BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 18 September 2012, 15:31:10

Titel: Een personentrein in 1956
Bericht door: Falkenberg op 18 September 2012, 15:31:10
Het jaar 1956 was een leuk jaar om treinen samen te stellen. Er komen in dit draadje een aantal langs. Als eerste een gewone personentrein met een bijzondere loc, de Beel. Erachter hangt een setje Artitec wagens die hopelijk binnenkort allemaal komen.
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/3421-1956.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/3421-1956.jpg)
Helaas heb ik geen plaatje van de AB7200 in groen, dus zit ie er in blauw in, geen idee of de AB7200 er wel in blauw bestond, daarvan ken ik geen plaatjes.
Binnenkort volgen ook treinen met plan D/E etc

dirkjan
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Noppie. op 18 September 2012, 18:03:09
Leuk. Op http://www.seinarm.nl/ staan ook een aantal peppie samenstellingen.

Greetz,
Noppie.
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Eelco Storm op 18 September 2012, 18:10:27
AB7200 werd ook blauw, kijk maar: http://www.seinarm.nl/Staal/Ovalevensterrijtuigen.aspx
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Gert1 op 18 September 2012, 18:14:16
Leuk. Op http://www.seinarm.nl/ staan ook een aantal peppie samenstellingen.

Peppie? Zie: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=peppie
Is het nou zoveel moeite om het normale Nederlandse woord 'fraaie' te gebruiken?
En inderdaad, die treinsamenstelling op v.d. Weerds website zijn fraai.

mvg,
Gert
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Ruud K op 18 September 2012, 18:21:07
Zeker fraai, maar de service zou nog mooier/beter zijn als daar de fabrikant en het artnr. van het rijtuig toegevoegd zouden worden. Dat vind ik de meerwaarde van de treinsamenstellingen die DirkJan presenteert. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook op deze Duitse treinsamenstellingen-site (http://germanrail.8.forumer.com/viewforum.php?f=20), waar ook wat internationale samenstellingen staan met Nederlands materieel erin. Die site bezoek ik graag. 

Groet,
Ruud
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Eelco Storm op 18 September 2012, 18:22:20
Peppie? Zie: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=peppie

 ;D ;D ;D
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Gert1 op 18 September 2012, 18:43:18
Dat vind ik de meerwaarde van de treinsamenstellingen die DirkJan presenteert.

Helemaal mee eens en dank voor die link naar die Duitse site.

mvg,
Gert
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Falkenberg op 18 September 2012, 19:18:32
AB7200 werd ook blauw, kijk maar: http://www.seinarm.nl/Staal/Ovalevensterrijtuigen.aspx
Jep, maar toen waren ze al geen AB, maar gedeklasseerd tot B rijtuigen, dus van na 1956. Ik heb nog geen AB7201 (ovalen ramers) gezien van voor 1956 in blauw, vandaar mn vraag.

dirkjan
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Eelco Storm op 18 September 2012, 19:23:15
Ah, op dat rijwiel. Mijn gok zou dan zijn dat ze bij deklassering van AB naar B en van C naar B hun blauwe jasje hebben gekregen. Maar dat weet ik niet zeker.
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: AB 7216 op 18 September 2012, 19:48:17
Ik zou de verkleuring later inzetten, bij de klasse verlaging werden letterlijk alleen de bordjes vervangen, en de tekst AB vervangen door A op de zijwand.
Er zal na 1954 bij groot onderhoud wel een rijtuig blauw zijn geworden, maar daar heb ik tot nu toe geen foto´s van gevonden.
In 1958 werden de A 7201-7206, 7211-7217 verbouwd tot B 7181-7186, 7191-7167 waarbij het interieur werd ingericht gelijk de B 7800 (plan D)
De kans dat de wagens hierbij overgeschilderd zijn is dan weer veel groter, alhoewel ik ook een foto uit 1958 heb van een groene B 719*.

groeten Arjen
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: DV modelspoor op 18 September 2012, 20:41:56
Dirkjan,

Een erg interessant topic beloofd dit te worden (y)
Ik wacht in spanning af wat er nog gaat komen, ga zo door (y)


Hartelijke groet,
Naos.
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Ivo tB op 18 September 2012, 20:56:09
Zijn er ook foto's van een dergelijke trein, zoals geplaatst door Falkenberg? Ik ken deze samenstelling eigenlijk niet. Ik ken veel foto's van C12c's in combinatie met een AB 7521 ev, alles nog in groen, maar niet met een ovaalramer. De C12c's in blauwe uitvoering ken ik alleen van foto's van militaire verlofgangerstreinen en daar zat wel eens een blauwe ovaalramer bij voor de officieren, maar dat waren wel uitzonderingen volgens mij. Blauwe ovaalramers zie ik verder op foto's alleen als enkel versterkingsrijtuig in plan D of E stammen. Zie ook de artikelen van o.a AB7216 in Spoorwegjournaal  ;)

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Rudolfph op 18 September 2012, 20:57:50
Positief: woehoe, mijn C12c's hebben het tot het forum geschopt!
Negatief: hé stelletje stelletje, zomaar mijn tekeningetjes jatten!

