BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ruud K op 20 September 2012, 00:50:42

Titel: Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ruud K op 20 September 2012, 00:50:42
Het valt me de laatste tijd op dat veel Nederlandse (internet)winkels bij nieuwe modellen steeds vaker zonder meer de adviesprijs van de fabrikant hanteren. Duitse internetwinkels zijn wat dat betreft een stuk concurrerender. Die duiken meteen 10 tot 20 procent onder de adviesprijs. Op de een of andere manier lijkt het onderlinge concurrentiemechanisme daar beter te werken dan hier. Leuker voor de klant.
Als je grotere aankopen doet (duurdere of meerdere producten) en de buitenlandse internetwinkels aantrekkelijke verzendkosten in rekening brengen (bijvoorbeeld rond 9 euro, zoals grote Duitse aanbieders als Lippe en Schmidt doen), loont het tegenwoordig zeker de moeite over de grens te kijken. Dat zou Nederlandse modelspoorinternetwinkels toch te denken moeten geven?

Groet,
Ruud
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Alexander op 20 September 2012, 01:16:56
Gaat over twee weken nog leuker worden.

Groeten, Alexander
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: MartOnTheWeb op 20 September 2012, 07:28:19
Ruud,
in 2008 hadden ze Fleischmann tijdens de reorganisatie naar Modelleisenbahn GmbH een grote magazijndump. Het resultaat was dat bij Duitse en Belgische winkeliers veel materieel tegen spotprijzen werd aangeboden. Op Fleischmann-HO.nl stond hierover ook een nieuwsbericht. Een bericht dat onder druk van HobbyTime diende te worden aangepast. Naderhand bleek dat Nederlandse winkeliers over het bericht hadden geklaagd. Het voordeel ging/gaat in Nederland dus niet altijd naar de klant.

Met spoorse groet,
Mart
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Bart Mestrom op 20 September 2012, 11:11:33
Gaat over twee weken nog leuker worden.

Groeten, Alexander

Verklaar je nader! ;)
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Marc tramt op 20 September 2012, 11:13:34
BTW van 19% > 21% per 1 oktober
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Eelco Storm op 20 September 2012, 11:18:58
Ligt het er ook niet een beetje aan dat de Nederlandse markt maar klein is en dat je als modelzaak in Nederland geeen marge hebt om meteen 10% van de prijs af te gooien?
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Jan Beelen op 20 September 2012, 11:35:12
Er is altijd marge voor een korting van 10%.
De verkoper wil het soms niet, maar dat is een andere zaak!
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: henk op 20 September 2012, 11:52:23
Misschien wil de eigenaar ook nog kaas op zijn brood? Ik heb in ieder geval geen kijk op de financiële situatie van een winkel en het doet er voor de keuze uiteindelijk ook weinig toe. Wie het prettig vindt in de buurt te kopen, gaat naar een winkel, als die er nog is. Wie prijzen heel belangrijk vindt en accepteert dat service op afstand altijd wat onhandiger is, speurt het internet af.
Ik vind het wel lekker om een winkeltje binnen te lopen. Internet is wat mij betreft goed voor spullen waar op een andere manier moeilijk is aan te komen.

Pas nog een paar wieldoppen uit Israël laten komen.  ;D Waren zelfs in de VS onvindbaar.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Railroadtycoon op 20 September 2012, 12:11:54
Misschien zou je voor de objectieve meningen hierover eens moeten weten wat een winkelier aan inkoopsprijs moet betalen. Als je daarbij de kaas op z'n brood rekent, tevens de BTW meetelt (en nog wat meer "onbenullige" ??? kleinigheidjes :-\) dan kun je misschien zelf ook wat verklaren.
Het grootste verschil tussen de winkeliers onderling wordt namelijk veroorzaakt door de inkoopkortingen die ze (mogelijk ;D) kunnen krijgen en waarmee ze (soms maar een deel :-X) van de klanten kunnen verleiden (lees "stunten" :o) om bij hen te kopen (en niet bij hun conculega).

In het buitenland, waar een deel van de "producenten" zitten heb je bijvoorbeeld ook niet met een importeur te maken (die natuurlijk zelf ook kaas of bijvoorbeeld worst op zijn brood wil  :P)

En natuurlijk is die ModelEisenbahn GmbH en MaTriks dumping hierboven ook al besproken....

Allie
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Alexander op 20 September 2012, 13:14:38
En met de aanstaande verhogingen van accijnzen op alcohol, tabak en brandstoffen, en over dat alles nog eens de BTW verhoging, kunnen veel mensen veel geld besparen als ze naar de winkels over de grenzen gaan.
Dus niet alleen de buitenlandse internet winkels profiteren.

Groeten, Alexander
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: ATB op 20 September 2012, 13:28:58
Gewoon niets meer kopen. Dat bespaart nog eens geld ;D ;D

Ted
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Marc tramt op 20 September 2012, 13:34:32
Keuze's maken....
Ik koop alleen nog maar bier. Treintjes, tsss....  8)
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Rubedino op 20 September 2012, 13:57:45
Alles wordt bij mij gewoon 2% duurder.

mvg,

Kees-Jan
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Marc tramt op 20 September 2012, 14:00:29
Afzetter!  ;D
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Railroadtycoon op 20 September 2012, 14:01:07
Keuze's maken....
Ik koop alleen nog maar bier. Treintjes, tsss....  8)

Dan verwijs ik je naar de opmerking van Alexander
En met de aanstaande verhogingen van accijnzen op alcohol, tabak en brandstoffen, en over dat alles nog eens de BTW verhoging,........

Relatief gezien stijgen de treintjes dus minder in prijs  ;D ;D ;D

Allie
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: VAM65 op 20 September 2012, 14:09:49
Alles wordt bij mij gewoon 2% duurder.

mvg,

Kees-Jan

Foei toch  ;D. Formeel gezien moet je eerst je huige prijzen delen door 1,19, en daarna vermenigvuldigen met 1,21.  Wat je nu doet is percentage over percentage..... 
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Marc tramt op 20 September 2012, 14:11:50
@Allie: Dan zie je dus gelijk waar mijn prioriteiten liggen  8)

Maar even serieus; er zijn zoveel dingen die van invloed zijn op de uiteindelijke consumenten prijs dat die 2% het verschil voor mij ook niet gaat maken. Kopen in Duitsland is voor een aantal mensen misschien een optie maar voor de meeste Randstedelingen niet echt realistisch. Een tank benzine verstoken voor een paar procent voordeel? Ik sluit me wat dat betreft graag bij Henk aan; een goede winkel mag best iets duurder zijn als ze maar toegevoegde waarde levereren. En dat geldt niet alleen voor treinenboeren.

@VAM: schande inderdaad; steekt ie zomaar 0,38% in zijn zak.   ;D
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Rubedino op 20 September 2012, 14:24:56
 ;D Dat is omdat internetten duurder geworden is (moet het ergens terug verdienen).

