BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 22 September 2012, 18:45:24

Titel: DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Railhopper op 22 September 2012, 18:45:24
hoe staat het met de restauratie van de zlsm 179 ?

was hier wel nieuwsgierig naar, maar kon het nergens vinden  :(

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22254614_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22254614_1.jpg)

bron: onbekend
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: MarklinKoen op 22 September 2012, 19:56:26
Naar wat ik heb gehoord is deze rijvaardig, maar uiterlijk niet zo mooi  :-\
Ik geloof dat er wel eens mee op het traject gereden wordt/werd. (gewoon om 't rijvaardig te houden).

Groet,
Koen

(Ps.. ik weet het niet zeker.. )
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Railhopper op 22 September 2012, 21:35:29
oke, weetje ook wat er allemaal aan moet gebeuren dan ?
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Niels B op 22 September 2012, 22:19:21
Volgens mij wordt er nog steeds gesteggeld over de kleur en uitvoering. Voor zover ik het weet ligt er nog geen restauratieplan. Kan nog wel ff duren gelet op de financiƫle positie van de ZLSM.

Grtz,  Niels
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Jos B. op 22 September 2012, 22:32:31
En rijvaardig is ook weer in twijfel te trekken, want het ding heeft sinds de overgave naar de ZLSM niet of nooit op eigen kracht gereden.
Dat ding staat al zo lang stil, hij zal tot het laatste boutje uit elkaar moeten vrees ik.
En dat kost nu zo een bom geld.
Dat kleurtje dat is niet zo een probleem, dat is de minste moeite.

Wat mij betreft kan het stel het beste geel blijven.
Want bij de laatste grote revisie-ombouw, hebben de vergeelde stellen nieuwe motoren gekregen.
Deze Cummins motoren hadden een grotere koeler nodig, en die is dus op het dak gemonteerd.

Andere kleur combinaties zijn bij de 179 alsook de 186 (HSA) historisch niet meer verantwoord.
wil je het stel rood of blouw maken, dan moet die koeler er af, en dat gaat nu weer niet met die Cummins motoren.
Daarbij komt ook dat bij een rode of blauwe variant ook de cabineramen en de frontverlichting moeten worden aangepast.
Met andere woorden: je komt het stel helemaal terug aan het bouwen tot de jaren 50 situatie.


Jos.
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: martijn v m op 22 September 2012, 22:36:42
ze zijn in de buurt van haarlem toch een de 2 weer rood aan het maken?

Daar was volgens mij het idee om de koeling op de bagage afdeling te plaatsen
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Jos B. op 22 September 2012, 22:41:19
Martjn, het zijn wel 2 koelers, en een DEII heeft/had maar een bagageruim.


Jos.
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: robin binsbergen op 23 September 2012, 01:30:35
En rijvaardig is ook weer in twijfel te trekken, want het ding heeft sinds de overgave naar de ZLSM niet of nooit op eigen kracht gereden.

Daar ga ik toch even tegenin. Ik heb het stel wel degelijk op eigen kracht proefritten zien maken te Spv!

mvg,
Robin
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Tim89 op 23 September 2012, 01:33:36
Hier bij de "buren" ook een topic over de DE2 van de ZLSM, misschien wat oud topic maar toch extra informatie in:

http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=25&t=1132

Tim
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Jos B. op 23 September 2012, 07:29:20
Wanneer dan robin?
Ik heb hem na de aflevering van de NS nog nooit horen lopen.
Wel heb ik een paar keer gezien dat hij door een Rangeerloc werd verplaatst naar een ander deel van het Emplacement.


