BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Chris op 20 May 2007, 19:28:44
-
Ja, het is er nog niet.
Amaai, dat valt nog niet mee.
Ik wil teveel..... :-[
Ik ben al een tijdje aan het tekenen, maar er komt nog niets uit mijn vingers.
Maar goed, hier moet dus het een en ander komen, zodat jullie mij tips kunnen geven ;D
-
Nu ga ik toch de regels een beetje overtreden met dit bericht ;)
Volgens mij ben jij een echte paradebaan-rijder gezien je materieel.
Denk eens aan :
Schaduwstation -> paradebaan -> middelgroot station.
Dit alles modulair, dan kan je later eenvoudig uitbreiden met industrie of een groter station.
Probeer niet in een keer het hele plaatje in te vullen ;)
-
Inderdaad een paradebaan, waar je lange reizigerstreinen lang kan volgen....
Dat lukt me wel, echter wat roet in het eten gooit is het station zelf.
Alles ligt in een fraaie boog, en het station in een boog leggen is geen optie, want dan.....breekt ze. ;D
Ik zit er dus aan te denken Dammtor niet te gebruiken.
-
he chris
je wilt toch een u vormige baan?
dan kun je namelijk bijvoorbeeld aan het ene uiteinde van de u een kopstation maken en aan het andere bijvoorbeeld industrie of de haven dan kan stuk er tussen in een paradebaan worden
-
Ik zit er dus aan te denken Dammtor niet te gebruiken.
Gaat het wel helemaal goed te gaan daar? ;D
Hoe lang wordt dat paradevak dan? Gebruik gewoon de laatste meter voor dat station. Een mooiere overgang naar het schaduwstation kan ik nauwelijks bedenken.
-
@Chris,
Als je iets hebt, post het dan hier op het forum dan kunnen we je ideeen geven zoals wij het zouden maken. Dat brengt je altijd weer op nieuwe ideen.
mvg,
Matthijs
-
@Matthijs : Absoluut
@Henk, kanonne, dat is een idee...
-
@Chris,
Met spiegel???
Zie:
http://www.forsten-online.de/content/08/02/seite1.htm
Vind ik een zeer mooie oplossing
mvg,
Matthijs
-
als je alleen het eerste of laatste deel in een boogje
legt (zoals bv hier in Zwolle) heb je ook geen probleem
met het plaatsen van je gebouw.
verder succes met tekenen.
tinus.
-
Die wilde ik ook net posten.
Een andere baan met het zelfde concept staat beschreven in dit boekje:
http://www.miba.de/verlag/i15087431.htm (http://www.miba.de/verlag/i15087431.htm)
Die baan is wellicht nog fraaier dan die van Forsten.
Werner
*Vindt Dammtor een uitstekend verdwijnpunt.*
-
Zie ook:
http://www.moba-deutschland.de/imb2005/day_01.htm
Bij "modellbau team Burscheid"
-
Gebruik gewoon de laatste meter voor dat station. Een mooiere overgang naar het schaduwstation kan ik nauwelijks bedenken.
Kijk, dat is dus al jaren mijn plan (de grootste vraag is: wanneer vind ik de tijd?): Ik zet Dammtor aan één kant tegen de zijwand die de overgang vormt naar mijn schaduwstation. En aan de andere kant een - relatief - flinke wisselstraat met een stel opstelsporen. Omdat Dammtor bij mij zonder uitbreidingsset gepland is, komt er tegen de wand een spiegel. Zo lijkt het station groter dan het is.
mvg,
Gert
-
Bij mij is dat geen optie, omdat mijn schaduwstation op niveau -1 is.
Ik heb ook Dammtor en heb ook een probleem, niet met de ruimte, maar met de bogen etc.
Verder succes met je baanplan!
Willem
-
Nee, Dammtor blijft, ze ligt al :)
Ben op dreef :)
-
Je bedoelt mijns inziens: het (station) staat al. 'Ze ligt al' hoort volgens mij ergens anders bij (ander draadje). ;D
-
;D
euh... ;)
-
Hallo Chris,
Leuk artikel in de Bergse Bode van zondag. Succes met je baan.
Maarten (BOZ)
-
Nee, Dammtor blijft, ze ligt al :)
Gelukkig, ik schrok al.
Zomaar een vraagje. waarom heb je lijn zuid afgebroken nog voordat je een nieuw baanplan hebt gemaakt ?
Harm
-
@Maarten : ;D Erg he ?
@Harm : Het zit in me hoooooooofd ;D Het kwam er alleen niet uit.
Nu wel. Lijn Zuid ligt (fraaie bogen)
Groterdam centraal ligt (veel speelmogelijkheden) (vind ik dan)
Moet nog een legenda en hoogtes aan intekenen, met wat belangrijke gebouwen en dan gooi ik em online. Ik hoop nog voor het weekend.
-
We wachten met smart :D
-
Moet nog een legenda en hoogtes aan intekenen, met wat belangrijke gebouwen en dan gooi ik em online. Ik hoop nog voor het weekend.