Mvg

Kees-Jan
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: VAM65 op 20 September 2012, 14:27:32
 ;D
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ruud K op 20 September 2012, 15:14:01
"een goede winkel mag best iets duurder zijn". Mee eens. Ik koop ook graag bij grote en kleine winkels in Nederland. Wil het model ook graag met eigen ogen zien. Maar als het prijsverschil te groot wordt, wijk ik uit.

Voorbeeld van een nieuw uit te komen loc die ik op het oog heb: Trix Br 94.5 met sound, artnr. 22159.

Adviesprijs fabrikant: 329,95
Bij de Nederlandse winkelier: 329,95 + benzine (of verzenden 7,50)
Bij Kieskemper: 249,99 + 17,50 verzenden = 267,49
Bij Schmidt: 270,56 + 8,99 verzenden = 279,55
Bij Lippe: 259,99 + 9,50 verzenden - 10,50 vaste klantenkorting = 258,99

Tsja, dan is de keuze snel gemaakt.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: europaard op 20 September 2012, 17:54:39
Geheel met Ruud eens (y)
Je ziet het op houten al een tijd gebeuren.
NL dealertjes willen zelden wijken[een enkele daargelaten]
Germaantjes willen gewoon van hun spullen af.
Dientengevolge zijn ze klantvriendelijker en in redelijkheid genegen je tegemoet te komen :)
En via internet bestellen kan een ieder.....heeft weinig met de randstad te maken.
Vooral omdat de Germanen hele goede service verlenen,zoals bij de door Ruud genoemde bedrijven,kun je de gok makkelijk nemen.

Groetje
André

Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Brabantspoor op 20 September 2012, 18:31:13
Kan dat ook aan de inporteur liggen?
Ik ken een voorbeeld uit een andere branche, en als de winkelier dan gaat stunten met de prijzen, nou dan krijgt hij de volgende keer gewoon geen spullen meer van de importeur.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Romeo373 op 20 September 2012, 18:35:29
Ik kan na 40 jaar kopen in Duitsland werkelijk niet zeggen, dat de "Germaantjes" klantvriendelijker zijn. De ambtelijke volkscultuur staat dat nog altijd in de weg, ook al zie je hier en daar verbetering. Volgens mij is er iets anders aan de hand. De schaal van de handel is in Duitsland veel groter, er worden (met weinig visie?) grote aantallen ingekocht en inderdaad: dan moet je ervan af. Ook heb ik in Duitsland meermaals het volgende "Duitse denken" gezien: per einde jaar worden hoofdpijnvoorraden geheel of gedeeltelijk afgeboekt en ze worden in het nieuwe jaar vervolgens gecalculeerd, alsof de inkoopprijs is verlaagd of nihil is. Wie voor econoom geleerd heeft, kan dat niet verzinnen .....

Nederlandse dealers bestellen beheerst en dan wil je voor die paar stuks de normale prijs hebben. Hoofdpijnpartijen komen vaker in Duitsland terecht, vaak alle exemplaren van artikel x bij dealer a. Om de rest van de markt niet te verstoren. Het is logisch, dat je hier daarmee je voordeel kan doen. Ook ik heb enkele goede en alleen maar goede ervaringen met Lippe, maar weet uit ervaring, dat de een winkel pas goed kunt testen als er echt iets aan de knikker is. Tot dusverre ben ik in situaties die niet business-as-usual- zijn, vaak slecht weggekomen. Maar dat komt misschien omdat ik mijn rechten ken en, als dat juist of redelijk is, die ook opeis.  

Groeten, Romeo
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: frederik19630 op 20 September 2012, 18:42:22
Ook ik bestel veel in het duitse, deels prijsgedreven, deels gewoon aanbod. Als de lokale winkelier
(die nou niet het meest brede en attente aanbod heeft) het niet heeft moet het ook besteld worden en ben ik
langer onderweg dan een pakketje uit het Duitse.

Wat klantvriendelijkheid betreft: nog nooit een probleem gehad, Kieskemper ruilde zonder morren een
stukke 23er om met een vergoeding voor de terugzendkosten. Schweickhart paste zonder vragen
de bestelling aan toen ik de lok al ergens anders had (ik weet, dat is gewoon mijn recht bij verzendhandel).
Ik denk dat de betere beschrijving korrekt is.

fred
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Gert1 op 20 September 2012, 19:01:14
Kennelijk doet Lippe iets heel erg goed, want naast zijn winkel in Detmold opent hij volgende week een nieuwe winkel in Bremen.
Waar zijn winkel in Detmold een beetje achteraf op een modern kantorenpark zit (wel goed bereikbaar en genoeg parkeerruimte),
komt de nieuwe winkel in Bremen aan een grote doorgaande weg te liggen die ook nog eens vlak bij de snelweg ligt.
Voor de Scandinavië-gangers: Aan de A1 richting Hamburg.

Daarnaast hanteert deze 'Germaan' (hiervoor nogal kleinerend gebruikt helaas) het zeer schappelijke tarief van 9 euro voor pakketjes naar NL. Andere verzenders (vooral op eBay) hanteren maar wat graag 17 euro als tarief...

Hoe ver kun je vandaag de dag nog rijden voor 9 euro? Zelfs als je de afschrijving en onderhoud van een auto niet meeneemt en uitgaat van een verbruik van 1 op 15 kom je bij een benzineprijs van EUR 1,80 uit op 5 liter benzine die je dan dus 75 kilometer ver brengt. Oftewel: Je moet binnen 40 kilometer een goed gesorteerde modelspoorwinkel kennen, anders is zo'n 'Germaan' stomweg goedkoper.

Ik herinner mij de jaren '80 toen Bart Smit nog treinen verkocht. In die tijd was de firma Wentink uit Arnhem goedkoper dan Bart Smit. Eind jaren '80 stopte Bart Smit met modeltreinen. Die afdelingen werden opgeheven en daarvoor in de plaats kwamen spelcomputers (ook leuk hoor, daar niet van). Vervolgens begonnen de prijzen bij Wentink te stijgen.
En als je wilt weten op welk prijsniveau ze daar zijn uitgekomen, dan moet je er maar eens gaan kijken...
Mooi winkel hoor. Ik kom er heel af en toe nog. Maar vroeger kwam ik er zomaar 10 keer per jaar!

Kortom: Domweg de adviesprijs vragen is korte-termijn-denken. Winkels die dat blijven doen halen 2020 echt niet.

mvg,
Gert
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Eelco Storm op 20 September 2012, 19:28:18
Bart Smit had toen nog een geweldig spaarsysteem waarmee je leuke korting kon krijgen...
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: ATB op 20 September 2012, 19:45:04

Kortom: Domweg de adviesprijs vragen is korte-termijn-denken. Winkels die dat blijven doen halen 2020 echt niet.

mvg,
Gert


Gert,

kun jij me ook voorspellen wanneer we weer uit de crises zijn, of staat dat niet in je glazen bol?

Ted
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Eelco Storm op 20 September 2012, 19:48:30
Crisis? Welke crisis? Als ik hier zo op het forum kijk, worden er nog bakken geld aan modelspoor uitgegeven...
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ronald Halma op 20 September 2012, 19:50:18
kun jij me ook voorspellen wanneer we weer uit de crises zijn, of staat dat niet in je glazen bol?

