BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Thomas G. op 28 September 2012, 20:13:42
-
Hallo,
Ik heb een paar roco kortkoppelingen op het oog van het oude type.
Nou weet ik niet of deze ook op de ICR's van Lima passen.
Ik heb wel enige verbouw ervaringen.
Thomas
Zie ook mijn Nieuwerveen draadje
-
Niet zomaar. Die kortkoppelingen passen in een zogenaamde nem-schacht. De gemakkelijkste manier om een rijtuig van zo'n schacht te voorzien is door er een Symoba kortkoppelmechaniek onder te plakken. Koppelen de rijtuigen gelijk echt kort. Hierbij een foto van een Lima plan E met een kleine Symoba. Zit toevallig een gewone beugelkoppeling in de schacht, maar dat maakt voor het idee niet uit.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/fiets3.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fiets3.jpg)
-
Hallo Henk en anderen.
Waar kan ik een Symoba kortkoppelmechaniek kopen?
En aan hoeveel moet ik denken?(€)
Groet Thomas
-
Jophispoor uit Venlo heeft die dingen doorgaans wel liggen. Staat ook altijd op Houten.
-
en hoeveel moet dat kosten?
ik zou ze graag op willen halen venlo is voor mij 165 km verderop.
En dat is een beetje ver...
-
Ik dacht een eurootje of zes per setje, dus voor één rijtuig. Je hebt de kleine Symoba's nodig. Jophispoor is geen echte winkel, maar verstuurt graag. Heeft tegenwoordig zelfs een website.
http://www.jophispoor.nl/page3.html (http://www.jophispoor.nl/page3.html)
-
Hallo Thomas,
Bij ANW modeltreinen hebben ze die symoba kort koppel kinematieken ook.
Zie onderstaande link.
http://www.anw-modeltreinen.nl/sy_koppelingen.htm (http://www.anw-modeltreinen.nl/sy_koppelingen.htm)
Even naar beneden gaan.
Waarom ik deze symoba's aanraad is, omdat ze klein zijn en omdat er een veertje in zit, die de koppeling precies in het midden houdt, zodat er makkelijk gekoppeld kan worden. Ik heb ze onder Jouef, Lima, Marklin, Fleischmann goederen wagons en onder IRM, mDDm en koploper. Ze koppelen en rijden perfect met wagons, die vanuit de fabriek al voorzien zijn van kortkoppelingen en kinematieken.
Ik wil je wel waarschuwen, dat de oude eerste type zwarte Roco kort koppelingen van het type smalle vorkje met beweegbaar half maantje voor het voor ontkoppelen, niet kunnen koppelen met de nieuwere grijze Roco kort koppelingen van het type smalle vorkje met beweegbaar half maantje voor het voor ontkoppelen.
Je zou ook kunnen kiezen voor een vaste koppeling, als het voor een trein is met meerdere Lima ICR's (stam), die toch meestal in dezelfde samen stelling zal rijden.
Ontkoppellen gaat dan ook nog steeds. (y) Zie bovenaan op de pagina van ANW.
Succes en laat je het resultaat zien? Graag, aub, dank bij voorbaat. Please? ;D
Hartelijke groeten
Wil
De kortkoppel kinematiekjes van RIBU werken ook goed, maar deze SYMOBA's zijn stukken beter.
Ik ben verslaafd aan kort koppelingen sinds Fleischmann plan V uitbracht! ;D
-
Nou Thomas, zo helder als Wil kan ik het niet beschrijven maar wel onderschrijven. Vooral de verschillen tussen de zwarte en grijze kortkoppelingen van Roco is een feit, hetgeen je niet moet onderschatten.
-
Hallo,
Heb ik dan alleen de SYK111 nodig of moet de SYK107 er ook bij nemen?
Thomas
-
Je hebt op zich 103 (schacht) en 111 (mechaniek) nodig, maar Jophispoor verkoopt zakjes met daarin de benodigdheden voor één rijtuig. In dit geval dus een zakje met twee keer 103 en twee keer 111.