Het is (bijna) weekend ;)
-
Ja, In het weekend ;D
Ik moet nog een railspiraal aanpassen, want nu kunnen treinen niet van lijn zuid naar het schaduwstation. ;D
-
Trouwens bij een project van deze omvang ben je verplicht om het europeens aan te besteden, dus .... ;D
veel plezier,
harry
-
Hoi Chris,
Ik ben benieuwd naar het resultaat :)
Romar
-
Nou....hier komt ie dan.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/GroterdamBeta1.jpg)
Kleine uitleg :
Groterdam Centraal (blauw) ligt het hoogst. (Zoals Rotterdam Blaak er vroeger bij lag)
Lijn Zuid ligt dus lager, echter de sporen die onder Centraal lopen (de 3 evenwijdig aan elkaar) hebben onderling niveau verschil.
Treinen kunnen pendelen van beide zijdes Groterdam Haven door gebruik te maken van Lijn Zuid.
Lijn Zuid verdwijnt links boven in een tunnelbak.
Alle lijnen zijn via een spiraal aan elkaar aangesloten.
Schaduwstation heb ik nog niet.
Links onder gaan ook alle sporen naar een spiraal buiten beeld.
Links onder gaan de 4 sporen over 4 grote bruggen (die dienen als overgang naar de achtergrond)
Centraal heeft het station Dammtor als overgang vaan de achtergrond.
Langs beide groene havensporen loopt daadwerkelijk een haven waarin schepen liggen.
-
Hmmm, ligt het aan mij of zie ik hier een "railz-achtige" structuur in terug..
Nou ja, volgens mij weinig modulair ;D
-
Nee, niet modulair ;)
We blijven nog wel effe wonen hier. ;D
-
Chris ik vind het en mooie baanplan meer heb ik niks toe tevoegen.
Erik-Jan
-
Ik weet niet of groterdam centraal alleen een doorgaand station wordt of niet, als je ook kerende getrokken treinen wil (best leuk lijkt me) is het een idee om buiten het station aan beide zeiden nog twee korte opstelspoortjes te maken, hier kan een loc dan wachten na afgekoppeld te zijn en aan de andere kant kan een loc vanaf dat spoortje tegen de trein. De eerste lok kan dan tussendoor een keer van het ene spoortje naar het andere om te wachten. Een soort situtie als in haarlem met de getrokken treinen naar maastricht (vroegah dan).
Verder ziet het er leuk uit al zou ik de havenspoortjes wat levendiger proberen te maken, bijvoorbeeld wat meer spoortjes (voor zover plek) of een terugsteekspoor waardoor je geduwt moet rangeren ofzo.
Sander
-
Leuk en serieus stukje. (http://www.internetbode.nl/DorisEpaper/15%20De%20Bergen%20op%20Zoomse%20Z/epaper/page1.htm)
Is toch ook best een aardige foto. Scheerapparaat mee de volgende keer. ;D
-
Een prima plan, in grote lijnen.
1. Sander1985 heeft gelijk. In het hoofdstation kan amper/niet gerangeerd worden. Het zou leuk zijn om nog enkele bijspoortjes te hebben (zeker aan de linkerkant is dat mogelijk). Dan kan je nog materieel opstellen (zoals bij de oude lijn zuid). En bovendien kan je dan zaken uitvoeren als het koppelen en splitsen van treindelen.
2. De havensporen zijn m.i. nog een beetje kaal. Omlopen is niet mogelijk en het zijn dus 2 kopsporen. Een paar wissels meer en een kopspoortje en het is ideaal.
Voor zoals ik al zijn, het is een prima plan in grote lijnen. Ik krijg de indruk dat je puur een rij-baan wil hebben. Ik vind dat geen probleem, maar rangeren maakt de hobby juist leuk.
-
Ja, kweet niet.
Het station vind ik persoonlijk er symetrisch, je kan ook niet op alle sporen komen, hoeft niet maar is naar mijn gevoel meer "spel" element.
Verder, vrees ik dat het mooie station niet uit te verf komt, als daar sporen onder door lopen. Geen voorplein etc. dat hoort bij dit station naar mijn mening toch wel.
Een trambaan alla, maar deze drukte lijkt mij persoonlijk een stuk minder zo in het midden van het station..
Even een ander idee.
Misschien moet je proberen, om iets langs te maken, wat je als een krakeling kan uitvouwen.
Een L vorm bijvoorbeeld, even schematisch wat ik bedoel.
|---------------rangeer/haven-----------\
| |* |
\---------station---------------/ |
*\___________________/* |* |
paradebaan | |
in schaduwstation \___/
Waar je dan bij de * naar het schaduw station gaat.
Zelf wilde ik zo'n principe ook gaan maken, alleen zal dat iets anders worden omdat ik nu geen vaste baan meer wil maken. Maar met module bakken worden.
Nou suc6 nog met tekenen.
-
onder Dammtor lopen de sporen recht onder de wisselstraat. Daar heb je ruimte voor aandrijvingen?
Ik vind het idee om onder een station als Dammtor te kruisen niet mooi: voor die hal hoort een stevige stad met plein. Of een heel druk en krap stadsmilieu met 4lagige huizen opgestapeld waar de spoorlijn ooit tussengewrongen is.
En verder vind ik die zuidlijnsporenverbinding niet zo geslaagd. Wat doet die kruising/kruiswissel linksboven? En welke functie krijgt die tak voor Dammtor langs?
Nu gauw mijn vriendin helpen met de afwas. Groeten!
Sicco Jan
-
Even snel wat commentaar terug
@Sander en Sander : Ga ik eens naar kijken !
@Henk : Grom !