Nou nou....


Ik herinner mij de jaren '80 toen Bart Smit nog treinen verkocht. In die tijd was de firma Wentink uit Arnhem goedkoper dan Bart Smit. Eind jaren '80 stopte Bart Smit met modeltreinen. Die afdelingen werden opgeheven en daarvoor in de plaats kwamen spelcomputers (ook leuk hoor, daar niet van). Vervolgens begonnen de prijzen bij Wentink te stijgen.
En als je wilt weten op welk prijsniveau ze daar zijn uitgekomen, dan moet je er maar eens gaan kijken...
Mooi winkel hoor. Ik kom er heel af en toe nog. Maar vroeger kwam ik er zomaar 10 keer per jaar!

Bart Smit treinen? Weet ik ook nog.... ze hadden best veel. Wentink is vandaag de dag een mooie winkel geworden. Ze hebben best veel en ook wel vaker tegen redelijke prijzen dacht ik. Deze week in de aanbieding een gele DEII voor 269 tegenover 319 bij anderen.

Dus als winkel doen ze het best aardig. En ook al mooi lang ;)
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: JaJo op 20 September 2012, 19:52:58
Gewoon een prima winkel waar ik héél graag kom!

Groet Jaap
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Gert1 op 20 September 2012, 19:53:40
Gert,

kun jij me ook voorspellen wanneer we weer uit de crises zijn, of staat dat niet in je glazen bol?

Ted

Geen idee, ik doe niet aan voorspellingen, ik gaf slechts mijn mening.
@ Ronald: Dat is dan een behoorlijke nette aanbieding van Wentink.

Mvg,
Gert
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ronald Halma op 20 September 2012, 20:01:03
Gert, hij lag in de etalage.... was een tweetje, geel en 269. Verder heb ik geen bal verstand van dat spul ;D ;)
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: jakop op 20 September 2012, 20:01:42
Hoe ver kun je vandaag de dag nog rijden voor 9 euro? Zelfs als je de afschrijving en onderhoud van een auto niet meeneemt en uitgaat van een verbruik van 1 op 15 kom je bij een benzineprijs van EUR 1,80 uit op 5 liter benzine die je dan dus 75 kilometer ver brengt. Oftewel: Je moet binnen 40 kilometer een goed gesorteerde modelspoorwinkel kennen, anders is zo'n 'Germaan' stomweg goedkoper.

En dat maakt een Lippe dus eigenlijk net zo 'bereikbaar' als bv MTE als webwinkel. Daar rijd ik ook niet heen voor de €7 verzendkosten.  ;)
En het argument van service.....bij drie aankopen bij een nabije winkelier heb ik om service moeten vragen: de koploper, de IRM en de Piko G1205. Voor alle drie heb ik een keer extra moeten rijden (volgens Gerts tarief €6,30 per keer, maar mijn auto haalt de 1:15 niet...) en de service was respectievelijk  (y) ,  :-\ en  :(
Over de service van meerdere hier genoemde internetwinkels zijn elders op het forum ook positieve en negatieve te vinden.
Even rond kijken kan, zoals Ruud demonstreerde, nogal wat uitmaken.

Jakop
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 September 2012, 20:01:58
Duitse internetwinkels zijn wat dat betreft een stuk concurrerender. Die duiken meteen 10 tot 20 procent onder de adviesprijs.
Ik ben in Duitsland ook wel gewone winkels tegengekomen waar ze een stuk boven de adviesprijs zaten. Hoe ze dan nog iets verkopen is mij een raadsel.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Wouter97 op 20 September 2012, 20:18:44
Heb je dan al gekeken of die er nu nog zitten? Het zou me niks verbazen als ze inderdaad bijna niks verkopen.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ferry As op 20 September 2012, 20:26:18
Het service aspect is voor mij ook belangrijk. En dan doel ik niet alleen op het moment van een probleem, maar het totaal plaatje.

Daardoor kom ik ook vaak op een "gunfactor " voor bepaalde winkels in NL

Als ik goede service krijg, klantvriendelijk, de juiste "social skills" van de verkopers en niet de indruk als zijnde "dozenschuivers", wil ik best wat meer betalen dan bij een internetshop, waar die ook mag zijn.

Daarbij, ik wil ook nog wel eens graag in een shop rondneuzen, keuze hebben uit verschillende winkels en dan wel graag in NL.....  
Aan het voortbestaan daarvan wil ik best wat bijdragen mits het verschil niet de spuigaten uitloopt....

Grt

Ferry




Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Simplex op 20 September 2012, 20:31:47
Voor mij hetzelfde Ferry! Heb vorige week bij de Koploper in Delft een
loc besteld die 40 euro meer kost dan in Duitsland. Terwijl ik veel in
Duitsland koop o.a ook bij Lippe. De service van de Koploper is gewoon
een terug komertje. Maakt niet uit wat er is, of wat je nodig hebt.
Hij doet/regelt het voor je, zonder morren of kosten.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Gert1 op 20 September 2012, 20:57:21
Voor 40 euro extra per model wil ik jou ook wel in de waan laten dat ik van alles voor jou regel zonder kosten.  :P

Maar zonder dollen: Ik begrijp wat je bedoelt. Ik koop dan ook grotendeels bij Nederlandse winkels. En ook niet per se bij de dichtst bijzijnde. Het gaat dus om de combinatie prijs, service, kennis, etc. Maar wie uitsluitend de adviesprijs vraagt heeft denk ik niet veel toekomst.

Mvg,
Gert
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Afgelopen op 20 September 2012, 21:32:54
Gewoon een prima winkel waar ik héél graag kom!

Groet Jaap

Inderdaad en tegenwoordig heet de zaak Bentink - ga er snel eens kijken.

Maar inderdaad valt het mij ook elke keer weer op dat in met name de voormalige DDR de prijzen belachelijk laag zijn, ook bij onze westerburen aan de andere kant van de plas is het stukken goedkoper, maar de schaal 00 (1:76) houdt sommigen nog af. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Conrad en met Google. Gewoon intoetsen wat je zoekt en je komt tot de meest fantastische ontdekkingen - nadeel: het wordt vaak duurder dan de bedoeling was, omdat al dat tot nu toe onbekende spul wel heel erg vaak ook heel erg leuk is om te kopen.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Gert1 op 20 September 2012, 21:36:10
Voor de goede orde: Wentink in Arnhem blijft gewoon Wentink heten.

Mvg,
Gert
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ernst-Jan op 20 September 2012, 21:37:07
Nee hoor, nog steeds Wentink. Wentink Apeldoorn gaat binnenkort inderdaad onder de naam Bentink verder, maar hier ging het om Wentink Arnhem, en die blijft gewoon Wentink heten.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Romeo373 op 20 September 2012, 22:06:13
En ze redden het nog steeds vele, vele jaren na het verdwijnen van de treinen bij "Bart, ruim je treinen nou eens op".

Gr. Romeo
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Rubedino op 20 September 2012, 22:22:57
Als iedereen nou even naar de KVK gaat en een winkel gaat starten dan is het hele probleem in 1x opgelost  ;D.

