Dat je er aan begonnen bent is veel belangrijker. Wat mij echter opvalt aan je baanplan zijn de vele wegen die je hebt ingetekend. Dat zou volgens mij met minder kunnen eventueel in het voordeel van de aanleg van de sporen.(Het spoor voor de DE2 bijvoorbeeld.) Maar het maakt het geheel ook wat rustiger. Natuurlijk wens ik je succes met de opzet van je modelspoor.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 01 October 2012, 23:17:47
Ik heb even mijn best gedaan:
(https://lh3.googleusercontent.com/-O-xeNExkJRc/UGoFNHokn4I/AAAAAAAAuAg/LTKzx1Qq418/s800/Schermafbeelding%25202012-10-01%2520om%252023.02.49.png)

De boog heb ruimer gemaakt (Tillig R21 - 425mm radius), wellicht kan er nu wel een DE-1 of DE-2 door? Nog steeds geen plannen om die aan te schaffen, maar het zou in elk geval de mogelijkheid open houden.

Ik heb, voor de overzichtelijkheid, alleen de grove lijnen van de scenery ingetekend (station, perrons, goederenloods, viaduct, seinhuis en baanwachterswoning).

Verder een extra opstelspoortje / opvangspoor voor losgeslagen wagons.

Als laatste inderdaad het viaduct wat schuiner geplaatst en een loos spoortje wat de indruk wekt van een doorgaande lijn (slimme tip, trouwens! Was ik zelf echt nooit op gekomen).

Perronsporen zijn nu zo'n 1,5m. Dat lijkt me redelijk.

Graag weer meningen!

@tothebeach: Ik heb het boek kunnen reserveren in de bibliotheek. Niettemin, wil ik hem ooit nog wel eens aanschaffen.

@obb70: Daar heb je zeker een punt, maar als ik dat doe, worden de perronsporen alleen maar korter.

Overigens is dit de enige foto die ik tot nu toe gevonden heb van een 2200 in die periode in de reizigersdienst in Noord-Holland:
(http://www.stationsweb.nl/koegras/afb3.jpg)
Bron:Stationsweb
Helaas kan ik niet goed zien welke rijtuigen erachter hangen. Ik herken een Stalen D, ik vermoed een verwarmingswagen, ik gok op een coupe-rijtuig en Plan E, zoals hier al benoemd is. Is deze lengte regulier geweest, of is dit erg kort?
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 03 October 2012, 21:29:54
Toch nog weer even opnieuw begonnen en het idee Enkhuizen los gelaten:
(https://lh3.googleusercontent.com/--ohw4XNknyw/UGyQu2nLGpI/AAAAAAAAuA4/bw-hCmx-Tjw/s800/Schermafbeelding%25202012-10-03%2520om%252020.29.24.png)

Vanwege de ruimte wel weer de nodige concessies, maar dat blijft. Nog maar 1 perron, lengte tussen de wissels 1,30m. Bij het spoor rechts onder kan een goederenloods, spoor links zou naar een kolenboer of zo kunnen gaan.

Er is nu geen hoogteverschil, de zwarte lijnen vormen de coulissen. Vanwege de rechte lijnen misschien wat minder spannend, maar dat zou de scenery wel weer goed kunnen maken, denk ik.

Fiddle yard is wat krap met maar drie sporen, daar moet ik nog even goed naar kijken. Maar ik zou wellicht een in hoogte verstebare fiddle yard kunnen maken en de capaciteit verdubbelen.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: sjef hoenjet op 03 October 2012, 23:43:07
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b_bovwn2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/b_bovwn2.jpg)
Misschien door het spoor iets te draaien, ontstaat er van A naar B een verschil in diepte van de evt. huizen/winkels.
De lengte van het perron word hierdoor toch nog 160 cm tussen de wissels.
De opstelsporen zouden ook met wissels kunnen. Je houd toch dezelfde opstellengte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b_bovwn_f_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/b_bovwn_f_1.jpg)
En eventueel achter of zelfs in de huizen/winkels een extra opstelpoor voor DEI of DEII
Groet Sjef
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tothebeach op 04 October 2012, 08:22:51
Hoi 2200,