@Rene : De sporen lopen wel onder Centraal, maar niet rechtstreeks, er zit nog land onder. Dus je krijgt een soort van overpass idee. Het is heel strak, maar het station laat me weinig andere keus, ook qua extra sporen. (breedte station is 40 cm)
-
@Sicco jan : Ai je hebt gelijkt qua plein. Dan moet dat opstelspoortje verdwijnen bovenin aan de haven. De wissels kan ik iets opschuiven, zal ik eens doen icm de andere vragen.
Zal de andere haven wat spannender proberen te maken.
Kruiswissel boven zit er om de treinenloop wat spannender te maken (men mag daar stoppen op Zuid)
-
Chris,
Waarom probeer je de baan niet rondlopen te maken (O-vorm), waarbij je zelf in het midden staat. Dan zou je bijvoorbeeld links/boven Dammtor kunnen plaatsen en onder/recht een haven cq. industrie.
Volgens mij heb je daar genoeg ruimte voor. De baan hoeft opzich niet breder te zijn dan 60-70 cm.
Groeten,
Werner
-
zou je het stopspoor op zuid dan niet tussen de beide sporen leggen? Nu kan je van linksonder via het kruiswissel (engels wissel geloof ik?) en het stopspoor rechts de verkeerde kant van de baan op. Tenzij het voor rechtsdraaiend verkeer als kopspoor geldt..
Om het anders te zeggen: ik vind de S vorm van je onderbaan gezocht en de kortere verbinding naar linksonder vanaf je 'Zuid' niet mooi liggen. Ik zou daar met Dammtor dominant in het midden ook niet 123 een oplossing voor weten (afgezien van dat prima gedocumenteerde stukje modelbouw dat je zo flink gesloopt hebt ;) ).
Groet, Sicco Jan
-
Chris, het station is wel heel erg strak. Misschien Kan je de bochten voor het station wat flauwer maken en het station ietsjes inkorten. Want wat nu het geval is dat ongveer 4 meter station heb. Als je Dammtor ongeveer 1.80 is heb je buiten het station nog 1.10 meter aan beide kanten, is dit niet ietsjes overdreven ? Veder kan je in het station nog wat kruiswissels ofzo aanleggen, zo zien ze eruit:
-----
X
-----
Veder kun je misschien een Goederenspoor aanleggen door het station, anders krijgen we straks hetzelfde verhaal als met lijn Zuid ? Veder is al gezegt dat je je haven wat moet uitbereiden...
Nou op naar versie 2.0 ! :P
Groetjes,
Robbert
-
@Werner : Rechtsonder is de trapopgang, die dichtzetten is vragen op ruzie met Joost :)
@Sicco Jan : Ik snap je niet geheel
@Robbert : Nog meer kruiswissels. Maar de perrons dan ? Een plan V heeft al snel 70 cm nodig, om mooi te stoppen en in profiel te blijven. Dat is nu mogelijk op het station. Via de overloop in het midden kan een andere korte trein die wachtende trein voorbij rijden. De thalys en ICE III kunnen via de buitenste sporen het perrons bereiken of doorrijden.
@Rene : Ik snap je opmerking niet dat treinen niet in het station op alle sporen kunnen komen.
Het station is dus twee richtingsverkeer gesplitst in links en rechts 2 banen.
Havenspoor is weg bovenin, ben nu bezig het station minder rechts te maken.
-
@Robbert : Nog meer kruiswissels. Maar de perrons dan ? Een plan V heeft al snel 70 cm nodig, om mooi te stoppen en in profiel te blijven. Dat is nu mogelijk op het station. Via de overloop in het midden kan een andere korte trein die wachtende trein voorbij rijden. De thalys en ICE III kunnen via de buitenste sporen het perrons bereiken of doorrijden.
Een kruis wissel wil niet zeggen dat een trein ervoor of erna moet stoppen. Zo kan bijvoorbeeld een Virm op spoor 2A wachten en via spoor 3A gaat een aandere Virm naar spoor 2B. De 2A koppelt aan en het geheel rijd veder. Een ICEIII kan gewoon spoor 2A en B in beslag nemen.
En hoe zit het nu met het goederen spoor, niet geheel belangrijk ! ;D
Groetjes,
Robbert
-
Geen goederenspoor, door Rotterdam denderen ze ook voorbij de perrons. Er is geen plaats voor, of ik moet Dammtor niet gebruiken. Zoals ik al zei, het station is slechts 36 cm breed.
Of teken het voor me, ik kan me er geen voorstelling bij maken.
Oja, koppelen en dergelijk doe ik niet aan. Gewoon rijden met die hap.
-
Als je niet gaat koppelen hoef ik het ook niet te tekenen. Ik wist niet dat de dammtor zo klein was van binnen. Helaas geen goederenspoor dan.
Succes,
Robbert
-
Je zit met de draagconstructie in dammtor.
Verder is juist Lijn Zuid meer voor het goederenverkeer, en ook dat is aangepast.
2 seconden nog :)
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/GroterdamBeta.jpg)
Voor het groene havenspoor ligt een kanaal. Evenwijdig met de sporen.
Hoe is dit plan ?
Ben zelf niet echt blij met het havendeel..
-
hoi chris,
als je de hoofdsporen van zuid verwisseld met het inhaalspoor
en je sluit hierop de haven aan.
dan zou je misschien ook wat meer rangeermogelijk-
heden hebben in de haven.
tinus.
