BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: quinox op 25 September 2012, 20:13:22
-
Hoi,
Ik ben met veel interesse dit topic aan het lezen en past eigenlijk wel een beetje in mijn, toekomstig, plaatje.
Ik ben wat markt-onderzoek aan het doen op dit onderwerp en specifiek over modelspoor. De reden? Ik wil zelf een webshop voor modelspoor opzetten.
Eigenlijk is de shop al zo goed als af, maar ben nog met leveranciers aan het polsen hoe, wat en wanneer.
Een voorwaarde om bij hen in te kopen is, dat je "marktconforme" prijzen moet hamteren. tjah...wat is marktconform? Als je kijkt naar de Germaanse volkeren liggen de prijzen daar lager dan in in Nl over het algemeen.
Mijn doelstelling is juist om wat lagere prijzen te hanteren. Juist meer naar de Duitse prijzen toe zal ik maar zeggen. Dit kan ook gerealiseerd worden doordat ik geen huur voor mijn webshop hoef te betalen. Ook gas, water, licht, beveiliging etc is niet van toepassing.
Dus ja....de prijzen kunnen lager is mijn mening.
Eerst maar eens de finaciering op orde zien te brengen.
Oja..ik zoek nog sponsoren ;-)
Gr
-
waar zoek je sponsoren voor?? voor je voetbal club ? Alpe du zes ?? sponsorloop ??
-
Toch nie voor z'n webshop waar die al geen huur, gas licht en water voor betaald ???....................... ;) ;D
-
Bedoel je dit soort sponsoren?
(https://lh5.googleusercontent.com/-4oRsrZq31S4/Tz-rqmG3dpI/AAAAAAAAG5s/mvjwp5B6Lfw/s720/IMG_2692.jpg)
-
Als dat uit te maken was uit mijn vorige bericht.....
Nee...sponsoren om wat geld te lenen voor de voorraad. Begint toch al een aardige investering te worden.
Ik kan moeilijk mijn klanten 3 weken moeten laten wachten. Liefst binnen 48 uur na bestelling bezorgt. Of het artikel is niet op voorraad, dan max 7 dagen (ligt aan importeur)
Gr
-
Dat heet hier gewoon een bank...
-
oooo die sponsor bedoel je, bij mijn bedrijf heet die sponsor Rabobank ;D , al sponsor ik eigenlijk eerder hun,dan zij mij :)
EDIT: 2 zelfstandige ondernemers tegelijk online, krijg je dubbele postings ;D
-
He gelukkig...we zijn eruit ;-)
Om even verder te gaan met het concept ben ik toch wel benieuwd waarom iemand iets besteld bij een webshop. Niet alleen omdat je iets wil kopen, dat is duidelijk.
Waarom bij een webshop en waarom niet bij een "winkel om de hoek"?
Wellicht weerhoudt je juist iets om te kopen bij een webshop of wat koop je absoluut niet bij een webshop?
Zijn levertijden een probleem, garantie etc etc.
Belangrijke zaken voor een juiste webshop en aan de vraag te voldoen.
Hopelijk kunnen (en willen) jullie mij wat verder helpen.
Gr,
-
De voornaamste redenen waarom ik bij een webshop koop zijn: aantrekkelijke prijzen en grote sortering.
Groet,
Ruud
-
voor mij zijn er 2 redenen om bij een webshop te kopen:
- prijs
- leverbaarheid van niche produkten
fred
-
Ja, niche-producten. Meer van hetzelfde hoeft van mij niet.
De twee hoofdregels voor webshops wat mij betreft.
- Service is lastiger, dus gewoon niet moeilijk doen als mensen iets terugsturen.
- Aanbieden, mensen laten betalen en toch niet op voorraad hebben is een doodzonde. Ben ik gelijk klaar met de shop.
-
henk,
dat 'niet moeilijk doen als mensen iets terugsturen', dat is simpelweg het recht van de klant
tegenwoordig, binnen 1 week (of is het al 2 tegenwoordig) mag je de aankoop zonder
opgaaf van reden terugsturen.
fred
-
Bedankt tot dusver!
Zeker waardevolle input die ik zeker mee ga nemen in mijn concept.
Gr,
-
Wel sommige webhops hebben maar een zeer beperkt aanbod en zijn met dat aanbod wel beduidend goedkoper dan andere webshops. Ik vermoed dat deze webhops inderdaad geen last hebben van gas wate en licht onkosten omdat ze vanuit hun garage of zolderkamer werken ;D. Op zich natuurlijk helemaal niet erg. Billy Gates is ook in een garage begonnen niet waar?
