BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jeffreybrouwer op 03 September 2012, 10:26:06
-
Hallo
Mijn zoon van 10 jaar heeft een analoge Fleischmann baan met een 6735 trafo.
de baan heeft al ruim 2 jaar en ligt vast op een plaat. Altijd prima gewerkt.
Gisteren ineen een hapering, stond de trein ineens stil; even gewacht en een duwje en hij ging weer ; vanmorgen hetzelfde verhaal stond ineens stil ; heb ik de draadjes even bekeken en opnieuw aangesloten en hij deed het weer 3 rondjes, stond ineens weer stil en nu krijg ik hem niet meer aan de gang; mijn zoon heeft wel eens de neiging om veel treinen achter elkaar te zetten en dan te laten rijden; kan het zijn dat de trafo daar overbelast van is geraakt? of zit er ergens sluiting? Hoe kan ik dit controleren ?
Hoor het graag want hij zal niet blij zijn dat zijn baan niet werkt....
Met vriendelijke groet
Petra Brouwer
-
De trafo is beveiligd tegen overbelasting. Dan stopt hij ermee, maar is de overbelasting weg, dan werkt hij weer vrolijk verder.
Heb je de baan weleens schoongemaakt? Dus met een doekje met wasbenzine het vuil eraf gehaald? Ook de wieltjes van de locs moeten eigenlijk zo nu en dan worden schoongemaakt.
Maar als je wil weten of de trafo nog werkt. Draadjes losmaken van de baan en kijken of een lokje draait als je de draadjes direct tegen de wielen zet.
-
het is een profi rails van fleischmann en de draadjes zitten versmolten, krijg ze niet zo los van de rails.......
-
2 andere draadjes gaat natuurlijk ook..... heb je die?
-
Dan maak je de draadjes aan de kant van de trafo los en probeer je het met andere draadjes.
-
sorry maar ben echt een leek hoor; want voor soort draad kan ik en mag ik gebruiken; bv koperdraad voor boxen te verlengen; kan dat wel?
-
Iig draad wat een isolatie heeft. Kan dus ook gewoon speakerkabel zijn. Het idee is dat het in je trafo aansluitingen past en dat je met de andere uiteinden de locomotief op de kop voedt met spanning op de wielen. Zo weet je of die nog gewoon werkt. Zo niet zit het probleem in je trafo.
-
Luidsprekerdraad zal een beetje dik zijn voor de aansluitingen van de trafo. Van dat schelledraad voor de bel, heb je zoiets toevallig in huis.
Waar woont Jeffrey?
-
kan dat dat draad toch wat smaller maken, jeffrey woont in hillegom
-
Dichtbij jou Henk ;)
-
Ja hoor, je kan dat draad dunner maken, gewoon een deel van de kleine draadjes wegknippen.
Niks is ver van Utrecht, maar Hillegom is toch weer te ver om 'even' langs te gaan.
Voorlopig begeleiding via internet.
-
de ene trein doet het wel bij de andere gebeurt er niks zal straks de rails eens schoonmaken bedankt alvast moet straks weg laat het weten gr, Petra
-
Dan zou ik ook maar eens goed naar de wieltjes van de niet werkende loc kijken. Vieze wieltjes hinderen de stroomafname.
-
ja hoor, hij werkt weer !!! heb de rails schoongemaakt ; kwam veel vuil vanaf en kwam tussen de rails .....een zwart nietje tegen................. hoe het daar komt weet ik niet maar hij doet het weer perfect; hij maakte dus sluiting ..... de tips hebben bijgedragen aan de oplossing , de rails is nu klaar ga straks de treinen ook doen.....................super bedankt allemaal !!! Gr. Petra
-
Weer een tevreden klant... :D 8) (y)
PS: begin je't al leuk te vinden Petra?
-
Een zwart nietje op Fleischmann profirails ?
Dat lijkt me een doorverbinding die in profiwissels te vinden zijn.
Als je wissels in de baan hebt, controleer dan of ze nog allemaal op hun plaats zitten.