-
Chris,
Wellciht moet je voor jezelf even afvragen wat je met de haven wil? Wordt het een containerterminal, dan zit je met een dergelijk ontwerp in de goede richting. Leuker is misschien om het gevoel van een oude haven uit te beelden. In dat geval zou het huidige groene deel een bundel kunnen zijn vanwaar kopsporen lopen naar een aantal bedrijven/fabrieken/loodsen.
Daarnaast even de vraag waarom je het personenverkeer en het goederenverkeer zoveel mogelijk wil schieden? Goederentreinen kunnen toch ook door Dammtor rijden of eventueel zou je achter Dammtor twee goederensporen kunnen leggen. In Eindhoven liggen deze ook buiten de kap.
Door het eventueel achrappen van Lijn zuid zou je het havengedeelte naar de rechterkant kunnen brengen en door de ruimte wat meer tot zijn recht kunnen laten komen.
Zomaar een gedachte.....
Werner
-
Hierbij versie 2.0
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/GroterdamBeta-1.jpg)
@Werner : Achter Dammtor niet, liggen ze opeens midden in de stad. Zeker rijden dadelijk goederen treinen door Dammtor. Ze rijden alleen gewoon door.
Geen containerterminal, maar een visoverslag :) Staat ook in de geschiedenis van Groterdam. Met een klein beetje stukgoed.
ps, het gearceerde deel is onzichtbaar.
-
chris,
het ziet er weer leuk uit. Al heb ik nog wel twee vragen/opmerkingen. Waar dienen al die dooplopende sporen voor op lijn zuid? en ik weet niet of je rechts van de hoofdlijnen helemaal linksonderin nog ruimte hebt, anders zou je daar nog een aftakking van je havenspoor(groen) naar toe kunnen laten lopen. Wat daar zou kunnen is een klein bedrijfje, bijvoorbeeld een expeditiebedrijfje waar bijna alle soorten wagens wel zouden kunnen komen. Met een loods waar het spoor in loopt en bijvoorbeeeld nog 1 spoortje buiten die loods. Daar zou dan eventueel ook een mini container gebeuren bij kunnen, met zo'n container heftruck. Net zoiets als bij ede wageningen (daar wordt voornamelijk huckepack geladen).
Sander
-
he chris ik weet of je al rekening hebt gehouden met de perronnen in het station maar ik zou bij de twee buitenste sporen tussen de wissels een G1/4 of een G1/2 doen zodat je meer ruimte hebt voor het perron.
verder zou ik de haven evenwijdig met het station laten lopen en hem aan beide kanten op lijn zuid aan sluiten. dan wordt de haven tevens een soort van extra station voor de goederen treinen.
groet
André
-
Hallo Sander, Andre,
Ik zal jullie beide voorstellen eens tekenen.
-
Hoi Sander
Ik heb geprobeerd links onder een extra havenspoor te leggen, maar dat gaat het niet worden.
Ik krijg de aansluiting niet netjes. De 4 sporen links onder naar het schaduw station liggen over 4 halve bruggen (overloop naar achtergrond) en daar kan ik geen wissel of boog leggen.
-
oke heb nog wel een klein vraagje als er geen containers in de haven komen waarom heb je dan de heljan container terminal gekocht?
gr
André
-
Kun je d'r wat sceneryscheidingen op zetten, of wordt het ene grote tafel waar je vanaf een afstand naar kijkt? Kun je d'r tussendoor lopen dus?
-
@ andré: die containerterminal was van Railz ;)
-
oooooooooooooooooooooooo
sorry :o :o :o :o
-
Ik vind het nog steeds jammer dat er geen opstel- en rangeersporen zijn in Groterdam Centraal. :-|
-
ik vind de basis van versie 1.8 toch beter, als groterdam ietjes omhoog kan schuiven komt er ruimte om de groene sporen iets eerder te kunnen laten splitsen van bruin, ze kunnen dan evenwijdig aan de linkerzijde kunnen komen, aan de rechterzijde zou ik de sporen ook naar buiten halen en evenwijdig aan de onderzijde leggen. Een beetje amsterdam cs, station met een been in het water, oostelijk haven gebied links en westelijke houthavens rechts. nu nog de pont met treinen naar noord ;D ;D ;D
-
chris, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, ik bedoelde meer iets in de trand van:
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/groterdam-sander.jpg)
Het rode is zo ongeveer wat ik bedoelde, al zijn daar natuurlijk weer tig varianten op.
Sander
-
Aha, Nou Ep zijn opmerking ga ik iets verder uitdiepen en die van Stig ook.
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/GroterdamBeta3.jpg)
En ? :)
-
Ik zou ze paralel leggen, staat mooier ;)
-
Aan het station ?
-
ziet er prima uit zo!
-
Chris, ik bedoelde het ongeveer zo:
(http://img.photobucket.com/albums/v283/everaardt/nul/GroterdamBeta1.jpg)
-
Aan het station ?
Jazeker
-
@EP : Geen optie (ruimte gebruik rechts)
@Marijn : Hmmm, ik vind het juist wel gaaf dat ik treinen vanuit diverse hoeken zie rijden dadelijk.
@Stig : Ja ik ben eigenlijk wel tevreden zo.