Gelukkig sta ik hier positief in. :) Kleine tip: je hebt niet de nieuwste versie van de tekeningen, de nieuwste versie heeft mooiere draaistellen (van Hans van der Want) en de kleuren zijn aangepast, zodat ze beter aansluiten bij andere tekeningen (o.a. houten coupé-rijtuigen en plan D en plan E).

Voor de liefhebber: ik ben bezig met een peppie (voor Gert: fraai :P ) projectje dat jullie wel aardig gaan vinden volgens mij. :) Moet er alleen nog wat meer tijd aan besteden en daar zit voorlopig het probleem...
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Falkenberg op 18 September 2012, 21:04:30
@IvotB: kijk onderaan het plaatje, daar staat uit welk boek van welke pagina ik dit heb gehaald. Ik heb trouwens de artikelnummers van Artitec voor de C12c gevonden voor sinterklaaslijstjes enzo.. 8)

@Rudolph: thx voor de plaatjes, een nieuwe versie: graag, deze had ik bij http://pc.pxtr.de/stocke.htm vandaan. Heb je ook de ovalen AB in groen met hoge borden dan? En je projectje ben ik wel benieuwd naar natuurlijk  :)

Voor tijdperk 2 treinen kijk ook eens op een andere pagina (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46508.msg748161.html#new)

dirkjan
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Ivo tB op 18 September 2012, 21:11:43
Meteen het boek erbij gepakt. Ik zie de trein, maar ik durf niet te zeggen of het een ovaalramer dan wel een AB 7521 is als een na laatste rijtuig. Op de foto eronder in elk geval 100% zeker een AB7521.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Falkenberg op 18 September 2012, 21:38:38
Ik tel acht ramen en zie klinknagels, een stuk anders dan de 7521. Inderdaad zijn andere foto's met een 7521.

dirkjan
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Falkenberg op 18 September 2012, 22:42:50
OK, nog een treintje, nu met stoom en buitenlandse wagens. Helaas zijn de wagens niet uit de doos in te zetten, omdat ze niet in Ep IIIa uitvoering zijn gemaakt. Maar met was Gassner opschriften en een nieuwe laag verf kom je een heel end.

De E 195 uit Keulen naar Eindhoven kreeg in Venlo er een couperijtuig bij samen met de lok (althans ik denk niet dat de C12 naar Keulen reed). Toch blijft t een lekker kort treintje.

(http://nh-finescale.nl/bnls-images/e195-1956.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/e195-1956.jpg)

dirkjan
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Falkenberg op 19 September 2012, 08:06:44
De kans dat de wagens hierbij overgeschilderd zijn is dan weer veel groter, alhoewel ik ook een foto uit 1958 heb van een groene B 719*.
En Martijn Haman heeft nog een AB in groen in 1973 op de foto staan. Dus errug verwarrend allemaal. Ik deel jouw analyse dat deklassering niet omschildering betekende, maar van veel series zijn er wagens al in 1954 blauw geschilderd. Dan zou je denken dat de Ovaalramers ook aan de beurt zouden zijn. Aan de andere kant meen ik iets gelezen te hebben dat internationaal ingezette rijtuigen groen moesten blijven. Waar ik dat gelezen heb, tja, ouderdom he  :)

dirkjan
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Rudolfph op 19 September 2012, 12:01:25
De nieuwe versies van de C12c zijn op dezelfde plaats te downloaden, ze staan onder de oudere versies.

De gevraagde versie van de AB 7521 zou ik kunnen maken op basis van een foto, maar gezien de kwaliteit van de basistekening wacht ik liever op het opnieuw verschijnen van dit type rijtuig, maar dan in een hogere kwaliteit. Er is inmiddels zo'n groot kwaliteitsverschil tussen de tekeningen van "vroeger" en de tekeningen die afgelopen jaren zijn verschenen, dat die eigenlijk meer te combineren zijn (het is een beetje als het combineren van 1:87- en 1:100-rijtuigen: niet iedereen zal het zien, maar mensen die het zien, storen zich er vrijwel altijd aan).