Een uitleg over dit fenomeen kun je vinden op de volgende webpagina:
http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/fleischmann-denkende-wissels.html (http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/fleischmann-denkende-wissels.html)
-
Wilde ik net ook zeggen, en kwam inderdaad op dezelfde site uit voor een foto/uitleg. Maar z'n doorverbinding is het. Ik kom ze zo nu en dan ook wel eens tegen, meestal onder een lok hangend aan het magneetje.
groet,
Roelco
-
ja hoor, hij werkt weer !!!
(y) (y) Veel plezier dan maar met deze leuke hobby ;)
-
ja hoor ik vind treinen erg leuk, mijn oudste zoon is ermee begonnen onze 2de zoon (6 jaar) vind het ook erg leuk en als je dan heel nedeland door gaat om van alles te zien en te vinden wat leuk is dan ga je als ouders het ook vanzelf erg leuk vinden !!!Wij vinden het nu net zo leuk sterker nog misschien nog wel leuker hahahahaha, vinden jullie ook wel leuk om te horen zeker en vrouwen ...............die zie je hier denk ik niet zoveel..............of heb ik het mis..................
gr. Petra
ps zal eens vaker komen ok??
-
Het blijft leuk dat vrouwen ook van treinen houden! (y)
Het is dus niet alleen een mannenhobby! ;D
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie baan eruit ziet!
Groetjes;
Sölbëringen
-
ja nadat ik de link heb bekeken denk ik dat het best eens zou kunnen, maar heb een wissel waar er geen een in zit kan dit kwaad ? en die foto volgt wel maar dan moet jeffrey eerst de opstelling even in orde maken het is nu niet zo netjes maar beloof dat ik het zal doen !! Ga hem nu weer uit school halen !! tot later gr. Petra
-
Kwaad in de zin van schade berokkenen kan het niet. Het betekent dat het wissel alleen stroom doorgeeft naar de sporen waar de wisselstand naartoe leidt, als je snapt wat ik probeer te zeggen. Op die manier kun je sporen stroomloos zetten met behulp van de wisselstand. Dat werkt dan weer alleen als het spoor niet via een andere weg alsnog stroom krijgt, bijvoorbeeld via een tweede wissel.
Als dat allemaal niet de bedoeling is, dan kun je het nietje terug zetten. Maar de kans is dus groot dat het niks uitmaakt.
-
Wel even de pootjes van het nietje beetje uit elkaar buigen voor je het terug plaatst in het wissel, dan zit het iets strakker op z'n plaats en komt het er moeilijker vanzelf er weer uit.
Nog een tip: als er kortsluiting is op de baan, hoor je de tarvo afslaan, de kortsluitveiligheid slaat dan uit en dat kan je horen als je oor op de travo legt om te luisteren. Test maar eens met een mes of vork op de rails te leggen en dan te luisteren.
Succes
-
Als het niet nodig is zou ik alsnog het nietje weglaten, en als daardoor een stuk spoor zonder stroom komt te staan wat niet de bedoeling is, dan gewoon daar een extra draadje aan maken. Voorkomt problemen als deze in de toekomst, en verzekerd een goede stroomtoevoer naar alle rails.
Roelco
-
ja ik snap ik hem helemaal !!! Ontzettend bedankt voor alle hulp; het is best wel fijn dat we nu een forum hebben gevonden waar we met al onze vragen terecht kunnen; het is best lastig als "leek" om ergens achter te komen en merk dat er enorm veel mensen op dit forum zitten !!
gr. Petra
foto volgt !!
-
Je kan ook een schoonmaak wagon kopen van bijvoorbeeld Roco, de 46400 daar zit een gum onder die houdt de rail mooi schoon, ook op moeilijk begaanbare plaatsten.
Plak ook ergens onder een wagon een sterke magneet (plak er aan de onderzijde een stukje breed plakband overheen, zo haal je het vuil er makkelijker vanaf), die zorgt er dan voor dat veel magnetische delen van de rail worden gehaald, als bijvoorbeeld Fleischmann wisselnietjes.
Of misschien beter een stofzuiger van Lux of Dapol.
Gewoon even zoeken in de zoekfunctie links bovenaan bij deze site, of op www.nproject.org daar staan nog veel meer nuttige tips.
Of gewoon vragen op dit forum. we helpen je graag.
-
er gaat een hele nieuwe wereld voor ons open ................................hahahahaha
;D
-
In dat groene huisje naast de overweg
?