-
Mooi, ga nou maar bouwen, anders komt er nooit wat van! ;D
-
En ? :)
Hoi Chris,
Het baanplan ziet er best fraai uit! Echter nog twee opmerkingen:
- Het spoor dat linksboven aftakt vanaf het station en opsplitst in drie sporen is vrij onrealistisch. Ik neem aan dat dit als doel heeft om tijdelijk treinen weg te kunnen rangeren. Het idee en de gekozen plek is opzich prima, alleen kunnen de treinen deze sporen slechts vanaf één spoor benaderen. In dat geval zou ik kiezen voor een wisselstraat die meerdere / alle sporen kan bereiken.
- De sporen aan de haven zijn al een stuk speelser geworden. Beide haven gedeelten hebben een gelijk aantal sporen en lijken nogal op elkaar. Om het wat afwisselender te maken zou je kunnen overwegen om links maar één spoor langs de kade tot het einde door te laten lopen en in de linkerhoek nog een spoor(tje) af te laten buigen richting een goederenloods o.i.d., zodoende kun je ook nog iets van 'industrie nabij de haven' uitbeelden. De ruimte is er.
Succes!
Henk
-
Hallo Henk
Daar zal ik morgen wel eens induiken.
Die opmerking van het station verwachtte ik al. Is het realistisch, dat een perron opgesneden kan worden ?
-
Nee, dat zou ik zeker niet doen. Mogelijk zijn die wissels nog iets te verleggen tot buiten het station, maar daar heb ik geen goed beeld bij. Kun je in de tekening de exacte ligging / omvang van het station weergeven?
-
Ik denk dat het een leuk baanplan is met veel mogelijkheden.
De overloop links, vlak voor de bruggen, tussen het bruine spoor en het blauwe, ga je dat redden met het benodigde hoogteverschil en de helling?
-
Hallo Bart
Het blauwe spoor blijft al die tijd op hoogte liggen. De rest ligt er altijd onder.
Ik ben niet tevreden met het opstelspoor bij het station.
Dat is weer weg.
Ik knutsel ook nog aan het linkse havenspoor.
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/Groterdampub5.jpg)
Sporen haven iets uitgebreid.
Station heeft twee bescheiden opstelsporen.
Werkplaats verhuisd naar Lijn Zuid.
Lijn Zuid gedeelt in Betuwe (goederen) en Lijn Zuid zelf (goederen en passagier)
Lijn Zuid heeft een station zoals Lage Zwaluwe.
Extra spoor haven kan iets langer zie ik nu.
-
Prima, slechts 1 laatste opmerking
om op de 2 kopsporen te komen moet op tegenspoor gerangeerd worden.
Kijk maar wat je daarmee doet. ;)
-
een opstelspoortje maken van een van de middelste
stationsporen lijkt mij iets mooier.
verder mag je van mij beginnen te bouwen;-)
tinus
-
Hoi Chris,
dat ziet er zeer zeker goed uit :)
Alleen de kopsporen bij het station liggen daar -naar mijn idee- niet helemaal lekker.
Romar
-
Sander, Tinus, Romar,
Klopt, ben er ook niet mega blij mee.
Ik kijk er nog 1 keer naar ;)
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/Groterdampub6.jpg)
Even zonder omgeving.
Station aangepast, ik denk meer speelmogelijkheden.
Havenspoortje iets langer.
-
hoi,
kijkende naar het baanplan kreeg ik opeens een idee...
Romar (die druk aan't tekenen is)
-
Ik zou de kopsporen bij het station helemaal weglaten als je toch niet van plan bent om lokomotieven af- en aan te koppelen. Voor korte trein(stell)en is er op spoor 2 en 3 voldoende ruimte om in de tegengestelde richting van de aankomst weer weg te rijden. Als je de kopsporen toch wil leg ze dan buiten het station aan (met het stootjuk van het station af, maar dan zul je misschien wel meer wisselstraten voor het overlopen moeten maken).
Overigens wel een mooie en simpele opzet van het station, van elk binnenkomend spoor (ik ga uit van 'normaal' rechts verkeer) kun je 3 sporen bereiken, en hierdoor kun je in beide richtingen weer vertrekken.
Denk wel even aan de plaatsing van wissels, gezien de mogelijkheden van spoor 2 en 3 zijn spoor 1 en 4 de meest logische voor verkeer dat niet stopt (goederen en Thalys/ICE?). Zorg en dan voor dat je over deze sporen niet via afbuigende wissels hoeft te rijden i.v.m. de snelheidsbeperkingen hiervoor. Dit kost aan de in- en uitrit echter wel wat meer ruimte.
Albert
-
zo...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groterdampub71.jpg)
Ik ga er even van uit dat in het zwarte blok het perron en alles ligt.
met rood heb ik er even in zitten tekenen.
Ik weet alleen niet hoeveel ruimte je daar nog hebt?
je zou ze eventueel nog in een boogje naar beneden kunnen leggen.
Mocht er geen ruimte voor zijn, en je er verder niet uit komt, dan is het misschien wel beter om ze weg te laten.
mvg.
Romar
-
Hoi Romar
Aangezien het puur voor 'de leuk' is, doe ik het niet.
Het kost me een vermogen aan kruiswissels, en het opstelspoor is dan slechts 50cm lang.
Ook het verloop van het sporenplan vind ik niet mooi meer dan.
Ik laat em zoals ze nu is. Twee treinen kunnen nu naar twee opstelsporen, als ze geen dienst hebben. Het voorste opstel spoor, is gelijk een mooie plek op wagens en loks op de baan te plaatsen of te verwijderen.