Gaaf want dan kun je zonder BTW kopen in het buitenland en mag je zelf je eigen bestellingen terug sturen.

Veel moeite en duur zoiets beginnen? Welnee joh als ik hier kijk wat "jan met de trein" hier per jaar zegt te kopen ben je veel goedkoper uit met een eigen sjop.

Mvg

Kees-Jan

NB ik stuur het zelfs naar mezelf terug als het niet goed is en stuur boze mails naar Rail-Kees als de prijzen te hoog zijn.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: class 37 op 20 September 2012, 22:35:07
Tja ik kijk ook eerst rond voordat ik iets koop ik rijd dan wel engels maar ook in de UK zijn de prijsverschillen groot.
Niet alleen in de winkels ook op ebay en de beurzen kun je beter eerst rondkijken voor dat je koopt.Het grootste probleem
zit hem in de afzet markt die is in nederland vrij beperkt waardoor dat waarschijnlijk ook de prijs op zal drijven lijkt me.
zeker bij winkels die het aleen van trentjes moeten hebben zal het geen vetpot zijn.dan kun je gewoon je marge niet weggeven anders kun je bij de voedselbank aanschuiven... :-\

groet Ray
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: ZwolsBas op 20 September 2012, 22:36:44
Die DE-2 in Arnhem is een laatste model (vitrine) de Syntus uitvoering.
Maar wel een nette prijs, zouden meer winkels moeten doen om klanten te lokken.

Wat ook leuk zou zijn is rails in de aanbieding dat zie je echt nooit. jarenlang profi rail nieuw gekocht en nooit een aanbieding gezien toen maar besloten om het 2e hands te kopen, het geld groeit niet op de rug (dik 3 euro voor een R3 bochtje :o)
Of grote aantallen bijv per stuk 3,35 10 stuks 30,- (even een voorbeeld)

Rails is iets wat je blijft kopen en eigenlijk nooit stopt waarom nooit aanbiedingen?
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Romeo373 op 20 September 2012, 23:19:25
Beste Bastaard,

Hallo, wordt eens wakker, je geeft toch zelf het antwoord:
korting op rails, dat meen je toch niet echt?

GR. Romeo
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Romeo373 op 20 September 2012, 23:27:17
Het is weer zoals we dat in veel draadjes zien: kopers toeteren in feite voor eigen parochie en vinden dan dat ondernemers zouden moeten denken en handelen conform het getoeterde. Ondernemers zijn ondernemers, dat is een andere wereld, ze kunnen het goed doen en ze kunnen het slecht doen, maar zelfs dat loopt niet parallel met de denkwereld van geëngageerde hobbyisten. gewoon afblijven is volgens mij het devies.

Welke treinenboeren zijn omgevallen ALLEEN omdat ze bij de adviesprijzen bleven, ik ken ze niet.

Gr. Romeo.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: ATB op 20 September 2012, 23:32:33
Hear, hear (y)
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: ddv op 21 September 2012, 00:06:04
Ik woon maar een paar kilometertjes bij Aken vandaan, binnen een half uurtje ben ik in de stad en ......., tóch koop ik de meeste spulletjes in Heerlen, raar hé !  ;D ;D ;D ;D ;D
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Olav op 21 September 2012, 09:33:51
De discussie over adviesprijzen is al eens aan de orde geweest. Märklin levert gewoon minder/niet/laat spullen aan Nederlandse winkels indien ze adverteren met lagere prijzen tov de "niet verplichte prijsadvies". Dat heb ik eruit begrepen. Dan komt weer het Duitslanad verhaal waar "ze" gewoon hun gang gaan met lagere prijzen.

Ik heb het idee dat over het algemeen de NL winkels gezwicht zijn voor Märklin en nu de "vaste" prijzen hanteren. Zelfs mijn "hofleverancier" van destijds geeft nog nauwelijks korting. Dit los overigens van aanbiedingen.

Het is jammer, maar ik heb nu een prima zaak in Duitsland waar ik één of twee keer per jaar een grote partij besteld spul ophaal. Is meteen een leuk dagje uit voor mijn wederhelft die lekker gaat winkelen.  ;D

En service is top. Had onlangs een model die niet meer uitgeleverd werd door Märklin (te weinig geproduceerd). Kon ik de loc in Nederland kopen en kreeg het prijsverschil terug als korting op de volgende levering. En de garantiegevallen worden prima opgelost. Als ik maar vast even meld wat er is komt het helemaal goed binnen de garantietermijn (ook als ik iets daarbuiten pas retourneer).
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Swiss_fan op 21 September 2012, 10:32:06
En welke zaak is dat, Olav?
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ruud K op 21 September 2012, 10:40:50
Dat verhaal over niet meer leveren door de fabrikant als je als winkel korting geeft, wordt mij ook verteld in Nederlandse winkels. Afgezien van het feit dat dit verboden is volgens de anti-kartelvormings-regels van de overheid, klopt het ook niet als je naar Duitsland kijkt. Hoe is het mogelijk dat de Nederlandse winkeliers zo in de tang van de fabrikant/importeur zitten en de Duitse blijkbaar niet?

Wat ik ook wrang vind: als je geen Märklin-shop bent, kun je geen Märklin en Trix meer kopen bij de fabrikant. Ik kom graag bij een kleine winkel bij mij in de buurt, mede vanwege de geweldige service. Daar kocht ik vroeger Trix-spullen, maar die kan die helaas niet meer leveren. Dit is wel een iets andere zaak dan hier aan de orde is, maar ligt wel in het verlengde ervan.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Eelco Storm op 21 September 2012, 10:58:15
Afgezien van het feit dat dit verboden is volgens de anti-kartelvormings-regels van de overheid,

Wat heeft dit dan met kartelvorming te maken?
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ruud K op 21 September 2012, 11:14:30
Misschien formuleer ik het niet goed, maar het is niet toegestaan voor bedrijven en groothandelaren onderling prijsafspraken te maken die de vrije marktconcurrentie voor de consument tegengaan of verhinderen.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Eelco Storm op 21 September 2012, 11:23:30
Ze maken ook geen prijsafspraken. Marklin dwingt de Nederlandse handelaren voor een bepaalde prijs te verkopen. En de vrije markt werkt vervolgens perfect, want dan koopt de consument gewoon in Duitsland waar het blijkbaar goedkoper is (als ik dit draadje zo lees)...
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Rubedino op 21 September 2012, 11:27:30
Bazeer alles nu eens op feiten ipv "ik heb gehoord dat...". Dit soort verhalen op het net slingeren draagt namelijk helemaal niks bij in deze discussie.

Als producent kan ik zelf bepalen aan wie ik wel of niet verkoop. Daar kan niemand wat aan veranderen of mij dwingen tot verkoop.

Mvg

Kees Jan
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Railroadtycoon op 21 September 2012, 11:35:43
@Kees Jan,
Is dat wel zo??

