BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Kramer op 17 May 2007, 19:19:04
-
Geachte mede modelspoorders,
ik heb het volgende probleem,
ik heb van middag de keerlusmodule Lk 100 aangesloten
op me draaischijf (Fleischmann 6152 C ).
Alle sporen van de draaischijf zijn geisoleerd
en voorzien van eigen stroomvoorziening .
De draaibrug is dus geisoleerd van de opstel/aan/afvoer sporen.
(volgens het schema van Lenz).
Alleen als er een Lok de brug af komt en bij de geisoleerde raillassen
is , gaat de kortsluit beveilig van me Twincenter aan,
Heb ook de "Trimmpotis"(potmeter??) in alle standen gehad,
van 1A tot 10 A, hoort hem wel schakelen ,maar toch
gaat de schakelt de kortsluitbeveilig in van de Twincenter.
Wie heeft er e.v.t. een idee wat ik fout doe, wat zie ik over het hoofd,
wat kan ik e.v.t. nog proberen???
Alvast bedankt voor antwoorden/suggestie's
m.v.g. Rob "sloophamer"Kramer.
-
Zit er nergens een vals contact? Controleer eens of de draaibrug echt in alle standen geïsoleerd is van de aansluitsporen.
-
Dag Rob,
Een niet beargumenteerbare suggestie:
Het enige wat ik als leek op electro gebied kan verzinnen is dat de brug t.o.v. de aangesloten rails verkeerd is aangesloten. Vooral omdat je aangeeft dat je het relais hoort schakelen. Anders gezegd: Hij detecteerd en schakelt prima maar geeft voortdurend de verkeerde polariteit door.
mvg
Henk
-
Henk,
jouw verklaring klinkt wel aannemelijk, maar is toch niet juist.
De LK100 schakelt alleen als hij een kortsluiting constateert tussen zijn ingang en zijn uitgang.
Hij schakelt dan naar de andere stand, ongeacht of dat nou stand A of stand B is. Als hij geen kortsluiting constateert bljift hij gewoon staan zo hij stond.
-
oke Klaas,
Een soort gelijke "grap"had ik met de aansturing van mijn schijf. Vandaar die reactie.
Henk
-
@Rob,
Misschien heb je hier wat aan! Link naar de Fleischmann site.
http://213.239.212.34/images/informationen/Technik_Info_Drehscheibe.pdf (http://213.239.212.34/images/informationen/Technik_Info_Drehscheibe.pdf)
Marc
-
Zou het misschien zo kunnen zijn ??
Je hebt de uitgaande rails ieder van spanning voorzien en de draaischijf middels de keerlusmodule. Heeft de draaischijf misschien contact met laten we het maar noemen kant A en je wil eraf rijden naar spoor B ??
Dan zou het kunnen zijn dat de draaischijf via A verbonden is met , in volgorde , + en -, en aan de andere kant kortsluiting maakt met - en +. De keerlusmodule doet daar niets aan omdat de verbinding met A blijvend is. Dus de centrale schakelt af omdat het een "echte" kortsluiting is.
??? (ik ken de draaischijf niet, dus ik weet niet hoe die aangesloten is)
Maarten van der Burgt
-
Heren,
allemaal heel erg bedankt voor de suggestie's.
Ik heb alles nakeken, en alles is aangesloten zo als het zou
moeten, en de keerlusmodule doet niet echt wat hij zou moeten
doen.
Heb ik maar besloten om eerst de keerlusmodule te laten nakijken
bij de leverancier. mischien zit de storing in de keerlusmodule.
Dus voorlopig maar weer gewoon met de hand met de ompool-
schakelaar de draaibrug van stroom voorzien.
nogmaals bedankt, Rob "sloophamer"Kramer
p.s. ik denk dat ik maar een "Turn-control"bestel...
-
Heb ik maar besloten om eerst de keerlusmodule te laten nakijken bij de leverancier. mischien zit de storing in de keerlusmodule.
Zou je niet eerst even zelf de test doen voordat je ermee naar de winkelier gaat?
Keerlus simuleren en module op aansluiten, eroverheen rijden en wat gebeurt er dan? Werkthet dan wel, ligt het toch echt aan jouw aansluiting, werkt het nog steeds niet, is er dus iets anders aan de hand.
Overigens: welke firma zegt, dat haar spullen op een ander merk centrale werken ? Lenz in ieder geval niet ! Dus hoeft er zelfs niks mis te zijn met de centrale, noch met de keerlusmodule, maar de combinatie werkt niet.
Heb laatst iets soortgelijks gehad, met een Zimo centrale en een Lenz keerlusmodule. De keerlusmodule werkte niet (goed), omdat de centrale een te lage spanning afgaf. Overigens bleek later uit de fabrieksopgave, dat de centrale ookmet een hogere spanning gevoed moest worden.
Dus het klopte wel, maar het klopte niet. Mijn eigen centrale werd ook met de lage spanning gevoed en werkte wel normaal, nooit enig probleem mee. Weet u het dan nog ??? Zo nee, waarom zou apparatuur het dan wel weten ??
Dus eerst maar eens testen zonder draaischijf, dan wordt het verhaal tenminste duidelijk.
Maarten van der Burgt.
-
Heren,
desuggestie van Maarten (te laag voltage voeding) kan inderdaad een goede suggestie zijn. Hierdoor zal de "kortsluiting" die op de brug aansluiting ontstaat niet genoeg stroom trekken, waardoor de LK100 niet om gaat.
Een andere suggestie is het volgende: ontstaat hetprobleem als je met een hele trein over de draaischijf rijdt? Maw. dat de brug aan de "huisjeskant" en aan de andere zijde verschillende signalen krijgt. Dan gaat mijn Intellibox ook op zwart, ondanks een LK100.....
Nico
-
Heren,
me probleem is opgelost,
gisteren de LK 100 geruild voor een nieuwe, en het werkt
nu als een zonnetje,,,
nogmaals bedankt voor het meedenken.....
m.v.g. Rob Kramer
-
@ Rob:
Heb je misschien een aansluitschema van de manier waarop jij het gedaan heb. Ik ga dit t.z.t. ook doen. Zou een handig hulpmiddel zijn. :)
-
kijk in de Fleischmann link eerder hier geplaatst in dit draadje, daar staan alle mogelijkheden.
-
Virm,
ik heb inderdaad het uitsluitschema van de Fleischmann site gebruikt,
maar als je de LK 100 koopt zit er er ook een schemama bij,
kan e.v.t. voor je een copy maken, kan je vooruit werken..
m.v.g. Rob Kramer
-
Als je een kopie zou willen maken graag :D
Of is het schema al ergens op internet te vinden?
Je kan het schema naar mn mail sturen.
Alvast bedankt :)