BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: djm008 op 19 May 2007, 17:27:07
-
Wie kan mij de verschillen kort op een rijtje zetten...??
Ook de waarde van beide vind ik wel interessant.
-
Vrij simpel,
Dan zou ik zeker voor de roco 1600/1700 gaan want de lima vind ik persoonlijk erg lelijk. Te plastic achtig en klopt niet (front en sluitseinen kloppen niet). Het is een frans model van lima wat overgespoten is in de kleuren van de NS.
Voor hoe de roco er uit ziet zou je in dat ander draadje kunnen kijken. 8) ;D
mvg,
Matthijs
-
Je kunt bij niemand in de portomonai kijken maar als dat geen rol speeld,dan geef ik de voorkeur aan Roco.
Het verschil kun je vergelijken met een Trabant en een VW.
Cor
-
Verschillen ze veel in euries kwa waarde...?
-
Lima's die er goed uit zien, 50 tot 60 euro.
Roco's verschilt.
de 1838 is ongeveer 150 euro
de 1601 is ongeveer 100 euro
Willem
-
Weer een draadje over deze loks :P
ps roco 1838 is 100 a 125 eur....heb mijne gekocht voor 130 digitaal ( wel oudere decoder )
Roco 1601 50 euro max
Roco 1600 zonder nummer ( oude versie 75 eur )
1602 railion 100/125
Mooie loks zijn het he ;D
-
Kort maar krachtig : Niet doen.
Beide loks vergelijken is proberen een appel met een citroen te vergelijken.
-
Ik kan een roco 1700 met 4 ic rijtuigen van lima voor 185 euro overnemen. Is dat een goede prijs? Loc is met ovp.
-
Voor 150 zou ik het doen.
De rijtuigen van lima zijn namelijk niets waard, maar toch leuk ;D
En je moet vragen of hij digitaal voorbereid is, dan is hij namelijk nog niet zo oud.
Willem
-
Vrij simpel,
Dan zou ik zeker voor de roco 1600/1700 gaan want de lima vind ik persoonlijk erg lelijk. Te plastic achtig en klopt niet (front en sluitseinen kloppen niet). Het is een frans model van lima wat overgespoten is in de kleuren van de NS.
Zijn de front en sluit seinen het enige wat niet klopt? Is het te doen om de lima 1600 te verbouwen naar een kloppende NS 1600?
-
Hier foto's van 2 gesuperde lima's. de 1603 & 1604.
Mocht je de foto's in origineel formaat willen zien dan stuur je maar een mail.
Alles is te koop ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1603.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1604.jpg)
-
Gesuperd wil zeggen verbeterd vermoed ik he??
-
Heel mooi opgeknapt die Lima 1600's .
Het probleem met Lima locs is dat ze te hoog op de poten staan.
Ik heb zelf nog een oude Lima 1300 die ik met wat knutselwerk lager op de draaistellen heb gezet. Dat verbeterde het aanzien behoorlijk maar los daarvan is en blijft het een inferieure loc. Loopt gewoon niet lekker en er zijn intussen aantrekkelijker alternatieven. Dus opknappen is eigenlijk de moeite nauwelijks waard.
Voor een 16-17-1800 zou ik dus voor Roco gaan.
Ik heb overigens nog twee stokoude Roco´s zonder konijnenhokken die nog heerlijk lopen.
-
Gesuperd wil zeggen verbeterd??
Correct, ook wel pimpen genoemd.
Opnieuw geschilderd en genummerd, andere panto's enz...
Alleen de verlichting zit er niet in.
De bedoeling van deze 2 locs is dat ze op een opstelspoor komen te staan als terzijde gesteld materiaal.
De 1600 serie rijden nu onder Railion, mijn tijdperk is van voor Railion NL bestond, dus gewoon in dienst van NS.
-
Maar ze staan toch op je site bij vraag en aanbod ;D
-
Zie mijn eerdere opmerking, alles is te koop ;D
Want ik heb of te weinig rails, of te veel modellen :-|
Maar goed, we gaan weer off topic.
-
De bedoeling van deze 2 locs is dat ze op een opstelspoor komen te staan als terzijde gesteld materiaal.
Wat komt er eigenlijk op jouw baan als terzijde gesteld materieel , als ik het vragen mag ::) Geoffrey
-
Waarschijnlijk helemaal niks ;D
Als alles doorgaat wordt de baan afgebroken omdat we gaan verhuizen.