Quote:
2. Schending van het mededingingsrecht en een misbruik van machtspositie

Dit is eigenlijk een speciaal voorbeeld van een verkoopsweigering die de wet schendt. Een verkoopsweigering kan namelijk het mededingsrecht schenden, dit kan zijn art. 81 en 82 van het EG-verdrag, of de Belgische wet op de Econmische Mededinging.

DE EUROPESE WETGEVING

Uit de Europese rechtspraak zijn drie categorieën van verkoopsweigeringen af te leiden:
 de simpele verkoopsweigering, de verkoopsweigering terwijl er voordien wel werd verkocht en de discriminatoire verkoopsweigering.

De simpele verkoopsweigering

Wanneer een leverancier gewoon weigert te leveren dan schendt deze art. 81 en 82 EG-verdrag enkel wanneer:

  * er geen alternatief bestaat voor de koper en het niet mogelijk is om zelf een alternatief op te zetten, in de praktijk betekent dit dat er bijna sprake moet zijn van een monopoliepositie.
   * en er geen objectieve rechtvaardiging is voor de verkoopsweigering.

Een simpele verkoopsweigering kan dus volgens het Europese recht wanneer de leverancier een objectieve reden heeft om te weigeren. Zo’n reden kan bijvoorbeeld zijn, een slechte financiële positie van de koper die niet voldoende zekerheid kan bieden, of het reeds volledig gebruikt zijn van de productiecapaciteit van de leverancier.
..................
stukje verder dit:

Conclusie

In principe is een verkoopsweigering rechtmatig als uiting van de contractuele vrijheid. Deze contractuele vrijheid is echter niet onbegrensd.
 De verkoopsweigering kan onrechtmatig zijn wanneer deze:

  1. Een specifieke wet schendt die een leveringsplicht oplegt.
   2. Het mededingingsrecht schendt omdat de leverancier een dominante positie heeft op de relevante markt.
   3. rechtsmisbruik uitmaakt omdat de leverancier geen redelijk belang heeft of er een te grote onevenredigheid bestaat tussen de belangen van partijen.
..................
Einde quote.
Bron: http://www.advocatenbureau-gevaco.be/juridische-info/nieuwsbrief_28_verkoopweigering_in_handelszaken/


Als ik bovenstaande goed begrijp (na het lezen van het hele artikel, niet allen het stukje hierboven) dan mag je als je de enige bent die iets specifieks maakt dat dus niet zo maar weigeren.


Allie
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Marc tramt op 21 September 2012, 11:48:02
Da's mooi, maar dat heeft de wetgever niet in heel beperkte zin bedoeld. Er zijn meerdere leveranciers van modeltreinen, dus is Märklin (of KJ) niet verplicht te leveren.
Die verplichting geldt niet omdat je de enige leverancies van laser-gesneden Stelcon platen bent.  ;D
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: santerdam op 21 September 2012, 11:49:12
..... of het reeds volledig gebruikt zijn van de productiecapaciteit van de leverancier .....

Allie
Met andere woorden : Als de fabrikant stelt dat hij zijn capaciteit nodig heeft voor reeds gecontracteerde winkeliers en veiligheidsvoorraad voor garantie-claims, dan hoeven ze niets te leveren aan winkeliers zonder overeenkomst.

Sander
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Railroadtycoon op 21 September 2012, 11:57:23
@Mark,
Dan dus zelf lasergesneden stelconplaten fabriceren?? Verzand je dan niet in de Apple - Samsung problematiek??

De leverancier kan natuurlijk altijd besluiten om je wel te leveren maar pas over, laat zeggen, 3 miljoen jaar  :-\

Ik wilde alleen maar aangeven dat het niet zo zwart/wit is. Zonder daar verder al te diep op in te gaan ken ik leveranciers (persoonlijk) die met hun advokaat bij M* langs gaan en hun aankooporder op die manier "probleemloos" geregeld krijgen...

Als je maar groot genoeg (lees centjes voldoende) hebt  ::)

Allie
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Marc tramt op 21 September 2012, 12:13:22
@Mark,
Dan dus zelf lasergesneden stelconplaten fabriceren?? Verzand je dan niet in de Apple - Samsung problematiek??
Dat is een geschil over patenten tussen twee fabikanten en dus een andere discussie.

En ja, dus zelf produceren.. Je kunt niet bij de rechter aannemelijk maken dat jou groot onrecht wordt aangedaan als je niet geleverd krijgt.

Marc (met een cee   ;D)
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Arjan6511 op 21 September 2012, 12:15:40
Beste Bastaard,

Hallo, wordt eens wakker, je geeft toch zelf het antwoord:
korting op rails, dat meen je toch niet echt?

GR. Romeo

Wat een goed onderbouwd tegenargument!

Maar denk eens door over het volgende:

Hoeveel mensen hebben een startset in hun bezit en zijn na een poosje rondjes draaien het wel flauw, en willen meer, bijvoorbeeld een langer recht stuk of een wissel.
Hoeveel mensen schrikken zich dan te pletter als ze de normale prijs van railmateriaal zien?
Hoeveel mensen gaan dan uiteindelijk niet verder door met modeltreinen?

Wat is er dan mis met korting op rails, scenery, etc?
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Gromit op 21 September 2012, 12:25:23
Waarom zouden ze korting geven als je het toch koopt? ;D

Aanbiedingen zijn meestal van dingen waar ze er nog van over hebben en snel willen verkopen. Die noodzaak is er bij rails duidelijk niet. Dat jij minder wil betalen voor je rails (en wie wil dat nou niet) is geen goed argument voor een korting.

Groet, Just
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: JAB van Ree op 21 September 2012, 12:26:02
Als je maar genoeg in een keer koopt valt er echt wel te praten over prijzen, ook bij rails/scenery.
Maar denk dan niet aan grote percentages terwijl je voor een paar tientjes koopt.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Arjan6511 op 21 September 2012, 12:34:29
Waarom zouden ze korting geven als je het toch koopt? ;D

Aanbiedingen zijn meestal van dingen waar ze er nog van over hebben en snel willen verkopen. Die noodzaak is er bij rails duidelijk niet. Dat jij minder wil betalen voor je rails (en wie wil dat nou niet) is geen goed argument voor een korting.

Groet, Just

Volgens mij typte ik niet over mezelf, ik koop het namelijk niet. Nou ja, niet daar in ieder geval.

Ik ben van mening dat als je starters aantrekkelijk geprijsd railmateriaal kunt aanbieden je uiteindelijk ook meer rollend materieel zult kunnen verkopen en dat er minder mensen zullen zijn die na hun startset niet verder gaan. En dat laatste zou helemaal zo gek nog niet zijn, toch?
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ruud K op 21 September 2012, 13:10:34
De discussie drijft nu een beetje weg van het eigenlijke onderwerp: Nederlandse winkeliers rekenen de adviesprijs, al of niet gedwongen door de fabrikant op straffe van niet meer leveren, terwijl dat bijvoorbeeld in Duitsland niet het geval is, ook niet bij modellen die net zijn verschenen.

