BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: hermlock op 13 September 2012, 07:54:59
-
Baanplan Dazio Grande (HO, 6.5x3.5m, Zwitserland, Gotthard)
Hallo forum
Ik hoop wat feedback te krijgen van het forum over mijn baanplan waar ik al een tijd mee aan de slag ben.
Wensen:
Zitserse bergbaan, Tijdperk II,III, bovenleiding, locdepot, ruime boogstralen, slanke wissels en goede verhouding scenery/rails, duidelijk sporenverloop van A naar B, “only once through a scene”.
Baanplan Dazio Grande (HO, 6.5x3.5m, Zwitserland, Gotthard)
Afmetingen: 6.5x3.5 m
Thema: helper operaties, locdepot op bergbaan, freelanced
Locatie: Zwitserland, Gotthard noord&zuid ramp
Tijdperk: 1950, laatse stoom naar electrisch
Stijl: Langs de muur/vrijstaand met inloop en "duckunder"
Rails: Marklin K rails
Rijspanning: 3-rail DC (met ombouwen van marklin loks), beneden en bovenleiding
Minimum radius: Marklin R4. 55.4 cm
Wissels: slank, 14.26 0
Trein lengte: 2m
Het plan is losjes gebaseerd op de Gotthard baan, met de namen van locaties aan de zuidkant en ligging van de sporen als bij Wassen aan de noordkant. Het traject is nog enkelspoor maar er wordt hard gewerkt aan dubbelspoor (zoals dit ook in de werkelijkheid gebeurde, alleen heb ik de tijd waarin dit gebeurd wat opgerekt). Enkelspoor heeft als voordeel minder rails, interessantere exploitatie en het bouwen aan de viaducten benodigt extra locale treinen van en naar de bouwplaats(en).
De opzet van het plan is punt naar punt, van schaduwstation Zuid onderaan de helling naar schaduwsation Noord verbonden via een enkelsporig traject met een locdepot aan de voet van de helling en een klein station vlak voor de tunnel.
De treinen komen uit schaduwstation Zuid binnen via enkelspoor op het onder aan de helling gelegen locdepot genaamd Bellinzona. Daar kan van tractie gewisseld worden of of een extra lok worden aangekoppeld. Bellinzola heeft een locomotiefloods voor E-loks en een kleine draaischijf voor de stoomtreinen die nog gebruikt worden voor het rangeren, op het industrieterrein en voor transport van en naar het Travi werkterrein (waar nog geen bovenleiding is). Direct na vertrek vanuit Belinzona gaat het met 2.5% steiging omhoog via 3 keertunnels (zoals bij Wassen). Dit is waar je rijlengte wint door drie keer “once through a scene” te gaan! Op het 2e niveau in de Dazio Grande bevind zich een inhaalspoor (i.p.v. Wassen) met blokpost. Na de keertunnels in de Dazio Grande is er een lange tunnel, (ik heb een Perspex pijp ingedachten die de tunnel moet uitbeelden) als “duckunder” op ooghoogte (1m80) naar Airolo (gebaseerd op station Goppenstein). Hier wordt de baan even dubbeldekker, Airolo wordt als shelflayout aan de palen die de bovenvedieping boven houden vastgemaakt, met de voorkant van het station naar buiten gericht. Vlak na station Airolo (waar de voorspan locomtieven kunnen worden afgekoppeld) is de ingang van de (Gotthard) tunnel en de verbinding met het op het onderste niveau gelegen schadustation Noord via de binnenkant van de helix (R4 Marklin)
Zichtbare gedeelte met kamer
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtbare_gedeelte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtbare_gedeelte.jpg)
Niveau 1, Bellinzona locdepot, schaduwstation Zuid (hoogte van mijn bureau)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/level_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/level_1.jpg)
Niveau 2, Keerlussen in de Dazio Grande
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/level_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/level_2.jpg)
Niveau 3, Dubbeldek gedeelte met station Airolo en tunnelingang
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/level_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/level_3.jpg)
Niveau 0, schaduwstation Noord
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/level_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/level_0.jpg)
Ik ben nog niet zeker van het lokdepot, werden er in tijdperk II,III duwlocs gebruikt of alleen in voorspan. Ook weet ik nog niet zeker of ik Airolo op het bovendek naar binnen of naar buiten moet laten wijzen. Ik heb voor het laatse gekozen omdat dat vanuit de kamer er leuker uitziet. Of je het zien kan is een ook nog maar de vraag en nu moet ik om met de trein mee te reizen onder de duckunder naar de andere kant van de baan lopen.
Veel dank
Cheers,
Herman
-
Hallo Herman
Nee, in die tijd werd er alleen maar gebruik gemaakt van tussenloks.
