BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 12 September 2012, 21:58:49
-
Zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Belg_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Belg_1.jpg)
Volgens mij een Belgische machine, maar ik kan geen verdere info vinden helaas. Heeft iemand enig idee?
Eelco
-
Aan de bouwstijl te zien een door Sharp Stewart gebouwde 2B1. België lijkt me wel te kloppen, al baseer ik dat meer op de ringen van de ketel van de loc op de achtergrond.
gr. Carlo
-
De wisselsteller en de loclantarens doen mij ook direct
aan Belgie denken, de loc doet inderdaad Engels aan,
lijkt enigszins op de NS 5500...
Mvg,
Tis
-
lijkt me de type 15 of 16, zie http://www.bfoto.be/docu/hlv/16.php
Het nummer is vast van de NMBS voorganger, kan ff niet op de naam komen..
-
Grand Central Belge? Etat Belge?
O, kijk hier eens: http://www.flickr.com/photos/petervangestel/7159666984/
-
Nord Belge kan ook... is niet helemaal duidelijk op deze foto te zien....
Mvg,
Tis
-
Waarschijnlijk toch de Etat Belge, zie deze link http://rixke.tassignon.be/spip.php?article1004
Hier wordt beschreven hoe de Etat (Staat) deze locs in België liet bouwen als tenderlocvariant van enkele door Neilson, Reid & Co te Glasgow (dus niet Sharp Stewart, maar wel in de buurt ;D) gebouwde locs met losse tender.
Alleen van het nummer 2548 snap ik dan niks, maar de Belgische lochistorie zit vol onzekerheden. Is het misschien een nagebouwde versie van een andere maatschappij?
gr. Carlo
-
De lijkt wel een beetje op een Nederlandse 5500 met uitzondering van de verhoging op het machinistenhuis. Bovendien zijn de Nederlandse locs wat slanker gebouwd. Helaas dus niet bruikbaar voor een toekomstig ombouw project. :-\
Andre
-
Bedankt voor alle hulp! Is er misschien ook een Belgisch spoorforum?
Alleen van het nummer 2548 snap ik dan niks, maar de Belgische lochistorie zit vol onzekerheden
Dat mag je inderdaad wel zeggen. Ik ben wel eens eerder op zoek geweest naar info over een loc van de spoorwegmij Mechelen - Terneuzen. Maar de info die er is, is summier. Terwijl het land wel een behoorlijke spoorweggeschiedenis heeft.
Eelco
-
Ja er zijn zelfs 2 belgische nl modelspoor magazine forum en het groot belgisch trein forum www.hgbtf.net . Volgens mij heb je de meeste kans op meer info bij het laatste.
-
lange link :
link (http://www.google.be/imgres?imgurl=http://static.skynetblogs.be/media/30619/dyn002_original_500_363_pjpeg_2566054_88cbbd78c9b211a8d51eb4199ac8be18.jpg&imgrefurl=http://vapeurvive.skynetblogs.be/archive/2006/11/04/%25C2%25A0locomotive-sncb-du-type-16.html&usg=__4kKqlGqqveftOhJRkRHzkE9JqyE=&h=363&w=500&sz=37&hl=en&start=7&zoom=1&tbnid=7yqwzBAHpCXqxM:&tbnh=94&tbnw=130&ei=MZtRUNn2I8Gm0QWF74GYDQ&prev=/search%3Fq%3Dvapeur%2Btype%2B16%26um%3D1%26hl%3Den%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1)
-
of bij Rixke tassignon : http://rixke.tassignon.be/
Septième période, 1898-1908. - Régime Mac Intosh
-
Zojuist een post gedaan op hgbtf.net Eens zien wat daar uit voort komt. Dank voor alle hulp tot nu toe!
Eelco
-
De locomotief op de foto is Etat Belge 2548 (2’B1’t) Type 15 (met diepe vuurhaard) gebouwd La Meuse fabrieksnummer 1648 afgenomen 11 juni 1901. De locomotief kwam in het bestand van1911 voor en was in 1921 niet meer aanwezig, dus waarschijnlijk oorlogsverlies in de Eerste Wereldoorlog. De NMBS duidde de overgebleven type 15 met diepe vuurhaard in 1926 aan als Type 14 en nummerde die locomotieven vanaf 1931 1400 tot 1432. (bron Ir. J. Vandenberghen: Register van de locomotieven van de Belgische Staatsspoorwegen 1835 - 1926 Deel 1 pag. 194) Zie ook Phil Dambly: Vapeur en Belgique Tome I pag. 186-190 en A. Dagant: Les locomotives à vapeur de l’Etat Belge à la SNCB (1835-1966) p. 266/267.
Met vriendelijke groet,
Hans