Het voorstel van Sjef geeft wel meer spanning in het ontwerp. Maar ergens mis ik een achterliggende gedachte. Bij een nabootsing/impressie van Enkhuizen heb je het echte station als achterliggend motief. Enkhuizen heeft een station gekregen vanwege de grootte/lokale industrie/veerverbinding met stavoren, om maar een aantal te noemen. Mijn vraag bij dit station is ook, waarom ligt dit station op deze plek, welk doel heeft het gediend of dient het nog steeds. Wat is de achterliggende gedachte?
Zelfs binnen Enkhuizen was je op zoek naar rechtvaardiging van het gebruik van de  2200. Zo iets mis ik een beetje.
Je zou ook komende zaterdag naar Zwolle (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43393.msg691770.html#msg691770) kunnen komen, daar kan je het altijd voor leggen aan medebeneluxers voor commentaar, meedenken enzo.

Groet,
Michel
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: obb70 op 04 October 2012, 08:32:50
Misschien moet je gewoon eens wat schetsen met ruitjespapier, passer, potlood en gum. Dan iets neerleggen en verwijderen gaat sneller dan op de computer, binnen dezelfde tijd heb je dan veel meer ontwerpjes.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 04 October 2012, 09:20:01
@Sjef: Dank voor je input:
(https://lh5.googleusercontent.com/-nN_Zn_HrLIo/UG0w0HXzvGI/AAAAAAAAuBU/VOe_8LCceXw/s1152/Baanplan.png)
Wel weer gewoon naar een niveau lager voor de fiddle yard.

@tothebeach: Daar ben ik het wel heel erg mee eens. In mijn hoofd kom ik toch steeds weer terug op het eerste ontwerp. Ik denk dat het bovenstaande ontwerp op zich niet heel gek is, maar ik blijf dan toch wat "zwemmen" over het hoe en waarom. En eigenlijk kom ik steeds weer, in grote lijnen, op het eerste ontwerp uit. Ondanks alle probeersels tussendoor. Helaas kan ik zaterdag niet, wel jammer, want ik woon in Zwolle, dus mooi om de hoek.

@obb70: Ik ben aardig vingervlug op de laptop, dus dat werkt voor mij sneller dan papier. Persoonlijke voorkeur, zeg maar. Het is zeker de bedoeling om op korte termijn gewoon te gaan leggen en uitproberen, maar ik moet eerst even een idee hebben wat ik ongeveer aan rails en wissels moet aanschaffen.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Martin Welberg op 04 October 2012, 09:27:09
Vin de eerste eigenlijk ook wel de leukste. Is er een reden dat je rechts wel een fiddle haaks op de baan kunt hebben maar links de boogstralen niet groter kunt maken ?
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 04 October 2012, 09:33:54
Rechts heb ik een stuk loze ruimte, wat ik op kan vullen met een fiddle yard. Links kan ik wel iets uitbreiden, maar het nadeel is dat ruimere bogen ook gevolgen hebben voor de beschikbare lengte op de rest van de baan. De aansluiting op de boog komt dan zo'n 8cm meer naar rechts en meer naar beneden. 't Lijkt weinig, maar ik merk tijdens het tekenen dat het toch allemaal wat ongelukkiger uitpakt.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Arjan6511 op 04 October 2012, 09:38:47
Onderstaand ontwerp is ook zeker goed, met name de boog aan de linkerkant van de baan die is verdwenen is een pluspunt.
1 opmerking:
In onderstaand ontwerp zit er veel ' loze` ruimte tussen de goederen- en perronsporen. Dat is bij jouw baan met een niet al te groot oppervlak een beetje zonde.

Michel heeft ook zeker een punt. Een ontwerp kan een beetje doods overkomen als er geen verhaal achter het sporenplan zit.

Tja, en dan kom ik toch weer terug op Harlingen Haven.

