BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Henk Kooiman op 14 September 2012, 11:02:08
-
Beste allemaal,
Onderstaande is al heel lang geleden.
Re: Zelfbouw draaischijf
« Antwoord #79 Gepost op: 13 September 2007, 00:33:27 » Citaat
--------------------------------------------------------------------------------
Graag wil ik (voor mij zelf) nog 2 in elkaar draaiende schijven (Hamburg Altona) maken. Dit is goed mogelijk met de draaischijf HK. Maar ik vrees dat dat er voorlopig niet van komt. Enfin, wensen moeten er blijven.
Trouwens, van de zomer was ik in Bebra. Daar is behalve een nieuwe (geelectrificeerde) schijf ook de oude nog te bewonderen. Een ongelijkbenige. De ene kant 11 meter (vanaf draaipunt) en de andere kant ongeveer 8,5 meter. De kuil is geen "volkreiss". Om toch rechtdoor te kunnen rijden (over te steken) kunnen ze een los stuk van 2,5 meter aan de 8,5 meter kant koppelen. Ook dat is een wens om nog eens te maken. Met enkele uitbreidingen moet dat goed te verwezelijken zijn.
Tja, het is gauw gezegd, maar we weten met z'n allen dat tussen denken, zeggen en doen nog heel wat hindernissen kunnen zitten. Maar dat maakt het juist leuk (mi)
mvg
Henk
Uiteindelijk is het er van gekomen om een ongelijkbenige draaischijf te bouwen. Het leek mij leuker dan die dubbele inelkaar draaiende schijven zoals in Hamburg-Altona. Dat zou neer komen op 2 schijven met de aandrijving iets onder elkaar.
Op mijn site staat een enkele foto. Ook heb ik geprobeerd er een filmpje van te maken. Wellicht overbodig te zeggen maar dat film gedoe is niet zo mijn ding. Maar google eens op "ongelijkbenige draaischijf".
mvg
Henk
-
Ziet er goed uit (y)
Allie
-
Ik heb je filmpje even bestudeerd Henk: http://www.youtube.com/watch?v=HDVxHxT87qE
Wel leuk om te zien, maar het nut van zo'n draaischijf ontgaat mij even. Dat zal wel aan mijn opleiding liggen denk ik.
Groet Jaap
-
Dit werd gebruikt als er niet voldoende ruimte was voor een hele schijf Jaap. Zoals in het filmpje door de naastgelegen spoorweg.
-
klopt, vaak handelde het zich hier om een schijf ter vervanging van een kleinere wanneer er loc's in het depot werden gestationeerd die groter waren dan de aanwezige schijf. De benodigde ruimte voor het vergroten van de draaischijf was soms niet aanwezig door bijvoorbeeld aanwezige sporen. De grotere loc's konden dan (indien nodig zelfs in twee stappen) toch volledig worden gedraaid.
Allie
-
Mijn dank voor de uitleg.
Gr. Jaap
-
Leuk. Heb dit in 2010 tijdens Rail al een keer gezien op een grote Duitse modulebaan.
Bouw eens een segment (draai)schijf want das pas echt leuk voor bijvoorbeeld een modulebaan met kopstation..... (in spoor 1 ;)).
Mvg
Kees-Jan
-
Niet helemaal hetzelfde type maar toch een leuk voorbeeld.
http://www.laenderbahn-forum.de/galerie/drehscheibe/drehscheibe.html
-
Beste allemaal,
dank voor positieve woorden.
Inderdaad was het in de praktijk een "meegroeien" met het lokformaat.Dus werd meestal de kuil vergroot en de brug aan beide zijden aangelengd.
Maar zoals gezegd was er niet altijd ruimte voor. En een draaischijf even verplaatsen was er niet bij in verband met de railgeometrie en de aanwezige (ronde) locloodsen. Daarom de ongelijkbenige schijf.
@ Allie:
Grote locs draaien in 2x was er niet bij hoor. Zeg dat een 20meterschijf omgebouwd werd tot 26 meter. Dan werd aan een zijde van de brug een 3meter stuk er vast aangemaakt. Aan de andere kant kon er dan een "los" 3meterstuk aangekoppeld worden. Dit houdt in dat een lok tot 23 meter in een keer gedraaid kon worden. Langere loks (23-26meter) konden niet gedraaid worden (ook niet in 2 keer). Wel konden ze weg gezet worden op diverse sporen.