Mijn bijdragen hebben zich altijd beperkt tot het verbouwen van bestaande tekeningen. Dat geldt zelfs voor de C12c-rijtuigen, die zijn gebaseerd op de houten coupérijtuigen van iemand anders. Dat verbouwen bestaat over het algemeen slechts uit het handig schuiven met en kopiëren van pixels. Voor een andere raamindeling en/of klassewijziging is dat al voldoende. Andere kleurstellingen zijn mogelijk door de kleuren uit een andere tekening te halen, of van de website van het betreffende bedrijf. Daar zijn vaak ook meteen de benodigde logo's te vinden (als die niet al beschikbaar zijn). Slechts in enkele gevallen heb ik dingen helemaal zelf gemaakt. Kortom, het volledig zelf tekenen van "missend materieel" (zoals de AB 7521 in de gewenste kwaliteit) mag dan een uitdaging zijn, het is wel een uitdaging die ik op dit moment graag aan een ander geef zodat ik zelf lekker treinsamenstellingen kan bouwen voor mijn screensaver en mijn projectje. :)

Naar verwachting zal dat projectje nog minimaal 2 weken in de figuurlijke koelkast liggen voordat ik er weer naar zal kijken, dus koester voorlopig niet te veel hoop! ;)
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Noppie. op 19 September 2012, 12:09:30
Peppie? Zie: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=peppie
Is het nou zoveel moeite om het normale Nederlandse woord 'fraaie' te gebruiken?
En inderdaad, die treinsamenstelling op v.d. Weerds website zijn fraai.
mvg,
Gert
Daar kan ik kort over zijn: nee.
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: AB 7216 op 19 September 2012, 20:20:49
En Martijn Haman heeft nog een AB in groen in 1973 op de foto staan. Dus errug verwarrend allemaal. Ik deel jouw analyse dat deklassering niet omschildering betekende, maar van veel series zijn er wagens al in 1954 blauw geschilderd. Dan zou je denken dat de Ovaalramers ook aan de beurt zouden zijn. Aan de andere kant meen ik iets gelezen te hebben dat internationaal ingezette rijtuigen groen moesten blijven. Waar ik dat gelezen heb, tja, ouderdom he  :)

dirkjan

Deze AB in het groen is volgens mij een geintje van iemand. De kleur groen is niet geheel juist. De wagen heeft totaal geen opschriften meer, en ook geen zwarte klinknagelbanden. Ook de stelbalk is geheel groen, terwijl deze bij de groene rijtuigen altijd zwart waren. Aangezien de stelbalken bij een blauwe wagen ook blauw waren, denk ik dat iemand deze wagen over heeft geschilderd, misschien wel voor een intern feestje.
Als vergelijk, de A 6196 is bij de sgb geheel blauw aangekomen, maar met witte verf overgeschilderde nummers, en voorzien van een zwarte plaat met dienstwagennummer.
De wagen op de foto zou volgens van Wijck de A 6197 moeten zijn, deze heeft na de afvoer lange tijd op de rietlanden gestaan. Als deze wagen nog origineel groen was, had hij het wel gemeld.

Groeten Arjen
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Rudolfph op 20 September 2012, 18:52:03
Dat lijkt mij een goede mogelijkheid, ik kan me niet voorstellen dat er in 1973 nog origineel groene rijtuigen bij NS rondreden. In Duitsland werden rijtuigen in die tijd ongeveer iedere 8 jaar geschilderd. In Nederland zal dat niet veel anders geweest zijn. Het blauw is in 1954 ingevoerd, dus zouden de laatste groene rijtuigen in 1962 verdwenen moeten zijn. In de praktijk zal dat wel iets later geweest zijn omdat van een rijtuig de verflaag nog goed was of omdat een rijtuig er om een andere reden tussendoor geglipt is, maar meer dan twee keer de normale termijn (19 jaar) lijkt mij wel heel lang om geen schilderbeurt te krijgen.
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Falkenberg op 21 September 2012, 17:08:58
En we hebben er weer een, ditmaal weer een wat internationale trein, namelijk de trein van Maastricht naar Luik. Deze wer door een 6100 of een 6300 gereden. Op deze dag was het een 6300 met een Stalen D en een plan E 3e klasser. Ook zat er wel eens een couperijtuig (een C12c-er) in de trein.

(http://nh-finescale.nl/bnls-images/3777-1955.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/3777-1955.jpg)

dirkjan
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Huup op 21 September 2012, 17:19:46
2e klasse reizigers reisden zonder toeslag  3e klasse? ;-)
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Falkenberg op 21 September 2012, 18:12:13
2e klas reizigers naar industriestad Luik?
Titel: Re:Een personentrein in 1956
Bericht door: Huup op 21 September 2012, 20:49:31
Waarom niet? Men reisde toch ook van Baarn (management) naar Amsterdam? Arbeiders (industrie) woonden toch in de regel in de stad zelf?
Wat maakt Maastricht <-> Luik anders?