-
Hoi Chris,
Ik had het al een beetje verwacht.
Het is volgens mij ook beter zo.
Nu snel de zolder op. en gas met die zooi ;D ;D
Romar
-
chris, jouw plan ziet er leuk uit zo. De precieze ligging van van alles en nogwat zal nog genoeg veranderen aan je plan(voornamelijk bij de inrichting van de industrieterreinen natuurlijk), maar de opzet is leuk zo. Genoeg werk met bouwen en een leuke baan om mee te rijden.
Ik kwam laatst in vlaardingen nog een leuke industrie-grootspoor situatie tegen die leuk toe te passen is op de modelbaan. In vlaardingen loopt een straatspoor midden over een rotonde, foto;s heb ik er helaas niet van maar wie weet heeft iemand het toevallig eens op de plaat gezet. Dit is een hele leuke situatie om modern straatspoor na te maken.
Sander
-
Waar in Vlaardingen was dat???
mvg,
Matthijs
-
Goed, dan staat ze nu definitief op Groterdam, met uitleg.
Ik dank u voor de commentaren en geboden hulp !! ;D
-
Chris veel succes en veel plezier met de wederbouw van groterdam.
Erik-Jan
-
chris, excuses voor het offtopic, maar wie weet doe je er nog inspiratie door op als iemand een foto kan maken.
de locatie van de rotonde: Ik heb even op google earth gekeken, maar daar staat de rotonde nog niet op. Ik was toevallig in die buurt omdat we in het centrum moesten zijn maar even verkeerd waren gereden:
de plaatjes:
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/vlaardingen-uitgezoomd.jpg)
(http://i68.photobucket.com/albums/i13/sander1985/vlaardingen-ingezoomd.jpg)
Sander
-
@Sander,
Aha ok, dat is bij de terminal van de Norfolkline en Vopak. Op die foto zie je dat ze nog bezig zijn met de Norfolkline terminal.
mvg,
Matthijs
-
Lijn Zuid ligt dus enkele centimeters lager dan de rest, ik weet niet hoe je dit gaat invullen, maar je kunt het in een halve tunnelbak leggen, zoals delen van de HSL en Betuweroute. In de boog maak je aan de buitenzijde nog extra geluidswering, die een beetje naar binnen buigt, zo verkap je een beetje de zichtbare krappe boog. (Ja, hij's krap... ;D)
-
Heb het draadje met volle interesse gevolgd.
Ziet er stoer uit, en wens je veel suc6 met bouwen.
Heb toch nog wel een klein vraagteken, (kleintje hoor) bij de sporen onder Groterdam, dat zie ik zelf nog niet echt, maar jij wel dus dat zal vast en zeker goed komen.
Edit: na de uitleg op je website, is het volkomen duidelijk
Zal het uiteraard blijven volgen!!!
Jammer dat de zomer er al weer zo snel aankomt... :(
Ps misschien kan de Railhobby, dit nu gaan volgen omdat de Lage Zij wegens verhuis plannen gestopt is ? *Een stille hoop smiley.*
-
Hee, deze heb ik gemist.
@Stig, ja de boog komt in een tunnelbak. Heb ik een mooie overgang naar de achtergrond.
@Rene, Ja hoor, als ze me sponsoren wel ;D ;D ;D
-
Ik zal morgen op weg naar huis enkele foto's maken van bedoelde rotonde, wil de aansluiting van de Norfolk Line er ook op?
Gezien de datum van het laatste geposte bericht; wat is de status van het project nu?
-
Zo dood als een pier natuurlijk. Hij woont bij Railz en leeft op dit forum... 8)
-
Alles behalve dood.
Plan is zelfs al uitgebreid.
Alleen andere zaken hebben voorrang op dit moment.
-
.
@Rene, Ja hoor, als ze me sponsoren wel ;D ;D ;D
Grapjas...
-
Na, ik kreeg positieve reacties hoor.
Maar dan zit daar ook weer een : Ik moet voor....
En daar heb ik geen zin in.
Tot nu toe heb ik in de RH nog geen enkele baan tot een fraai eindresultaat kunnen aanschouwen.
Bijna elk project strand.
Wat ik trouwens RH niet aanreken en de bouwers ook niet.
Het valt niet mee om elke maand een stuk af te moeten hebben.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_001_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_001_9.jpg)
De oude situatie waar jullie de rotonde met straatspoor denken te vinden!
Rechtdoor is het uithaalspoor voor de Nieuwe Matex wat onder naar rechts loopt. Het spoor wat naar recht boven gaat is bestemd voor Frans Swarttouw en loopt tot op de kade van de Vulcaanhaven/Waterweg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_002_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_002_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_004_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_004_4.jpg)
Afbraak van het oude, en plaatsing van de nieuwe situatie.
Van de Nordfolkline was absoluut "Nicht im Frage"
Morgen meer, ga nu de nacht weer in.
SK
-
Euh.... tamelijk desolaat..
Juiste topic ? ;D
-
Ja deze sporen worden nog dagelijks gebruikt :)
-
Morgen meer, ga nu de nacht weer in.
Nu al??? Ikke strakjes pas...
-
Heren,
Wat heeft dit dan met Groterdam te maken ?
-
Ja, als jij je draadje niet vult, doen wij het wel voor je...
-
Een modelbaan is nooit af.
Het is een hobby :) ik ben al ruim 1 jaar bezig met plannen van een baanplan...kom er maar niet uit ;).