Een aspect hiervan zijn de prijzen van de uitloopmodellen. Zodra een model door de fabrikant als uitloopmodel wordt gekwalificeerd en niet meer in de (digitale) catalogi staat, wordt in Duitsland meteen aan prijsdumping gedaan om van het model af te komen. Dat gebeurt ook wel in Nederland, maar mijn stellige indruk is dat dit hier veel minder snel het geval is. Pas als een model een winkeldochter dreigt te worden, komt het in de aanbieding. Soms pas jaren nadat het niet meer nieuw leverbaar is.



Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Basilicum op 21 September 2012, 14:10:04
In de bovenstaande discussie worden in mijn optiek twee verschillende zaken besproken: prijsadvies en korting.

Unverbindliche Preisempfehlung, niet-bindend prijsadvies
Deze term kom ik regelmatig tegen in de catalogi. Ik neem die prijzen voor kennisgeving aan en zie wel welke prijs de handelaar daadwerkelijk aan het product hangt. Het verbaast mij ook regelmatig, dat deze adviesprijzen door veel handelaren worden aangehouden als hun prijs. Enerzijds vind ik dat jammer, want verschil in prijs kan voor concurrentie zorgen; anderzijds ook begrijpelijk, want het kan ten koste van de winst gaan. Ik heb de indruk, dat de fabrikant concurrentie zo veel mogelijk wil uitsluiten door een niet-bindend prijsadvies te geven. Als elke winkelier de voorgestelde prijzen hanteert, kost product A dus overal hetzelfde en is er van concurrentie geen sprake meer.
Als ik de term ‘prijsadvies’ letterlijk neem, is de door de fabrikant genoemde prijs niet meer dan een advies voor de verkopende partij. In mijn ogen is een niet bindend advies altijd zonder verplichtingen, dus kan het advies overgenomen of in de wind geslagen worden.
Stel: ik ben modeltreinverkoper en koop een partij locomotieven bij een fabrikant in voor een bepaalde prijs. De fabrikant is blij, want die produceert en krijgt betaald. Als ik besluit om deze locomotieven te verkopen voor de halve inkoopprijs, verlies ik geld, maar raak de producten kwijt. Dat is dus mijn keuze, want de producten zijn op dat moment mijn eigendom en kan ik er dus mee doen, wat ik wil. Waarom wil de fabrikant dit niet? Hij is toch al betaald, schadeloos gesteld?
Nog ‘zwart-witter’? Stel: ik ben een handelaar met Sinterklaasallures en schaf duizend rijtuigen aan. Opnieuw heeft de fabrikant zijn doelen bereikt: produceren en geld verdienen. Ik verkoop de rijtuigen allemaal tijdens een evenement voor bedrag mijlenver onder de inkoopprijs. Inderdaad: dat kost mij geld, maar dat is mijn zaak. Verder is toch iedereen blij?
Deze gedachtegang zal wel te eenvoudig, rechtlijnig en theoretisch zijn. De praktijk bewijst namelijk keer op keer, dat het leven anders is… Zie de bovenstaande discussie.

Korting
Korting op de aankoopprijs is natuurlijk altijd prettig en kan bij mij aanleiding geven voor een gelegenheidsaankoop. Toch vraag ik mij soms af wie deze korting betaalt, want het gaat ten koste van de winst. De winkelier of de fabrikant? Uiteindelijk maakt het niet uit; ik ben blij met mijn koopje.
Korting is – naar mijn mening – wel iets anders, dan zelf de prijs van een product bepalen. Als een handelaar standaard vijf procent minder in rekening brengt, dan de adviesprijs, noem ik dat geen korting, maar prijsbeleid van de handelaar. Een product met korting, een aanbieding, ligt slechts kortdurend in de winkel met de bijgaande opmerkingen als ‘alleen deze week’ en ‘op is op, weg is weg’.

Groet,
Bas
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Railroadtycoon op 21 September 2012, 14:26:51
Wie geeft de korting?  Dat is de winkelier / handelaar.

Het klopt dat je bij aankoop van goederen bij de fabrikant en/of importeur (tussenhandel) prijsafspraken maakt. De fabrikant is vaak (echter is dit een gunst en geen verplichting van hem!!)genegen om bij afname van grotere hoeveelheden in een keer korting te geven. De winkelier hoeft dit overigens niet door te berekenen naar de klant, maar omdat hij zijn concurentiepositie ziet verbeteren bij lagere verkoopprijzen, zal hij/zij dit vaak wel doen. Daardoor is het erg reëel om te stellen dat er winkeliers zijn die hierdoor kunnen VERkopen voor prijzen waar aan aantal van zijn concurenten niet eens kunnen INkopen.  Dit is naar goed Europees gedachtegoed ook de concurentie die men wil (of je er nu blij mee bent of niet....) en dat noemt men dan marktwerking.
Een verbindende verkoopprijs is ook tegen Europese regelgeving, vandaar de term (Niet Bindende) Adviesprijs.
Krijg je echter geen inkoopkorting omdat je nu eenmaal een "kleine jongen" bent dan kun je terecht stellen dat het er niet makkelijker op wordt  ::)

Allie
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: europaard op 21 September 2012, 14:45:39
Ho ho Allie...

Korting is een van te voren op de prijs gestelde hoeveelheid in percentage ongeveer 10%
Elke handelaar doet dit om onderhandelen over de prijs te kunnen ondervangen en af en toe wat ''korting'' te kunnen geven
Als je er niet om vraagt is dit extra voor de handelaar en als je het wel krijgt heeft niemand pijn en jij het gevoel dat dat je iets gewonnen hebt dus iedereen blij.
Btw,om gezeur over hoe ik dit weet te ondervangen;Ik heb jaren een horeca bedrijf gevoerd,in auto,s en boten gehandeld en wat dies meer zij.

Groetjes
André
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Railroadtycoon op 21 September 2012, 14:59:13
André,

Ik heb geen idee waar je dat percentage vandaan haalt. Dit is afhankelijk van de afspraken die je met de fabrikant zelf maakt.
Even in mijn vakgebied (treinen zijn mijn hobby  ;D ;D)....
Ik koop bijvoorbeeld ICT apparatuur in, maak daarvoor ook afspraken met oa Dell (en vele anderen). De kortingspercentages zet ik hier niet neer, die gaan niemand wat aan, behalve Dell en ik. Zonder te beweren dat een computer vergelijkbaar is met een trein (alhoewel  ;D), of de door jou genoemde auto's, boten en horecabenodigdheden zijn de inkoop / onderhandelings stappen vast wel in zekere mate overeenkomstig.

Kijk je bijvoorbeeld op de pagina van Dell dan vind je daar consumentenverkoopprijzen. Mijn inkoopprijzen staan daar niet. Daarnaast is het de vrijheid van de verkoper (lees mij dan maar) of ik me aan die prijzen wil houden. Stunt ik in de ogen van Dell te veel dan bestaat de mogelijkheid dat ik op enig moment van hun een "tik over de vingers krijg" en misschien zelfs naar de volgende leveringen kan fluiten.  :-\ (en daar doelt Bassilicum, denk ik, op. Als de fabrikant "p** of" is krijg je gewoon geen spullen meer, of pas nadat de markt reeds verzadigd is en jij er bijna gegarandeerd mee blijft zitten  :'( )


Ik denk dat je vwb treinen ed rustig Dell kunt vervangen door welk een treinenfabrikant.
En natuurlijk heb je gelijk  ;D als je zegt dat wanneer je niet om korting vraagt je deze meestal niet krijgt.

