BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Goldwing56 op 19 May 2007, 21:41:36
-
Hallo iedereen
Ik heb een klein vraagje:
Wat is het verschil tussen de Märklin Hamo 1139 en de Trix 1144,zowel van binnen als van buiten?
M.v.g. Bram
-
De Trix heeft nem schachten, de Hamo niet.
Trix heeft mooiere panto's dan de Hamo.
De patrijspoortjes (hoe dat ook mag heten) zijn geel ipv zilver zoals bij de Hamo.
De Trix heeft een correcte kleur grijs.
De Trix is digitaal voorbereid? ???
De Trix is duurder dan de Hamo.
Voorzover de dingen die ik weet ;)
-
@ Felix
"Verder" geen veranderingen aan buitenkant? Of op de dakopbouw /
bedrukkingen?
-
Hamo heeft driepolig anker met hamo-magneet. Trix heeft vijfpolig anker met hoogvermogenmagneet. Rijdt in princioe een stuk soepeler, maar de stroomafname en het lage gewicht willen nog wel eens roet in het eten gooien.
-
En de 1139 heeft ronde buffers en de 1144 rechthoekige 8)
mvg,
Matthijs
-
Hetgeen overeenkwam met de werkelijkheid. :)
-
Heb zelf de 1139, 1135, 1130 (ombouw) van hamo en de 1144 van trix. Behalve de dakopbouw en de betere motor valt me niet zo erg veel op, maar oordeel zelf, hier volgen een paar foto's, de meest rechtse loc is de trix 1144:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00875.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00876.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00877.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00879.jpg)
De linkse loc is omgebouwd en heeft een NEM koppelingshouder, een nieuw nummer (1130) en een decoder. Over de kleur valt veel te zeggen, maar ik zag laatst een foto in Railhobby waarop de getoonde 1100'en een nog lichtere en verweerde kleur grijs hadden dan de Hamo. Rij-eigenschappen zijn ronduit beroerd, zeker vergeleken met de 1100 van roco. Alle loc's komen van MP, 1144 was 110 euro, de anderen tussen de 65 en 70 euro.
En ja, er ontbreekt nog steeds één, de blauwe met geheel gele neus ...
-
Nog een vraagje. Zijn er ombouwset's voor de stroomafnemers en isolatoren of kunnen deze ergen los gekocht worden?
-
hallo,
ik neem aan dat je hierbij de pantograven bedoeld.
ik heb ze zelf van sommerfield erop gemaakt.
dit zijn dezelfde als op de 1144.
is een setje met panto's en isolatoren.
tinus.
-
Hartelijk dank iedereen voor de informatie!
En Esperopt bedankt voor de foto's ;)
Maar ik zou nog een ding graag willen weten, namelijk in het citaat staat het volgende
Rij-eigenschappen zijn ronduit beroerd, zeker vergeleken met de 1100 van roco.
Van welke loc zijn de rijeigenschappen beroerd te noemen?
M.v.g. Bram
-
De hamo locs's kennen eigenlijk maar 2 standen, redelijk hard rijden of stop. De stroomafname is niet geweldig waardoor ze stotteren of stoppen op plaatsen waar m'n andere treinen geen problemen lijken te hebben. Mooi langzaam rijden is er dus niet bij. Dit is natuurlijk wel te verhelpen als je een beetje handig bent.
De rij-eigenschappen van de Trix vind ik ook niet geweldig. Niet zo slecht als de Hamo loc's, maar toch ook erg gevoelig. Heeft ook te maken met de stroomafname, is vast aan te passen. Vreemd, want de 1200 van Trix rijd geweldig!
-
Maar als je de Hamo locs digitaliseert, worden de rijeigenschappen dan beter?
Of moet je van meerdere assen stroom laten afnemen door de assen met geleidend materiaal te verbinden?
Of is het beter om de loc van een roco 1100 onderstel te voorzien ::) ;D?
-
Nog vreemder is dat de rijeigenschappen per exemplaar erg verschillend zijn. Er zijn er bij die als een zonnetje lopen.
-
Maar als je de Hamo locs digitaliseert, worden de rijeigenschappen dan beter?
Of moet je van meerdere assen stroom laten afnemen door de assen met geleidend materiaal te verbinden?
Of is het beter om de loc van een roco 1100 onderstel te voorzien ::) ;D?
De 1130 op de foto is voorzien van een lenz decoder. Rijd inderdaad ietjes beter dan de rest maar of dat door de decoder komt?
Onderstel van een Roco? Heb het nog nooit gezien maar misschien is het wel mogelijk.
Meerdere punten voor de stroomafname lijkt me gewoon de beste oplossing.
-
Dankjewel Esperopt en iedereen, weet ik weer wat meer.
Heeft iemand eigenlijk al eens een 1100 (ingrijpend) verbouwd?
-
Hallo,
Ik heb ook drie 1139`s (HAMO)omgebouwd naar digitaal.
Om het beroerde rijden tegen te gaan heb ik een 5 polig ankersetje gekocht voor 30 euro en die gemonteerd.
Nu rijden de 100-en perfect en als je de instellingen goed programmeerd (CV waarden) dan heb je een hell of a train.
Verder zijn de HAMO loks erg Marklinachtig. Lomp maar oerdegelijk.
Ik heb nu de HAMO, ROCO en de TRIX versie van een geel/grijze 1100 lok en ik moet zggen dat de ROCO het wint van allen.
Groetjes,
BArt
-
In totaal heb ik nu 6 van deze loks (1117, 1130, 1135, 1139, 1144, 1154), na een goede overhaalbeurt, tandwielen met Rocovet insmeren, goede decoder erin en anti-stottertherapie zijn dit prima loks. En dan nog niet eens met 5-polig anker, daarvan moet ik nog eens een voorradje in Houten scoren. Ook langzaam rijden is geen probleem.
Om het dan helemaal af te maken ook nog LED verlichting erin, cabineverlichting en een achterwandje erin (zodat je de condensator niet meer ziet liggen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1699_VK.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1699_VK.jpg)
Jelle.
-
Dankjewel Esperopt en iedereen, weet ik weer wat meer.
Heeft iemand eigenlijk al eens een 1100 (ingrijpend) verbouwd?
Ach je kan een heel eind komen met een 'kleine' upgrade.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19528.0.html
Inmiddels heeft de loc ook vierkante buffers gekregen, alleen nog een 5 polig anker vinden. Ik ben helemaal niet ontevreden met het resultaat, en dan rijdt ik (nog) niet eens digitaal...
Bessel
-
Hallo,
Ik heb ook drie 1139`s (HAMO)omgebouwd naar digitaal.
Om het beroerde rijden tegen te gaan heb ik een 5 polig ankersetje gekocht voor 30 euro en die gemonteerd.
Nu rijden de 100-en perfect en als je de instellingen goed programmeerd (CV waarden) dan heb je een hell of a train.
Verder zijn de HAMO loks erg Marklinachtig. Lomp maar oerdegelijk.
Ik heb nu de HAMO, ROCO en de TRIX versie van een geel/grijze 1100 lok en ik moet zggen dat de ROCO het wint van allen.
Groetjes,
BArt
Waar heb je de CV waarden opgezet.
mvg Henk Veenstra