Jij had toch ook je huis verbouwt ? oa badkamer enzo.
-
Oa, en tuin, huiskamer, gang, wc....
-
Heb je daar ook een baanplan voor? :D
-
Heb je in de huiskamer ook treinen staan ?
Ik zit met smacht te wachten op de eerste foto's, al was het alleen maar van de onderbouw in aanbouw
Harm
-
``Ik kwam laatst in vlaardingen nog een leuke industrie-grootspoor situatie tegen die leuk toe te passen is op de modelbaan. In vlaardingen loopt een straatspoor midden over een rotonde, foto;s heb ik er helaas niet van maar wie weet heeft iemand het toevallig eens op de plaat gezet. Dit is een hele leuke situatie om modern straatspoor na te maken.
Sander``
Ik zal morgen op weg naar huis enkele foto's maken van bedoelde rotonde, wil de aansluiting van de Norfolk Line er ook op?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kijkrichting_Oost.jpg)
Met op de achtergrond de Norfolk Line Terminal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kijkrichting_Noord.jpg)
Met op de achtergrond de spoorlijn Hoek van Holland-Rotterdam vv.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kijkrichting_Zuid_2.jpg)
Achter de gele trekker (in het midden) tak het spoor wederom af (richting Vopak).
[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht
Wederom gezien richting het zuiden, het grijze gebouw in het midden met de poorten is de Gate van de Norfolk Line waar de vrachtwagens op video worden vast gelegd bij aankomst en vertek t.b.v. verzekeringsdoeleinden (transportschade). ;)
Ik hoop dit voldoende informatie geeft anders hoor (lees) ik het wel. 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_rotonde.jpg)
-
Goed........
Als je dan toch lang moet wachten voordat je zolder helemaal klaar is.....
En je zelfs nog een stuk extra zolder kan inpikken.......
Ga je weer denken.
En denken.....en twijfelen....en dan zie je dat je toch teveel wilt.
Te druk.
Terug naar de tekentafel....
-
Dat ken ik ook maar al goed ;D
Post je hier weer je ideeen, zodat wij daar eventueel een frisse blik op kunnen werpen 8)
mvg,
Matthijs
-
Yep, ik wil voornamelijk weten of alles goed kan rijden dadelijk.
Afmetingen komen dadelijk.
Bepaalde stukken landschap liggen al vast.
-
Afmetingen al vastgesteld?? ;D
mvg,
Matthijs
-
Ja, maar er kwam weer wat tussen.
Morgen.
-
ga je hier ook vertellen over dat sappige nieuws op hetgroterdamproject.nl?
-
Wait and see ;D
-
Waarschijnlijk gaat hij verhuizen of wordt de kamer uitgebreid. Inbeide gevallen grotere kamer=meer groterdam 8)
-
heb je er al aan gedacht je paradebaan door het station te laten lopen? Zoals in Amersfoort, waar een 3e spoor tussen de 2 perronsporen door loopt.. In 2 richtingen te berijden..?
Succes, Bert
-
Nieuwe baanplan is online.
-
Dat is een leuk stukje ruimte erbij, jij ook een muur eruit (y)
Maar ik zou sowieso dat aanhangseltje links van 2 sporen bij Waterlingen weg halen, het komt mij iets te geforceerd over.
Verder de eerste wissel voor Waterlingen vervangen door een linkerwissel dan kan je die lijn naar Waterlingen wat vloeiender inzetten.
Nu zit er een soort vage S kronkel in. Of je moet die flex rail wat later naar rechts laten buigen zodat hij mooier aansluit.
En persoonlijk zou ik het groene deel houden zoals je had in het vorige plan. Nu ligt het erg in zicht van je inrijgedeelte van Groterdam en het laatste/eerste stuk van je paradebaan. Want dat zal verhoogd liggen tov de lijn van/naar Waterlingen ?
Het wordt dan te druk vind ik persoonlijk :)
Gr. Remco.
-
Die vage S kronkel is weg als het spoor echt ligt.
Misschien haal ik nog een stukje groen spoor weg, om het wat rustiger te maken.
Dat zie ik wel, als het eenmaal ligt.
Bedankt voor de tips.
De scenery is alleen geconcentreerd in Waterlingen en Groterdam.
De rest is heel veel groen, weilanden, dijken, en rivieren en kanalen.
-
Ik had wel verwacht dat je de rails recht zou leggen ;D
En dat stukje ter hoogte van het G'dam logo ? zit daar nog iets ? Anders kun je misschien Waterlingen iets meer isoleren van G'dam zodat het echt een plaatsje op zich wordt :)
En met weilanden/dijken en rivieren moet ik denken aan een soortgelijke invulling als 'De Lage Zij' van Huib ? Alleen wat moderner :)
Gr. Remco.
-
En dat stukje ter hoogte van het G'dam logo ? zit daar nog iets ? Anders kun je misschien Waterlingen iets meer isoleren van G'dam zodat het echt een plaatsje op zich wordt Smiley
En met weilanden/dijken en rivieren moet ik denken aan een soortgelijke invulling als 'De Lage Zij' van Huib ? Alleen wat moderner Smiley
Ja, een wasmachine ;D Een flinke rivier zal de scheiding vormen tussen Groterdam en Waterlingen.