Dat zal de komende 2 weken duidelijk worden, en materiaal of materieel, je snapt wel wat ik bedoel 8)
-
Verhuizen nooit leuk pretje.
Grotere treinbaan zeker ;D.
ps wat is de reden dat jij Lima 1600 hebt / had?
Oude rocos vindt ik zelf niet eens veel duurder. ( 1600 zonder nr enzo met toeters)
-
Het was een koopje :P
Maar ik wil ze toch graag vervangen voor Roco's, ondanks dat ze niet zullen rijden.
-
;D Als je dat vermeld had op je site dat je Rocos zocht had ik zo 1tje aan jou verkocht. ;D ik vroeg er toch maar 40 euro voor ( wel oude versie in nieuwstaat ) ;D
-
Persoonlijk ben ik meer voorstander van de Märklin 1600 maar die is zowat niet te krijgen in 2-rail.
Ik ben ook niet zo kapot van de motor die erin zit, heb liever de contructie van Roco met alle assen aangedreven.
Heb plannen om eens te kijken of de Roco 1600 de roosters wat hoger te krijgen zoals het hoort. Ik vind de roco 1600 te kleine nummers hebben aan de zijkant!
De Lima 1600 vind ik maar een lachertje...
-
De Roco 1600 is wat mij betreft een aanrader. Zoals al vermeldt, er zijn oudere versies en wat nieuwere. De nieuwere zien er iets beter uit ,iets gedetailleerder en met konijnenhokken voor de typhoons, wat ik het meest storend vind aan de oudere versies. De rijeigenschappen zijn zonder meer goed, ook kruipen doen ze prima. Een klein minpuntje van de oudere versies, die hebben geen aandrijving met cardanasjes maar met veertjes. Bij langzaam rijden gaan deze veertjes wat vreemd reageren waardoor de hele lok schommelt. De nieuwere heeft als nadeel dat ie erg snel zijn wielen vervuilt, na een kwartier rijden is een bezoek aan de rollenbank nodig om de wielen schoon te maken ??? (weet iemand hier de oorzaak van?)
Een lima heb ik ooit eens gehad en erg snel weer verkocht. Vond ik helemaal niets, zeer slechte detaillering, niet echt veel gewicht dus ik twijfelde ernstig aan de rijeigenschappen. Een dekoder heb ik er niet eens in gezet.
En dan de Marklin gelijkstroom 1600. Terwijl de 3 Roco's het gewoon druk hebben en bijna permanent rondrijden staat deze lok terzijde op een zijspoortje. Reden: de bijzonder belabberde rijeigenschappen. Aangezien dit model er wel erg goed uitziet staat hij wel op de baan.
De Marklin maakte ook veel lawaai, de Roco's zijn vrij stil.
-
De nieuwere heeft als nadeel dat ie erg snel zijn wielen vervuilt, na een kwartier rijden is een bezoek aan de rollenbank nodig om de wielen schoon te maken ??? (weet iemand hier de oorzaak van?)
Dit probleem is mij onbekend. Zelf hebben mijn loks van deze serie van Roco nooit problemen ondervonden die te maken hadden met vuile wielen.
-
Dat probleem ken ik.
Die Roco loks pikken stroom van alle assen en per kant zit er een draadje naar die printplaat.
dus totaal 4 draadjes voor 2 en achter 2.
Vaak gaat er 1 zon draadje los binnenin ( valt niet eens op ).
dan pikt die minder stroom en is die gevoeliger op vuilere stukken.
draadje weer eraan solderen en de lok rijdt weer als nieuw.
-
Bedankt voor de tip, maar dat had ik al onderzocht.
Dus helaas is dat niet het probleem.
-
Hmmmzzz...
Haal de kap eens van die lok eraf.
Soldeer die printplaat eraf.
trek vervolgens die draaistellen uit het frame.
en bekijk of de metalen pinnetjes de wielen goed aanraakt.
Je kan de draaistellen ook uit elkaar halen en de wieltjes eruit halen en deze goed schoon maken zowel aan de boven kant en zijkant.
Het is wel een rot klusje maar het kan helpen.
ps om wat voor lok gaat het ?
1838 ?
1602 ?
-
Om bij de wielstellen en de stroomafnemertjes te komen hoeft de loc niet eens open, laat staan dat er een soldeerbout aan te pas moet komen.
Loc omdraaien en draaistelbekleding eraf. Dan liggen wielstellen en stroomafnemertjes letterlijk voor het grijpen.