Ruime inzet van 2200 en 2400. 2 reizigerssporen, en toch redelijke variatie met reizigersmaterieel. Zelfs Duitse Silberlingen zijn met een bruine 2200 in te zetten.

Goederensporen ruim aanwezig, zelfs met een kadespoor. Harlingen had een houtimport (Hubert Jans) en de vuiloverlslag (waarvoor de Roco VAM-wagens oude type inzetbaar zijn) en nog wat ander kleinschalig vervoer.

Je kunt het verhaal uitbreiden door een Sik of Hippel op de baan te stationeren. Dat verruimt je speelmogelijkheden en de inzet van je goederenmaterieel.

Een buurtgoederentrein wordt aangebracht door een 2200 of 2400. Aan jou de keus of je de lok op een opstelspoor zet of weer verder laat gaan met wat wagens.

De rangeerlok trekt de trein uit elkaar en plaatst de wagens bij de juiste sporen (op je baan zijn denk ik maximaal 3 aansluitingen haalbaar) maar heeft nog een extra klus. Buiten de baan, 2 kilometer terug zitten ook een paar klanten (denk met een knipoog aan Franeker) die ook door de rangeerlok bedient moeten worden.
Met 2 of 3 wagen vertrek het rangeerdeel naar deze klanten (fysiek naar je schaduwstation) waar wagens worden gewisseld (met de hand dus). Daarna komt het rangeerdeel weer terug en begint het klaarzetten van de buurtgoederentrein die weer door een grote lok wordt opgehaald.

En zo kun je aardig wat mogelijkheden persen uit je baantje, en met een haven erbij komt het zeker tot leven.


Overigens is Eurospoor in de Jaarbeurs wel verplichte kost, 19-20-21 oktober.










 
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 04 October 2012, 09:55:47
Ik heb, naar aanleiding van bovenstaande opmerking, hier een topic gevonden over Harlingen-Haven. Eerste indruk is leuk, ik ga me hier vanavond eens even goed in verdiepen. Dank voor de tip (nogmaals), dit biedt waarschijnlijk wel mooie mogelijkheden.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Martin Welberg op 04 October 2012, 10:42:35
Denk dat je het station nog rustig een 10 graden naar de open ruimte kunt schuiven. Als je afstapt van het vaste stukken idee en de bogen met flex maakt zal dat toch geen probleem opleveren denk ik. Ben wel gecharmeerd door de eenvoud van het plan..
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Arjan6511 op 04 October 2012, 10:49:28
@2200: Dit topic? http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39073.0.html

PS: Dat je een nickname kiest in spoorse sferen is op dit forum logisch. Velen (waaronder ik) vinden het dan wel prettig met een voornaam te kunnen communiceren, dus zou je die kunnen verwerken in je afsluiting of onderschrift?
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 04 October 2012, 11:12:43
Ja, die bedoelde ik.

 :-[Je hebt helemaal gelijk, ik was vergeten een onderschrift op te stellen.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Arjan6511 op 04 October 2012, 11:29:05
Kan gebeuren Hugo.

Ik ga het draadje ook nog eens lezen. Omdat een deel van mijn familie uit Harlingen komt en er vroeger veel ben geweest is het voor mij extra interessant.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 05 October 2012, 19:22:49
Ik heb me eens verdiept in Harlingen-Haven en het is inderdaad een zeer interessant station. Veel mogelijkheden voor rangeren, maar ook voor scenery. Dus nogmaals dank voor de tip.

Ik ben een aantal uren aan het puzzelen geweest, om te kijken of ik dit in een mooi baanplan kan uitwerken, maar op de beschikbare ruimte, houd ik alleen een gedrocht over, waarin met de beste wil van de wereld, Harlingen-Haven niet meer te herkennen is. En dan heb ik al veel weggelaten, samengedrukt en vereenvoudigd. Helaas.

