BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: memen op 29 August 2012, 00:31:45
-
Hallo,
In Houten wil ik een esu 54614 lokdecoder kopen voor in een märklin BR 41 (Märklin 3082). Nu is mijn vraag: welke permanente magneet moet ik erbij kopen zodat ie past op de motor:
(http://img.tapatalk.com/c3f180e7-462c-b733.jpg)
De rijrichtingsschakelaar zit in de tender en er iz genoeg ruimte.
Ik heb gehoord dat er ook setjes te krijgen zijn met een decoder, stekker, permanente magneet. Wat is het artikelnummer van het setje met de juiste magneet?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten
Rauke
-
Beste Rauke , ik zie dat je ook deze vraag op de 3Rail site is geplaatst ,nu dit lijkt mij de beste plaats.
Tevens kan ik je melden dat de meeste handelaren een lijst bezitten om dit na te gaan .
Dus neem je type lok mee en jaartal en je zal zien dat dit lukt in Houten.
willem.
-
Hoi Rauke,
Zo moeilijk is het niet.
Je hebt en 3082 van marklin. Deze is onder het hamo merk beschikbaar als: 8382.
Op het onderdelenblad van deze Hamo lok is onderdel 20 de veldmagneet.
De veldmagneet heeft het nummer 235690.
Daarna op de Esu site bij lok ombouwen gekeken, en gezien dat daar veldmagneet 51962 constructie gelijk is.
Daarna bij de Digital sets van de Lokpilot gekeken welke deze magneet heeft: 54632
Je hebt dus setje 54632 nodig va Esu.
Jan-Peter
-
Makkelijk te onthouden : het laatste cijfertje in de sets is steeds de eindnummer van de magneet.
-
Heel hartelijk dank, het staat op mn lijstje:)
(http://img.tapatalk.com/c3f180e7-7351-55c2.jpg)
Deze rookgenerator zit (in een andere loc met dezelfde motor: [spoiler](http://img.tapatalk.com/c3f180e7-73db-aa4d.jpg) als het niet dezelfde motor is, hoor ik het graag!![/spoiler]) al ingebouwd. Moet deze na ombouw vervangen worden door een Soethe nr. 10 / Märklin 7226 of kan ie er zo in blijven zitten?
Groeten,
Rauke
-
Seuthe en ESU gaat niet zo lekker samen. Dat wil zeggen DCC en Seuthe is eigenlijk het probleem. Zie ook de handleiding van je ESU decoder. Lees dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39793.0.html) draadje eens door hoe ik het bij een Fleischmann BR50 stomer heb aan gepast door de seuthe te isoleren tov het frame. Zo rookt hij nl wel goed en kun je ook de ESU uitgang programmeren als rookgenerator functie. Erg mooi om te zien (y).
-
@ ruud: Ik rijd märklin (ms1) dus motorola, dan is het probleem er dus niet?
Voor het overzicht:
- Vraag 1: Nieuwe rookgenerator nodig of kan oude behouden blijven?
- Vraag 2: Ik heb nóg een loc met dezelfde motor, dus zelfde magneet:
(http://img.tapatalk.com/c3f180e7-8279-e4ee.jpg)
Deze loc beschikt analoog over telexkoppeling. Als ik deze ombouw, kan dan de hele rijrichtingsschakelaar met alles wat op de foto staat eruit en kan de telex dan rechtstreeks op de aux van de decoder?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten Rauke
-
Hoi Rauke,
Vraag 2:
Ja dat kan. Even oppassen met het gebruik. Eerst de Aux poorten programeren voor telex functie, niet zomaar zonder te programeren de functie aan zetten. Default functie is permanent en voor led ingeregeld.
Vraag 1:
De oude rookgenerator (analoog) is normaal gesproken ongeschikt. Deze is zo gebouwd dat ie al bij lagere spanningen rook geeft. De functie uitgang van een lokpilot is normaal 18V, dat is te veel voor het langer gebruik. Beter een andere rookgenerator inbouwen. Als je decoders over hebt ;) kun je natuurlijk expermimenteren. De spanning eerst 'laag' programeren, en hopen dat de stroom beperkt genoeg blijft.
Jan-Peter