Bij gewone winkels die om te overleven er een webshop bij begonnen zijn zie je ook gelijk dat hun aanbod vaak wat groter is en hun prijzen zijn dat ook.
Veel webhops maken de fout dat er in hun winkel meer te krijgen is dan er online in de shop staat.
Ik denk dat je als webshop goed draait als je niet alleen goedkoop bent, maar vooral snel reageert en snel verstuurt. dwz vandaag besteld, morgen op de post en de verzendkosten laag houden. Géén 6,75 tellen voor iets wat je in een bubbel enveloppe voor 2,20 kunt versturen.
Verder is het bij EU regel inderdaad zo dat je zonder opgave van reden het spul binnen 7 dagen kan terugsturen.
Shops waarvan ik vind dat ze snel en keurig leveren zijn oa ledtuning.nl en marnan.eu
-
Sja ruudns daar zeg je zoiets de verzendkosten
Ik heb nu een gekeken op locdepot.nl en daar zag ik dit :
Bijdrage in de verzendkosten
Verzendkosten via TNT €6,75 Bestellingen boven de €100,-- franco aan huis. Levering alleen in Nederland. Dit geldt ook voor naleveringen. Alle kosten die te maken hebben met verpakken van de goederen en de administratie nemen wij voor onze rekening.
Dit was enkel een voorbeeld en probeer deze shop niet af te breken ter verduidelijking.
Nu ben ik al geruime tijd klant bij marnan en daar verzenden ze boven de 75 euro gratis en zelfs naar het buitenland ,voor verpakking zelfs nog nooit iets moeten bijbetalen dus zo zie je maar hoe de eene shop/winkel stukken goedkoper kan zijn dan de andere .
als een shop dit kan moet dit toch ook bij de andere kunnen denk ik dan.
groeten
Tom
-
Bestel bij een webshop omdat ik geen tijd heb om winkels af te struinen.
-
ik ga nooit naar webshops, kan nooit mijn auto kwijt in de buurt
-
ik heb geen auto en internet.....
-
@Tom: dat bedoel ik dus met een goede webshop (y).
@kees-jan: ik heb géén laser, maar gelukkig wel internet. Moet je ook eens nemen, er gaat een wereld voor je open ;D.
-
ik ga nooit naar webshops, kan nooit mijn auto kwijt in de buurt
Dan heb je thuis dus een serieus probleem ;D ;D ;D
ik heb geen auto en internet.....
...maar wel een website ??? ???
Allie
-
@Tom. Volgens mij bedoeld locdepot met "vanaf €100 franco aan huis" dat je bij bestellingen van €100 of meer geen verzendkosten hoeft te betalen.
Kijk b.v. hier (http://www.organisatie.leidenuniv.nl/inkoop/medewerkers/procedure/internationale-inkopen.html) voor de betekenis van de term. Maar erg duidelijk zet locdepot het niet op hun site.
Groeten,
Wim
-
Wim, dat linkje wijst niet naar de site van Locdepot. Er wordt door Geoffrey inderdaad zonder kosten verzonden vanaf €100. Dat lijkt me duidelijk genoeg. Waar Tom refereerd aan de €75 van Marnan zou je ook kunnen toevoegen dat bijv Conrad bij Idealbetaling nog lagere verzendkosten hanteerd. MTE bijvoorbeeld rekent altijd verzendkosten. en zo kun je wel verder blijven vergelijken..
Ik persoonlijk denk dat je een en ander in de prijzen van het assortiment zou kunnen terugvinden door andere berekeningen. Als ik bijvoorbeeld 2e hands zou verkopen dan is het al moeilijker om om een vergelijking te maken en is het een "koud kunstje" om de verkoopprijzen bijvoorbeeld €5 hoger te hebben en daardoor goedkoper te verzenden. Dat valt niet op, kun je immers niet vergelijken. Bij nieuw is dat anders, dat "google" je zo even.
Let wel, dit is slechts een voorbeeld en behoefd niet bij de genoemde bedrijven daadwerkelijk zo te zijn!!!!!!!
Allie
-
Ik zeg toch ook niet dat die link naar Locdepot verwijst? Ik zeg dat daar de term wordt uitgelegd. En zeg ik vervolgens dat ze het bij locdepot wel vreemd op hun site zetten.