Allie
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Jefftrack op 21 September 2012, 15:19:58
Is het niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod welke de prijs bepaald.

Jeffrey
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Locdepot op 21 September 2012, 15:26:26
De discussie drijft nu een beetje weg van het eigenlijke onderwerp: Nederlandse winkeliers rekenen de adviesprijs, al of niet gedwongen door de fabrikant op straffe van niet meer leveren, terwijl dat bijvoorbeeld in Duitsland niet het geval is, ook niet bij modellen die net zijn verschenen.

Een aspect hiervan zijn de prijzen van de uitloopmodellen. Zodra een model door de fabrikant als uitloopmodel wordt gekwalificeerd en niet meer in de (digitale) catalogi staat, wordt in Duitsland meteen aan prijsdumping gedaan om van het model af te komen. Dat gebeurt ook wel in Nederland, maar mijn stellige indruk is dat dit hier veel minder snel het geval is. Pas als een model een winkeldochter dreigt te worden, komt het in de aanbieding. Soms pas jaren nadat het niet meer nieuw leverbaar is.

Voor de meeste winkeliers is hier het probleem dat de vaste lasten aan de hoge kant zijn, in Duitsland kun je op veel plekken gewoon een detailhandel-winkel op een bedrijventerrein openen. In Nederland ligt dit veel moeilijker, of moet je op een slinkse manier wat regeltjes omzeilen. Daarnaast betalen winkeliers hier voor zover ik weet meer voor hun personeel, de bijdrage aan sociale regelgeving is hier hoger ( dit weet ik niet 100% zeker ).

Daarnaast zijn er veel winkeliers in Duitsland die meer dan 1 vestiging hebben, deze kopen uiteraard veel groter in en voor hun is het peanuts om de relatief kleine winkelier in Nederland te pareren wat betreft prijzen. Het maakt nogal een verschil of jij een leuke afnemer bent of dat je treinen standaard in pallet-hoeveelheden aangeleverd krijgt, het klopt wel dat ze over het algemeen sneller hun oude voorraden kwijt willen om plaats te maken voor nieuw.

In de bovenstaande discussie worden in mijn optiek twee verschillende zaken besproken: prijsadvies en korting.

Unverbindliche Preisempfehlung, niet-bindend prijsadvies
Deze term kom ik regelmatig tegen in de catalogi. Ik neem die prijzen voor kennisgeving aan en zie wel welke prijs de handelaar daadwerkelijk aan het product hangt. Het verbaast mij ook regelmatig, dat deze adviesprijzen door veel handelaren worden aangehouden als hun prijs. Enerzijds vind ik dat jammer, want verschil in prijs kan voor concurrentie zorgen; anderzijds ook begrijpelijk, want het kan ten koste van de winst gaan. Ik heb de indruk, dat de fabrikant concurrentie zo veel mogelijk wil uitsluiten door een niet-bindend prijsadvies te geven. Als elke winkelier de voorgestelde prijzen hanteert, kost product A dus overal hetzelfde en is er van concurrentie geen sprake meer.
Als ik de term ‘prijsadvies’ letterlijk neem, is de door de fabrikant genoemde prijs niet meer dan een advies voor de verkopende partij. In mijn ogen is een niet bindend advies altijd zonder verplichtingen, dus kan het advies overgenomen of in de wind geslagen worden.
Stel: ik ben modeltreinverkoper en koop een partij locomotieven bij een fabrikant in voor een bepaalde prijs. De fabrikant is blij, want die produceert en krijgt betaald. Als ik besluit om deze locomotieven te verkopen voor de halve inkoopprijs, verlies ik geld, maar raak de producten kwijt. Dat is dus mijn keuze, want de producten zijn op dat moment mijn eigendom en kan ik er dus mee doen, wat ik wil. Waarom wil de fabrikant dit niet? Hij is toch al betaald, schadeloos gesteld?
Nog ‘zwart-witter’? Stel: ik ben een handelaar met Sinterklaasallures en schaf duizend rijtuigen aan. Opnieuw heeft de fabrikant zijn doelen bereikt: produceren en geld verdienen. Ik verkoop de rijtuigen allemaal tijdens een evenement voor bedrag mijlenver onder de inkoopprijs. Inderdaad: dat kost mij geld, maar dat is mijn zaak. Verder is toch iedereen blij?
Deze gedachtegang zal wel te eenvoudig, rechtlijnig en theoretisch zijn. De praktijk bewijst namelijk keer op keer, dat het leven anders is… Zie de bovenstaande discussie.

Korting
Korting op de aankoopprijs is natuurlijk altijd prettig en kan bij mij aanleiding geven voor een gelegenheidsaankoop. Toch vraag ik mij soms af wie deze korting betaalt, want het gaat ten koste van de winst. De winkelier of de fabrikant? Uiteindelijk maakt het niet uit; ik ben blij met mijn koopje.
Korting is – naar mijn mening – wel iets anders, dan zelf de prijs van een product bepalen. Als een handelaar standaard vijf procent minder in rekening brengt, dan de adviesprijs, noem ik dat geen korting, maar prijsbeleid van de handelaar. Een product met korting, een aanbieding, ligt slechts kortdurend in de winkel met de bijgaande opmerkingen als ‘alleen deze week’ en ‘op is op, weg is weg’.

Groet,
Bas

Om op je eerste stuk terug te komen, In theorie heb je gelijk. Echter heeft de fabrikant liever niet dat jij met zijn producten stunt. Waarom niet? het aantal afnemers zal terug lopen omdat er voor hun geen ruimte is om winst te maken, je gaat geen 10.000-100.000 euro investeren om vervolgens spaarrekening marges te draaien. Een fabrikant is er wel degelijk bij gebaat dat er redelijke prijzen worden gehanteerd zodat er een veel grotere groep winkeliers interesse heeft in afname.

Korting gaat vaak uit de portemonnee van de winkelier, als hij inkoopkortingen krijgt zal hij eerst proberen aan winstmaximalisatie te doen. Duurt het te lang en worden het winkeldochters, is het geld nodig voor nieuwe artikelen of gaat het bijvoorbeeld slecht en moeten de vaste lasten betaald worden dan kan de winkelier besluiten korting te geven. Ik ben het met je eens dat "standaard" korting geven een beleid is. Feitelijk gezien krijg je geen korting op het bedrag dat je normaal bij de winkelier betaald maar is dit het normale bedrag.


@ Europaard, De meeste leveranciers hebben gewoon vaste regels over de te verkrijgen kortingen. Je kunt van tevoren wel gaan zitten en als je direct voor leuke bedragen intekent kun je korting ontvangen en doorrekenen richting de klant ( Duitse winkeliers ). Ik heb alleen het idee dat er winkeliers in Nederland zijn die zich dit niet meer kunnen veroorloven omdat ze anders teveel winst weggeven en hun kosten simpelweg niet meer kunnen betalen.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Rubedino op 21 September 2012, 15:44:54
"Welke" winkeliers Ruud? Geef nou eens aan welke dus met een naam erbij.

