BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Chris80 op 15 September 2012, 23:06:48
-
Allen,
Aangezien ik niet helemaal tevreden was over mijn oude baanplan (oa vanwege de wissels voor de bocht om zo alle sporen te kunnen bereiken en het goederengedeelte), ben ik bezig geweest om een nieuw plan te ontwerpen.
Als eerste het oude plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_oud_2.jpg)
Oude plan
Na enig zoekwerk op oa sporenplan.nl en wat foto's kwam ik op het sporenplan van Enkhuizen uit en ben ik bezig geweest om dit in mijn baan in te passen. De betreffende foto: Foto (http://www.flickr.com/photos/erik_baas/5773585602/sizes/z/in/photostream/)
En dan het plan zoals ik die voor mijn baan heb gemaakt. Het perron zit tussen de 2 perronsporen en GL = goederenloods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_nieuw_2.jpg)
Nieuwe plan
Het enige nadeel is dat er geen omloop is voor mijn getrokken trein, maar dit kan ik oplossen door bv al een loc klaar te zetten (evt een loc van een internationale trein oid). Daarnaast vroeg ik mij af waar het spoor tussen het perron en de goederenloods voor is (deel daarvan is nu rood aangegeven). Waarschijnlijk een opstelspoor?
Wat vinden jullie van het nieuwe plan? Is dit inderdaad een verbetering? Of hebben jullie nog verbeterpunten? Ik hoor het graag!
Groet,
Chris
-
Chris,
Leuk plan. Ikzelf zou achter het perron nog een bundelend wissel leggen. Hierdoor kan je loc of meteen omlopen, of na vertrek van een eventuele tegentrein. Er is niet echt veel ruimte om een reserve loc op te stellen in het huidige plan. Het rode spoor is het omloop spoor voor goederen treinen. Hier is er dus al aan gedacht.
Groet,
Gerard van der Sel
-
In Zandvoort was een vergelijkbare situatie.
De trein naar Limburg vertrok jarenlang van daar.
De trein kwam dan binnen op een perronspoor. Nieuwe loc (jarenlang ns1200) stond al te wachten op een kort wachtspoor en werd aangekoppeld om de trein weer richting het zuiden te brengen.
nu was het spoor vrij en kon de losse loc (die de trein gebracht had) naar het korte wachtspoor.
Een half uur later herhaalde dit zich.
Zo zou het bij jou ook kunnen. De wissels aan de kop van je perron heb je dan niet nodig zodat je perronlengte wint.
De losse loc kan op het opstelspoor staan. Beter is, om een apart wachtspoor voor je loc te plannen, linksboven.
Welk tijdperk rijd je?
Hendrik Jan
-
Hoi,
Bedankt voor de tips!
Ik wil het inderdaad doen zoals Hendrik Jan beschrijft, ook om perronlengte te winnen. Een apart opstelspoor voor een loc is inderdaad ook een idee (ik was eerst van plan de loc te stallen onderaan het omloopspoor, daar is ook ruimte).
Ik rij grofweg 1975-1985 en dan met zoveel mogelijk combinaties om het afwisseld te houden.
Groet,
Chris
-
Allen,
Ik heb nog een paar kleine aanpassing doorgevoerd waardoor het er m.i. net iets beter uit ziet. Nu zit ik alleen nog met 1 vraag: Waarom ligt het omloopspoor voor de goederentrein nog boven de goederenloods? Of rijdt de loc eerst door, lost die zijn goederen, rijdt iets achteruit, loopt om en rijdt weer weg? Klopt dit? Of werkt het anders? Ik hoor het graag zodat ik het optimaal kan aanleggen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_nieuw_2_1.jpg)
Baanplan iets aangepast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_Enkhuizen_origineel.jpg)
Baanplan waarop het gebaseerd is. Bron: Sporenplan.nl
En dan even los van het plan: Welk soort goederenwagons kwam hier zoal? Ik heb al 4 Artitec goederenwagons (groente en koelwagon), maar rijdt er nog meer op? Ik heb ook 6 kalkwagens, lijkt me niet echt logisch of wel?
Wederom bedankt voor de hulp!
Groet,
Chris
-
Stationsweb (http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=enkhuizen&num=37) zegt dat er ooit 2 perrons waren.
gevonden? (http://www.oudenkhuizen.nl/index.php?id=HqOr3VPd3%2Fp6%2FE0%2Fa7s502V2hU5rStBGoYdo&searchFor=station&searchIn=kwd_keywords&category=photo¤tpage=17)
-
Thanks! Wellicht wel leuk om daar nog een kort perron te maken (voor bv de DE1). Morgen maar eens inteken.
Groet,
Chris
-
Allen,
Obv de foto's JJHS en de tip voor een spoor om een loc op te stellen heb ik er nog 1 spoor bijgelegd incl perron. Deze zal alleen gebruikt worden door een museumtrein (in mijn geval een blokkendoos) en dus om een loc op te stellen.
Hierbij het vernieuwde plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_v4.jpg)
Verbeteringen hoor ik natuurlijk graag!
Is er nog iemand die kan uitleggen waarom het omloopspoor nog boven de goederenloods ligt en welke goederenwagons hier zoal kwamen?
Groet,
Chris
-
Hoi,
de buurtgoederentrein werd natuurlijk getrokken.
Deze lok moest wel kunnen omlopen, om vervolgens de wagons op te duwen tot aan de loods.
Ik heb nog 2 vragen:
-hoeveel wagons kan die lok meenemen?
Hij moet er ook omheen kunnen rijden.Is het passeerspoor lang genoeg voor de trein die je in gedachten hebt?
-Zijn je perrons wel lang genoeg voor je treinen?
Zo niet, dan kun je de wisselstraat '"om de bocht" leggen.
Wat je achter je goederenlok hangt mag je zelf weten. Stukgoedwagens, hout, kolen, veewagens, open wagens voor de plaatselijke machinefabriek, of voor de importeur van landbouwwerktuigen. Jij bent stationschef, architect, stadsplanoloog en burgemeester op je baan. ;D
Hendrik Jan
-
Hoi,
Dan werkt het dus zoals ik al dacht, omlopen en dan duwen naar de loods :). En zoals ik begrijp reden eigenlijk alle soorten goederenwagons. Dat is leuk voor de afwisseling.
Wat betreft de lengtes, dat komt wel goed. Langste passagierstrein zal ongeveer 1,40 meter worden en dat gaat uiteindelijk wel passen. En de rest ook wel :).
Bedankt voor de tips!
Groet,
Chris