En het verschil tussen verzendkostenvrij bij €75 en €100 vind ik nogal marginaal. En daarom vroeg ik me af of Tom wel begreep wat met de term bedoeld werd. Want door de manier waarop ze het bij locdepot formuleren ging ik zelf ook weer even twijfelen. Het was namelijk veel duidelijker geweest als ze simpelweg hadden neergezet dat je bij bestelling van €100 of meer geen verzendkosten betaalt. Dan is het volstrekt helder.
Conrad rekent volgens mij bij bestelling van €25 of meer én betaling via Ideal geen verzendkosten. Dat is geen marginaal verschil meer.
Uiteindelijk moet je sowieso de totaalprijs rekenen. Als ik ergens iets koop voor €115 met €6,75 verzendkosten, ben ik goedkoper uit dan wanneer ik het koop voor €125 zonder verzendkosten.
Andersom kan een setje Preisers voor €5 wel een koopje zijn, maar als ik vervolgens €6,75 verzendkosten moet betalen, zijn ze toch weer duur.
Die drempel voor verzendkosten is denk ik een bewuste strategie bij veel webshops. Veel mensen zullen dan denken "ik bestel maar wat extra, dan hoef ik geen verzendkosten te betalen."
Groeten,
Wim
-
Wim,
Voor mij is je uitleg duidelijk (y)
Groet,
Allie
-
Volgens mij is Franco aan huis gewoon een algemeen Nederlands begrip voor "zonder verzendkosten". Maar ik zal het aanpassen zodat iedereen weet dat er boven de 100 euro geen verzendkosten betaald hoeven worden. (y)
-
Die drempel voor verzendkosten is denk ik een bewuste strategie bij veel webshops. Veel mensen zullen dan denken "ik bestel maar wat extra, dan hoef ik geen verzendkosten te betalen."
Ik denk dat dat, net als bij de meeste winkeliers, een kwestie van winstmarge is. Conrad kan uiteraard veel sneller pakketjes zonder verzendkosten sturen, dat is ook niet gek aangezien daar dagelijks 5 vrachtwagens vol pakjes weggaan. De eerste treinenwinkel die dat haalt verdient een zeer groot applaus ;D
-
Een voorbeeld,
Ik woon in Sittard, de eerste winkel is meteen een half uur verderop, daar moet
ik mijn vehikel kwijt, dus parkeerkosten.
Bekijk ik het assortiment, is dat ronduit mager, lees, niet alles is aanwezig.
Dan kijk ik maar eens op het net, en zie, kan ik een nieuwe benelux scoren van P... voor 109 euro!
Dat is dan wel een mazzel, maar heb dus wat geld gespaard dacht ik.
Uiteraard heb ik dat ding niet meteen in huis, maar daar kan ik goed mee leven.
Ik kan dus via het net met geduld goed rondkijken, in een winkel is er altijd die
tijdsdruk, vanwege mijn parkeerkaart, en niet te vergeten, partner met vragen!
Wim
-
Gaat lekker dit draadje en veel waardevolle reacties voor mij als ik dit zo lees allemaal.
Ik heb al het een en ander aangepast in mijn concept.
Ik had eerst toch het vermoeden dat veel hobbyisten toch liever naar een winkel gingen ipv webwinkel. Dat blijkt voor vele toch niet echt te zijn. een positieve ontwikkeling dus ;-)
Gr,
-
Nu heb ik het geluk dat ik binnen een half uur rijden van 2 grote winkels zit,
maar ben toch blij dat ik mn DEII gereserveerd heb bij een gewone winkel.
Ik was er niet tevreden over en heb hem dus niet gekocht,scheelt me weer gedoe met terugsturen.
Ik wil trouwens een duur model eerst in het echt zien voordat ik het koop.
gr Ed(die op het punt staat om naar de Wapstad te gaan ;D)
-
Gedoe met terugsturen valt toch wel mee?
Verpakking goed bewaren, kan ie daarin terug ;)
Staat normaal gesproken ook een afzender en je mag het terugsturen.
-
Ik heb er ongeveer dit beleid voor:
Kleine zaken die door de brievenbus kunnen meestal 2,25 euro.
Tot 100 euro basis pakket en daar boven in overleg met de klant.
In overleg terugsturen is ook geen probleem en dan betaald de klant of ik (ligt aan de reden).
Komen er altijd wel uit en terugsturen is me tot nu toe nog maar 1x voorgekomen.
Mvg
Kees-Jan
-
Ik vind een webshop handig als er iets te koop is, wat ik in mijn buurtmodelbouwzaak niet kan krijgen/ vinden.