25 km overbruggen op zolder ging net niet. ;D (ik wacht op de staatsloterij, die loten die ze mij verkopen zijn steeds stuk, ze doen het niet)
En.....ja iets moderner (er staan lichtseinen ipv armseinen) (y)
-
Oh maar dat is goed, je hebt jezelf zo lang een baan ontzegd de treinen moeten eerst door de wasstraat, gelijk doorrammen dus :D
Je orienteert TPIVb TP V toch ?
Enne:
25 km overbruggen op zolder ging net niet. ;D (ik wacht op de staatsloterij, die loten die ze mij verkopen zijn steeds stuk, ze doen het niet)
Ik hoop dat je eerlijk bent en toegeeft het tenminste geprobeerd te hebben! ;D
Gr. Remco.
-
oh, tijdperk. (IV / V).
-
Tijdperk :) Tijdperk 4 aan het eind/Tijdperk V en verder
-
ja dus :)
-
Toppie (y)
Wanneer is het klaar ? Volgende week ? ;D
Gr. Remco.
-
Gisteren !
euh...jaartje of tig ?
-
Je hebt nu verwachtingen geschept :) Je baanplan gaat nu al sneller als het vorige plan dus als je deze trend voortzet (y)
Oh en aansturing ? Hoe ga je dat doen ?
Gr. Remco.
-
Klopt, maar dat moet ook wel, want de scenery staat voor de deur (y)
-
Gezien de maten heb jij amper een halve meter meer ruimte dan ik, en ik kom al moeilijk weg met mn baanplannen. En heb al veel minder spoor getekend.
maar ik twijfel eigenlijk een beetje over de spoorlengte die je hebt liggen.
Jos.
-
Klopt, maar dat moet ook wel, want de scenery staat voor de deur (y)
Hm haal dat dan maar snel binnen, want volgens mij zit half BNLS al in de auto en staat zo voor de deur om het af te halen ;D
-
@Jos : Misschien zijn de centimeters groter in Limburg.
-
Gezien de maten heb jij amper een halve meter meer ruimte dan ik, en ik kom al moeilijk weg met mn baanplannen. En heb al veel minder spoor getekend.
maar ik twijfel eigenlijk een beetje over de spoorlengte die je hebt liggen.
Jos.
ik ga het as zaterdag wel even nameten.... ;)
eric
-
Koffie staat klaar !
-
@Jos : Misschien zijn de centimeters groter in Limburg.
Ik meet thans gewoon met een Lufkin rolmaat van 5 meter van bij de bouwmarkt.
dat zijn bij mijn weten gewoon de europese standaardmaten. (mm)
Jos.
-
Ja maar Jos jij rijdt wel voornamelijk 1:100 dat is toch anders als met 1:87. Daar zal het wel inzitten denk ik.
Gr. Remco.
-
dat klopt, maar dat komt er meestal op neer dat ik dan ook minder ruimte nodig heb.
Maar we zullen zien wat Chris er van gaat bakken. ;)
Jos.
-
Gewoon, precies wat het baanplan zegt.
Dat gaan we bakken.
1 blok is 50 cm en blijft 50 cm.
Althans, hier in Bergen wel.
-
Maar Chris je hebt me wel een idee gegeven.
Ik ga eens uitdokteren of dit ook bij mij kan toepassen.
Jos. 8)
-
Chris,
Zou het ook mogelijk zijn de plaatsen van de perrons aan te geven?
Ik zie een aantal (kop-) sporen die alleen via de hoofdbaan te bereiken zijn.
Misschien wordt eea duidelijker met de perrons ingetekend.
Tinus.
-
Maar ben nu eerst bezig mijn IMac zo in te stellen dat ie doet wat ik wil, en niet doet wat hij wil....
Zo Chris..., ook een echte computer?
grzz,
Hans
-
Ik vond de vorige baan al heel leuk om te volgen, dus ben nu ook weer
razend benieuwd.
Het baanplan beloofd iig weer heel wat.
Tinus.
-
Heey Chris,
Het baanplan ziet er zeer fraai uit het is niet te druk met sporen en heeft mooie vormen. :)
Ga lekker zo door en ik ben benieuwd naar de volgende updates rondom het Groterdam project. :D (y) (y)
Groetjes,
Antal
-
Zal minder rails zijn om het een en ander nog rustiger te maken.
De haven zal veel groter zijn (qua water) om de scheiding tussen Waterlingen en Groterdam duidelijker te maken.
-
Leuk dat klinkt erg interessant! (y)
Ben benieuwd hoe de eerste treinen over je baan heen rijden. :)
Groetjes,
Antal
-
maar wanneer begin je echt met de eerste heipaal te slaan ;D
we zitten met smart te wachten op de bouwvorderingen
groetjes stefan ;)
-
Nu je weer een container slepert erbij hebt ;D hoe is het met zijn speelruimte gesteld ;D
Gr. Remco.
-
Heel goed. Van het weekend komt er weer een nieuw sporenplan online. (y)
-
We wachten gespannen af ;D
Gr. Remco.
-
Na maandag ook wat extra scenery spannende updates als het goed is (y)
-
Wij willen tipjes van de sluiers ;D
Gr. Remco.
-
Het is weekend..... (y)
-
Uhmmmm........
Nog steeds de bouwplannen niet ingeleverd?
Zo krijg je van ons nooit de bouwvergunning natuurlijk :P
Zijn er al vorderingen v.w.b. het baanplan?
Tinus.