De schachten 107 of 110 gebruik je alleen als daar een speciale reden voor is en dat heeft meestal met ruimtegebrek te maken. Daar heb je bij de Lima's geen last van.
-
Ik wil je wel waarschuwen, dat de oude eerste type zwarte Roco kort koppelingen van het type smalle vorkje met beweegbaar half maantje voor het voor ontkoppelen, niet kunnen koppelen met de nieuwere grijze Roco kort koppelingen van het type smalle vorkje met beweegbaar half maantje voor het voor ontkoppelen.
Koppelen ze niet met elkaar omdat het verschil in de kleur (zwart/grijs) zit ???
Of heeft Roco zojuist een nieuwe type kortkoppeling op de markt gebracht? Ik ken alleen het type met Roco-nummer 40270 (of 40271 als je er 50 tegelijk koopt).
Freek
(snapt het even niet...)
-
Wil bedoelt de allereerste kortkoppeling van Roco uit de jaren zeventig. Die leek op de huidige kortkoppeling, maar was zwart en had geen ontkoppelbeugeltje. Zijn al heel lang niet meer in de handel, maar je vindt ze wel bij oudere modellen, al was het maar in de doosjes.
Tegenwoordig heb je ook nog de Universal, maar die wordt niet door iedereen als een echte kortkoppeling beschouwd.
-
Inderdaad, de oude zwarte kortkoppeling is net ietsje anders van vorm, waardoor de vorkjes niet geheel in de kort koppeling 40270 passen en er is 1 mm meer in elkaar nodig, waardoor de haken niet in de uitsparingen aan de zijkant komen.
Maar hieronder laat ik een andere Roco kortkoppeling zien, die er ook niet mee kan koppelen.
(http://s394.photobucket.com/albums/pp29/WilvdM/treinen/kortkoppeling.jpg)
Nu is ook gelijk het voordeel van de Symoba 111 te zien, waarvoor geen V vormige gleuf in de wagon gemaakt had hoeven worden. In de wagon is een Ribu mechaniek geplakt.
Groetjes
Wil
-
Wat is een goede lijm om Symoba's onder een Lima te plakken? Ik heb ooit Ribu koppelmechanieken proberen te lijmen onder plan E's maar dat lukte van geen kanten.
Freek.
-
Superlijm, een gelvariant, of tweecomponentenlijm.
-
Ik bedenk me net dat ik laatst een flesje Olba Industrielijm heb gekocht om een kapstok met haken van een raar soort kunstof te repareren. Prima spul, een koppeling aan een plan E moet dan ook lukken.
Freek.
-
Een echte modelbouwert ken niet zonder Olba ;D
Gr.
Eric
-
Mwoah, kortkoppelmechanieken laten zich hier tot nu toe prima plaatsen met ordinaire Pattex. Het enige flesje Olba dat ik ooit kocht, bleek bij thuiskomst uitgedroogd. :-\
Dat is natuurlijk dikke pech, maar zelfs Olba kan maar één keer een eerste indruk maken. ;D
-
Goede tips die Symoba koppelingen. Heb ze direct besteld bij AnW en ga deze week eens fijn klooien! Ik heb een berg ICR rijtuigen van Lima, zowel benelux als ic kleurstelling en erger me dood aan die standaardkoppelingen. (y)
-
Hoi,
Om te voorkomen, dat het mechaniekje zelf ook per ongeluk vast geplakt wordt, eerst een paar druppeltjes olie in het mechaniekje doen.
(De seconden lijm, vooral de waterige dunne, kruipt overal in. Beter is het om de gel versie te gebruiken.)
Het is mij al een paar keer overkomen. :'(
De mechaniekjes bewegen ook veel soepeler met een paar drupjes olie.
De olie is dezelfde, als die voor het smeren van de locomotieven gebruikt wordt.
Groetjes
Wil