Als voorbeeld voor mij de LS Models ICRm.
Wel merk ik bij mijzelf dat ik dan weer bij een voor mij bekende onlineshops ga kijken en de onbekende steevast mijdt.
Er zijn zoveel online winkeltjes die ongeveer hetzelfde te bieden hebben, dan weet je het ook niet meer.
Raar vindt ik het ook dat je soms meer betaald in de winkel, als die winkel het daarnaast ook hetzelfde artikel online aanbied.
Groeten Winkel
-
@Tom. Volgens mij bedoeld locdepot met "vanaf €100 franco aan huis" dat je bij bestellingen van €100 of meer geen verzendkosten hoeft te betalen.
Kijk b.v. hier (http://www.organisatie.leidenuniv.nl/inkoop/medewerkers/procedure/internationale-inkopen.html) voor de betekenis van de term. Maar erg duidelijk zet locdepot het niet op hun site.
Groeten,
Wim
Hey wim ik had goed begrepen wat ze bedoelden maar wat ik er tegenover zette is dat bij marnan vanaf 75 euro dezelfde service al van toepassing is zelfs naar het Belgie
Ik denk als je dit kan bekomen zal je meer potentiele klanten hebben
Groeten
Tom
-
Hier (http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/kies-uw-start/starten-met-een-webwinkel/?gclid=CPXu5Y6n07ICFaTJtAodshoAIg) nog veel meer info van onze onvolprezen K.v.Koophandel, die ik al heel lang sponsor.
Is stage lopen bij een bepaalde webshop misschien een idee?
Groet Jaap
-
Dit kan ook gerealiseerd worden doordat ik geen huur voor mijn webshop hoef te betalen. Ook gas, water, licht, beveiliging etc is niet van toepassing.
Aangenomen dat je vanuit je eigen woning gaat werken en je je hele zolder als opslag voor de voorraad gaat gebruiken, zou ik toch eens bij je verzekering checken of die voorraad wel verzekerd is. Je bent die verzekering immers als particulier aangegaan. Als je dan een onderneming vanuit je huis gaat voeren zou het wel eens kunnen dat je die voorraad apart moet verzekeren.
mvg,
Gert
-
Kleine zaken die door de brievenbus kunnen meestal 2,25 euro.
Nix van gemerkt Kees-Jan. ;D
Groet Jaap
-
Verzekering ???. Zelfs de trotse bezitters van grotere banen met veel materieel zullen zich dit moeten afvragen. Verzeker/vermeld het apart anders beur je nada bij schade. Zeker als je zeldzame modellen collectie de 10 jarige leeftijd passeerd. ??? Hoezo restwaarde = €0.00, afgeschreven op leeftijd ;D.
-
Let ook even op het vestigingsbeleid in je gemeente. Je mag niet overal zomaar een (virtuele) winkel starten. Zeker niet in een woonwijk.
Groetjen, Marius.
-
Aangenomen dat je vanuit je eigen woning gaat werken en je je hele zolder als opslag voor de voorraad gaat gebruiken, zou ik toch eens bij je verzekering checken of die voorraad wel verzekerd is. Je bent die verzekering immers als particulier aangegaan. Als je dan een onderneming vanuit je huis gaat voeren zou het wel eens kunnen dat je die voorraad apart moet verzekeren.
mvg,
Gert
Dit klopt. De teller gaat ook snel lopen aangezien je over het algemeen als snel een aardig kapitaal op voorraad hebt liggen. Je wilt immers concurreren met winkels die uit voorraad leveren, je gaat dus naar een vergelijkbare voorraad toe. Vergeet ook niet een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten. Dit is, zeker als je een eenmanszaak start aan te raden.
-
Hier (http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/kies-uw-start/starten-met-een-webwinkel/?gclid=CPXu5Y6n07ICFaTJtAodshoAIg) nog veel meer info van onze onvolprezen K.v.Koophandel, die ik al heel lang sponsor.
Is stage lopen bij een bepaalde webshop misschien een idee?
Groet Jaap
Ja lol stage lopen!?
Die site, en dan specifiek die pagina, had ik zelf ook al gevonden. Veel nuttige info, maar met een beetje logisch nadenken kan je veel ook al wel zelf verzinnen.
Gelukkig ben ik geen digibeet (werk al 10 jaar in de IT als Linux engineer), dus alle kennis is aanwezig. In vrije tijd heel wat websites gebouwd naar tevredenheid van de klant. Een webshop is qua ontwerp niet veel anders, wel de marketing en omgeving. Vandaar dit onderzoek. Ik wil eerst weten of het uberhaupt kans van slagen heeft (al is het geen garantie). Ik heb geen zin om met een hoop voorraad te moeten blijven zitten. Dus als ik het aanpak, dan direct goed.
