BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: p-kokkie op 09 September 2012, 20:13:01
-
Hallo,
Ik heb zojuist een Lima Koploper gedigitaliseerd met een Locpilot 4 van ESU.
Hij rijdt... tot zover is het dus gelukt.
Maar als ik de multimuis naar links draai gaat de loc naar rechts en andersom.
Is dit gewoon een kwestie van de draadjes bij de motor even los solderen en ze daarna omdraaien?
Of moet er programeertechnisch wat gebeuren?
Alvast bedankt voor jullie advies,
Groet,
Pascal
-
Hoe werkt de verlichting?
Als je vooruit rijdt, gaat de trein achteruit.
Aan welke kant heb je dan de witte lampen?
Branden deze aan de kant waarop de trein rijdt wit,
dan is het gemakkelijkste de decoder aan te passen.
Je moet dan CV29 bit0 activeren.
Dus: is je huidige waarde een even gatal, dan +1 programmeren.
Is je huidige waarde oneven, dan -1.
Heb je de decoder nieuw gekocht en nog niet ingesteld, staat deze op de fabrieksinstelling 12.
Dan schrijf je dus de nieuwe waarde 13 in CV29 en alles werkt goed.
Mocht het zo zijn dat de witte lampen aan de achterzijde branden,
dan kun je het beste de oranje en grijze decoderdraden omwisselen.
Succes ermee!
-
Hoi Treinenhobby,
Bedankt! Ik ga meteen de soldeerbout warm stoken.
Groet,
Pascal
-
Ik heb mijn bericht nog even aangepast over de verlichting.
Dus lees dat nog even door, voordat je dubbel werk moet gaan doen...
-
Je kunt ook de trein andersom op de baan zetten. Ligt er een beetje aan of er een probleem is en zo ja, wat dat dan is.
Digitaal kun je aan de regelaar niet meer zien of je trein naar rechts of naar links rijdt.
Naar rechts op de multimaus moet je trein vooruit rijden, naar links achteruit.
Huub
-
Dat klopt, maar als je wilt/verwacht dat de motorwagen van de ICM voorop rijdt, en de je regelaar dus naar rechts draait, moet deze dan wel vooruit gaan rijden. Je moet toch kunnen zien/weten wat de voorzijde van de trein is.
Is dat niet het geval, is het een kwestie van draadjes omwisselen of anders programmeren.
Eigenlijk moet je dan ook nog rekening houden met rechterrailstaaf en linkerrailstaaf, voor het geval je de trein nog op een analoge baan wilt laten rijden en dat dan wel links-links is en rechts-rechts...
-
@Treinenhobby,
De draadjes omdraaien was voldoende om de koploper vooruit te laten rijden.
Ik heb de decoder voorlopig zo aangesloten dat hij rijdt, van verlichting is dus nog geen sprake. komt overigens wel, ik wil graag de printjes inbouwen van Tom van Weert. Hiervoor wil ik stroomdoorvoerende koppelingen onder de bakken plaatsen met behulp van een Symoba mechaniekje. Voorts wil ik de Lima Koploper zo aanpassen dat het een vierdelige uit de vervolgseries wordt. Een beetje plakken en knippen dus. Tevens wil ik hem gaan koppelen met nog een stel. Dus die deuren moeten open. Ik heb dit koppelen van twee stellen jaren terug al eens gedaan en toen heb ik er een IC+ koploper van gemaakt. Zag er erg stoer uit.
@Huub
Inderdaad vooruit volgens de Multimuis. Hij ging volgens de display dus achteruit. Maar net het wisselen van de draadjes is dat dus opgelost.
Bedankt nogmaals voor de reacties.
Groet,
Pascal
-
Dat klopt, maar als je wilt/verwacht dat de motorwagen van de ICM voorop rijdt, en de je regelaar dus naar rechts draait, moet deze dan wel vooruit gaan rijden.
Klopt, maar Pascal had het nog niet over vooruit of achteruit gehad, alleen rechts of links. ;) Lijkt me dus wel handig om eerst met zekerheid te achterhalen wat het probleem is, voor je gaat adviseren om draadjes om te solderen. Knappe jongen als je dat uit het eerste bericht hebt kunnen afleiden.
Maar goed te horen dat het is opgelost.
Huub
-
Tsja, dat is dus het onhandige aan digitaal rijden. ;D ;D
Naar rechts op de regelaar wil nog niet zeggen dat de trein ook naar rechts gaat.
Pascal, hoe heb je dat met je andere locomotieven en treinstellen gedaan, reden die wel meteen de goede kant op?
-
Hoi Klaas,
De eerste loc die ik digitaal maakte was een Roco Sik.
Die ging in één keer goed, noem het beginnersgeluk! ;D
De Koploper is de tweede trein die ik zonder interface digitaal maak.
Ik heb hier trouwens een Roco 1100 die, vanaf fabriek, dit euvel van "verkeerd om rijden" heeft.
Groet,
Pascal
-
Ik heb hier trouwens een Roco 1100 die, vanaf fabriek, dit euvel van "verkeerd om rijden" heeft.
Maar als je die andersom op de baan zet rijdt hij toch de goede kant op?
Bij zo'n symmetrische loc zie je het verschil toch niet.
En die Koploper had je ook andersom kunnen zetten, waarom moet die perse zo staan als je hem nu hebt gezet?
-
Klaas,
Ik heb even de 1100 andersom op de baan gezet en... nou rijdt ie goed!
Roco was zo vriendelijk geweest om de koppeling aan de ene en de slangen en apendages aan de ander zijde van de loc te momteren, vandaar dat ik er van uit ging dat dat de koppeling dus aan de "achterzijde" van de loc zat. Ik heb nu dus de het hele zooitje omgedraaid en nu rijdt hij dus wel de juiste kant op.
Soms kan het zo simpel zijn!
En wat betreft de Koploper; die heb ik het liefst met de motorwagen voorop rijden. Das gewoon een tik hoor, kan ik verder niets aan doen ;)
Groet,
Pascal
-
Bij symmetrische locs kun je het probleem ook oplossen door alleen de kap van de loc los te halen en om te draaien.
Groet,
Ruud
-
Door alleen de kap om te draaien verwissel je de cabinenummers. Daarmee los je wel het probleem vooruit/achteruit op, maar niet het probleem links/rechts. Dat lukt alleen maar door de hele loc andersom te zetten, of door de motordraden te verwisselen.
Pascal kent nu beide trucs, en dat is de winst van dit draadje.
-
Je kan dit euvel toch verhelpen (zo even uit mijn hoofd) door cv29 op 7 te zetten. Dan gaat de loc de andere kant op rijden.
Andre
-
Dat hangt van de decoder af, maar voor alle decoders geldt wat Treinenhobby daarover schreef.
Je moet dan CV29 bit0 activeren.
Dus: is je huidige waarde een even gatal, dan +1 programmeren.
Is je huidige waarde oneven, dan -1.