BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Gert1 op 20 May 2007, 22:31:46
-
Afgelopen dagen verbleef ik in Parijs. En tijdens een wandeling langs de Seine, op weg naar de Eiffel-toren, ontdekten we ineens dat er een TGV in de Seine lag. Nadere inspectie leerde dat de Fransen dit idee niet alleen van de NS hebben afgekeken, maar dat ze de TGV gewoon op een Nederlandse bak hebben gemonteerd.
Natuurlijk kon je de TGV ook van binnen bekijken (niet gedaan: wachttijd meer dan een uur). Maar gelukkig was er op de kade ook een expositie-tent met daarin een groot schaalmodel, veel foto's, een video-vertoning etc. etc.
mvg,
Gert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TGV_Seine_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TGV_Seine_1.jpg)
-
Ja klopt, staat ook enligne:
http://www.sncf.com/actu/v150/
Leuk dat we wat echte platen zien ;D
-
..... maar dat ze de TGV gewoon op een Nederlandse bak hebben gemonteerd.
Logisch, in andere landen hebben ze niet van zulke bakken. Wat een bak. ;D
-
Jammer ik was 14 en 15 mei in parijs, helemaal gemist >:(
-
Logisch, in andere landen hebben ze niet van zulke bakken. Wat een bak. ;D
Is dat zo Klaas? Nooit geweten! maar waarom dan? Waarom is zo'n bak zo specifiek Nederlands?
mvg.
Gert
PS: @nspoorfan: Dat is erg jammer! Wij wisten ook niet dat de record-TGV in de Seine lag. Was puur toeval dat we er langs kwam tijdens een wandeling van ons hotel naar de Eifel-toren.
-
Nooit geweten! maar waarom dan? Waarom is zo'n bak zo specifiek Nederlands?
Ze zullen vast wel in Frankrijk zulk soort bakken hebben maar Nederland heeft een dikke vinger in de pap op scheepvaart gebied.
Ik ben ooit eens een paar keer met een binnenvaartschip meegeweest via de Rijn naar Basel en dan is 75% van alle schepen die je tegenkomt Nederlands.
In Basel hoorde je meer Nederlands als Duits over de Marifoon kletsen :) Is toch wel leuk.
Koen
-
Ik overdreef een beetje toen ik stelde dat ze in andere landen niet van zulke bakken hebben. Maar het zijn vaartuigen die vooral toegepast worden in de z.g. natte werken. En aangezien Nederland daarin nog steeds koploper is zal de bakkendichtheid in Nederland aanzienlijk groter zijn dan in welk ander land dan ook.
-
Is het niet de zelfde bak waar ook de IRM op heeft gestaan?
Groet Erik
-
Nope; ff google'n...:
bahnbilder.de (http://www.bahnbilder.de/name/galerie/kategorie/Niederlande~Triebz%FCge~BR+8400/digitalfotografie/24.html)
naar beneden scrollen, net niet helemaal....
De railklipper bak is zeker de helft smaller.
-
Bovendien had de Railklipperbak een eigen motor, volgens mij was het een veerpont geweest en geen gewone duwbak.
-
Is dat zo Klaas? Nooit geweten! maar waarom dan? Waarom is zo'n bak zo specifiek Nederlands?
Da's nogal logisch... er zijn héél weinig buitenlandse bakken waar "Lelystad" op staat.... ;D
Sorry hoor, kon 't niet laten :P
-
Volgens mij staat er ook Amsterdam op maar is een beetje
onherkenbaar gemaakt doormiddel van verf.
Marc
-
Da's nogal logisch... er zijn héél weinig buitenlandse bakken waar "Lelystad" op staat.... ;D
Sorry hoor, kon 't niet laten :P
Tussen Malta en Gozo hebben nog oude veerboten gevaren die tussen Den Helder en Texel gevaren hadden. Je kon vaag nog iets lezen van Texelstroom en nog wat teksten waren in het nederlands. ;D
mvg,
Matthijs
-
Klopt, ook wie de lambrisering geleverd had, of iets van dien aard. En de haakjes voor je jas waren identiek aan die op mijn lagere school. Gelukkig hebben ze die oude rommel de deur uit gedaan en varen ze nou met op Malta gebouwde veren.
Als ze nou eens de recordtrein hierheen haalden in plaats van afgedankte Nederlandse rommel... :D
- Peter
-
Hebben ze op malta al moderne bussen???? :P. Maar die oldtimer bussen hadden wel wat ;D
Op Malta zijn nog wel resten te vinden van een spoorlijntje 8)
mvg,
Matthijs
-
Hebben ze op malta al moderne bussen???? :P.
Yep. Chinees, helaas.
Maar die oldtimer bussen hadden wel wat ;D
Als je van viezigheid, vervuiling en geen comfort houdt, dan wel ja. :)
Op Malta zijn nog wel resten te vinden van een spoorlijntje 8)
Klopt. Op hemelsbreed 150 meter van mijn huis. En zo gaat het toch weer over treintjes.
Alleen niet over Franse Railklippers, dus wie iets over Malta wil weten (maar geen toeristisch advies ajb) gebruike een persoonlijk bericht.
- Peter