Gr,
-
virtuele winkel starten. Zeker niet in een woonwijk.
Groetjen, Marius.
Da's geen echte winkel, staat dus nergens in een bestemmingsplan. Thuiskantoor doet ook niemand moeilijk over. Wordt alleen een probleem als je vrachtwagens vol elke dag bij je garage thuis laat afleveren ;D
-
Gelukkig ben ik geen digibeet (werk al 10 jaar in de IT als Linux engineer), dus alle kennis is aanwezig
Dat wist ik natuurlijk niet.
Groet Jaap
-
Ja lol stage lopen!?
Die site, en dan specifiek die pagina, had ik zelf ook al gevonden. Veel nuttige info, maar met een beetje logisch nadenken kan je veel ook al wel zelf verzinnen.
Gelukkig ben ik geen digibeet (werk al 10 jaar in de IT als Linux engineer), dus alle kennis is aanwezig. In vrije tijd heel wat websites gebouwd naar tevredenheid van de klant. Een webshop is qua ontwerp niet veel anders, wel de marketing en omgeving. Vandaar dit onderzoek. Ik wil eerst weten of het uberhaupt kans van slagen heeft (al is het geen garantie). Ik heb geen zin om met een hoop voorraad te moeten blijven zitten. Dus als ik het aanpak, dan direct goed.
Gr,
Klinkt goed, en dan resteert het belangrijkste. Heb je verstand van de producten die je verkoopt, dwz. kun je (potentiële) kopers helpen met hun vragen en problemen over producten die je in je assortiment hebt. Niet alles weten is menselijk uiteraard! (dit is niet bedoeld als een aanval, gewoon als een belangrijk aspect van een winkel, service. )
-
En Geoffrey (Locdepot) heeft zo te zien zelf een webwinkel.
mvg,
Gert
-
Klopt, ik heb hetzelfde moeten doen als Quinox nu doet :)
-
Oke. Dan kun jij waarschijnlijk wel bevestigen dat de voorraad apart verzekerd moet worden, ook al staat die bij je thui op zolder of in de schuur?
mvg,
Gert
-
Klinkt goed, en dan resteert het belangrijkste. Heb je verstand van de producten die je verkoopt, dwz. kun je (potentiële) kopers helpen met hun vragen en problemen over producten die je in je assortiment hebt. Niet alles weten is menselijk uiteraard! (dit is niet bedoeld als een aanval, gewoon als een belangrijk aspect van een winkel, service. )
Hey aanstaande "concurrent" ;-)
Ik wel degelijk verstand van het product wat ik wil gaan verkopen. Wellicht niet zoveel als de meeste op dit forum, maar heb zelf ook het een en ander rijden thuis. Het product is ook niet zomaar uit de lucht komen vallen natuurlijk.
Daarnaast vraag ik mij af, hoeveel klanten specifiek, technisch, iets vragen aan de webshop-houder alvorens men een artikel koopt? Vaak weet men al wat men wil hebben, of in ieder geval grotendeels. Desnoods via artikelnr of modelnr. Het is alleen het vertrouwen, prijs en leverbaarheid van het artikel wat de doorslag zal geven. Correct me if i'm wrong.
Bij een fysieke winkel ligt dat natuurlijk anders. Kennis van winkelier is daarbij veel belangrijker.
-
Het klopt zonder meer dat vertrouwen een belangrijke rol zal spelen (naast prijs en leverbaarheid). Maar denk je dat je ooit vertrouwen kunt krijgen als je alleen maar een nickname (quinox) hebt en niet eens een echte naam onder je berichten plaatst ?
Sander
-
Vooruit. Je hebt gelijk.
Gr,
Roland de Lepper
-
Oke. Dan kun jij waarschijnlijk wel bevestigen dat de voorraad apart verzekerd moet worden, ook al staat die bij je thui op zolder of in de schuur?
mvg,
Gert
Helemaal juist!
