BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ronald Halma op 16 September 2012, 13:25:39
-
Hallo Luitjes,
Mijn vraag; in Cornfield Yard heb ik destijds geen verdere digitale poespas ingebouwd. Echter zou ik nu voor een show waar ik alleen heen ga wel eens 1 of 2 pendelstukken willen hebben die ik op welk moment dan ook in kan schakelen.
- Ik rij Lenz DCC V3.0.
- Ik wil het zo eenvoudig mogelijk.
- Niet peperduur maar betaalbaar.
- Zo min mogelijk extra hardware.
- Pendelstukken inschakelbaar wanneer nodig, tussendoor moet er " vrij" gereden kunnen worden.
- PC'tje aanwezig voor welk programma dan ook, echter het liefst gratis.
Het idee is om, als ik even weg wil lopen of wil praten met bezoekers, ik een loc met wagon op bv de startplek kan zetten en de pendel in kan schakelen. Andersom natuurlijk ook om het weer stop te zetten.
Zoals gezegd; 1 of 2 pendelstukken. De baan is op dit forum welbekend: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17486.0.html
Iemand een idee of voorstel? :) Kan dit?
-
Kan Karst je niet helpen met ideeën hiervoor: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg213388.html#msg213388 ?
-
Jeroen, dank je voor de snelheid ;D maar:
Niet zomaar met kant en klare componenten, nee met ( buiten de Roco MultiMAUS ) alleen digitale zeflbouw componenten.
Ik wil geen geknoei met zelfbouw spul, graag iets met kant en klare printen :)
-
Ik volg dit even want zoiets wil ik ook in 'mijn wilde westen'.
Groet Jaap
-
Ronald,
Ik vond dit op een Duits forum:
Hallo xxx,
Ich stand vor dem selben Problem und habe dies durch den einbau eines
Lenz silver Decoders in die Lok die Pendeln soll, (bei mir ist es ein
Regioshuttle von Bemo) und den Einbau von zwei BM 1 Modulen (Die kann mann
sogar selber bauen)auf der Pandelstrecke gelöst.
Allerdings muss mann sich vorher überlegen ob ev. mit einer PC Steuerung
gefahren werden soll oder nicht, denn dan gibt es andere Lösungen
Ich hoffe ich konnte dir etwas helfen
Gruß Andreas
-
@Ronald, even lezen, er staat: met ideeën hiervoor.
-
Dat snap ik Jeroen. Ik gaf alleen aan dat ik niet zelf iets wil solderen. Meer niet ;)
-
koploper
in routes kan je trein keren
dan loopt hij weer terug
4 bezetmelders en klaar
-
O.a dat laatste gaat 't om. Bezetmelders. Welke? Hoe? Uitvoering?
Tips? ;)
-
Ronald,
Ik vond dit op een Duits forum:
Ich stand vor dem selben Problem und habe dies durch den einbau eines
Lenz silver Decoders in die Lok die Pendeln soll, (bei mir ist es ein
Regioshuttle von Bemo) und den Einbau von zwei BM 1 Modulen (Die kann mann
sogar selber bauen)auf der Pandelstrecke gelöst.
Da's ook een idee..... heb dat ooit eens met een Lenz Gold geprobeerd op een testplankje. Een aantal diodes aan elkaar gesoldeerd die fungeren als die genoemde BM2 en dat werkte behoorlijk goed. Ik zou dat kunnen doen door die keerpunten zo te maken dat ik die in kan schakelen aan de voorkant van de baan. De decoder staat dacht ik dan zo dat deze ziet dat hij op dat keerpunt staat.
Klopt dat?
-
2 stukken rail isoleren
bezetmelder
-
Heb je iets van een schema voor mij? :)
-
Ah welkom bij de "luie rijders".
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Om het binnen de kosten te houden zou ik met koploper (=gratis) heel eenvoudig beginnen.
Waarom?
Als je er mee kunt werken is de stap naar meer of een andere baan veel makkelijker en goedkoper want de basis blijft.
Succes met de beslissing.
mvg,
Kees-Jan
-
http://www.tams-online.de/download/NL/S-88-1_NL.pdf
onderaan naar hwet aansluit schema
-
@Kees-Jan; dank je, ik denk dat met koploper en een aantal bezetmelders of iets anders de kosten niet alleen hoger zullen zijn maar dat het ook niet uitschakelbaar is. Of ik denk te moeilijk..... ;) Bij Littfinski heb je een RS terugmelder met optokopplers. Dan kan ik bv met reedcontacten oid werken en daar een specifieke loc voor gebruiken die dan alleen die contacten kan bedienen en dus pendelen. Zo blijft de rest van het digitaalbedrijf ongeschonden.