Dus mijn pijlen maar weer gericht op mijn eerste plan van Enkhuizen en de tips uit dit topic zoveel mogelijk meegenomen. De ligging iets gewijzigd en de verbinding tussen de boog en het station "gladgetrokken" en alles een beetje ruimer opgezet:
(https://lh4.googleusercontent.com/-aHJ6r4t-t2M/UG8RjqySxbI/AAAAAAAAuCE/Xy_bd_OWn5E/s800/Schermafbeelding%25202012-10-05%2520om%252011.41.42.png) (https://lh4.googleusercontent.com/-aHJ6r4t-t2M/UG8RjqySxbI/AAAAAAAAuCE/Xy_bd_OWn5E/s800/Schermafbeelding%25202012-10-05%2520om%252011.41.42.png)
klik voor grotere weergave

Goederenloods, stationsgebouw, perrons en seinhuis ingetekend, de rest vul ik later wel in. De zwarte lijn is iets wat de boog aan zicht onttrekt. Dat kan een rij gevels zijn of een viaduct. Ik zie nog wel wat ik daar maak.
De bogen zijn nu Tillig R21 (=425mm radius), zodat rijtuigen daar goed door kunnen, wellicht de meeste treinstellen ook (voor als ik dat in de toekomst toch nog wil).

Het oppervlak is daarom iets groter getekend, 90 cm breed. Vanaf het punt vlak na het eerste wissel, zal ik dat terug laten lopen naar 80cm en dan rechtdoor tot aan de fiddle yard. Op dat deel kan ik dan waarschijnlijk ook nog een stukje kade uitwerken, al moet ik wel even goed kijken hoe ik uitkom met de fiddle yard.

Reizigerstreinen rijden nu niet over een afbuigend spoor, zoals het eigenlijk hoort. Dit houdt wel in dat de loc om de trein terug te rijden, van ver moet komen, maar dat is dan maar mijn compromis in dit geheel (en vast niet de enige).

Ik heb nog even overwogen om maar 1 perronspoor te maken, maar het tweede spoor biedt mij in de toekomst extra mogelijkheden. Een speciale trein (verloftrein, excursietrein), maar bijvoorbeeld ook een stoomtram (iets als Alkmaar-Bergen bijvoorbeeld) of misschien ligt dit station wel dicht bij de Duitse grens en komt hier enkele malen per dag een Duitse stoomloc met een paar drieassige Umbauwagen. Die kan dan op spoor 2 stoppen, een Sik of andere NS loc zet de trein op spoor 1, waarna de Duitse loc weer aan de juiste kant aankoppelt en de terugreis kan aanvaarden.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tothebeach op 05 October 2012, 19:48:29
Hoi Hugo,

Ziet er strak uit. Jammer van H.-haven, maar ik denk dat je met dit plan aardig uit de voeten kunt. Bij Enkhuizen zou je ook kunnen denken aan stukken stadsmuur/stadswal die een afscheiding kunnen vormen.
Daarnaast is het wel slim om 2 perronsporen te houden, ook om de redenen die je zelf al noemt. Is het misschien nog een idee om het uitwijkspoor (bij het goederendeel, het spoor dat naar links wegloopt) te verlengen en daar een industrietje aan te vestigen?