@Kees-Jan
Een draaischijf HK onder een segment schijf is wat overkill. Het is wel de bedoeling er een keer eentje te maken. Meestal waren 3 (perron)sporen voldoende toch?
mvg
Henk
-
Henk,
Ik bedoel met draaien in twee keer dat, zeg na zo'n 180-200° de loc op een beschikbaar spoor werd weggereden en de schijf weer terug wordt gedraaid. Vervolgens de loc weer op de schijf en voila, 360° gedraaid (dan dus de resterende 180-160° ;D)
Probeer het maar eens met je eigen (fraai ontworpen en) gebouwde. Dat lukt ook (y)
Allie
-
@Han,
Interessante link. Tja, er zijn in de loop van de tijd heel wat constructies bedacht. Voor en "kleine" verlenging is dit een "goedkope" oplossing.
Ik moet zeggen, deze constructie had ik nog nooit gezien. Het is ongeveer het tegenovergestelde als bij de (model)fabrieksschijven waar juist de aanliggende rail over kuilrand uitsteekt. Maar dit zullen we zeker in praktijk niet tegen komen
mvg
Henk
-
@Allie
Probeer het maar eens met je eigen (fraai ontworpen en)
Ben ik mee eens ;D
en) gebouwde
Ook mee eens ;D
Dat lukt ook
Niet mee eens
Vroeger had je nog al eens van die rangeerpuzzels in de modelbouw bladen. Kan je er hier ook een van maken. Het is wat lastig uitleggen en bovendien ben ik er helemaal niet goed in maar een poging:
Je moet je realiseren dat het draaien met het losse stuk eraan gekoppeld maar grofweg (afhankelijk van het "niet vergrote deel" van kuil) een graad of 60 was. De begin stand was dan de stand waar het losse stuk er aangekoppeld werd. Dan kon je zeg maar 60 graden draaien want dan kwam de brug met het aangelengde vaste deel tegen de andere kant van "het niet vergrote deel" van de kuil.
Een ieder die het beter kan uitleggen............. graag.
mvg
Henk
-
Hoi Henk,
Ziet er interessant uit.
Ik kan niet direct een prijs ontdekken op de site, wellicht interessant om die er bij te melden?
Ben heel er op de achtergrond op zoek naar een vervanger voor mijn Fleischmann schijf.
Groet,
Hans
-
Mijn ervaring is dat de draaischijven zoals Henk die levert van uitstekende kwaliteit zijn en bij mij al jaren z'n rondjes draait. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_4.jpg)
Groet Jaap
-
Hoi Henk,
Ziet er interessant uit.
Ik kan niet direct een prijs ontdekken op de site, wellicht interessant om die er bij te melden?
Ben heel er op de achtergrond op zoek naar een vervanger voor mijn Fleischmann schijf.
Groet,
Hans
bedoel je de site van Henk? de prijs is alleen via mail opvraagbaar :)
-
Hallo Henk,
Knap stuk werk. Ik ben wel benieuwd hoe je dat aan en afkoppelen van dat losse deel voor elkaar gekregen hebt.
In het Dampflokmuseum Neuenmarkt (http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=83&with_photo_id=4367119&order=date_desc&user=851893) ligt ook een ongelijkbenige draaischijf, maar dan zonder los deel. Locomotieven kunnen daar alleen aan de lange zijde de brug op en af. Door de twee aansluitsporen kan er wel gekeerd worden.
Groeten
Jan.
-
Hallo Jan,
Ik ben wel benieuwd hoe je dat aan en afkoppelen van dat losse deel voor elkaar gekregen hebt
In het "losse" deel zit een asje met schroefdraad. Vanaf de vaste wal wordt deze dan aangedreven zodat hij of aan de brug, of aan de vaste wal wordt vastgeschroefd. In de vaste wal zitten 2 motortjes. Eén motortje op een slede dat de schroefdraad aandrijft (links/rechts) en één motortje dat de slede in en uittrekt.
mvg
Henk
-
Zaterdag heb ik in Werkendam even staan praten. Het drong niet tot me door dat u ook een product leverde. Dat ziet er heel interessant uit. (y)