Groeten
Bas
-
Hallo Bas,
Bedankt! Ik zal mijn railplan voor de stations daarop gaan aanpassen. Had dat niet verwacht, dacht eigenlijk dat dat modern was, maar ik denk dat het qua exploitatie wel erg interessant is. Wordt de tussenlok in het midden van de trein ingezet? Ik meen foto's te herinneren waar de tussenlok vrij dicht achter de voorste lok rijdt. Dit gaat namelijk de plaats van de wissels bepalen.....
Cheers
Herman
-
Heb je ook een 3 d van dit fraaie baanplan? Ben eigenlijk benieuwd naar de loopruimtes tussen de verschillende delen.
-
Hallo Han,
Dank voor je aardige woorden. Ik heb XtrackCAD gebruikt voor de planning, weliswaar gratis maar geen 3D. Ik ben de onderbouw aan het modeleren in Solidworks en zal binnenkort plaatjes oploaden van het model in 3D. Misschien ga ik wel door de knieen en koop een van de commerciele baanontwerp programma's
Cheers
Herman
-
Hallo Bas,
Vandaag eens rondgeneusd op het internet, op http://www.gotthardbahn.ch/2_geschichte/geschichte/kap11/kap11-2.htm is een fraaie foto te zien van twee krokodillen in voorspan! Als mijn Duits het nog doet geloof ik dat er eerst in voorspan is gereden totdat in de 50er jaren de locomotieven zo krachtig werden en de treinen zo zwaar dat ze toen zijn overgegaan op tussenloks omdat de kopplingen het niet meer aankonden.
Denk dat ik mijn railplan van het station ga veranderen zodat ik beide mogelijkheden heb.
Cheers
Herman
-
helemaal juist Herman...
Groeten
Bas
(net weer thuis van een rit over de Lötschberg)
-
Heb even op google Earth zitten kijken. Wat is de reden dat je het lokdepot in spiegelbeeld hebt gemaakt? http://goo.gl/maps/Njsoc
-
Hallo Han,
Het lokdepot en het bergstation zijn de gedeeltes waar ik het meeste mee heb zitten rommelen (nadat ik het station Wassen had verwijdert :D). Het was mijn voorkeur om Erstfeld en Goschenen anno 1920 uit te beelden maar zoals dat altijd gaat in onze hobby wordt je wakker uit je droom en ziet hoeveel ruimte je werkelijk hebt :'(. Daarna ook op het web rondgekeken, via sporenplan.nl de namen van locdepots in Zwitserland met GoogleEarth bekeken maar kon niets vinden wat klein genoeg zou zijn om in model te brengen, zelfs met selectieve compressie (als iemand een voorbeeld voor mij heeft zou ik dat graag horen .......).
Toen ben ik gaan kijken naar de elementen die ik wilde gebruiken..... kleine draaischijf (zonder lokloods), remise for E-loks, minstens 2 industrieen voor lokaalverkeer, stukgoederen en post, klein rangeerterrein met uithaalspoor en omloopspoor, 2 sporen voor de hoofdlijn met plek voor voorspanlokomotief bij het spoor voor bergop.
Al weggegooid zij grote draaischijf met lokloods, schiebebuhne
Daarna schuiven met de palen als grootste obstakels en viola!
Ik noem het Bellinzona omdat ik de naam leuk vind
Cheers
Herman
-
Ah ik vermoedde al zoiets, heb zelf voor N een Zwitserse baan getekend en daarbij zoveel mogelijk de stations gechecked die gebruikt moesten worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Defversie2011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Defversie2011.jpg)
Je ziet hier de lagen doorelkaar natuurlijk , waar het mij om ging was de complexiteit van bv Chur in het plan uit te beelden.
grtz
-
Hallo Han,
Met N is het in ieder geval eenvoudiger ;). Mooi baanplan! Ben je dit aan het bouwen?
Cheers
Herman
P.S. Als mensen denken dat ik een bestaand station in model gebracht heb, dan ben ik geslaagd in mijjn opzet!
-
Nee ik heb het alleen in opdracht voor iemand ontworpen, is een gecombineerd zwiters N plan met normaal en smalspoor, daarnaast nog een special voor Bemo . T wordt gebouwd momenteel.
-
Leuk thema. En zo te zien ben je goed op de hoogte van het treinverkeer. Ben er zelf ook mee bezig. Nog wel veel op zoek naar foto's om het landschap enigszins na te kunnen bouwen.
-
Hi Herman,
Welkom in het selecte clubje van modelspoorbouwers naar Zwitsers voorbeeld. :D
Imposant baanplan en interessante tijdperk uitbeelding, ik ben benieuwd naar de eigenlijke uitvoering.
De bouw van mijn baan verliep tot nu toe bijzonder langzaam maar daar komt binnenkort verandering in.
Wij hebben ons bedrijf onlangs verkocht en ik krijg nu aanzienlijk meer tijd tot mijn beschikking.
Bouwdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16495.45.html
Succes!
Edwin