BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Romeo373 op 22 September 2012, 20:09:40
-
Ik heb zo'n ICE gekocht en mis waarschijnlijk een deel van de handleiding.
Wie rijdt daadwerkelijk met zijn Mehano ICE3 en kan mij volgende vraag beantwoorden.
Op de "doorloop" van het motorrijtuig zit een 2-polige contactdoos.
Aan één tussenrijtuig zit het waarschijnlijk corresponderende stekkertje, MAAR ......
dat middenrijtuig hoort volgens mij niet aan het motorrijtuig, EN .....
het stekkertje zit aan de verkeerde kant kwa koppeling.
Wie weet de oplossing, hartelijk dank voor elke bruikbare reactie.
Groeten, Romeo373
-
Dat stekkertje hoef je niet vast te prikken, het is geloof ik om via de bovenleiding te kunnen rijden ofzo (de motorbak heeft immers geen panto's). Als t goed is doet ie het zo ook prima.
-
Hoi Floris,
Bedankt, hij doet het op onderleiding inderdaad zonder de steker aan te sluiten.
Maar waarom is de stekker dan 2-polig?
Iemand anders, die ook een bijdrage heeft?
Groet Romeo
-
trek die bak es open en kijk waar de draadjes heen gaan zou ik zeggen... Ik heb er bij Railz weleens wat in handen gehad maar die hadden dacht ik maar 1 draad. Nooit echt op gelet en niet nodig dus meteen maar afgeknipt, komt later toch maar tusen de koppeling ofzo.
-
Tja, als ik de mogelijkheid had om hem te openen had ik het draadje juist niet hoeven openen.
En afknippen met het verstand op oneindig ligt me niet erg.
Toch bedankt.
Gr. Romeo
-
Gek, Chris heeft het stel besproken en dan zie ik een stekker met één draadje. Je bedoelt dezelfde stekker?
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=281:mehano-ice-iii-amsterdam&catid=52:mehano&Itemid=116 (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=281:mehano-ice-iii-amsterdam&catid=52:mehano&Itemid=116)
-
Hoi Henk,
Bedankt voor je suggestie. Ik heb natuurlijk direct die behandeling doorgenomen, maar dat brangt mij niet verder, want.
Ik bedoel inderdaad het zelfde stekkertje en contactje. Chris doet echter geen uitspraak of dit 1- of 2-polig is.
Chris heeft het over een stroom naar de panto van het tussenrijtuig in plaats van vanaf.
Bovendien is dan nog onbegrijpelijker, waarom die 2-polig is.
Tenslotte maakt de beschrijving mij ook niet wijzer over mijn probleem, dat twee koppelingen van hetzelfde geslacht dan tegenover eklkaar staan.
Groeten Romeo
-
Hoi,
Ik ben eruit. Ik heb het stel laten bekijken (het stond niet hier) en weet nu het volgende.
De stekerverbinding is feitelijk 1-polig.
De koppelingen zijn verwisselbaar.
De draadverbinding is dus inderdaad voor bvl-voeding.
(y) Bedankt voor de bijdragen (y), het draadje kan dicht.
Groet, Romeo
-
Hallo,
Het is een twee polig stekkertje, maar er zit maar een draad aan vast gesoldeerd.
Telkens als ik het treinstel ontkoppel en het stekkertje uit de motorwagen trek, komt elke keer de balg mee, waarin het stopcontact is bevestigd. En een druppeltje lijm was zeker ook te duur, want telkens gaat ook het stopcontact los uit de balg.
Er zijn geen mannetje/vrouwtje koppelingen bij dit treinstel. De koppelingen zijn overal het zelfde, maar omdat die van de volgende wagon 180 graden gedraaid zit, kan je ze koppelen.
Dit moet met vrij veel kracht gebeuren en ik vind het moeilijk in elkaar klikken van de koppelingen een vrij enge bezigheid.
Maar het is tot nu toe goed gegaan.
Als je belangstelling hebt, wil ik je wel een copie emailen van de volledige handleiding.
Laat het maar via een PBtje weten.
Groetjes
Wil