@ Ronald ( ja ik zie net je naam voorbij komen ;) ), Ja en nee. Zoals je hier al leest word er mij "verweten" dat ik minder service verleen omdat bij mij het bedrag "franco aan huis" te hoog is. Je zult ervaren dat er relatief veel vragen gesteld worden, uiteraard heb je ook de klanten die niks vragen en zelf precies weten wat ze nodig hebben. Ze stellen via de mail dezelfde vragen als die in een winkel gesteld worden, echter nu op het moment dat het hun uitkomt. Prijs, vertrouwen en levertijd geven de doorslag, waarbij de laatste twee de grootste doorslag zullen geven. 3 weken wachten op iets wat 2 euro goedkoper is zal voor de meeste mensen een no-go zijn. En "durft" men zomaar 400 euro neer te leggen voor een locomotief.
Je vervult dezelfde rol als een winkelier, alleen zonder een pand waar men rond kan snuffelen.
-
De vraag is: Hoe ga je je onderscheiden van de webshops van de grote, bekende aanbieders?
Laat ik het concreet maken:
Stel, ik wil, omdat ik behoorlijk tevreden ben over Plan K, nu ook een stuurstandrijtuig van Elotrains. Dat merk hanteert een adviesprijs en daar gaat bij een bekende grote aanbieder uit het Westen van het land 5% vaste klantenkorting af.
Ik weet dat als ik het model daar bestel ik er niet naast grijp (leverzekerheid is bij beperkte oplages een argument dat meespeelt), ik weet dat als er iets mankeert aan het model ik meteen in de winkel een ander exemplaar krijg of dat ik het later alsnog kan omruilen. En ik weet dat als iets gedaan moet worden zoals een decoder plaatsen (wat soms nog niet zo simpel is omdat menig modern model zich niet simpel door een schroefje losdraaien laat openen) dit als service voor mij wordt gedaan.
Wat ga jij nu doen om mij te overtuigen om dit model toch bij jouw webshop te bestellen?
mvg,
Gert
PS: Het betreffende model heb ik al besteld, maar het is wel een goed voorbeeld, denk ik.
-
Snuffelen.....
En dat is nou precies de reden waarom ik de voorkeur heb voor een gewone winkel.
Ik wil van te voren zien wat ik koop, iets tastbaars en niet van een plaatje.
Ik koop ook wel eens wat bij een webwinkel ( Conrad bijv ) , maar voor materieel ga ik toch liever naar een winkel. Met als "gevaar" dat ik met meer terug kom dan gepland 8) ( zoals vandaag tijdens bezoek in Badhoevedorp..... )
Ferry
-
Ik ben het met Ferry eens.
Webwinkelen is wel aardig, maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar snuffelen, stöbern in een winkel en dan voornamelijk winkels, die tot aan het plafond toe zijn volgeladen met modelspoorspul. Zo ben ik al tegen veel interessante zaken aangelopen en onderhandelen over de prijs levert soms een mooie resultaat, soms een ontnuchtering op. Zulke zaken kom ik steeds minder tegen en sterven langzaam uit, maar op beurzen kan ik me nog uitleven. Toch betrap ik mezelf erop, steeds meer spullen via internet op te zoeken en eventueel bestellen. Vooral als ik iets speciaals zoek en geen zin heb om er veel tijd in te steken.
Groet,
Bas
-
...voornamelijk winkels, die tot aan het plafond toe zijn volgeladen met modelspoorspul.
Helemaal mee eens! Voor mij is in dat opzicht H&H aan de Turfmarkt in Gouda nr. 1!
En nee, ik heb geen aandelen, ben geen familie of anderszins betrokken.
Groet,
Jan
-
als je een webwinkel zou opzetten, zou ik ook zoals ebay het doet een beoordeling vragen van iedere klant.
het doet mij goed om te zien of er anderen zijn die goede service ervaren ;) en vooral een kort stukje tekst erbij maakt het wat persoonlijker.
voor de rest shop ik graag online, maar de loks koop ik niet zo snel online.. tot nu toe maar 1 gekocht via internet..
voor ik dit wou doen heb ik eerst de verkoper opgebeld. de bereikbaarheid via telefoon lijkt me dus ook een belangrijk iets.
ik wil een lok graag zien voor ik hem koop.. ook zien of ie goed rijdt en geen mankementen vertoond..
zo heb ik een keer een lok gehad die er wel goed uit zag, maar toen ie een stukje reedt.. hobbelen als een paard... das waardeloos..
verder denk ik dat je het ook van services moet hebben zoals eerder vermeld.. even een decoder inbouwen zou mogelijk moeten zijn..
daarnaast denk ik dat product foto`s ook een belangrijke rol spelen.. deze moeten van meerdere kanten van het object(indien interessant) zijn en van goede kwaliteit/grootte ;) vind het ontzettend vervelend om eerst het web weer af te moeten zoeken voor goede foto`s van een object wat ik wil kopen.
ook zal je je klant goed moeten informeren.. een klant wil namelijk zo snel mogelijk hebben wat hij/zij besteld ;)
ik stel het zeer op prijs als ik eerst een bestellings bevestiging krijg op de mail, dan een mail van order in behandeling en dan een van verzonden(met het liefst een track&trace)
mocht er in dit proces iets fout gaan wil ik daar ook van op de hoogte zijn.. een verkoper kan soms ook vragen hebben;)
hopelijk heb je er wat aan :)
gr.