Jos.
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: robin binsbergen op 23 September 2012, 09:17:25
Er werd een proefritje naar Vetschau gereden op eigen kracht. Er waren nog wat problemen, waaronder de kachels.

helaas moet ik je 'het wanneer' schuldig blijven.  Ik doe het uit mijn hoofd, heb er geen conrete bevestiging van als foto's, hooguit dia's maar die liggen allemaal nog 'op de rol' en die liggen niet echt voor het grijpen.

mvg,
Robin
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Jos B. op 23 September 2012, 09:27:53
Robin, wanneer maakt niet zo veel uit, maar ik denk niet dat het recent geleden was.
We zullen het wel zien.  ;)

Maar een ding zeg ik je: als ie maar geel blijft.  ;D ;D ;D


Jos.
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Lambert1921 op 23 September 2012, 09:34:01
Goeden morgen

Ten eerste kan ik jullie laten weten dat die DEII wel degelijk een aantal malen op eigen kracht over de lijn heeft gereden. En wel van Simpelveld naar Schin op Geul. Dit was kort na de overdracht van NS. Het stel is geheel rijvaardig bij ZLSM gekomen.
Maar men vond het niet van belang om hem voor de dienstuitvoering te gebruiken. En is toen aan de kant gezet. Binnen 14 dagen zat hij vol met graffiti. De historische belangen werden/worden bij ZLSM niet zo nauw genomen. De eerste optie was om het stel blauw te maken maar dit werd al heel snel van  tafel geveegd. De tweede optie was ZLSM rood met de letters ZLSM in mergelgeel op de zijkant ter hoogte van het NS vignet. De zelfde kleur als de Esslingen heeft gekregen.
Men heeft het stel gewoon laten weg teren. Tijdens een proefritje naar Bocholtz konden ze bij terug komst naar Simpelveld niet meer omschakelen van de ene naar de andere cabine. Men heeft het stel toen gewoon bergaf laten lopen tot op spoor 4. En toen was het einde oefening.
Gezien de huidige financiƫle situatie bij de ZLSM zal van restauratie niets meer komen net zoals de NS8700. Men is al blij dat men een rijvaardige stoomlok heeft.
Jammer. Ben zelf 13 jaar vrijwilliger geweest. Heb het hele leiden van de DEII van dichtbij meegemaakt. Wil Obbens zal zich wel in zijn graf omdraaien. Want het was zijn naam die op de cabine stond.

Groeten Bert Senden.
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Eelco Storm op 23 September 2012, 10:52:54
net zoals de NS8700.

Heb ik iets gemist? Of bedoel je de ex 8800?

Eelco
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: Lambert1921 op 23 September 2012, 11:27:01
Ja sorry. Het is inderdaad een 8800.

Gr. Bert.
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: dennie op 23 September 2012, 16:51:29
De verwachting is ook niet zo positief voor de2  bij de zlsm.
Kortom de zlsm staat onder (curatele) toezicht.
Er worden zelfs ik dacht 4 vaste mensen in dienst ontslagen en 1 persoon moet minder dagen geen werken.
Het maffe eraan is dat ze de dieselmonteur ontslaan,maar mag wel nog als vrijwilliger werken.
Nee ik werk niet bij de zlsm maar je hoort wel van zlsm medewerkers het nieuws.
Dat het slecht gaat  ligt niet (helemaal) aan de crisis maar de 2 afgelopen  jaar stoomtreindagen.
Van wat ze wilden organiseren en uiteindelijk terecht kwam het zij door regelgeving hetzij door defekt materiaal,hetzij te warm zomer, liggen hieraan te grondslag.
En de stoomtreindagen 2013 ziet er niet zo geweldig uit het rommelt in het bestuur.
Titel: Re:DE 2 van de ZLSM
Bericht door: timtrein op 23 September 2012, 19:18:33
Ja mensen, de bomen reiken niet tot in de hemel. Dat heeft zo ongeveer elke museumclub inmiddels wel een keer gemerkt. Desondanks is er bij de ZLSM genoeg potentie, zeker qua aantal reizigers. De 179 is zeker niet reddeloos verloren. Maar als je er iets mee wil, dan moeten er handjes en geld komen. Dus er zit maar een ding op, word vrijwilliger of donateur (gewoon geld overmaken kan natuurlijk ook) van de club met je lievelingsmaterieel.