BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: MB6400 op 13 September 2012, 21:35:54
-
Hallo allemaal,
ik zit al een tijdje te broeden op een rangeerbaantje met als thema een beton fabriek. Het idee is om een baantje te bouwen een een grotere schaal namelijk spoor 0 of 1. Vandaar het relatief bescheiden baanplan.
In eerste instantie had ik nog een uitgebreider plan gemaakt met een extra en langer spoor langs een een kade, maar dat wordt, denk ik, wel erg groot.
Met deze punten in het achterhoofd, heb ik de volgende baanplannen geschetst. Uitgangspunten zijn; lange slanke realistische wissels, rijden met schroefkoppelingen verende buffers etc.
Een tijdje geleden heb ik de tip gekregen van Ronald om een plan globaal in karton op schaal op te zetten om te bepalen of je schetsen in 3D nog steeds een goed idee zijn. Deze tip is blijven hangen en aangezien ik nog geen beslissing heb genomen in welke grotere schaal ik eea zou willen/kunnen bouwen, zit ik te denken om het baantje eerst maar eens in H0 te bouwen ::)
Dan nu de baanplannen;
Plan 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_43.jpg)
Plan 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_1_3.jpg)
Alle ideeen, suggesties en feedback zijn natuurlijk van harte welkom.
Groeten,
Marc
-
Geen idee van de productievoortgang bij een betonfabriek, dat zou je eigenlijk moeten weten om te beoordelen of er genoeg spoortjes liggen enz.
-
Idem als obb70.
Zelf vind ik plan 2 interessanter. Biedt meer mogelijkheden.
Leuk idee overigens (y) Ben benieuwd naar een eventueel bouwdraadje. ;D
Allie
-
Ik vraag me af waarom je juist een betonfabriek als thema neemt. Een betonfabriek is eigenlijk een grote mengkom-met-opslag waar zand, grind, water en cement worden samengevoegd en in een rijdende mixer ( de truckmixer) tot één massa worden gemengd en zo snel mogelijk naar een afnemer getransporteerd. Dat gaat dus niet voor niks met vrachtwagens met zo'n trommel erop. Die kunnen op de bouwplaats komen en een trein zelden. Dus is het spoor niet logisch als afvoer van het gerede product.
De enkele wagon die wel een mixer aan boord heeft wordt gebruikt voor de aanleg van het spoor en wordt ter plaatse ( en niet onder de tuit van een betonfabriek) gevuld.
Maar op zich is het thema van aan komen rijden-gevuld worden-afgevoerd worden wel een aantrekkelijk thema, maar neem dan bv een steenkool- of grindoverslag ofzo.
-
Net alsof er in een betonfabriek alleen maar betonmixers gevuld worden. Mij lijkt nou juist bijv het aftransport per spoor van grote droge betonnen onderdelen mooi uit te voeren. bijv betonnen bielzen, brugdelen, pijpen.
-
Mij lijkt nou juist bijv het aftransport per spoor van grote droge betonnen onderdelen mooi uit te voeren. bijv betonnen bielzen, brugdelen, pijpen.
En dit was nu precies het idee.
Een fabriek die standaard beton producten zoals bielzen, rioolpijpen, stelcon platen, muurdelen en speciale producten produceert. Her en der in het land zijn dergelijke grote fabrieken te vinden.
De relatief kleine mengplaatsen voor het beladen van cement/beton wagens is niet de bedoeling omdat hiervoor een spoor aansluiting ook mij weinig zinvol lijkt.
Aanvoer van ruw materiaal waaronder cement (in bollenwagens) en bv wapeningsstaaldraad, afvoer van de diverse eindproducten.
-
en wat geslotenn wagons voor de groothandel met cementzakken!
-
Hier een echte betonfabriek.
http://goo.gl/maps/jfgw9
Feit is wel dat er vrijwel geen vervooer meer met Rail is maar wel met mooie vrachtauto's.
-
En die mooi tobbe onderaan ;)
-
Dat is een cementfabriek. Dat is heel wat anders.
Uit de opmerkingen van Marc begrijp ik dat hij een betonwarenfabriek wil bouwen.
Jan
-
Misschien heb je hier (http://www.industriespoor.nl/CH3.htm) nog wat aan voor info.
-
En wellicht Martens bij Oosterhout. Voor zover ik weet geen spooraansluiting maar er loopt/liep wel een goederenspoor langs.
-
Martens te Oosterhout zit al op aardige afstand van het spoor te Oosterhout Weststad.
Hoe dit vroeger was qua sporen daar durf ik niet met grote zekerheid te zeggen,maar het spoor wat nu het dichtst bij Martens komt loopt langs de energieweg en stopt bij de auto"handelaar" aldaar(ben de naam van dat grote bedrijf even kwijt)
Dat stuk wordt ook nog bedient,met enige regelmaat zie je er lege autowagens vandaan komen die naar kijfhoek worden gebracht.
Dus geen voorbeeld te vinden van oosterhout i.c.m.beton en spooraansluitingen ;)