Auke
-
Gelukkig ben ik geen digibeet (werk al 10 jaar in de IT als Linux engineer), dus alle kennis is aanwezig. In vrije tijd heel wat websites gebouwd naar tevredenheid van de klant. Een webshop is qua ontwerp niet veel anders, wel de marketing en omgeving.
Sterker, die website is niet het belangrijkste, net zo min als de etalage van een fysieke winkel nou de kern van de zaak is. Je zal de eerste aankomende internetwinkelier niet zijn die een zeer fraaie website laat ontwerpen (of zelf ontwerpt) en er vervolgens achterkomt dat het bij iedere vorm van handel in de kern om hetzelfde draait: de juiste beslissingen over inkoop/verkoop. Dat veronderstelt kennis van zaken over de markt die je betreedt. Zelfs de kwaliteit van de administratie lijkt me belangrijker dan de site.
-
Allemaal waardevolle informatie. Helaas kan je ook met een webshop, niet iedereen tevreden stellen. Ook al zou je dat graag wel willen.
En natuurlijk heeft de ene (web)winkel meer aanbod of stock dan de andere. Je moet daar ook de finaciele middelen voor hebben natuurlijk. Zeker in het begin zal dat niemand lukken (Of je moet een goudmijntje hebben). Bijna iedereen is klein begonnen en later gegroeid.
Toen ik op mijn 19e mijn rijbewijs haalde had ik ook niet meteen een nieuwe Ferarri om mee rond te touren (nu overigens nog steeds niet, maar dat terzijde ;-)).
Ik heb nu toch al wel een vrij goed beeld gekregen hoe de markt leeft mbt webshop aankopen. Dit neem ik zeker mee in mijn beslissingen.
Bedankt!
Gr,
Roland
-
Wel Roland, klein beginnen en verkopen waar veel vraag naar is. In het begin niet proberen om beperkte oplages te gaan verkopen waarbij je veel risico loopt en er door je "lage" prijs weinig of niets meer aan zult verdienen. Beter 5 roco 2400's en 100 zakjes ballast die je desnoods zelf uit een emmer gezeefde stoepenzand in elkaar flanst en onder eigennaam verkoopt dan één artitec 3700. Met die 100 zakjes ballast maak je waarschijnlijk meer tevreden klanten dan met die ene stomer. Zelfs AH gooit tegenwoordig artikelen die niet goed verkopen uit het assortiment. Loopt je shopje eenmaal naar je zin en kun je weer rustig slapen zonder zorgen, dan producten erbij gaan zoeken die niet iedereen kan leveren. Een goede zakenman is constant op zoek naar nieuwe ideeën. Zie bv Kees-Jan ;). Ik weet uiteraard niet hoe goed zijn zaakje draait, maar het ene product is de band nog niet af of het volgende wordt al geboren. Dat is niet voldoen aan een bestaande vraag, dat is een vraag creëren (y). Ook dat is ondernemerschap!
-
Dus............ dat doe ik dan ook ;D lekker alleen in mijn eigen goudmijntje ;).
mvg,
kees-jan
meeliften? nee dank u die tijd heb ik gehad ;D
-
inderdaad, wat Kees-Jan doet is een fraai voorbeeld van de mogelijkheden van een niche-markt:
probeer dat soort kleinserie dingen maar eens in een regulier kanaal te verkopen. Lijkt mij de
meest bevredigende variant van webshop. Vergt wel inzicht in de markt en fantasie wat er mist.
Het alternatief van prijsvechter lijkt mij vooral hoofdpijn. Klassiek geval van marge naar nul.
fred
-
Da's geen echte winkel, staat dus nergens in een bestemmingsplan. Thuiskantoor doet ook niemand moeilijk over. Wordt alleen een probleem als je vrachtwagens vol elke dag bij je garage thuis laat afleveren ;D
Een modern bestemmingsplan houdt daar vast en zeker rekening mee. Natuurlijk gaat niemand stijgeren als je je rustig houdt. Maar bij veel autoverkeer op een woonerf met spelende kinderen ........ dan kunnen buren wel eens gaan klagen.