Denk ik....... ;D
@Nero: dat is voor Motorola. Ik ben op DCC aangewezen en Lenz gebruikt daarvoor de zgn RS bus.
-
Met iets meer inspanning (en dat verdient je werk toch?) kun je het zo mooi en rustig laten rijden met koploper.
Het is niet moeilijk (ik snap het zelfs en het is mijn ding helemaal niet).
Je zult het alleen stapje voor stapje moeten leren en in kleine stapjes gaat dat best (niemand kan dit soort dingen in een dag leren al wil iedereen dat wel met de nodige frustratie als gevolg.....).
Kosten hou je toch en juist met zoiets als een koploper ben je veel flexibeler en je kunt als alles er éénmaal in zit (lok's en andere instellingen) het steeds weer mee nemen naar een ander project ipv weer alles opnieuw te moeten gaan doen.
Kortom je moet het zien als een investering in je hobby (net als dat je hebt moeten leren om een module te bouwen van planken en wat daarbij wel en niet kan kwam je ook tegen en heb je van geleerd).
Rond 2 oktober is er hier bezoek van een modelspoorblad. Er staat dan een kleine baan waar je gerust uitleg over kunt krijgen (geldt ook voor anderen) zodat je kunt zien wat er kan (van eenvoudig tot Jabajisme).
mvg,
Kees-Jan
-
Dank je Kees-Jan. Ik weet dat het een leercurve is en wil dat best leren. Zou dan ook graag gebruik willen maken van dat aanbod maar zit dan precies in de late dienst. 2 dagen later gaan we naar Leipzig dus blijft er geen tijd over en ook geen mogelijkheid om te snipperen.
Maar toch bedankt :) Heb je baantjes zien rijden op de automaat en daar is zeker niets mis mee ;)
-
Het fijne van koploper is nou juist dat je een of meer treinen automatsch kunt laten rijden (zoals pendelen). De overige treinen kun je gewoon met de hand bedienen.
Groetjes,
Jos
-
en met koploper bestuur je alles wat jij wilt
dus als je 1 of 2 of 10 wil laten pendelen kan dat
en bezet melders deze werken met dcc
ik gebruik zelf niets anders
je bezet melders moet je er toch inmaken
dus kosten zijn niet te hoog
als je de loks moet voorzien van magneten en reedcontacten met een pendel module
denk dat je aan tijd en spullen dan meer kwijt bent als aan een s 88 en koploper
instellen moet je toch
en met koploper kan dit in een urtje klaar zijn
je kan elke loc pendelen en aan geven welke er moet pendelen
-
Ronald,
Je ziet het in de twee andere reacties. Het is op termijn gewoon het gene wat het meeste brengt.
Stop er wat tijd in en stel de vragen (op het forum) mocht het niet lukken. Er is genoeg te lezen hierover in de nachtdienst ;D.
mvg,
Kees-Jan
-
en als je er niet uitkomt
dan kan je altijd je baan klaarmaken
je bestand downloaden naar het forum
incl locs
dan kan er ingesteld worden en je bestand terug zetten
of iemand in de buurt vragen om te helpen
-
@Kees-Jan en Nero; ik weet dat er genoeg steun en daadkracht aanwezig is hier ;)
Als ik pendelen wil met Koploper en bezetmelders, hoe ziet dat er uit dan? Maak je dan blokken of volstaat een enkele melder of meldpunt waar je de loc verteld om te stoppen, te blijven staan voor een x-tijd en in de andere richting weer te vertrekken?
-
Ronald,
Je zal de baan moeten opdelen in blokken, en per blok minimaal 2 bezetmelders nodig hebben.
in Koploper geef je de relaties van de blokken in, en bepaal je met wisselstraten (wisseldecoders!) hoe de wissels moeten staan om van blok naar blok te rijden.
Met bv een vaste route geef je dan vervolgens de route aan die een trein moet maken, van blok 1 naar blok 2 naar blok 3, en dan van blok 3 weer terug naar 2 en dan weer 1 en opnieuw etc.
Klinkt ingewikkelder dan het is.
-
Ja, precies ;D Ik denk dat ik even een schema moet maken met wat ik wil. De wissels zijn nu niet met decoders geschakeld. Idee was om over 2 trajecten te kunnen pendelen zonder daarvoor wissels om te hoeven zetten. Dan beweegt er wat en kun je als " bestuurder" even wat anders doen dan de baan bedienen en valt er nog steeds wat te zien.
