BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jeroen1975 op 19 May 2007, 16:13:04
-
Hoi allen
Ik heb net gepoogd een decoder in een fleischmann lok te bouwen. Naar mijn mening goed aangesloten, maar mijn IB geeft melding fout. Gebruiksaanwijzing van IB geeft niet echt raad wat de fout inhoud
Wie kan mij een kleinbeetje opweg helpen
Groeten Jeroen
-
Wat voor F* lok?
En om maar vast een gok vooruit te doen: heb je beide polen op de motor geïsoleerd t.o.v. de massa van de lok?
-
De motor heeft 2 apparte aansluitdraden. Ik heb aangenomen dat dat voldoende is.
Groeten
-
Nu heb je nog niet gezegd wat voor lok het is. :'(
En nee, aannames doen we niet aan, want die helpen je niet. Of wel, maar dan van de wal in de sloot. 8)
Bij veel F* motoren zit één van de motoraansluitingen aan de lokmassa. Als je dat niet verbreekt, kun je de melding krijgen die jij ook hebt. De oorzaak zou dus een ongewenste massaverbinding kunnen zijn.
Maar ja, als jij niet vertelt over welk F* nummer het gaat, kunnen wij alleen maar raden. ::)
-
Fl Re 4/4 II cat nr 4340
Wat ik wel al had gedaan is dat spoeltje verwijderen net als bij roco loks. Er zit ook nog eens soort spoeltje/verbinding tussen de 2 koolborstels, moet deze ook weg?
bedankt alvast
-
Jeroen,
ik denk dat het slim is de decoder los te solderen van de motor. Vervolgens neem je een "Voltmeter" en meet je of de weerstand tussen de beide motorpolen en de beide wielen ONEINDIG is. Indien niet: dan heb je een verbinding en doe je decoder het niet.
Over het isoleren van FL* motoren zijn volgens mij al vele draadjes, dus zie zoekfunctie van deze site.
Succes
nico
-
(http://images.fotopic.net/ynmwoq.jpg)
(http://images.fotopic.net/ynmwop.jpg)
(http://images.fotopic.net/ynmwoo.jpg)
Dit is het wonder.
Als ik met de "voltmeter" de weerstand van de motor meet dan slaat hij niet uit/ reageert hij er niet op.
Groeten
-
Hoi jeroen,
Ik heb al m'n fl*n-locs zelf gedigitaliseerd en dat viel in het begin echt NIET mee. :-|
Als je het motorschildje verwijderd en naar een sterke lichtbron houd kan je zien dat er baantjes lopen van de ene pool naar de andere waartussen zeer kleine "blokjes"(ik vermoed condensatortjes) liggen.
Al deze baantjes moeten worden onderbroken.
Dus ALLES wat verbinding maakt tussen de twee polen MOET weg. >:(
Ik heb zelfs bij één loc de voedingsdraden direkt op het koolborstelhoedje gesoldeerd.
Mijn loc's rijden nu prima. ;D
Good luck.
-
Zij doet het!!!!!! YES
Dank u allen voor de hulp
De oplossing
Zwarte buisje tussen koolborstels verwijderd
Blauwe draadje versplaatst naar rechter koolborstel
en klaar was Jeroen
-
Nee, nog niet dus. Ik ken dit soort motortjes, en vlgs. mij ligt je ene koolborstel nog steeds aan massa, omdat ie niet geisoleerd is. Het is ook nog zo'n metalen schild... dus....
Diezelfde massa ligt dus ook aan 1 spoorstaaf en dat mag gewoon niet. Dus: isoleren die hap.
-
Misschien heb je hier wat aan.http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digital/flm_motorschilder/flm_motorschilder.html
Ben ook een tijdje aan het stoeien geweest. Is gelukt
Frank
-
Maar hij doet wel op dit moment. Ik zal als ik weer bij W* kom kijken of ik daar zo'n nieuwe motorschild kan bestellen.
Bedankt allen
-
Jeroen, wees wijs en rijdt er niet teveel mee in deze situatie. Hij doet het wel maar het is niet voor niks dat alle decoderfabrikanten zeggen: motoraansluitingen mogen geen direkte verbinding met een spoorstaaf hebben, en dat is in jouw geval dus wel zo. Meet maar eens tussen de linkse houder en je massa en die massa zit ook aan 1 spoorstaaf. Frank gaf je al een bruikbare link, je kunt ook op mijn site bij Digitaliseren kijken hoe ik een jaren 60 Flm BR65 heb omgebouwd.
Succes
-
Hoi Allen
Ik heb bij mijn spoorse winkeltje een nieuwe motorschild gekocht. met een beetje zagen zit het op zijn plek, en rijd nu super.
Nu nog mijn bestelde panto's erop en misschien nieuwe led verlichting en dan isse bijna Top
Groeten