Marius.
-
No Fred nog mooier. Ik heb er een mooie verdeling in gemaakt waarmee ik zowel met wederverkopers (echte winkels met daaraan soms e verkoop) en directe verkoop van bepaalde producten een ideale mix gemaakt heb. Iedereen blij.
Mvg
Kees-Jan
-
Maar bij veel autoverkeer op een woonerf met spelende kinderen
Marius.
Virtueel ??? Zie nog niet veel auto's op je erf verschijnen als je een webwinkel hebt, allen jezelf richting het postkantoor ;)
-
Als er niets in gaat gaat er ook niets uit :'( . Verder zijn er altijd klanten die het willen ophalen. Mensen met retouren, mensen voor garanties, vertegenwoordigers, verpakkingsmateriaal. Alles gaat echt niet alleen maar virtueel. Ik neem aan dat je met zo'n shop omzet wilt maken. Van 1 treintje per dag kun je niet leven: dus leven in de brouwerij (hoop ik). Maar liever niet naast mijn deur ;D
Marius.
-
Een paar tips van een 'collega':
- Zoek een niche. Bijvoorbeeld schaal T, Aziatische treinen, Amerikaanse zelfbouw, of wat dan ook. Dan kun je je eigen plan trekken en een naam opbouwen.
- Zorg dat je je financiële administratie vanaf het eerste moment op orde hebt.
- Doe alle dingen die bij een goede bedrijfsvoering horen: Inschrijving KvK, zakelijke bankrekening, BTW aangifte, jaarrekening met behulp van accountant of belastingadviseur.
- Overweeg verzekeringen maar laat je niet gek maken. Je zult worden overspoeld door 'goedbedoelende' adviseurs. Denk er wel aan dat je met een eenmanszaak hoofdelijk aansprakelijk bent, en in het geval dat je getrouwd bent je partner ook.
- Zorg dat eventuele gezinsleden het ermee eens zijn. Je zult heel wat tijd moeten investeren. Ook vindt niet iedereen het leuk als het halve huis vol ligt met dozen, gripzakjes, bubbeltjesenveloppen etc. Maak dus een ruimte vrij speciaal voor je webshop voor opslag, met een werktafel om de verzendingen in orde te maken.
- Als je (nog) werkt voor een baas: Kijk je contract erop na en overtuig je ervan dat er geen conflicten zijn met betrekking tot een concurrentiebeding of ongeoorloofde nevenactiviteiten. Overleg bij voorkeur met je baas. Soms is er een leuke wisselwerking mogelijk!
Succes!
David.
-
Ja David dat is eigenlijk alles wat er gedaan moet worden! En als het eenmaal loopt dan is het bijhouden eigenlijk een fluitje van een cent.
mvg,
Kees-Jan
NB Dat zouden er (hier) meer moeten doen voor de "eerlijke" concurentie 8)
-
Kees-Jan,
Dan maak je mij nieuwsgierig ;D Wat bedoel je met die laatste opmerking ??? "Dat zouden er meer moeten doen voor de "eerlijke" concurentie" ??? ???
Vr groet,
Allie
-
Ook vindt niet iedereen het leuk als het halve huis vol ligt met dozen, gripzakjes, bubbeltjesenveloppen etc. Maak dus een ruimte vrij speciaal voor je webshop voor opslag, met een werktafel om de verzendingen in orde te maken.
Nou David, daarvoor hoef je geen webshop te hebben hoor...... ;D ;)
On-topic maar weer, sorry ;)
-
"eerlijke" concurentie"
@Allie: ik denk dat j-k bedoeld belasting betalen en dan en een Griekse accountant in dienst nemen ;D
-
ah....
Grieks hm... opent perspectieven ;D
Ook EU ondersteuning :-\
Allie
-
Ja David dat is eigenlijk alles wat er gedaan moet worden! En als het eenmaal loopt dan is het bijhouden eigenlijk een fluitje van een cent.
mvg,
Kees-Jan
NB Dat zouden er (hier) meer moeten doen voor de "eerlijke" concurentie 8)
Als je een goede webshop wilt bijhouden met een redelijk groot assortiment, dan gaat daar heel veel tijd in zitten, daarom heb ik het ook opgegeven en mij meer in de digitale wereld gestort, want veel mensen komen om in de vragen.
Groet,
Bert