Groet,
Michel
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 05 October 2012, 20:34:55
Daar zat ik zelf ook aan te denken, Michel. Ik heb het nog niet getekend, maar ga me eens verdiepen in de mogelijkheden. Het moet wel iets passends zijn en echt een extra mogelijkheden bieden.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tijgernootje op 06 October 2012, 13:59:09
Ga ik het nog wat leuker maken  ;)
Miss een idee om een loc verzorgingsplaats te creeren ergens ?
Zelfs diesels moeten toch wat TLC hebben om z'n tijd,om nog maar te zwijgen over diesel  ;D
Misschien is het in te passen,ik miste dit idee ergens wel dus vandaar dat ik m even in the spotlight gooi  :)
Verder ziet het er door zijn "simpelheid" echt goed uit dat banenplan,ga zo verder  (y)
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 06 October 2012, 14:41:51
Dat heb ik bewust niet gepland, omdat ik er vanuit ging, dat dit station daarvoor te klein zou zijn. Was dat een denkfout?
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tijgernootje op 06 October 2012, 17:30:30
Denk fouten zijn er niet,je bent tenslotte zelf bouwer,baas,opzichter en grootgrond bezitter op je baan  ;D
Het is zomaar een idee en t hoeft niet veel ruimte te vergen.
Miss dat anderen hier ook een duit in het zakje kunnen doen.
Dat het hebben van zelfs een erg kleine ruimte voor wat verzorging niet/wel nodig is,hangt niet af van de grote van je baan.
WAt het wel hebben ervan miss extra oplevert, is het extra rangeer plezier van locs die bv op je wachtspoor/in de omgeving staan te wachten op een volgende inzet  ;)
Nogmaals zomaar een idee,hopelijk willen anderen hier ook is over meedenken.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tothebeach op 06 October 2012, 20:48:10
Het is een idee, ook mijn station (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wagensheim_sporenplan.jpg) is niet zo groot, heeft wel een klein depot. Probeer het wel goed in te passen, dat het ook logisch is dat er een depot is op die plek. Er zijn wel mogelijkheden voor iets kleins. Zelfs al is het maar een sikloodsje, een tankplaats voor een 600....

Groet,
Michel
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 06 October 2012, 22:50:24
Natuurlijk ben ik eigen baas en bepaal ik zelf wat wel en wat niet. Als ik echter naar foto's kijk van stations van dit formaat, genomen halverwege de jaren vijftig, dan kom ik niet iets als een verzorgingsspoor tegen. Dus neem ik aan dat NS dat toen al niet meer had. Als iemand weet dat dat toen nog wel voorkwam, dan hoor ik dat graag. Want het biedt inderdaad een leuke aanvulling.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 12 October 2012, 09:52:40
Toch nog weer een keer gaan tekenen. Globaal kom ik iedere keer op hetzelfde uit, met detail verschillen. Echter, de helling naar beneden zat me behoorlijk in de weg. Ten eerste vanwege de constructie, ten tweede omdat ik vermoedelijk een te hoog hellingspercentage haal, ten derde omdat ik sowieso niet zo gelukkig ben met helling, vanwege het technische aspect (onnodige extra belasting van de locomotief).

Afgelopen weekend de ruimte nog eens goed bekeken en overlegd met mijn vrouw. Vervolgens het oppervlak van de baan gemaakt. Daarmee leg ik mij al vast, maar je moet toch ergens eens een knoop doorhakken. Op basis van die vastgelegde ruimte en het eerdere sporenplant, het volgende ontwerp gemaakt:

(https://lh5.googleusercontent.com/-nvj9Z96nsys/UHfJh2_WVNI/AAAAAAAAuCg/JgLSfssTsH8/s1152/Baanplan.png) (https://lh5.googleusercontent.com/-nvj9Z96nsys/UHfJh2_WVNI/AAAAAAAAuCg/JgLSfssTsH8/s1152/Baanplan.png)

Door het geheel een stuk te verdraaien, kan ik nu met een ruimere boog (Roco Line R6 = ~60 cm) naar het Fiddle Yard, nu links geplaatst. Alles ligt nu op dezelfde hoogte en alles is goed bereikbaar (bij de helling aan de achterzijde, zou ik bij calamiteiten nauwelijks kunnen komen).

Wel weer wat scenery ingetekend (excuses aan degenen die dat storend vinden), ook om te kijken of ik bepaalde zaken zo wat kan camoufleren. De open ruimtes worden later nog wel ingevuld, al denk ik wel dat ik het water gedeelte nog een stuk naar links verleng.

Alles wordt gelegd met Tillig Elite, met uitzondering van de genoemde boog in Roco Line (die had ik nog en is prima bruikbaar, volgens mij). Het extra spoortje, om de hoofdlijn te beveiligen, heb ik weer weggelaten, vanwege ruimte en omdat ik toch niet zo goed wist wat ik er verder mee moest. En in het originele plan van Enkhuizen, zie ik hem ook niet.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Chris80 op 12 October 2012, 10:10:16
Ik vind het een mooie oplossing! En scenery intekenen vind ik eerder inspirerend dan storend. Veel plezier met bouwen!