Mvg

Kees-Jan
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: henk op 21 September 2012, 16:47:57
Waarom moet dat? Het zijn precies dezelfde verhalen die je van winkeliers kon horen toen Märklin het shop en store concept in Nederland doordrukte. Of de Nederlandse winkeliers dat tegenwoordig nog zo erg vinden, is wat anders.

Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Erwin Lamens op 21 September 2012, 20:48:48
 :) jongens wat een heisa zeg  :D

Goed zoeken op Google doet wonderen, inderdaad vaak in Duitsland betere prijzen maar heb in Nederland al twee maal koopjes gedaan op uitloopmodellen

België is vaak te duur voor inkopen dus ga ik ook de grens over

Maar al bij al : er zijn zoveel modellen, merken, enz... doch koop wat je graag ziet en betaal ervoor wat je ervoor wil geven of maak een budget op

Ik wens iedereen nog plezier met de treinhobby

Groeten uit België,

Erwin
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Ronald81 op 21 September 2012, 22:42:29
Heel simpel:

Ik koop de loc/trein/wagon waar 'ie het goedkoopst is...

Een model is toch overal hetzelfde? Waarom soms € 100,-- meer uitgeven, terwijl het buitenland al zo 'dichtbij' is?

Een hobby mag geld kosten, maar wat er te besparen valt, pak ik met beide handen aan! Het is al duur genoeg!

Groet,

Ronald
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: scalefreak op 22 September 2012, 00:20:09
Het is nu eenmaal de de vrijheid van elke handelaar om zijn eigen prijzen te kiezen ,som kan dit niet omdat ze mss geen korting of minder korting krijgen maar al bij al zien we dit in het dagelijkse leven zoveel.
Neem nu carrefour ,deze zijn voor hetzelfde product ook soms goedkoper dan de buurtwinkel.
Maar hier gaat het nu soms wel over 60 euro of meer wat best al veel geld is en aangezien ik met die 60 euro die ik uitgespaard heb mss wel iets anders leuk bijkoop .
Het is en blijft mijn recht van het goedkoopste te kopen en dat zal ik dan ook blijven doen aangezien ik nog maar in de beginfase zit en dit toch wel een dure hobby is.
Anderzijds vind ik het wel wat flauw dat er op het forum de prijzen niet mogen vergeleken worden terwijl er bv in belgie sites bestaan waar je bv gsm ,energietarieven enzovoort kan vergelijken.
Perslot van rekening worden wij als koper hier enkel beter van want eerlijk toegegeven is dit ook een vorm van informeren waar een forum eigenlijk voor dient en ik kan mij wel voorstellen dat sommige handelaren hier niet gelukkig van worden maar dat zullen nooit de mensen zijn die het goedkoopste kunnen leveren.

Groeten
Tom
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: MartOnTheWeb op 22 September 2012, 00:38:47
Het blijft erbij: Ruud heeft een punt.

Ondanks de vele acties van Nederlandse, goedwillende winkeliers, merken veel modelspoorders dat zij hier veel meer betalen dan elders. Een eenvoudige bestelling via internet, bijvoorbeeld in Hilden of bij Lippe, scheelt vele euro's en dat ligt niet altijd aan de importeurs. Roco en Fleischmann hebben zelfs geen Nederlandse importeur.

Ik heb vorig jaar in een nederlandse winkel de vraag gesteld of zij ook de Roco V200 voor 'slechts' Euro 128,00 konden leveren. Op alle Duiste websites stond deze namelijk aangeboden voor die prijs. Uiteraard niet. Het is maar een voorbeeld. maar het maakt het voor de modelspoorders extra aantrekkelijk om ergens anders te winkelen.

Met spoorse groet,
Mart
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Jan Beelen op 22 September 2012, 09:47:04
Precies! Ik ben er niet om de modelspoorwinkelier te sponsoren. Ik krijg standaard 10% korting op mijn aankopen.
Dit bij meerdere zaken, dus het zit zeker in de marge.
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Carl45 op 24 September 2012, 23:21:08
Toch zie ik bij sommige NL winkels betere prijzen dan op Marktplaats, waar alles zgn. "nieuw" is en enkel een "testronde" gereden heeft. De ovp is daarentegen wel compleet afgeragd...
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: scalefreak op 24 September 2012, 23:58:00
Wat ik altijd zo raar vind bij 2dehands spul ,de verzendkosten zijn hoog en nergens hetzelfde .
Hier in belgie kan je voor 5 euro van oostende iets sturen naar de ardennen maar als je even de grens over wil +10€ raar toch.
Ik koop bij marnan mijn 2dehands materiaal ,altijd deftige foto's ,boven de 75 euro gratis verzending, en garantie.
Verder als de trend zich zo doorzet blijf ik nieuw materiaal kopen bij de duitse winkels .

Tom
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Hammondman op 25 September 2012, 14:20:55
Ik woon maar een paar kilometertjes bij Aken vandaan, binnen een half uurtje ben ik in de stad en ......., tóch koop ik de meeste spulletjes in Heerlen, raar hé !  ;D ;D ;D ;D ;D

Jep, ik ken 't! ;) Aken is leuk om te kijken omdat 't aanbod daar ruim uitgestald is. Zelf ben ik dan weer meer fan om het te halen in Heerlen omdat 't daar betaalbaarder is ('t blijft een dure hobby), vriendelijk zijn en service bieden. Trouwens een van de weinige winkels in Nederland waar ik over te spreken ben, voor de rest ga ik dan weer naar Duitsland. ;)
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Bert van Gelder op 26 September 2012, 11:39:12
Aan allen,

Ik heb de discussie over het openen van een webshop even in een nieuw draadje geplaatst. Linkje volgt zo..

 Openen van een webshop  (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46692.0.html)

Graag hier verder over het wel en niet vast houden aan adviesprijzen.
Gr, Bert
Titel: Re:Adviesprijzen modeltreinen
Bericht door: Afgelopen op 26 September 2012, 21:16:56
Wat ik mis zijn reacties van winkeliers zelf op dit lijntje. Maar het is wel logisch dat het on-line kopen stukken goedkoper is want er hoeft geen duur winkelpand betaald te worden, schoon gehouden en aantrekkelijk zijn ingericht en misschien ook nog wel dure personeelsleden. Een web-winkel heeft genoeg aan een opslagruimte ergens goedkoop achteraf, er komt toch niemand en op die manier kan je natuurlijk eenvoudig lagere prijzen rekenen. Dat is niet een kwestie van winkeliers in stand houden of sponseren, maar je hebt een bedrijf om te verdienen en in ieder geval kostendekkend te zijn en dat is met een mooie winkel op een centraal punt in de stad nu eenmaal een stuk duurder. Ook ik bestel veel on-line, maar soms is het wel prettig even in het echt te kunnen zien envoelen wat je koopt.