Als idee zou zoiets wel mooi zijn:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/convbaan20A.jpg)
De baan was hier nog maagdelijk maar je kunt mooi zien hoe het sporenplan is. De rechtse rode streep doe ik op een show vaker als " beweging", ik laat dan een loc met wagon vanachter de coulissen naar het opstelspoor rechts komen. De andere kant idem dit, dat kan dan een 2e stel doen. Dan zou ik 8 melders nodig hebben? 2 voor elke stopplek? Of heb je voor de tussenliggende stukken ook nog melders nodig?
-
Dit geeft eigenlijk wel meer mogelijkheden dan "alleen" pendelen maar das natuurlijk aan de bouwer.
Jij als geloof ik ook Kadee fan zou toch ook met KL en die koppelingen in een later stadium verder kunnen gaan. Wagentje oppikken en ergensanders wegzetten of zo (tis maar een idee).
mvg,
Kees-Jan
-
als je achter de coulissen ook dubbel spoor houd
heenen weer is geen probleem
elk rondje 2 melders vooraan
2 achter de coullissen en je kan met 3 treinen rijden
wissels kan je eventueel (minder fraai) open rijden
1 digi rail decoder kan 16 aansturen
voor de uitbreiding met omlopen en wat meer zal je aan 2 s 88 vooruit kunnen
-
Kan Karst je niet helpen met ideeën hiervoor: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg213388.html#msg213388 ?
....2 dagen later gaan we naar Leipzig dus blijft er geen tijd over en ook geen mogelijkheid om te snipperen....
... we gaan Ronald in Leipzig helemaal onderdompelen in het pendelen... Met Koploper EN bezetmeldingen en misschien nog wel wisseldecoders... Alstie wil magtie zelfs mijn baantje een uurtje 'doen' ;) ;D
maw, komt helemaal goed ;)
Grtzz,
Karst
-
Ronald,
Even gekene wat een RS bus is. Niet echt spannend, en je kan de terugmeld printen zover ik kan zien ongebouwd kopen. Hierna bv een magneet onder de loc (iedere trein 1) als je niet in je sporen wilt zagen.
8 reedcontacten (4 in ieder traject) en Koploper is in staat om je treinen te laten pendelen.
Wat zullen ze dan doen:
- Heen en wer rijden over het trajec.
- Afremmen bij het einde.
- Langzaam doorrijden naar het stoppunt (als je leerremmen aanzet wordt het nog mooier).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Dit geeft eigenlijk wel meer mogelijkheden dan "alleen" pendelen maar das natuurlijk aan de bouwer.
Jij als geloof ik ook Kadee fan zou toch ook met KL en die koppelingen in een later stadium verder kunnen gaan. Wagentje oppikken en ergensanders wegzetten of zo (tis maar een idee).
Klopt helemaal KJ, maar dan kom ik op een totaal geautomatiseerd geheel... en dat was uiteindelijk niet de bedoeling. Er moet alleen een mogelijkheid komen om even wat te laten rijden als ik wat anders moet of wil (en dat kan zelfs een toiletbezoek zijn ;D) als ik alleen een show draai.
@Nero; ik neem je adviezen mee!
@Karst; (y) (ik had er niet eens bij stilgestaan dat je meeging naar Leipzig.... Jeroen had me nog wel jou baantje als advies meegegeven)
@Gerard:
8 reedcontacten (4 in ieder traject) en Koploper is in staat om je treinen te laten pendelen.
Zoiets is in dit geval van een al "klare" baan misschien de juiste oplossing.
Alvast dank mannen voor het meedenken tot zover (y)
-
Ronald, mijn idee voor het 'wilde westen' was eigenlijk, omdat digitale locs ook op analoog kunnen rijden, een dubbelpolige schakelaar te gebruiken om te pendelen met analoge voeding. Je hebt dan wel per spoor 2 reedcontacten en een magneetje nodig.
Ben je terug van het toiletbezoek dan zet je de schakelaar weer op digi. 8)
Volgens mij moet ik hier nog ergens een antieke analoge pendelautomaat liggen.
Groet Jaap
-
Ja, die heb ik ook nog wel liggen hier, maar ik wil het eigenlijk digitaal. Althans, met digitale (geluids)locs op digitale spanning.
-
Je geluidslocs geven ook bij analoog geluid. Geen fluitjes en soo maar wel tsjoeke tsjoeke.
-
Weet ik, maar als ze stoppen stopt ook het geluid. De Amerikanen kennen een analoge startspanning van een volt of 8. Dus elke keer als hij stopt moet je geluid opnieuw opstarten. En dat wil ik niet ;)
-
OK.
Gr.Jaap
Als jij op het toilet bent hoor je dat toch niet.
-
Nee, dat klopt :)