Groet,
Chris
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Railroadtycoon op 12 October 2012, 10:48:59
Dit oogt id beter  (y) en de gekozen oplossing is ook verstandig (er ???).

Allie
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tothebeach op 12 October 2012, 11:06:09
 (y)
je hebt de rust in je baanplan gebracht. Het ziet er evenwichtig uit.
Hout bestellen!!  ;)

Groet,
Michel
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Jeronimos op 12 October 2012, 11:12:44
Hmmm, misschien toch nog even wachten met dat hout bestellen, Michel. Want ik heb nog een voorstelletje voor Hugo.

Ik lees dat je nog wat meer water zou willen, Hugo. Wordt dat een haven? Want dan zou je de goederenloods bij de haven kunnen neerzetten, zodat je gelijk een spooraansluiting hebt bij de haven en op de plaats van de goederenloods getekend zoals in je plan het station met perron.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 12 October 2012, 12:23:58
Michel, het hout is er al, onderbouw staat ook al ;). Netjes bekleed met piepschuim, waarin de vormen van het landschap verwerkt kunnen worden.

Jeroen, zeker een optie voor mij geweest en een aantal uren mee gestoeid. Maar het resultaat werd me te propperig en dat is precies wat ik niet wil. Het deel water wat al is ingetekend, wordt met een kade uitgevoerd, de rest zal waarschijnlijk gewoon een wal worden. Exacte invulling komt nog wel, eerst rails leggen en testen. In eerste instantie wordt alles analoog. Wanneer dat feilloos werkt, zal ik wel overstappen op digitaal. Of het een Roco MultiMaus wordt of een Minitrix Mobile Station... Ik twijfel nog sterk. Aangezien ik wissels en dergelijke niet digitaal zal aansturen, is een beperkte aansturing voldoende, al lijkt me een Piko Digi weer wat al te beperkt.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 12 October 2012, 12:28:44
Foto's??? 8)

Binnenkort wil ik ook met een modulebaantje beginnen
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tothebeach op 12 October 2012, 13:53:20
Hoi Hugo,

Waarom ga je de moeite doen van eerst analoog en vervolgens digitaal? Ga je echt eerst alle sporen onderling van elkaar isoleren, een controlebord maken, zodat meerdere treinen naast elkaar kunnen rijden, om daarna dat overbodig te maken? Bij mijn baantje ben ik gelijk (vanuit het niets) begonnen met de roco MM, daar die voldoende mogelijkheden geeft om loks te besturen en te programeren (althans in de beginfase) en om dat gesoldeer te voorkomen. Ik ben niet zo'n soldeerder, vandaar.
De eerste lok heb ik laten digitaliseren, daarna ben ik dat zelf gaan doen. Zo had ik tenminste een proeflok waarvan ik zeker wist dat ie het deed. Waarmee ik de andere lokst kon vergelijken of ik het wel goed deed, en of ze het überhaupt wel deden.

Voor wat betreft de kade, misschien kan je ooit nog een spoor leggen vanaf het huidige spoor 1 naar de kade.

Groet,
Michel
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 12 October 2012, 15:09:20
Oohhhh .... dat moet ik even toelichten. Ik ga helemaal geen baanvakken en isolaties maken. Alles wordt min of meer 1 geheel. Ik wil echter eerst testen of alle verbindingen kloppen en overal even goede stroomvoorziening is. Daarna sluit ik pas iets digitaals aan. Dat houdt dus in, dat in eerste instantie slechts 1 lok op de baan kan zijn, maar dat is voor de testfase voldoende.
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: tothebeach op 12 October 2012, 15:12:57
Ik vond het al zo omslachtig, maar ik wilde het even vragen. Maar deze werkwijze ken ik :D
succes!

Groet,
Michel
Titel: Re:Baanplan NS tijdperk 3, klein eindstation
Bericht door: 2200 op 25 November 2012, 17:29:51
Dit verhaal gaat hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48270.0.html) verder.